Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Τραβιάτα» με ιδανική διανομή

Η Λιζέτ Οροπέσα στον πρωταγωνιστικό ρόλο της Βιολέτας Βαλερί 

Ανδρέας Σιμόπουλος
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Τραβιάτα» με ιδανική διανομή

  • A-
  • A+

Ριψοκίνδυνη πρόβαλε εξαρχής η επιλογή της ΕΛΣ να αναθέσει στον χορογράφο Κωνσταντίνο Ρήγο τη σκηνοθεσία της βερντιανής «Τραβιάτας», δεύτερης συμμετοχής του θεσμού στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών. Το έργο και το καλλιτεχνικό στίγμα τού και διεθνώς διάσημου Ελληνα χορογράφου είναι γνωστά εδώ και αρκετές δεκαετίες, από τις πρώτες τολμηρές δουλειές του με το χοροθέατρο «Οκτάνα» κατά την ηρωική περίοδο άνθησης του είδους την δεκαετία του ’90.

Στη νέα παραγωγή, ο Ρήγος υπέγραψε επίσης τα σκηνικά και, βεβαίως, τη χορογραφία. Τέλεια συντονισμένα σε συναφές μήκος κύματος ήταν τα λαμπερά, μοδάτα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη. Την παράσταση στο Ηρώδειο διηύθυνε ο αρχιμουσικός Λουκάς Καρυτινός. Παρακολουθήσαμε την πρεμιέρα αποκομίζοντας μεικτές αλλά σε συμψηφισμό πολύ θετικές εντυπώσεις (27/9/2019).

Από την ΕΛΣ σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου  

Ο Ρήγος είχε χορογραφήσει προ εικοσαετίας την «Κυρία με τις καμέλιες» στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας και στο Θέατρο Αμόρε. Το πώς προσέγγισε σκηνοθετικά την «Τραβιάτα» ως όπερα με άξονα το στοιχείο της «καταναγκαστικής ηδονής» μπορεί κανείς να διαβάσει στον ιστότοπο της ΕΛΣ και στο έντυπο πρόγραμμα της παράστασης.

Σε κάθε περίπτωση, πριν (και παρά) οιαδήποτε διατύπωση κριτικής, συνιστά γεγονός ότι η επιτυχημένη προβολή της παραγωγής είχε ως αποτέλεσμα να έχουν ξεπουλήσει και οι τέσσερις προγραμματισμένες παραστάσεις (27, 28, 30, 31/7), ενώ η υποδοχή του κοινού υπήρξε υπερενθουσιώδης.

Το γενικό σκηνικό στίγμα της παράστασης όρισε ένας συνδυασμός στοιχείων αντλημένων από τη ναρκισσιστική εξωστρέφεια της showbiz και της μόδας, μπαρόκ φιλτραρισμένο μέσα από το κιτς και εμπλουτισμένο με άσφαιρες δόσεις κίνκι, καθώς επίσης βιντεοπροβολές και φευγαλέες αναφορές σε εμβληματικές κινηματογραφικές ταινίες.

Προέχουσα ήταν κυριαρχία του κιτς ως εργαλείου αντιελιτίστικης αντι-αισθητικής που, όμως, έχει πια απορροφηθεί από τη μόδα, εκφυλιζόμενο σε μανιέρα την οποία ουδείς παίρνει στα σοβαρά πλην ίσως των fashion victims. Από την άλλη δεν έλειψαν οι ωραίες ιδέες –π.χ. τα δύο δωμάτια ως δύο ζωές της Βιολέτας– και οι γνήσια ποιητικές στιγμές. Κάποιους ενθουσίασαν τα μεν, άλλους τα δε… Πόσο ταίριαξαν όλ’ αυτά στην «Τραβιάτα»; Συχνά εντυπωσίασαν, ενίοτε άγγιζαν το θέμα εφαπτομενικά, συνήθως, όμως, απλώς το περιέβαλλαν, σερφάροντας επ’ αυτού με ναρκισσιστική ωραιολογία και ελαφρότητα.

Το σημαντικό, ωστόσο, ήταν η μουσική ποιότητα της παράστασης. Για το ανέβασμα της δημοφιλούς όπερας του Βέρντι η ΕΛΣ βασίστηκε σε διεθνείς μετακλήσεις για το πρωταγωνιστικό ζεύγος: Λιζέτ Οροπέσα, Μαρία Μούντριακ και Εκατερίνα Σιούρινα για το ρόλο της Βιολέτας Βαλερί και Σαϊμίρ Πίργκου και Αλεξέι Ντόλγκοφ γι’ αυτόν του Αλφρέντο Ζερμόν.

Αυτό, σε συνδυασμό με τη συμμετοχή δύο εξαίρετων Ελλήνων βαρυτόνων στον ρόλο του πατέρα Ζερμόν –Δημήτρης Πλατανιάς και Τάσης Χριστογιαννόπουλος– εξασφάλισε ένα πάρα πολύ δυνατό, ανθεκτικό, ποιοτικό άξονα στο ακρόαμα που αιχμαλώτισε και διατήρησε αδιάλειπτα ζωντανό το ενδιαφέρον των ακροατών.

Σήμερα, δύσκολα μπορούσε κανείς να επιθυμήσει κάτι καλύτερο για μια «Τραβιάτα». Τον πρωταγωνιστικό ρόλο τραγούδησε θαυμάσια μια από τις κορυφαίες υψιφώνους του παρόντος, η Αμερικανή, κουβανέζικης καταγωγής υψίφωνος Λιζέτ Οροπέσα. Με ταιριαστά νεανική, εύθραυστη, αισθησιακή σκηνική παρουσία και φωνή φωτεινή, με ωραία γλυκιά χροιά, άριστα εστιασμένη, ομοιογενή απέδωσε την πολλαπλά απαιτητική παρτιτούρα δίχως καμία έκπτωση εκφραστικά αλλά και σε επίπεδο δεξιοτεχνίας.

Η 35χρονη τραγουδίστρια διέθετε αψεγάδιαστα φινιρισμένη φραστική, ήχο γεμάτο σε όλη την έκταση, υπέροχες τρίλιες και αβίαστο κέντημα στις δεξιοτεχνικές παραγράφους που τέθηκαν στην υπηρεσία της δραματουργίας και δεν αναλώθηκαν ως επίδειξη.

Ενας από τους καλύτερους λυρικούς τενόρους του παρόντος, ο 37χρονος Αλβανός Σαϊμίρ Πίργκου στάθηκε απολύτως επάξια απέναντί της ως Αλφρέντο Ζερμόν: νεανικός, με ζωντανή, άνετη σκηνική παρουσία, τραγούδησε με φωτεινή, ηχηρή, καλά εστιασμένη, ωραίας χροιάς φωνή και προσεγμένη φραστική.

Την ιδανική ισορροπία στο πρωταγωνιστικό τρίο εξασφάλισε ο Δημήτρης Πλατανιάς ως πατέρας Ζερμόν με τη σκηνικά και φωνητικά βαρύνουσα παρουσία του. Τους λοιπούς ρόλους τραγούδησαν Ελληνες τραγουδιστές με κυμαινόμενη επιτυχία.

Μέτρια, με συχνά προβλήματα συντονισμού προς την ορχήστρα ήταν η απόδοση της Χορωδίας της ΕΛΣ και ειδικά των γυναικών. Ο έμπειρος Λουκάς Καρυτινός οδήγησε την Ορχήστρα της ΕΛΣ με πυγμή, διαπλάθοντας ακρόαμα σφριγηλό, δίχως χάσματα, στηρίζοντας με φροντίδα τους τραγουδιστές.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Επιτέλους «Γενούφα»!
Μέχρι το 2014 το ενδεχόμενο να ξεκινούσε η ΕΛΣ να παρουσιάζει όπερες του Γιάνατσεκ θα αντιμετωπιζόταν ως χονδροειδές χωρατό: οι επί δεκαετίες, πλην μοναχικών εξαιρέσεων, συντηρητικές επιλογές των καλλιτεχνικών...
Επιτέλους «Γενούφα»!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αλμα ενηλικίωσης με Γιάνατσεκ και Χουβαρδά
Αναμφίβολα θετικό είναι το γεγονός ότι η ΕΛΣ αποφάσισε πρόσφατα να παρουσιάσει όπερες του Λέος Γιάνατσεκ (1854-1928). Μετά το προ τριετίας ξεκίνημα που έγινε με την «Πονηρή Αλεπουδίτσα» (2014/15), φέτος...
Αλμα ενηλικίωσης με Γιάνατσεκ και Χουβαρδά
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο «Μαγικός αυλός» στον κόσμο του animation
Υστερα από σειρά διεθνών λυρικών θεάτρων σε Ευρώπη, Αμερική, Ασία και Αυστραλία, όπου παρουσιάστηκε μαγεύοντας περισσότερους από 350.000 φίλους της όπερας, η διάσημη παραγωγή του «Μαγικού αυλού» από την Κωμική...
Ο «Μαγικός αυλός» στον κόσμο του animation
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Χρυσό μετάλλιο στη Σέρβα Σόνια Σάριτς και τον Ρώσο Μιχαήλ Τιμοσένκο
Στην όπερα ήταν αφιερωμένη η 40ή διοργάνωση του Διεθνούς Διαγωνισμού «Μαρία Κάλλας» που ολοκληρώθηκε την Κυριακή, 10/12/2017. Φέτος ο διαγωνισμός διοργανώθηκε από το Διεθνές Καλλιτεχνικό Κέντρο Athenaeum σε...
Χρυσό μετάλλιο στη Σέρβα Σόνια Σάριτς και τον Ρώσο Μιχαήλ Τιμοσένκο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η αθάνατη γοητεία της «Μπατερφλάι»
Αναβίωση της παραγωγής της «Μαντάμα Μπατερφλάι» του 2013, σε σκηνοθεσία Ούγκο ντε Ανα, πρότεινε η Εθνική Λυρική Σκηνή ως πρώτη από τις δύο συμμετοχές της στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών. Την εναρκτήρια παράσταση...
Η αθάνατη γοητεία της «Μπατερφλάι»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Κατανυκτική έναρξη για την Εναλλακτική Σκηνή
Την πρώτη από τις συνολικά οκτώ προγραμματισμένες παραγωγές του κύκλου «Ημέρες λατρευτικής μουσικής – Ανθρώπινα και Θεία Πάθη» παρουσίασε ενώπιον κοινού την Πέμπτη, 23/3/2017, η Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής...
Κατανυκτική έναρξη για την Εναλλακτική Σκηνή

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας