Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μυρίζοντας αποτυχία

Μυρίζοντας αποτυχία

  • A-
  • A+

Γράμμα σ’ έναν (λογοτεχνικό) ήρωα

Ανθρωποι της γραφής (ποιητές, πεζογράφοι, κριτικοί, πανεπιστημιακοί) στέλνουν γράμμα στον αγαπημένο λογοτεχνικό τους ήρωα. Σύντομα επιστολικά κείμενα, διακειμενικά παίγνια, μεταιχμιακές αφηγήσεις στην κόψη επινοημένης πραγματικότητας και μυθοπλαστικής οικειότητας.

Επιμέλεια: Μισέλ Φάις

Αγαπητέ μου Λυσιέν

Επίτρεψέ μου τον ενικό, αλλά σε νιώθω σαν ακριβό φίλο. Σου γράφω για να σου μεταφέρω τα τελευταία νέα και θα ήθελα να εκλάβεις τις λίγες γραμμές ως μια χειρονομία παρηγοριάς και υπεράσπισης από τις κακές γλώσσες των αιώνων. Διαπρεπείς κριτικοί και βιαστικοί αναγνώστες έσπευσαν να σε χαρακτηρίσουν ματαιόδοξο.

Οτι εγκατέλειψες την ποίηση και συμβιβάστηκες με την ανήθικη δημοσιογραφία. Αλλά σ’ αυτή την «Ανθρώπινη κωμωδία» που ζούμε ποιος τάχα είναι αναμάρτητος; Ποιος μπορεί να σε κατηγορήσει σήμερα για «χαμένες ψευδαισθήσεις» –όπως εμμέσως, πλην σαφώς, έκανε ο δημιουργός σου– όταν ολόκληρος πρωθυπουργός δηλώνει στη Βουλή, ελαφρά τη καρδία, ότι θεωρεί τις αυταπάτες μια συγγνωστή αδυναμία;

Σε πληροφορώ ότι δεν άλλαξαν πολλά πράγματα έκτοτε. Συνεχίζονται οι αθλιότητες, οι φήμες που κηλιδώνουν υπολήψεις, το αδυσώπητο μίσος των πρώην. Οι εφημερίδες εξακολουθούν να είναι στα χέρια µπακάληδων ή εργολάβων με γερό πορτοφόλι που εξαγοράζουν κονδυλοφόρους, ενώ αλλάζουν στρατόπεδο με την ταχύτητα των πολιτικών. Απλώς τώρα το ονομάζουμε «διαπλοκή».

Κατηγόρησες τη μαντάμ Ντε Μπαρζετόν ότι σε αποπλάνησε και σε εγκατέλειψε ως επαρχιώτη στο Παρίσι. Ωστόσο, οι ευτυχισμένοι έρωτες είναι σπάνιοι και, ίσως, φαντασίωση των λογοτεχνών. Θα μπορούσαν να σε διαβεβαιώσουν η Εμμα Μποβαρύ και η Αννα Καρένινα που ακολούθησαν. Αν το καλοσκεφτείς, συγκριτικά με το αρσενικό ή τις κοφτερές λάμες των σιδηροδρομικών γραμμών που επέλεξαν οι εν λόγω κυρίες ως κατάληξη, θα λέγαμε ότι «φτηνά την έβγαλες».

Είπαν ότι πρόδωσες ανθρώπους και ιδανικά. Ομως, το σκληρό Παρίσι που ήθελες να δαμάσεις σου έμαθε ότι στη ζωή όλα αποτιμώνται όσο αξίζουν στην αγορά. Και ότι ο κόσμος πάντα θα ξεμυαλίζεται από την εξουσία, τη δόξα και το χρήμα. Και γύρισες στην ταπεινή Ανγκουλέμ μυρίζοντας αποτυχία. Ωστόσο, έτσι, ηττημένος, φορτωμένος δηλητηριώδεις ενοχές και στα πρόθυρα της αυτοκτονίας, έγινες στα μάτια μου ακόμη πιο συμπαθητικός. Καλέ μου Λυσιέν, εδώ χρεοκόπησε ολόκληρη χώρα και δεν ακούστηκε ούτε μια συγγνώμη από κανέναν.

Σ’ ευχαριστώ, λοιπόν, γιατί μου έμαθες ότι οι ματαιοδοξίες, τα πάθη, οι χαμένοι έρωτες και όπως είπες «τα ευγενή εκείνα πιστεύω που αργότερα ο άνθρωπος αποκαλεί ψευδαισθήσεις» είναι αναπόφευκτα και ίσως αυτά που δίνουν «έναν αέρα μυθιστορηματικό στην ασήμαντη ζωή μας».

Ειλικρινά θαυμαστής σου

Μ.Κ.

Αναφέρεται στον Λυσιέν Ντε Ρυμπαμπρέ από τις «Χαμένες ψευδαισθήσεις» του Ονορέ ντε Μπαλζάκ.

Τελευταίο βιβλίο του Μ. Καραγιάννη το άρτι εκδοθέν μυθιστόρημα «Πόλη χωρίς θεούς» (Μεταίχμιο, 2016).

ΒΙΒΛΙΟΣΤΑΤΗΣ
Πού να πάει αυτός που δεν ξέρει πώς να ζήσει;
Ανθρωποι της γραφής (ποιητές, πεζογράφοι, κριτικοί, πανεπιστημιακοί) στέλνουν γράμμα στον αγαπημένο λογοτεχνικό τους ήρωα. Σύντομα επιστολικά κείμενα, διακειμενικά παίγνια, μεταιχμιακές αφηγήσεις στην κόψη...
Πού να πάει αυτός που δεν ξέρει πώς να ζήσει;
ΒΙΒΛΙΟΣΤΑΤΗΣ
Η ρίζα του κακού των Αθηνών
Ανθρωποι της γραφής (ποιητές, πεζογράφοι, κριτικοί, πανεπιστημιακοί) στέλνουν γράμμα στον αγαπημένο λογοτεχνικό τους ήρωα. Σύντομα επιστολικά κείμενα, διακειμενικά παίγνια, μεταιχμιακές αφηγήσεις στην κόψη...
Η ρίζα του κακού των Αθηνών
ΒΙΒΛΙΟΣΤΑΤΗΣ
Είναι το μόνο έργο που αγαπώ να μισώ
Ανθρωποι της γραφής (ποιητές, πεζογράφοι, κριτικοί, πανεπιστημιακοί) στέλνουν γράμμα στον αγαπημένο λογοτεχνικό τους ήρωα. Σύντομα επιστολικά κείμενα, διακειμενικά παίγνια, μεταιχμιακές αφηγήσεις στην κόψη...
Είναι το μόνο έργο που αγαπώ να μισώ
ΒΙΒΛΙΟΣΤΑΤΗΣ
Την αριστερή κόχη της καρδιάς
Ανθρωποι της γραφής (ποιητές, πεζογράφοι, κριτικοί, πανεπιστημιακοί) στέλνουν γράμμα στον αγαπημένο λογοτεχνικό τους ήρωα. Σύντομα επιστολικά κείμενα, διακειμενικά παίγνια, μεταιχμιακές αφηγήσεις στην κόψη...
Την αριστερή κόχη της καρδιάς
ΒΙΒΛΙΟΣΤΑΤΗΣ
Κι όλα έχουν βουλιάξει…
Ανθρωποι της γραφής (ποιητές, πεζογράφοι, κριτικοί, πανεπιστημιακοί) στέλνουν γράμμα στον αγαπημένο λογοτεχνικό τους ήρωα. Σύντομα επιστολικά κείμενα, διακειμενικά παίγνια, μεταιχμιακές αφηγήσεις στην κόψη...
Κι όλα έχουν βουλιάξει…
ΒΙΒΛΙΟΣΤΑΤΗΣ
Πάντα αναρωτιόμουν…
Ανθρωποι της γραφής (ποιητές, πεζογράφοι, κριτικοί, πανεπιστημιακοί) στέλνουν γράμμα στον αγαπημένο τους λογοτεχνικό ήρωα. Σύντομα επιστολικά κείμενα, διακειμενικά παίγνια, μεταιχμιακές αφηγήσεις στην κόψη...
Πάντα αναρωτιόμουν…

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας