Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πυρετός μνήμης και εαυτού

ΘΑΝΑΣΗΣ ΤΡΙΑΡΙΔΗΣ «Θα σας περιμένω». Ποιήματα 2013-2018 Gutenberg, 2018. Σελ. 160

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πυρετός μνήμης και εαυτού

  • A-
  • A+

Ο Θανάσης Τριαρίδης, γεννημένος το 1970 στη Θεσσαλονίκη, συγκεντρώνει τα ποιήματα των τελευταίων έξι χρόνων σε έναν μικρό τόμο, συνοψίζοντας την κοσμοθεώρηση και την ποιητική του, και δίνοντας μια πρώτης τάξης ευκαιρία στον αναγνώστη να εισαχθεί στο τριαρίδειο σύμπαν.

Πρόκειται, προχωρώντας πέρα από τα εργοβιογραφικά των πενήντα βιβλίων, των αισθητικών και πολιτικών του κειμένων και των διαδεδομένων και επιτυχημένων του θεατρικών, για έναν ποιητή που κινείται μεταξύ του Wstawać («εγέρθητι») και της γκάβλας. Δείχνοντας καταστατικά και ιδιοσυγκρασιακά όχι μόνο από πού γράφει αλλά και ως τι γράφει.

Ως το τρεμάμενο σώμα υπό τον φόβο της εξουσίας και της αυθαιρεσίας-μανίας του άλλου, θεσμικού και επεκτατικού άλλου, ως το σώμα που παραδίδει μια λεκτική-αφηγηματική σκυτάλη και θεώρηση στους επόμενους, στο νεκροκρέβατό του ή σε όποιον τόπο συμβαίνει το μοίρασμα της επαφής και της απόγνωσης, της διαμαρτυρίας και της δράσης, της ενοχής και της συνενοχής.

Διαλαλώντας σε όλους τους τόνους το «πού ακούστηκε ότι αρκεί η αθωότητα για να είσαι αθώος», επενδύει επαναληπτικά και αποτελεσματικά στο όχημα του δραματικού μονολόγου και διακορεύει «μονοσήμαντα» και προαποφασισμένα οτιδήποτε βρεθεί στο πέρασμά του, αγαπητικά.

Εντασσόμενος αβίαστα και με τον δικό του αφηγηματικό τρόπο, λοιπόν, στη μακρά και σπουδαία παράδοση του δραματικού μονολόγου, κατορθώνει ως επαρκέστατος λογοτέχνης (homo faber) να σεβαστεί και να εκμεταλλευτεί τα όρια και τις δυνάμεις αυτού του τόσο αγαπητού ποιητικού είδους, που συμπεριλαμβάνει τον οικουμενικό Κ.Π. Καβάφη, ως γνωστόν, τον πρώτο «τελειοποιητή» του είδους Ρόμπερτ Μπράουνιν, τον Ρόμπερτ Φροστ, τον Ε.Α. Ρόμπινσον, τον Εζρα Πάουντ, φυσικά «Το ερωτικό τραγούδι του Τζ. Αλφρεντ Προύφροκ» του Τ.Σ. Ελιοτ, και άλλους.

Αξίζει βέβαια να σημειωθεί εδώ πως ο «δραματικός μονόλογος» δεν είναι ο θεατρικός ή τραγικός, συνταρακτικός ή μελοδραματικός, μονός λόγος, αλλά ένας λόγος ευθύς και αφυπνιστικός, ένας απόλογος-απολογισμός, δηλ. ένας λόγος τελικός που ακολουθεί συγκεκριμένες λογοτεχνικές συμβάσεις.

Σύντομα, ένα πρόσωπο, που δεν ταυτίζεται απαραίτητα με τον ποιητή, εκφωνεί το ποίημα σε μια κρίσιμη στιγμή ή κατάσταση. Ο εκφωνητής αυτός απευθύνεται σε έναν ή σε περισσότερους, και συμμετέχουμε ανακλαστικά στις αντιδράσεις τους εφόσον μεταλλάσσεται ή κυμαίνεται ανταποκρινόμενη η αφήγηση. Τέλος, το ποίημα-μονόλογος είναι οργανωμένο έτσι ώστε η προσοχή μας να προσκολλάται στην ιδιοσυγκρασιακή ιδιαιτερότητα του ομιλητή, που αποκαλύπτεται «πλήρως» και εκ των πραγμάτων, χωρίς να επιτυγχάνεται η μετατόπιση στο «κυρίως» θέμα που περιγράφεται, αφού αυτό λειτουργεί ως μέσο για τον κύριο σκοπό: την αυτο-αντανάκλαση, την τοποθέτηση δηλ. του αφηγητή απέναντι στον κόσμο ως συμβάν και στον άλλον, σε ηθικό πρωτίστως επίπεδο.

Χαρακτηριστικά, τα ποιήματα «La Tregua - Μια μετάφραση» και η «Χρύση Αυγή» όχι μόνο είναι φορείς και εξαίσια δείγματα «δραματικών μονολόγων», αξιώνοντας σχολική και όχι μόνο ανθολόγηση, αλλά ποιήματα με τα οποία οφείλει να αναμετρηθεί κανείς και ηθικά να τοποθετηθεί απέναντί τους.

Ανθρωπος εμφανέστατα πληθωρικός και ασυγκράτητος στη γραφή του, ο Θεσσαλονικιός ποιητής, με μια δική του ορμή και αμεσότητα, αναβιώνει –σε μια μεταλλαγή– τη Θεσσαλονίκη του Ν.Γ. Πεντζίκη και συμπληρώνει τα γράμματά μας, συγχρονίζοντας τη λογοτεχνία μας με την εποχή. Μπολιάζοντας μια εκδοχή του μαγικού ρεαλισμού με τη μετα-μοντέρνα και μετα-καβαφική του γραφή, σχηματίζει άλλοτε ένα αυλάκι και άλλοτε μια τούμπα την οποία οφείλουμε να παρακολουθούμε.

ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η γέννηση του υποκειμένου της επιθυμίας στον χριστιανισμό
Η ελληνική μετάφραση του τέταρτου και τελευταίου συνταγμένου τόμου της Ιστορίας της σεξουαλικότητας του Μισέλ Φουκό, έναν μόλις χρόνο μετά την πολυαναμενόμενη πρώτη γαλλική έκδοση ενός κειμένου που γράφτηκε...
Η γέννηση του υποκειμένου της επιθυμίας στον χριστιανισμό
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Τα μελομακάρονα
Αποχαιρετούμε τη φετινή βιβλιογραφική χρόνια με ένα ανέκδοτο πρωτοχρονιάτικο διήγημα του Αλέξη Πανσέληνου, το οποίο έγραψε αποκλειστικά για τους αναγνώστες μας.
Τα μελομακάρονα
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ο Πλάτων φοβάται και αγαπά τους μύθους*
O Πλάτων επιλέγει να κλείσει την Πολιτεία, το πιο φιλόδοξο και πιο αντιπροσωπευτικό έργο του, με έναν εσχατολογικό μύθο. Ο γενναίος Ηρ πεθαίνει στη μάχη, αλλά ο θάνατός του είναι μόνο φαινομενικός.
Ο Πλάτων φοβάται και αγαπά τους μύθους*
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ανταλλάσσοντας ποιητικά και ψυχικά φορτία
Συνδυάζοντας φιλολογική οξυδέρκεια, βαθιά γνώση της λογοτεχνίας μας του 20ού αιώνα και αναγνωστική ευαισθησία, η Αθηνά Βογιατζόγλου στρέφει, για ακόμα μια φορά, το ερευνητικό της ενδιαφέρον στο πεδίο της...
Ανταλλάσσοντας ποιητικά και ψυχικά φορτία
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ενας απρόβλεπτος μοντερνιστής
Ο Νάνος Βαλαωρίτης (5 Ιουλίου 1921-13 Σεπτεμβρίου 2019), με τον θάνατο του οποίου κλείνει βιολογικά η γενιά του ’30, πιάνει τον μοντερνισμό στην αφετηρία του και τον ολοκληρώνει με τη μετα-υπερρεαλιστική και...
Ενας απρόβλεπτος μοντερνιστής
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Αγουρα πάθη, επίμονες μνήμες
Εν όψει έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς (11 Σεπτεμβρίου) ο Χρήστος Αστερίου, ο Γιώργης Γιατρομανωλάκης, η Μαρία Μήτσορα, η Ευγενία Μπογιάνου, η Βασιλική Πέτσα, ο Χρίστος Κυθρεώτης και η Κατερίνα Σχινά...
Αγουρα πάθη, επίμονες μνήμες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας