• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    17°C 14.4°C / 19.0°C
    1 BF
    84%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 11.3°C / 15.3°C
    1 BF
    89%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    17°C 15.0°C / 18.8°C
    2 BF
    82%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 12.5°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 16.1°C / 16.1°C
    2 BF
    89%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.9°C / 14.7°C
    1 BF
    86%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 8.4°C / 10.0°C
    2 BF
    81%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.5°C / 18.5°C
    1 BF
    91%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 14.8°C / 17.5°C
    3 BF
    80%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.0°C / 17.0°C
    2 BF
    78%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.1°C / 19.9°C
    1 BF
    71%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.5°C / 18.5°C
    1 BF
    71%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.3°C / 19.3°C
    2 BF
    76%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.9°C / 11.5°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    13°C 11.5°C / 13.4°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 10.8°C / 17.1°C
    1 BF
    80%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.0°C / 19.2°C
    1 BF
    82%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 11.0°C / 14.4°C
    1 BF
    89%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    14°C 11.7°C / 15.4°C
    1 BF
    73%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    1 BF
    85%

 «Standing by the Rags», 1988–9

© The Lucian Freud Archive/Bridgeman Images © Tate
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σεξουαλικό αρπαχτικό και τεράστιος ζωγράφος

  • A-
  • A+
Ο κριτικός τέχνης και στενός φίλος του, Γουίλιαμ Φίβερ, ολοκλήρωσε μια βιογραφία με τίτλο «Οι ζωές του Λούσιαν Φρόιντ», όχι μόνο αναλύοντας την τέχνη του αλλά και ρίχνοντας φως στην εντελώς «ανήθικη» ζωή του εγγονού τού Σίγκμουντ Φρόιντ.

«Ο Λούσιαν και η ξέφρενη προσωπικότητά του θα ήταν μια πολύ ενδιαφέρουσα περίπτωση για μελέτη από τον παππού του. Ο καλλιτέχνης ήταν ανήθικος: βίαιος, εγωιστής, εκδικητικός, πρόστυχος. Αν δεν ήταν ο Διάβολος, ήταν σίγουρα ο δικηγόρος του».

Με αυτή τη φράση περιγράφει στους «Νιου Γιoρκ Τάιμς» ο Ντουάιτ Γκάρνερ τον Λούσιαν Φρόιντ, αυτόν που πέθανε το 2011 σε ηλικία 89 χρόνων, ενώ ήδη από καιρό θεωρείτο (σχεδόν) από όλους ως «ο μεγαλύτερος εν ζωή ζωγράφος».

Μια νέα βιογραφία του από τον κριτικό τέχνης, στενό φίλο και συνεργάτη του επί 30 χρόνια, Γουίλιαμ Φίβερ με τίτλο «Οι ζωές του Λούσιαν Φρόιντ» (The lives of Lucian Freud, εκδ. Bloomsbury) ξανάφερε στο προσκήνιο τον συζητημένο όσο σχεδόν κανένα άλλο ζωγράφο. Ο βιογράφος του, βέβαια, καμία διάθεση δεν είχε να «κουτσομπολέψει» τον άνθρωπο με τον οποίο είχε καθημερινή επαφή, που η ζηλευτή, άνευ ορίων, πρόσβαση στη ζωή του τον κάνει σήμερα ικανό να γεμίζει τις σελίδες του έργου του με δικά του λόγια.

Ο Γκάρνερ είναι πάνω απ’ όλα κριτικός, αποτίμηση του έργου του Λούσιαν Φρόιντ κάνει, αλλά, κακά τα ψέματα, οι αποκαλύψεις για τον χαρακτήρα και τις σχέσεις του με φίλους, μοντέλα και την οικογένειά του κλέβουν κάπως την παράσταση. Καθόλου τυχαία η κριτική της «Γκάρντιαν» για το βιβλίο, που το χαρακτηρίζει «καθηλωτικό», έχει τίτλο: «Σεξουαλικό αρπαχτικό, ζωγράφος διασημοτήτων και γεροστριμμένος της τέχνης».

Τίποτα δεν είναι, βέβαια, απολύτως νέο, μυστικό που αποκαλύπτεται μετά θάνατον. Και κάτι μας λέει ότι και ο ίδιος ο Φρόιντ, που ήταν πάντα υπεράνω συμβάσεων, ακόμα κι όταν ζωγράφιζε τη βασίλισσα, πεντάρα δεν θα έδινε γι’ αυτή την περιγραφή της ζωής του. Κυρίως στα χρόνια της φήμης του (1968-2011), αυτά που πιάνει και ο δεύτερος τόμος της βιογραφίας του Φίβερ, που μόλις κυκλοφόρησε.

Ο Φρόιντ είναι 46 χρόνων και έχει μπροστά του πάνω από σαράντα χρόνια επίμονη και αφοσιωμένη δουλειά, είναι έτοιμος για τα σπουδαιότερα και πιο ώριμα έργα του με το αναγνωρίσιμο στιλ του, «τόσο ιδιαίτερο όπως του Ρέμπραντ και του Φρανς Χαλς», όπως γράφει η «Γκάρντιαν». Μπαίνει στα σαλόνια, κάνει παρέα με διασημότητες, επιβάλλει τα καπρίτσια του, αρνιέται φίλους (όπως τον κολλητό του κάποτε Φράνσις Μπέικον) και σπάει το ένα μετά το άλλο όλα τα ρεκόρ στις δημοπρασίες. Α, ναι, και συνεχίζει να δέχεται στο στούντιο του στρατιές νέων γυναικών για να κοιμηθεί μαζί τους και να τις ζωγραφίσει.

«Ο Φρόιντ χρειαζόταν νέες ερωμένες όπως ο διαβητικός την ινσουλίνη», γράφει η «Γκάρντιαν». «Ψάρευε κορίτσια, αλλά δεν το είχε ανάγκη. Ερχονταν μόνα τους σ’ αυτόν. Ηταν όμορφος και ιδιοφυΐα και τους πρόσφερε, όπως είχε πει μια από αυτές, “το δόλωμα του στούντιο, σαμπάνια πάνω σε βρόμικες σανίδες πατώματος”. Το να σε ζωγραφίσει ο Φρόιντ ήταν μια εκτόξευση στην καλλιτεχνική αιωνιότητα».

Γυμνές πόζαραν γι’ αυτόν ακόμα και κάποιες από τις κόρες του. «Δεν υπάρχει τίποτα για να ντρέπονται», είχε πει ο Φρόιντ. Ο Γουίλιαμ Φίβερ καταφέρνει και συγκεντρώνει στον δεύτερο τόμο της βιογραφίας τα 14 γνωστά παιδιά που απέκτησε από έξι γυναίκες, νόμιμα και μη. Ο ίδιος δεν είχε πρόβλημα να αποκαλεί τον εαυτό του «έναν από τους μεγάλους απόντες γονείς της εποχής μας». Και τα παιδιά του, όταν κατάλαβαν πως δεν είχε καμιά διάθεση για σχέση μαζί τους έξω από το στούντιό του, δέχονταν να του ποζάρουν. «Είναι ωραίο να έχεις γεννήσει τα μοντέλα σου», έλεγε. Και δεν ήταν μόνο τα παιδιά του.

Η οικογένεια δεν του έλεγε τίποτα -κι ας παντρεύτηκε δυο φορές, τη δεύτερη με την πάμπλουτη κληρονόμο της ζυθοποιίας Γκίνες. Είχε αποξενωθεί εντελώς από τους αδελφούς του, αλλά πέρασε περισσότερες από τέσσερις χιλιάδες ώρες ζωγραφίζοντας μια σειρά πορτρέτων της μητέρας του.

Ο Λούσιαν Φρόιντ, εγγονός του Σίγκμουντ Φρόιντ, γεννήθηκε στο Βερολίνο το 1922. Ο πατέρας του, αρχιτέκτονας, κατάφερε να βγάλει την οικογένειά του από τη Γερμανία το 1933, λίγο μετά την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία. Ο Λούσιαν δεν έχασε ποτέ μια ελαφρά γερμανική προφορά στα αγγλικά του.

Εγινε, όμως, Βρετανός με τα όλα του, πήρε μέρος στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, ξεχώρισε ως ηγετική φυσιογνωμία τη δεκαετία του ’40 στην ομάδα των ζωγράφων που αποκαλούνταν «Σχολή του Λονδίνου». Εζησε στα άκρα ολόκληρη τη δεκαετία του ’60 με έρωτες και τζόγο, που ήταν το μεγάλο πάθος του -κάποτε ξεπλήρωσε ένα τεράστιο χρέος ζωγραφίζοντας έναν πράκτορα στοιχημάτων.

Η ζωγραφική όμως ήταν η ζωή του, ζωγράφιζε μέχρι το τέλος. Κι ας έγινε ζωγράφος, όπως γράφει ο Φίβερ, «γιατί συνήθιζε να πηγαίνει δεξιά και αριστερά λέγοντας ότι είναι ζωγράφος και μετά από ένα διάστημα έπρεπε κάτι να κάνει για να το αποδείξει».

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Ο Σοστακόβιτς και ο Στάλιν
Ο Μπαρνς μάς έδωσε ένα μυθιστόρημα με μεγάλη δύναμη, ένα συμπυκνωμένο αριστούργημα που χαράζει τον αγώνα της συνείδησης ενός ανθρώπου, της τέχνης ενός ανθρώπου με τις αφόρητες απαιτήσεις του ολοκληρωτισμού. To...
Ο Σοστακόβιτς και ο Στάλιν
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
«Η μετανάστευση είναι τραύμα διαχρονικό και πολυεπίπεδο»
Ο 33χρονος συγγραφέας, Χρήστος Αρμάντο Γκέζος, που ήρθε στην Ελλάδα μικρός από τη Χιμάρα, με το μυθιστόρημά του «Χάθηκε Βελόνι» καταθέτει τις περιπέτειες μιας οικογένειας από την Αλβανία του προηγούμενου αιώνα...
«Η μετανάστευση είναι τραύμα διαχρονικό και πολυεπίπεδο»
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Στον Νταβίντ Ντιόπ από τη Σενεγάλη
Ένας 55χρονος Σενεγαλέζος χάρισε στη Γαλλία το πρώτο της Διεθνές Μπούκερ. Το κέρδισε ο Νταβίντ Ντιόπ με το δεύτερο μυθιστόρημά του, «Τη νύχτα, όλα τα αίματα είναι μαύρα» (εκδόσεις Πόλις) και το μοιράστηκε με...
Στον Νταβίντ Ντιόπ από τη Σενεγάλη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας