Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σκληρό υπαρξιακό θρίλερ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σκληρό υπαρξιακό θρίλερ

  • A-
  • A+

Ενας νεαρός Τασμανός στις αρχές της δεκαετίας του ’90, με οικονομικά προβλήματα, με σύζυγο και ένα μικρό κοριτσάκι, αρνείται να εγκαταλείψει το όνειρό του να γίνει συγγραφέας και παλεύει να ολοκληρώσει το πρώτο του μυθιστόρημα.

Γράφει όποτε του δίνεται η ευκαιρία, ανάμεσα σε διάφορες δουλειές του ποδαριού και στα διαλείμματα από τη μερικής απασχόλησης εργασία του, γράφει ασταμάτητα τα βράδια στο γραφειάκι του, αγωνίζεται με όλες του τις δυνάμεις να αποδείξει στον εαυτό του, κυρίως, ότι είναι ικανός να φέρει εις πέρας αυτόν τον άθλο. Η γραφή για τον Κιφ Κέλμαν έχει και μια διάσταση υπαρξιακή, είναι ζήτημα ζωής και θανάτου να συνεχίσει, καθώς έχει γαντζωθεί από αυτή την ιδέα για να μην τον καταπιεί η άχαρη πραγματικότητα που βιώνει.

Ρίτσαρντ Φλάναγκαν . Σε πρώτο πρόσωπο. Μετάφραση Γιώργος Μπλάνας. Ψυχογιός, 2020, σελ. 458

Οταν χάσει και αυτήν τη μερικής απασχόλησης εργασία και η σύζυγός του Σούζι είναι έγκυος σε δίδυμα, έρχεται μια πρόταση ενός «κανονικού» εκδότη από την Αυστραλία. Του προτείνουν να γράψει την αυτοβιογραφία ενός γνωστού καταχραστή που τον κυνηγούν οι τράπεζες και πρόκειται να δικαστεί για απάτες πολλών εκατομμυρίων δολαρίων.

Ο Ζίγκφριντ Χάιντλ ή Ζίγκι είναι μια σκιώδης προσωπικότητα, κανείς δεν γνωρίζει σε τι ακριβώς είναι αναμεμειγμένος, ούτε υπάρχουν ιδιαίτερες πληροφορίες για το παρελθόν του.

Ο Κιφ Κέλμαν -ο συγγραφέας-φάντασμα και αφηγητής του μυθιστορήματος «Σε πρώτο πρόσωπο», το πρώτο μυθιστόρημα του Ρίτσαρντ Φλάναγκαν, μετά το συγκλονιστικό και βραβευμένο με Μπούκερ «Το μονοπάτι για τα βάθη του Βορρά, 2014»-, έπειτα από πολλούς δισταγμούς υποχωρεί στη δελεαστική αμοιβή του εκδότη των 10.000 δολαρίων, ελπίζοντας ενδόμυχα πως η συγγραφή αυτής της αυτοβιογραφίας, θα του δώσει την ευκαιρία έστω και ως αόρατος συγγραφέας, να εισέλθει στον χώρο των εκδόσεων και να κάνει μια, έστω και άδοξη, αρχή.

Ο κόσμος των εκδόσεων δεν έχει σχέση με αυτό που φανταζόταν, είναι ένας ακόμα μικρόκοσμος των επιχειρήσεων, όπου η απληστία, η υποκρισία και η απόλυτη έλλειψη ηθικής θεωρούνται αξιέπαινες αρετές -μια στάση που αργά υιοθετείται από όλους και σε όλες τις εκφάνσεις του βίου.

Από τις πρώτες σελίδες μαθαίνουμε πως ο Τζιν Πέλι, ο εκδότης: «φοβόταν τη λογοτεχνία. Και όχι χωρίς βάσιμο λόγο. Πρώτον και κύριο, δεν πουλάει. Δεύτερον μπορεί δίκαια να ειπωθεί ότι θέτει ερωτήματα που δεν μπορεί ν’ απαντήσει... υπενθυμίζει στους ανθρώπους πως η υπόθεση της ζωής είναι ένα φιάσκο και πως η έλλειψη αυτής της γνώσης είναι αληθινή άγνοια...

Ο Τζιν Πέιλι ήταν υπέρ των βιβλίων, λέγοντάς σου ένα δυο πράγματα ξανά και ξανά. Αλλά κατά προτίμηση μόνο ένα. Οι πωλήσεις τα λένε όλα». Μόνο οι πωλήσεις είχαν σημασία, γι’ αυτό και ο εκδότης ήθελε ένα κατανοητό και πιπεράτο κείμενο που θα τραβούσε το ευρύτερο κοινό, θα απεικόνιζε με απλό τρόπο την προσωπικότητα και τα εγκλήματα του αυτοβιογραφούμενου απατεώνα, χωρίς μεγάλες και σύνθετες προτάσεις.

Ο Κιφ «στρώνεται» στη δουλειά, έχοντας στη διάθεσή του κάποιες πρόχειρες και ασαφείς σημειώσεις του Ζίγκι, αλλά και τον ίδιο για κάμποσες ώρες καθημερινά, απρόθυμο να μοιραστεί το παραμικρό, γλιστρώντας επιδέξια κάθε φορά που του κάνει προσωπικές ερωτήσεις. Ο Ζίγκι είχε πολλά πρόσωπα και πολλές μάσκες. Εξάλλου, όπως ο ίδιος τόνιζε, η λατινική λέξη persona σημαίνει μάσκα και μια μάσκα μπορεί να αλλάζει συνεχώς. Ο νεαρός απελπίζεται, αλλά δεν εγκαταλείπει την προσπάθεια καθώς χρειάζεται απελπισμένα τα χρήματα, δοκιμάζοντας κάθε τρόπο για να τον πείσει να συνεργαστεί.

Ο ήρωάς του αποδεικνύεται μια αλλοπρόσαλλη προσωπικότητα, επινοεί κάθε στιγμή εκ νέου τον εαυτό του, δεν υπάρχει ίχνος αλήθειας πάνω του, ικανός για το χειρότερο, προβάλλει την ανηθικότητα ως τον μοναδικό τρόπο επιβίωσης, μια τακτική που όλοι, αργά ή γρήγορα, υιοθετούν.

Ο καιρός κυλάει και ο νεαρός έχει κάνει μικρή πρόοδο, όταν ανακαλύπτει πως ο χαρακτήρας του έχει δεχτεί την πρόταση του εκδότη για να παραδώσει την αυτοβιογραφία του μόνο και μόνο για να παίρνει τις προκαταβολές και να απομυζά χρήματα. Ωστόσο, όντας αποφασισμένος να μη στερήσει αυτά τα δέκα χιλιάδες δολάρια από την οικογένειά του, αρχίζει ο ίδιος να γεμίζει σελίδες επινοώντας γεγονότα, συναισθήματα και πράξεις σε πρώτο πρόσωπο, εν είδει μυθοπλασίας, σαν να επινοεί ο ίδιος βήμα βήμα τη ζωή του ήρωά του, υποβάλλοντας ταυτόχρονα τον εαυτό του σε μια σκληρή δοκιμασία.

Αυτή η οριακή κατάσταση τον υποχρεώνει να αφεθεί στη δύναμη των λέξεων και να αφήσει στην άκρη τα πραγματικά γεγονότα. «Τα πράγματα άρχισαν να συνδέονται... Μου είχαν πει πως οι λέξεις ήταν ένας καθρέπτης, αλλά εμένα μου φαινόταν σαν τη σελήνη... όλα μεταμορφώνονταν σε κάτι που βρισκόταν πάντα στο χείλος του μυστηρίου...»

Στα τελευταία κεφάλαια το μυθιστόρημα εξελίσσεται σε ένα σκληρό υπαρξιακό θρίλερ, η ταύτιση αλλά και η αποκόλληση από τον ήρωα δίνονται με δραματική ένταση, καθώς ο συγγραφέας αναγκάζεται να κοιτάξει την άβυσσο με μάτια διάπλατα ανοιχτά και να μεταμορφωθεί σε κάποιον άλλο.

Στο μυθιστόρημα υπάρχουν σημεία μεγάλης δραματικής έντασης και φιλοσοφικής εμβάθυνσης, ο αόρατος συγγραφέας αποδίδεται πειστικά καθώς ο ίδιος ο Φλάναγκαν, όπως ομολογεί σε συνέντευξή του, είχε κάποτε μια ανάλογη εμπειρία, υπήρξε στην αρχή της καριέρας του «ο συγγραφέας φάντασμα σε ένα φάντασμα... η μυθοπλασία δεν είναι ψέμα, αλλά μια αλήθεια, μια θεμελιώδης και απαραίτητη αλήθεια... αν το ψέμα μάς οδηγεί στο σκοτάδι, η μυθοπλασία μάς δίνει τη δυνατότητα της υπέρβασης και της απελευθέρωσης, της αποδοχής των πολλών προσώπων που είναι ο καθένας από εμάς». Μια αδιαμφισβήτητη αλήθεια, όσο και η ύπαρξη του ανά χείρας μυθιστορήματος.

ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η παραλία με τα λάφυρα
Το Ανοιχτό Βιβλίο, για όγδοη συνεχή χρονιά, θα σας κρατήσει συντροφιά με πρωτότυπες καλοκαιρινές ιστορίες. Φέτος δώδεκα συγγραφείς παιδικής λογοτεχνίας γράφουν, αποκλειστικά για την «Εφ.Συν.».
Η παραλία με τα λάφυρα
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Μαρξισμός χωρίς υποκείμενο
O Λουί Αλτουσέρ φαίνεται ότι έκανε κάτι διαφορετικό από το να εκπληρώσει ένα μέρος της συχνά ομολογημένης φιλοδοξίας του, να γράφει εγχειρίδια κομμουνιστικής διαπαιδαγώγησης των εργατικών μαζών και, ακόμα...
Μαρξισμός χωρίς υποκείμενο
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Από τη μουσική και τη φωτογραφία στην ποίηση
Η Σοφία Πολίτου-Βερβέρη, ασχολούμενη με τη μουσική κυρίως, έχει επανειλημμένως δώσει δειλά και συγκρατημένα το ποιητικό της παρόν. Η Μαρία Κοσσυφίδου κατάγεται από τη Δράμα και εργάζεται ως εκπαιδευτικός. Εχει...
Από τη μουσική και τη φωτογραφία στην ποίηση
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Θα τη φιλήσει
Το Ανοιχτό Βιβλίο, για όγδοη συνεχή χρονιά, θα σας κρατήσει συντροφιά με πρωτότυπες καλοκαιρινές ιστορίες. Φέτος δώδεκα συγγραφείς παιδικής λογοτεχνίας γράφουν, αποκλειστικά για την «Εφ.Συν.», ένα διήγημα που...
Θα τη φιλήσει
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Για ένα προϊστορικό σπίτι στη Θήρα
Η προϊστορική αρχαιολογία έχει κάνει γιγαντιαία βήματα τις τελευταίες δεκαετίες στην Ελλάδα, παρ' όλο που οι βάσεις της είχαν τεθεί πολύ νωρίτερα, στο μεταίχμιο ανάμεσα στα τέλη του 19ου αιώνα και τις αρχές...
Για ένα προϊστορικό σπίτι στη Θήρα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας