• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 6.8°C / 12.2°C
    2 BF
    83%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 6.9°C / 9.4°C
    4 BF
    50%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    10°C 10.0°C / 12.0°C
    3 BF
    83%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 4.2°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 1.9°C / 3.9°C
    0 BF
    87%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.2°C / 8.8°C
    1 BF
    64%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    0°C -0.6°C / 4.0°C
    2 BF
    74%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 6.6°C / 9.6°C
    1 BF
    91%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.0°C / 12.7°C
    2 BF
    67%
  • Μυτιλήνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.9°C / 5.9°C
    3 BF
    71%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 12.3°C / 13.3°C
    3 BF
    71%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 7.9°C
    4 BF
    63%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 12.8°C
    5 BF
    72%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 3.8°C / 5.5°C
    1 BF
    83%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 5.1°C / 9.0°C
    1 BF
    85%
  • Ρόδος
    Ψιχάλες μικρής έντασης
    11°C 4.8°C / 11.0°C
    2 BF
    70%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    9°C 7.0°C / 12.4°C
    2 BF
    87%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 4.5°C / 4.5°C
    2 BF
    61%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 6.2°C / 9.5°C
    2 BF
    63%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    0°C -0.2°C / -0.2°C
    2 BF
    88%

Τζούλια Γκανάσου. Γόνιμες μέρες. Νουβέλα. Γκοβόστης, 2021, σελ. 141

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Γόνιμος εγκλεισμός

  • A-
  • A+

Ενας άνδρας αφυπνίζεται στο κρεβάτι ενός νοσοκομείου από τη μυρωδιά αντισηπτικού και αίματος. Θέλει να μιλήσει, αλλά δεν μπορεί. Προσπαθεί να κινηθεί, αλλά δεν τα καταφέρνει. Ο εγκέφαλος φαίνεται ν’ αντιδρά στα εξωτερικά ερεθίσματα, αλλά καμία εντολή δεν φτάνει στα άκρα του. Ούτε κίνηση δακτύλων ούτε πετάρισμα βλεφάρων ούτε ρουθούνισμα φαίνεται να γίνονται αντιληπτά από κανέναν. Πλήρης ακινησία. Βαθύ σκοτάδι. Μια θλίψη στο στέρνο. Τα μηχανήματα ουρλιάζουν, αλλά οι ενδείξεις τους που μετρούν μηχανικά τις αντιδράσεις του παρερμηνεύονται.

«Εγκλειστος στο σώμα του», περικυκλωμένος μόνο από μυρωδιές και ήχους, ο αφηγητής βρίσκεται ενώπιος ενωπίω με τον ίδιο του τον εαυτό. Χωρίς καμία δυνατότητα επικοινωνίας με το περιβάλλον, μπορεί πλέον να εκφράζει ακριβώς ό,τι σκέφτεται και ό,τι πιστεύει. «Μπορώ να μεροληπτώ, να υποδύομαι, να υπερθεματίζω, να κωλυσιεργώ, να ασεβώ, να κομπάζω, να αδικώ χωρίς κανέναν έλεγχο». Γρήγορα θα καταλάβει ότι τα πράγματα δεν είναι απλά: «Είμαι ζωντανός, αλλά πρέπει να παλέψω».

Αρχικά, οφείλει να ανασυστήσει τα γεγονότα που τον οδήγησαν σε κωματώδη κατάσταση στην εντατική, να αναζητήσει τα αποτυπώματα του βιώματος στη μνήμη του. Με απανωτές «λήψεις» και «κλικ της μηχανής», η ιστορία προοδευτικά αναδομείται, το παζλ της σκοτεινής ιστορίας, παρά τις διαρκείς υπονομεύσεις της ασταθούς μνήμης, της φαντασίας και του ονείρου, παίρνει μορφή: φύλακας μπλεγμένος σε υπόθεση εμπορίας αρχαιοτήτων, συνελήφθη σχεδόν αναίσθητος, με ματωμένο μαχαίρι στα χέρια πάνω από έναν νεκρό!

Ταυτόχρονα, καθώς η εγκεφαλική λειτουργία επανέρχεται και η προσπάθεια κατάδυσης στη μνήμη του συνεχίζεται, τα μέτωπα γίνονται δύο. Αν οι συνειδητές και κοπιώδεις προσπάθειες τον οδηγούν στην ανασύσταση της ιστορίας, μιας ιστορίας που να μπορεί να τη διαχειριστεί κατά το δοκούν και, σε τελική, να την παρουσιάσει ως δική του (ελλείψει μαρτύρων), οι ασυνείδητες τον φέρνουν πίσω στην παιδική ηλικία, αντιμέτωπο με «άγνωστο» προσωπικό «τραύμα». Απανωτά «φλας», εκρήξεις φωτός, και ο αφηγητής επιστρέφει στην «αχαρτογράφητη ζώνη της ύπαρξής του», την εποχή πριν από τα πέντε χρόνια του, όπου κυριαρχεί η μορφή της αληθινής μητέρας.

Γρήγορα αντιλαμβάνεται ότι ο εαυτός του είναι ένας περίπλοκος κόμπος, η συνισταμένη πολλών ιστοριών που λέγονται από άλλες προοπτικές, της ιστορίας που κατασκευάζει ο ίδιος για την καταδίκη ή την αθώωσή του, των ιστοριών που κατασκευάζουν οι άλλοι γι’ αυτόν, όπως δείχνουν οι γνώμες και οι αναμνήσεις άλλων ανθρώπων που μιλούν πάνω απ’ το κεφάλι του, καθώς νομίζουν ότι ο ίδιος δεν ακούει, και φυσικά της προσωπικής αυτοβιογραφικής ιστορίας που ξετυλίγεται με τις εκρήξεις μνήμης στο μυαλό του, για ν’ αλλάξει στο τέλος ριζικά τον τρόπο νοηματοδότησης όλης του της ζωής.

Εν όψει της τελικής μάχης για την οριστική αφύπνισή του, η καταδίκη ή η αθώωση περνάει σε δεύτερη μοίρα, το δικαστικό θρίλερ γίνεται υπαρξιακή αναζήτηση, επιστροφή στη μνήμη, κατάδυση στα έγκατα του εαυτού και ταξίδι αυτογνωσίας, μέχρι την αληθινή αποκάλυψη και καθαρτική λύτρωση: την πραγματική ενηλικίωση του αφηγητή –ουσιαστικά, την εκ νέου γέννησή του.

Η Γκανάσου επιστρέφει με μια νουβέλα που αντλεί από το ίδιο θεματικό κέντρο με τους Γονυπετείς (2017). Αν εκεί η ακραία εσωτερίκευση του ανθρώπινου δράματος και της ανθρώπινης συνθήκης έπαιρνε τη μορφή μιας αλληγορικής πορείας προς τον Γολγοθά, εδώ η πυκνή εσωτερική διαδρομή για να διαλυθούν οι ομίχλες του παρελθόντος οδηγεί τον αφηγητή πίσω στη μήτρα και σε μια ενήλικη γέννηση. H αποσπασματική μονολογική αφήγηση, που κατά τόπους παραμένει πλήρως οργανωμένη, και η πυρετώδης γλώσσα τού μη ρηματοποιημένου μονολόγου, καταφέρνουν ν’ αποδώσουν τη σταδιακή επιστροφή της συνείδησης, που συνοδεύεται από την ανάκτηση των αισθήσεων, την κυριολεκτική αυτοσυνείδηση της σωματικής υλικότητας, με τον γνωστό έντονο και τολμηρό «βιταλισμό» που διακρίνει γενικότερα τη γραφή της Γκανάσου.

Μια ακόμη εξερεύνηση του αυτοβιογραφικού χώρου σε συνθήκες in extremis, σε αναζήτηση απαντήσεων σε βασικά ερωτήματα κάθε αφήγησης (δικαστικής, αυτοβιογραφικής, μυθοπλαστικής): Τι είναι αλήθεια; Είναι η αντίληψη και η μνήμη κριτήρια του πραγματικού;

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Συμβολή στην ιστορία της τέχνης
Το βιβλίο της Τιτίνας Κορνέζου πραγματεύεται τη ζωγραφική παραγωγή στη Γαλλία κατά την περίοδο των δύο αιώνων που προηγήθηκαν της Γαλλικής Επανάστασης.
Συμβολή στην ιστορία της τέχνης
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η ηχώ της απόστασης
Ο θάνατος είναι η φιλοσοφία της ζωής, η αναθεώρηση όσων βιώθηκαν και η αναστόχευση όσων έρχονται. Στο πρόσφατο ολιγοσέλιδο βιβλίο (μικρή νουβέλα ή εξομολόγηση) του Θανάση Σταμούλη, ο αφηγητής μαθαίνει για τον...
Η ηχώ της απόστασης
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Οι πήδοι του βατράχου
Η Ρούλα Γεωργακοπούλου βολτάρει άνετα σε αυτή την υβριδική ζώνη μεταξύ ύπνου και ξύπνου και μας στέλνει καλειδοσκοπικές ανταποκρίσεις από το συναπάντημα του ιψενικού Γιον Γκάμπριελ Μπόρκμαν με τα Λόγια της...
Οι πήδοι του βατράχου
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Οψεις ενός γυάλινου κόσμου
Η Βίνσεντ μεγαλώνει στοιχειωμένη από τον πνιγμό της μητέρας της. Εργάζεται ως μπαργούμαν στο ξενοδοχείο Κάιετ «ένα παλάτι από γυαλί και κέδρο», στη νήσο Βανκβούβερ της Βρετανικής Κολομβίας.
Οψεις ενός γυάλινου κόσμου
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η ματιά του ακροατή και το «μουσικό μυστικό»
Η ματιά του ακροατή που υιοθετεί ο Πλέσνερ πηγάζει από την «έκκεντρη τοποθετικότητα» του ανθρώπου, όπως ονομάζει το ίδιόν μας να είμαστε και να έχουμε συγχρόνως σώμα, να αντιλαμβανόμαστε χωρίς δεύτερη σκέψη...
Η ματιά του ακροατή και το «μουσικό μυστικό»
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Iστορία της πολιτικής φιλοσοφίας της νεωτερικότητας
Ο Τζον Ρολς (1921-2002) σημάδεψε την πολιτική και ηθική φιλοσοφία, ενώ δίδαξε πλήθος φοιτητών, πολλοί από τους οποίους άφησαν το δικό τους στίγμα στη σκέψη.
Iστορία της πολιτικής φιλοσοφίας της νεωτερικότητας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας