• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    17°C 14.2°C / 18.4°C
    0 BF
    79%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 10.8°C / 16.6°C
    1 BF
    83%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 17.0°C / 19.4°C
    2 BF
    74%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 13.1°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 13.5°C / 15.9°C
    3 BF
    77%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.0°C / 14.3°C
    1 BF
    83%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.4°C / 9.0°C
    2 BF
    81%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 16.6°C / 19.0°C
    0 BF
    83%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 13.8°C / 17.5°C
    2 BF
    76%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.9°C / 7.9°C
    2 BF
    66%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.1°C / 18.5°C
    1 BF
    82%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.8°C / 16.8°C
    2 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.6°C / 19.6°C
    3 BF
    74%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.9°C / 10.5°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    13°C 10.5°C / 17.2°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 13.8°C / 17.8°C
    1 BF
    74%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.4°C / 18.6°C
    1 BF
    76%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    14°C 10.4°C / 14.4°C
    1 BF
    87%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    14°C 11.7°C / 16.6°C
    1 BF
    79%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    2 BF
    88%

SEBASTIAN BARRY. Xίλια φεγγάρια. Μετάφραση: Μαρία Αγγελίδου. Ικαρος, 2020. Σελ. 280

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Χίλια φεγγάρια «εις εαυτόν»

  • A-
  • A+

«Ο δικός μου λαός είναι λαός της λύπης, περισσότερο απ’ όσους άλλους έχουν ζήσει στη γη. Δεν έχουμε τη λύπη μέσα στις καρδιές μας, την έχουμε στην ιστορία μας. Είμαι μια από τους τελευταίους που ξέρουν τι μας πήραν και τι είχαμε πριν μας το πάρουν. Το βάρος της λύπης έχει συντρίψει πολλούς, τους έχει κάνει κομμάτια. […] Πιστεύαμε πως όλα ήταν καλά κι ωραία, πως ήμασταν μια χαρά, ένας κόσμος θαυμάσιος.[…] Ημασταν τόσο ευτυχισμένα παιδιά. Κι ένας κόσμος που ξέρει να κάνει τα παιδιά του ευτυχισμένα είναι ένας κόσμος καλός κι ωραίος. Δεν είναι μόνο ότι τον κόσμο αυτόν μας τον πήραν. Είναι το ότι συχνά, πολύ συχνά δινότανε η διαταγή. Σκοτώστε τους όλους».

Με τη λιτή αυτή αφήγηση η κεντρική ηρωίδα του μυθιστορήματος του Sebastian Barry, Χίλια φεγγάρια, (μτφρ. Μαρία Αγγελίδου, Ικαρος, Αθήνα 2020), η Γουινόνα, αποδίδει τα πάθη της φυλής της κατά την περίοδο του Αμερικανικού Εμφύλιου Πολέμου, από τον οποίο κατόρθωσε να επιζήσει χάρη στην αποφασιστικότητα, την καλοσύνη και τη φροντίδα δυο ξεχωριστών αντρών, του Τόμας ΜακΝάλτι, μετανάστη Ιρλανδού, πρώην στρατιώτη, που «είχε κάνει και στη φυλακή του Λέβενγουερθ για λιποταξία» και του Τζον Κόουλ, «που είχε υπηρετήσει στον στρατό κι ήταν καθωσπρέπει κτηματίας», στο αίμα του οποίου έρεε και λίγο ινδιάνικο αίμα.

Οι τρεις τους συνθέτουν μια ιδιόμορφη, αλλά αξιοζήλευτη για τους ισχυρούς δεσμούς αγάπης, οικογένεια. Ζουν σε μια φτωχική φάρμα λίγα μίλια έξω από την πόλη Πάρις στο Τενεσί, κάπου το 1873 ή 1874, μαζί με τον ιδιοκτήτη του κτήματος, τον Λάιζι Μάγκαν, και τα αδέρφια Ρόζαλι, μια «άγια γυναίκα με μαύρο δέρμα», και Τένισον Μπουγκρό, δυο πρώην σκλάβους, οι οποίοι αν και ελεύθεροι πλέον, παρέμεναν ακόμη «πολύ κάτω στα μάτια των χλομών προσώπων».

Η Γουινόνα ή Οτζιντζίντκα, «που θα πει τριαντάφυλλο» στη γλώσσα των Ινδιάνων, αφηγείται την ταραχώδη ιστορία της νεότητάς της, μια τραγική ιστορία πολλών εγκλημάτων σε βάρος της ίδιας και της φυλής της. Η Γουινόνα στα μάτια των κατοίκων της μικρής πόλης είναι ένα «κάρβουνο απ’ τη σβησμένη ινδιάνικη φωτιά», ένα Τίποτα, «ένα πλάσμα πιο κοντά στον πίθηκο παρά στον άνθρωπο».

Το απρόσμενο και ατρόμητο ερωτικό ενδιαφέρον του νεαρού Τζας Τζόνσκι την κάνει για λίγο να πιστέψει πως ίσως υπάρχει αγάπη και έξω από τον μικρόκοσμο της οικογένειάς της. Ο ανελέητος ξυλοδαρμός και βιασμός της νεαρής ηρωίδας, η αδυναμία να βρει το δίκιο της μέσα σε ένα κοινωνικό και πολιτικό σύστημα όπου οι Iνδιάνοι δεν είναι πολίτες, όπου ο καθένας μπορούσε να τους δείρει, να τους τσακίσει, να τους γδάρει χωρίς καμιά ηθική, νομική ή άλλη τιμωρία, αλλά και η απάνθρωπη κακοποίηση του Τένισον Μπουγκρό, ωθούν τη Γουινόνα σε ένα παράτολμο και πέρα από κάθε λογική ταξίδι εκδίκησης, απονομής δικαιοσύνης και αυτογνωσίας. Στην πορεία προς τη δικαιοσύνη η ηρωίδα θα γνωρίσει και θα υπερβεί τις δυνάμεις της πολλές φορές, θα νιώσει την αίσθηση της ελευθερίας, θα αισθανθεί τον αληθινό, πηγαίο έρωτα στο πρόσωπο της Πεγκ, η ομορφιά της οποίας «ήταν στρατιά αναρίθμητη», και θα αντικρίσει κατάματα τον θάνατο.

Στα Χίλια φεγγάρια η αφήγηση στηρίζεται σε ιστορικά γεγονότα και καταστάσεις, που αποτελούν την πρώτη ύλη ενός ιστορικού μυθιστορήματος, εμπλουτισμένη με στοιχεία αγωνίας και απρόβλεπτο τέλος, τα οποία παραπέμπουν στο είδος του αστυνομικού μυθιστορήματος. Ο συγγραφέας εστιάζει την προσοχή του στην κεντρική ηρωίδα, φωτίζει τη βιογραφία, τις σκέψεις, τα συναισθήματά της, την καθιστά το κέντρο των πάντων και ταυτόχρονα συμπλέκει το ατομικό με το συλλογικό δημιουργώντας μιαν αποκαλυπτική υπαρξιακή πραγματικότητα. Τα πιο συγκλονιστικά και συνάμα αληθινά ιστορικά στοιχεία του μυθιστορήματος είναι οι λεπτομέρειες της καθημερινής ζωής, όπως η κοπιαστική αγροτική ζωή, οι μικρές στιγμές ευτυχίας μέσα στον ζόφο της βίας και της διαμάχης νικητών και νικημένων, που ανασυγκροτούν την ατμόσφαιρα της εποχής.

Ο Sebastian Barry, δεξιοτέχνης του λόγου και δίκαια ένας από τους πιο αξιόλογους συγγραφείς παγκοσμίως, θέτει την ηρωίδα του με λόγο λιτό και απέριττο να αποδίδει ρεαλιστικά τις κακουχίες που υπέστη, ενώ η φωνή της γνωρίζει λυρικές κορυφώσεις όταν καλείται με λέξεις να αναπαραστήσει τα συναισθήματα που γεννά ο έρωτας, ή τον θαυμασμό της για τους δυο άντρες της ζωής της που έχουν μέσα τους «χειροπιαστή και μπόλικη τη γυναικεία φύση». Για την ηρωίδα του Sebastian Barry «χίλια φεγγάρια όλα μαζί» κι αν περάσουν ο κόσμος θα συνεχίσει να είναι «έτοιμος κάθε στιγμή να χαθεί». Ωστόσο, «αν προχωρούσες αρκετά, θα ’βρισκες ανθρώπους που είχαν ζήσει πριν από πολύ πολύ καιρό», ένα ταξίδι εις εαυτόν, αίτημα μελαγχολικό αλλά συνάμα λυτρωτικό.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Στις ρίζες του φιλοσοφικού μοντερνισμού
Προλογίζοντας τη Φαινομενολογία του πνεύματος (1807) ο Χέγκελ δηλώνει από τις πρώτες κιόλας γραμμές πως «ό,τι κι αν άρμοζε να πούμε για τη φιλοσοφία σε έναν πρόλογο, και όπως κι αν το λέγαμε, δεν μπορεί να...
Στις ρίζες του φιλοσοφικού μοντερνισμού
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Λογοτεχνική δημοσιογραφία
Στον νέο υβριδικό κόσμο η μοντέρνα γραφή, αν θέλει να τον εκφράσει, είτε πρόκειται για λογοτεχνία είτε για δοκιμιακό λόγο είτε για τις γνωστές ακαδημαϊκές πειθαρχίες, δεν μπορεί παρά να είναι υβριδική.
Λογοτεχνική δημοσιογραφία
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Φιλτραρισμένος λυρισμός
Τα συνολικώς 24 ποιήματα του βιβλίου κατανέμονται σε τέσσερις ενότητες με ιδιαίτερους τίτλους η καθεμιά («Αίθουσα αναμονής», «Νέα από την κανονικότητα», «Σχεδόν ξεχασμένες Μαρίες» και ο δυσερμήνευτος τίτλος...
Φιλτραρισμένος λυρισμός
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Οι θεοί με τα εύθρυπτα και θρεπτικά φτερά
Ισως εν αρχή ην το τραύμα, το γρατζούνισμα του χάους πριν ενωθούν τα κύτταρά μας» γράφει η Αννα Γρίβα στο διήγημα με τίτλο «Ο φεγγίτης», που περιλαμβάνεται στη συλλογή διηγημάτων «Τα ζώα θεοί».
Οι θεοί με τα εύθρυπτα και θρεπτικά φτερά
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Φθινοπωρινές σελίδες πεζογραφίας
Από τη φετινή φθινοπωρινή ελληνική πεζογραφική σοδειά διακρίναμε είκοσι έναν τίτλους (αναμφίβολα υπάρχουν κι άλλα αξιοσύστατα βιβλία), τα οποία θα κυκλοφορήσουν το προσεχές δίμηνο.
Φθινοπωρινές σελίδες πεζογραφίας
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Γραφές της πόλης
Λογοτεχνία της πόλης ή πόλεις της λογοτεχνίας; Από όποια σκοπιά και να το δεις (περιπατητής κειμένων ή αναγνώστης αστικού ιστού) η γραφή της περιπλάνησης αναχωνεύει ένα διπλό βλέμμα: του αυτόπτη ή αυτήκοου...
Γραφές της πόλης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας