Αθήνα, 15°C
Αθήνα
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
15.9° 13.1°
3 BF
90%
Θεσσαλονίκη
Αραιές νεφώσεις
14°C
14.4° 11.0°
2 BF
77%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
13.2° 11.0°
4 BF
86%
Ιωάννινα
Βροχοπτώσεις μέτριας έντασης
8°C
7.9° 7.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
13.9° 13.9°
4 BF
72%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
11.5° 10.0°
2 BF
86%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
6°C
7.9° 6.4°
2 BF
93%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
10.7° 10.7°
2 BF
89%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.0° 17.1°
5 BF
78%
Μυτιλήνη
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.9° 16.8°
1 BF
72%
Ερμούπολη
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
18.8° 14.9°
4 BF
77%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
12.3° 12.3°
5 BF
87%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
3 BF
87%
Λάρισα
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
11.3° 10.7°
0 BF
100%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
14.4° 12.5°
1 BF
89%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.3° 18.7°
3 BF
80%
Χαλκίδα
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
16.1° 13.0°
0 BF
86%
Καβάλα
Θύελλα
14°C
14.3° 13.8°
4 BF
77%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
13.7° 11.4°
3 BF
100%
Καστοριά
Ασθενείς βροχοπτώσεις
6°C
6.4° 6.4°
2 BF
93%
ΜΕΝΟΥ
Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024
Βαλεντίνα Παπαδημητράκη - βιβλίο
«Μια φωλιά για μένα» της Βαλεντίνας Παπαδημητράκη

Ένα τρυφερό παραμύθι, που είναι επίσης ένα ενήλικο ζητούμενο

Πώς ξεκινάμε να φτιάχνουμε τη φωλιά μας; Το δικό μας σπίτι; Πως αυτονομούμαστε; Τι κρατάμε και τι «πετάμε» από την παιδική μας ηλικία; Πόσο μας επηρεάζουν οι άνθρωποι και τα βιώματα μας; Το παραμύθι «Μια φωλιά για μένα», της συγγραφέως, σκηνοθέτιδας και ηθοποιού Βαλεντίνας Παπαδημητράκη, καταπιάνεται με ένα ζήτημα απολύτως ενήλικο, ειδωμένο όμως από τη σκοπιά ενός παιδιού. Μια καλογραμμένη ιστορία που στόχο έχει να παρουσιάσει με παιχνιδιάρικο τρόπο στα πιτσιρίκια τα σημαντικά και τα ασήμαντα, τη σπουδαιότητα των ανθρώπων που έχουμε δίπλα μας, τη συντροφικότητα. Και τελικά, να τα μυήσει στη μαγεία της αυτογνωσίας, στη σιγουριά του ότι όταν προσπαθούμε ειλικρινά, τελικά πάντα τα καταφέρνουμε

● Τα παιδιά -λένε πως- είναι το δυσκολότερο κοινό. Είδα όμως σε παρουσίαση του βιβλίου σου πως αντιδρούν φανταστικά και «ταυτίζονται» με το σκιουράκι. Ποιο είναι το πιο ενδιαφέρον που σου έχουν πει τα πιτσιρίκια με αφορμή το βιβλίο; 

Τα παιδιά είναι πράγματι ένα κοινό με ιδιαίτερες απαιτήσεις. Χάρη στην ενασχόλησή μου με το θέατρο για παιδιά -το «Θέατρο του παπουτσιού πάνω στο δέντρο» μετράει πάνω από 20 χρόνια ζωής!- είμαι εξοικειωμένη με την άμεση επαφή με το παιδικό κοινό. Έτσι και στην παρουσίαση του βιβλίου, αξιοποιώ δοκιμασμένα εργαλεία, ακολουθώντας μια δομή παράστασης. Μ’ αρέσει ν’ ανοίγω χαραμάδες από τις οποίες τα παιδιά μπορούν να τρυπώσουν στην ιστορία, να συνδεθούν με το μικρό λευκό σκιουράκι μου, να παρακολουθήσουν τις περιπέτειες και τη συναισθηματική διαδρομή του. Στο διαδραστικό μέρος, όταν ζητάω από τα παιδιά να απαριθμήσουν τα υλικά από τα οποία είναι φτιαγμένα τα  σπίτια τους, εκείνα παραθέτουν έναν συναρπαστικό κατάλογο: τούβλα, τσιμέντο, ξύλα, κεραμίδια, πλακάκια, σωλήνες, καλώδια και… τηλεόραση! Φυσικά δεν μπορώ να μην αναρωτηθώ πόση παιδική αφέλεια ή πόση αλήθεια μπορεί να κρύβει μια τέτοια απάντηση. 

● Βαλεντίνα πώς κάνεις τα παιδιά -που τα περισσότερα είναι εθισμένα στις ηλεκτρονικές συσκευές- να διαβάσουν τις περιπέτειες του λευκού σκίουρου; 'Η οποιοδήποτε βιβλίο; Πώς αποφάσισες να απευθυνθείς -εξ' αρχής σε παιδιά; 

Η σχέση του παιδιού με το βιβλίο πιστεύω πως καλλιεργείται από μικρή ηλικία, κυρίως από την οικογένεια. Καθοριστικό ρόλο παίζει φυσικά και το σχολείο, με τα ερεθίσματα που δίνει μέσα από το μάθημα της Γλώσσας, τα Ανθολόγια Λογοτεχνικών Κειμένων και τις δραστηριότητες της σχολικής βιβλιοθήκης. Το βιβλίο έχει μια γοητεία στην οποία χρειάζεται κανείς να μυήσει τα παιδιά, ιδιαίτερα στην εποχή της ψηφιακής εικόνας και του διαδικτύου. Στο καινούργιο μου βιβλίο επέλεξα να αφηγηθώ μια ιστορία με ήρωα ένα ζωάκι, το οποίο τα παιδιά αγαπούν πολύ. Ένα σκιουράκι μικρό -όπως και τα παιδιά είναι μικρά- που ονειρεύεται να αποκτήσει μια δική του φωλιά. Να γίνει αυτόνομο και να ορίζει τον χώρο του. Ποιο παιδί δεν ονειρεύεται να μεγαλώσει και να είναι αυτόνομο; Ποιο παιδί δε φτιάχνει ή δε ζωγραφίζει φωλιές και σπιτάκια, παραμυθένιους μικρόκοσμους είτε για τον εαυτό του είτε για τις κούκλες και τα παιχνίδια του; Επίσης, η αφήγηση της ιστορίας πατάει σε παραμυθιακά μοτίβα που είναι οικεία στα παιδιά, αναδεικνύεται υπέροχα από τις εικόνες που φιλοτέχνησε η Μαρίνα Δημοπούλου και είναι γραμμένη με αμεσότητα, βασικό ζητούμενο κατά τη γνώμη μου, όταν απευθύνεται κανείς σε παιδικό κοινό. Η επικοινωνία με τα παιδιά είναι βαθιά εσωτερική μου ανάγκη. Είναι σαν να διατηρώ την επαφή με το παιδί που ήμουν κάποτε. Για να το αφουγκραστώ, να το παρηγορήσω, να το ενθαρρύνω. 

● Πόσο δύσκολο είναι να φτιάξουμε τη δική μας «φωλιά»; 

Καθένας ακολουθεί μια διαφορετική διαδρομή προς τη φωλιά του. Άλλος παλεύει μια ζωή για να τη φτιάξει, άλλος φεύγει από τη μια φωλιά και φτιάχνει αμέσως την επόμενη, σε άλλους χαρίζεται μια φωλιά πριν προλάβουν να αναρωτηθούν αν τη χρειάζονται, άλλοι βιώνουν τη φωλιά ως φυλακή. Είναι εξίσου προσωπική υπόθεση όσο και η ίδια η ζωή. Το σκιουράκι μου κάνει τρεις απανωτές προσπάθειες να χτίσει τη φωλιά του. Καθεμία από αυτές φαίνεται να έχει ιδανικές προϋποθέσεις. Η εναλλαγή των εποχών όμως προκαλεί προβλήματα που δεν μπορούσε να προβλέψει. Γι’ αυτό και αναρωτιέται πώς μπορεί να φτιάξει μια φωλιά που να αντέχει σε όλες τις εποχές. 

● Διαβάζοντας το βιβλίο νιώθω πως καταπιάνεσαι με ένα θέμα βαθιά «ενήλικο». Δεν είναι προφανώς τα υλικά αγαθά και η τοποθεσία που χαρακτηρίζουν έναν χώρο ως «φωλιά» μας, είναι ξεκάθαρα οι άνθρωποι που είναι μαζί μας, σωστά; 

Χαίρομαι που εστιάζεις και στην ενήλικη ανάγνωση της ιστορίας! Ναι, για μένα το να δημιουργείς και να μοιράζεσαι τον χώρο σου με άλλους ανθρώπους πολλαπλασιάζει τη ζεστασιά, την οικειότητα, το αίσθημα ασφάλειας που προφέρει μια φωλιά. 

● Πόσο μας διαμορφώνουν οι «φωλιές» μας, είτε αυτές είναι χώροι πραγματικοί, είτε αγαπημένοι μας άνθρωποι;

Μας διαμορφώνει σίγουρα η πρώτη μας φωλιά, η οικογένειά μας. Κι ακόμα, ο τόπος όπου μεγαλώσαμε, η κουλτούρα και η παράδοσή μας. Μεγαλώνοντας όμως, καθώς απομακρυνόμαστε από την οικογενειακή φωλιά, καλούμαστε να «χαρτογραφήσουμε» αυτή τη διαμόρφωση, για να επιλέξουμε τι κρατάμε και τι πετάμε. Όσο μπορεί να είναι εφικτό κάτι τέτοιο. Ποια από τα στοιχεία που μας διαμόρφωσαν θέλουμε να καλλιεργήσουμε και ποια να αποβάλουμε; Εν τέλει, με ποια υλικά θέλουμε να χτίσουμε τη δική μας φωλιά και σε ποιον τόπο. Και πώς μπορούμε να χαράξουμε τη δική μας ξεχωριστή πορεία με τους ανθρώπους που επιλέγουμε να μας συντροφεύουν. 

● Στο βιβλίο υπάρχει ένα δεύτερο μέρος, όπου έχεις ενσωματώσει κάποιες προτάσεις για παιχνίδια και δραστηριότητες. Ποιος είναι ο στόχος αυτής της επιλογής;

Μ’ αρέσει πολύ να φτιάχνω παιχνίδια για τα παιδιά. Να δημιουργώ χώρο για δημιουργική σκέψη, να δίνω ερεθίσματα που οξύνουν τη συναισθηματική νοημοσύνη τους, καλλιεργούν τις γλωσσικές τους δεξιότητες. Επιπλέον, οι προτάσεις αυτές μπορούν να σταθούν αφορμή για να περάσουν οι γονείς ποιοτικό χρόνο με το παιδί τους ή μια ευκαιρία για παιγνιώδεις δραστηριότητες στο σχολείο, ώστε τα παιδιά να εμβαθύνουν στην ιστορία, να εξερευνήσουν τις εικόνες του βιβλίου, να σκαρώσουν δικά τους παραμύθια, να ζωγραφίσουν, να μάθουν καινούργιες λέξεις, να ανακαλύψουν νέους τρόπους έκφρασης. 

⌛ Info 

Μια φωλιά για μένα 
Εικονογράφηση: Μαρίνα Δημοπούλου 
Σελίδες 40 
Με προτάσεις για παιχνίδια και δραστηριότητες
Εκδόσεις Καλειδοσκόπιο 

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ένα τρυφερό παραμύθι, που είναι επίσης ένα ενήλικο ζητούμενο

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας