• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.6°C / 17.9°C
    2 BF
    63%
  • Θεσσαλονίκη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    14°C 13.2°C / 15.5°C
    2 BF
    76%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.0°C / 18.3°C
    1 BF
    62%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 11.9°C / 13.3°C
    1 BF
    61%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 18.0°C
    3 BF
    59%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.1°C / 13.0°C
    2 BF
    89%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 9.0°C / 9.4°C
    1 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.8°C / 16.8°C
    1 BF
    58%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 15.8°C / 17.7°C
    2 BF
    71%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.2°C / 16.9°C
    1 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 16.4°C / 16.8°C
    1 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 13.5°C / 14.7°C
    2 BF
    72%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 15.0°C / 15.0°C
    2 BF
    64%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 16.7°C
    0 BF
    88%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 16.5°C / 19.4°C
    1 BF
    52%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.7°C / 17.8°C
    4 BF
    61%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 17.7°C
    0 BF
    55%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 15.3°C
    2 BF
    78%
  • Κατερίνη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    13°C 13.3°C / 13.7°C
    3 BF
    72%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.7°C / 12.7°C
    3 BF
    67%

Αννα Γρίβα. Η Ελληνίδα σκλάβα. Σελ. 160. Μελάνι, 2022

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

To βίωμα της σκλαβιάς

  • A-
  • A+
Η «Ελληνίδα σκλάβα» είναι ένα συμπυκνωμένο μωσαϊκό των ιστορικών εξελίξεων στην Ευρώπη και στην Αμερική του 19ου αι., μια ψυχολογική εμβάθυνση στο βίωμα της σκλαβιάς και στο πάθος των ανθρώπων για ελευθερία.

Το νέο ιστορικό μυθιστόρημα της Αννας Γρίβα μάς μεταφέρει στα χρόνια της επανάστασης του ’21 και των τρομακτικών ολοκαυτωμάτων, με κύριο γεγονός το Ολοκαύτωμα των Ψαρών το 1824, για να μας ταξιδέψει στη συνέχεια στην Ουάσινγκτον του 1827 και στα ταραγμένα χρόνια των ΗΠΑ, τότε που, ενώ η ανεξαρτησία από το Βρετανικό Στέμμα είχε οριστικά κερδηθεί, ένα μεγάλο ζήτημα συντάραζε την αμερικανική κοινωνία: το ζήτημα της δουλείας.

Οι χαρακτήρες του έργου αντιπροσωπεύουν ο καθένας μια διαφορετική στάση στα τεκταινόμενα της πολύπλοκης αυτής εποχής. Το κεντρικό πρόσωπο, η Γαρυφαλλιά (χαρακτήρας εμπνευσμένος από την πραγματική Γαρυφαλλιά Μιχάλμπεη, που την εξαγόρασε από τη δουλεία ο Αμερικανός αξιωματούχος Τζόζεφ Λάνγκτον), εξαγοράζεται στη μυθιστορία από τον διπλωμάτη Φίλιπ Κέρτις, για να βρεθεί στην Ουάσινγκτον, στην αγκαλιά των ανθρώπων μιας προοδευτικής οικογένειας με σαφή στάση υπέρ της ισότητας όλων των φυλών, γεγονός που τους φέρνει σε αντιπαράθεση με την τοπική κοινωνία. Ο παππούς, ο πατέρας, η μάνα, οι δύο κόρες εκφράζουν έναν σταθερό ανθρωπιστικό προσανατολισμό, ο καθένας μέσα από μια διαφορετική ψυχολογία. Η Γαρυφαλλιά δένεται με τη Λουίζ, τη μεγάλη κόρη της οικογένειας, και με μια μαύρη σκλάβα, τη Ζοζεφίν, η οποία, όντας μεγαλωμένη στην υπηρεσία ενός αδίστακτου δουλοκτήτη, δεν πιστεύει πως μπορεί να υπάρξει καμιά ειρηνική επίλυση του προβλήματος της δουλείας. Σταδιακά η Ζοζεφίν γίνεται βασικός πόλος των εξελίξεων μέσα από μια καταιγιστική πλοκή που διατρέχει το δεύτερο μέρος του βιβλίου, ενώνοντας τα νήματα των χαρακτήρων και τις πράξεις τους, ενώ παράλληλα ο έρωτας της Λουίζ για έναν κρεολό λειτουργεί ως μια όαση μέσα σε ένα καζάνι που βράζει. Ολοι και όλα περνούν διά πυρός και σιδήρου μέσα σε μια κοινωνία που γίνεται τελικά ο μεγάλος θύτης, όντας αδύναμη να αποδεχτεί αρχές που τριάντα χρόνια αργότερα θα εισορμούσαν σε όλη την επικράτεια οδηγώντας σε έναν τρομακτικό εμφύλιο.

Μέσα από τη μυθιστορία αναδύονται με λεπτότητα όλα τα φλέγοντα ζητήματα της αμερικανικής κοινωνίας, η οποία μετά την ανεξαρτητοποίηση του 1776 είχε να διανύσει πολύ δρόμο ακόμη μέχρι την, έστω και τυπική, νομοθετική κατάργηση της δουλείας το 1865. Οι πατέρες του έθνους, με προεξάρχοντα τον Τόμας Τζέφερσον, στο πλαίσιο της Ομόφωνης Διακήρυξης των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής την 4η Ιουλίου του 1776, θεωρούν «αυτονόητο ότι όλοι οι άνθρωποι έχουν δημιουργηθεί ίσοι». Ανήκαν άραγε ανάμεσα σε αυτούς τους ανθρώπους οι σκλάβοι; Παραλείφθηκε εσκεμμένα η αναφορά στη δουλεία μέσα στη μνημειώδη διακήρυξη; Ο Τζέφερσον αποκαλεί τη δουλεία «ηθική εξαχρείωση» και «αποτρόπαιο στίγμα», χωρίς όμως να απελευθερώνει τους δούλους του. Ο Φραγκλίνος στη νεότητά του περιλαμβάνει στην εφημερίδα του διαφημίσεις για πωλήσεις σκλάβων, αλλά στο τέλος της ζωής του, το 1790, απευθύνει έκκληση στη συνεδρίαση του Κογκρέσου για κατάργηση της δουλείας και απόδοση ελέους και δικαιοσύνης. Δώδεκα χρόνια μετά το χρονολογικό τέλος της μυθιστορίας, ο Λίνκολν, την 1η Ιανουαρίου 1863, με την Προκήρυξη Χειραφέτησης διακηρύσσει ότι «όλα τα άτομα που θεωρούνταν δούλοι είναι και θα είναι εις το εξής ελεύθεροι».

Λίγες σελίδες πριν από το τέλος του βιβλίου διαβάζουμε μία από τις αδικοχαμένες ηρωίδες να λέει: «Εμείς τα κορίτσια που πεθάναμε άδικα ξέρουμε καλά ότι ο κόσμος δεν αλλάζει ποτέ». Η σπαρακτική αυτή αδικία δεν αφορά μόνο τους φερμένους από την Αφρική σκλάβους, αλλά και τους αυτόχθονες κατοίκους της αμερικανικής ηπείρου, όπως η Ινδιάνα Τιτούμπα, που μας θυμίζει, κλείνοντας το βιβλίο, το τεράστιο έγκλημα των αποίκων στη λεγόμενη υπόθεση των μαγισσών του Σάλεμ στη Μασαχουσέτη το 1692-93.

Η «Ελληνίδα σκλάβα» είναι ένα συμπυκνωμένο μωσαϊκό των ιστορικών εξελίξεων στην Ευρώπη και στην Αμερική του 19ου αι., μια ψυχολογική εμβάθυνση στο βίωμα της σκλαβιάς και στο πάθος των ανθρώπων για ελευθερία.

* Καθηγητής Ιστορίας & Φιλοσοφίας της Επιστήμης, ΠΑΔΑ

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Πολεοδομικό κολάζ
Ο συνδυασμός αρχιτεκτόνων με εικαστικούς, ώστε να προκύψει ένα σώμα προτάσεων και συνεντεύξεων για το βιβλίο που επιμελήθηκε ο Ιταλός αρχιτέκτονας-ερευνητής F. Micocci, ο οποίος διδάσκει στην Αρχιτεκτονική...
Πολεοδομικό κολάζ
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
«Αναπαύσου στο φέισμπουκ»
Τα «στοχαστικά μικροκείμενα» της Γιαγιάννου είναι γραμμένα με ευφυΐα και χιούμορ -μαύρο λόγω του θέματος. Οι παρατηρήσεις της είναι απροσδόκητες και με τη σπιρτάδα τους κρατούν τον αναγνώστη σε εγρήγορση,...
«Αναπαύσου στο φέισμπουκ»
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Πολυμερής ποιητική σύνθεση
Η γλωσσική ικανότητα του Απέργη επιβεβαιώνεται ξανά με το εύστοχο γλωσσικό παιχνίδι σχεδιασμένο για επιβεβαίωση της γλώσσας να μένει διαρκώς ζωντανή και ανανεούμενη. Η γραφή παύει να είναι σιωπηλή, γίνεται...
Πολυμερής ποιητική σύνθεση
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Κάθε επανάσταση είναι ένας εμφύλιος πόλεμος
Το βιβλίο της Jourdan κατορθώνει να θέσει ερωτήματα και να δημιουργήσει προοπτικές που αφορούν όχι μόνο τη γαλλική, αλλά κάθε εθνική ιστοριογραφία και ιδιαιτέρως την ιστοριογραφία που αφορά επαναστάσεις και...
Κάθε επανάσταση είναι ένας εμφύλιος πόλεμος
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Πρώτη χάραξη ενός δρόμου εναλλακτικού προς τον φιλελευθερισμό
Συνεπής στο ερευνητικό του πρόγραμμα που έχει εγκαινιάσει από τα πρώτα του βήματα στην πολιτική φιλοσοφία, ο καθηγητής Αρης Στυλιανού, μας προσφέρει την τελευταία του δουλειά, όπου καταπιάνεται με ένα βαθύ όσο...
Πρώτη χάραξη ενός δρόμου εναλλακτικού προς τον φιλελευθερισμό
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Διάχυτος ζόφος
Υπάρχουν κάποιοι συγγραφείς που ένα έργο τους αρκεί για να σε οπλίσει με τη σιγουριά πως πρόκειται να σε απασχολήσουν στο μέλλον ξανά και ξανά.
Διάχυτος ζόφος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας