Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Παπαρούνες στα μάγουλα, ηλιοτρόπια στα μάτια

Φλωρίν Γεωργίου. «Συναισθήματα σε κεχριμπάρι». Εκδόσεις Γαβριηλίδης. Σελ. 56

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Παπαρούνες στα μάγουλα, ηλιοτρόπια στα μάτια

  • A-
  • A+
Ριζοσπαστικές Αναγνώσεις - Νεοελληνική ποίηση

Από το πρώτο του κιόλας ποίημα ο Ελληνορουμάνος ποιητής Φλωρίν Γεωργίου μάς αποκαλύπτει την προσδοκία της δημιουργίας του, που δεν είναι άλλο τι από ένα μουσείο συναισθημάτων μέσα σε ένα ποιητικό βιβλίο. Το βιβλίο είναι το μικρό σύμπαν που ο ίδιος δημιουργεί -ένα σύμπαν γεμάτο φως και συναισθήματα, ένα θαυμάσιο, νοστιμότατο απόσταγμα της βιοθεωρίας του, της κοσμοεικόνας του.

Ποιήματα από τα οποία ξεχειλίζει ένας βαθύς ανθρωπισμός, μια απέραντη αγάπη για το ζωικό και φυτικό βασίλειο, για τη μάνα γη και για τα αστέρια του στερεώματος. Εχει σημασία να ιχνηλατηθεί και ανιχνευτεί το κοσμοείδωλο του ποιητή. Κύρια πηγή του είναι η ελληνική γραμματεία αλλά τον γοητεύουν και οι μεγάλοι τεχνίτες της Ρουμανίας, γλύπτες, ποιητές, λαϊκοί χοροί, λυρική ποίηση. Επίσης, η Αναγέννηση και ο Διαφωτισμός αλλά και η παγκόσμια μυθολογία, η περίφημη πρώιμη νεολιθική κεραμική του πολιτισμού Κουκουτένι, που από το 5200 έως το 3500 π.Χ. εκτεινόταν από τα Καρπάθια έως την Ουκρανία.

Ενας ορχηστής που συμμετέχει στον αρχέγονο και αιώνιο κύκλιο χορό, είτε στον ρουμανικό Hora είτε στον ελληνικό Συρτό, στη μεγάλη γιορτή της συνύπαρξης, όπου δεν ξεχωρίζεις τον κορυφαίο του χορού από τον τελευταίο. Διαβάζοντας τα μεστά και χορταστικά ποιήματα του Φλωρίν Γεωργίου, νομίζεις ότι βρίσκεται μέσα σε αυτά ολόκορμος ο ποιητής, βλέπεις τον πολύμοχθο αγώνα του να συνταιριάξει τις λέξεις, να βρει το κατάλληλο επίθετο, να αποφύγει το περιττό και το υπέρβαρο και να μπει βαθιά στο νόημά τους.

Λέξεις ποιητικές αλλά και ποιητικίζουσες, λέξεις καθημερινές και απλές, π.χ., ψίχουλο του χρόνου, θραύσμα του χρόνου, ξεχασμένο τανγκό, δυσεύρετο ανθισμένο λουλούδι, ένας χορός βαλς με εκλεκτό κρασί, πτήσεις των λέξεων σαν σμήνη από πουλιά, πούπουλα των νεοσσών οι μητρικές λέξεις, μωρά που θηλάζουν λαίμαργα, ο ήλιος που έχει μόνιμη φωλιά στην ψυχή, ηλιόλουστα ξέφωτα· πηγή όλων η απλότητα.

Τα ποιήματα τα διακρίνει μια ενότητα οργανική μα όχι επιτηδευμένη, σαν ένας γλυκός, ακατάπαυστος ύμνος στη ζωή με μια γραφή προσεγμένη, πυκνοϋφασμένη, που τη χαρακτηρίζουν: το μέτρο, η παρομοίωση, η μεταφορά, οι ιδέες και οι παραδοσιακές [και ιστορικές] αναφορές, το πολιτισμικό στοιχείο, η γλώσσα αλλά και το πολιτικό του φορτίο.

Λάτρης όλων των τεχνών -μέσα του όμως έχει πειστεί ότι μόνο η ποίηση δεν πίνει από το νερό της λήθης, ότι μόνο αυτή είναι ικανή να διατρέξει την ομορφιά του πλανήτη και ταυτόχρονα της ψυχής και του πνεύματος. Ξέρει επίσης ότι ο πολύμορφος, πανέμορφος κόσμος ποτέ δεν παύει να υπάρχει όταν τον αποδεχόμαστε μέσα μας και ας τον βεβηλώνουν οι ισχυροί, ας τον διαστρεβλώνουν με αγορασμένες λέξεις οι δημοσιογράφοι και οι τηλεοπτικές οθόνες.

Εδώ παρεμβαίνει ο ποιητής. «Οταν ο κόσμος του ποιητή αρχίζει να βλασταίνει τότε το πολύτιμο κοίτασμά του είναι έτοιμο για εξόρυξη, Ομορφο, γόνιμο, πλούσιο περιβόλι με μεστά φρούτα της ηλιαχτίδας. Πάλλεται δυνατά στις αρτηρίες του, πολύ βαθιά, ώς τα τριχοειδή αγγεία». Ο Ποιητής ανάβει φωτιές που «καίνε πολύ δυνατά -όπως οι επιθυμίες που έχουν τα μωρά θηλάζοντας λαίμαργα. Από την καυτή καρδιά θα ξεσπάσουν ανθοδέσμες και φλόγες».

Τα χρώματα του ουράνιου τόξου γίνονται θεοί στα μάτια του, ομορφαίνουν τη φύση, τέρπουν τον αμφιβληστροειδή μας. Εξέχουσα θέση κατέχει το πράσινο, το χρώμα της οργιαστικής βλάστησης, η ανάσα της γης, το φως του έρωτα και της χλωροφύλλης· αλλά και το κίτρινο του Βαν Γκογκ, το γαλάζιο του Αιγαίου και της Καπέλα Σιξτίνα του Μιχαήλ Αγγελου, το λουλακί του Νεύτωνα, το λευκό της άνοιξης. Γεμάτες ηλιαχτίδες, ύμνους και εσωτερικές προσευχές οι σελίδες του ποιητή, αναδεικνύουν τους κρυμμένους στα σπλάχνα όλων ήλιους. «Αγνοώντας τις λέξεις φόνος, αίμα και πόλεμος, μήπως η Γη μας θα ήταν ο επίγειος παράδεισος; Και μήπως η αγάπη θα φύτρωνε παπαρούνες στα μάγουλα;»

Η ελευθερία, η ειρήνη, η ομορφιά είναι το οπλοστάσιο του ποιητή -χρησιμοποιώ πολεμικό όρο για να φανεί το τραγικό και παράδοξο της ανθρώπινης φύσης. Πώς μπορούμε να δολοφονούμε το θαύμα που μας περιβάλλει [τη ζωή]; Ο πασιφισμός του δεν είναι απλοϊκός ή και πολιτικός -είναι καθαρά οντολογικός, όπως και τα ποιήματά του. Απλώνονται χωρίς δισταγμό, προκειμένου να μιλήσουν γι' αυτό το θαύμα, για την ανθρώπινη περιπέτεια. Η αφειδής χρήση υμνητικών λέξεων υποπίπτει κάποτε στην επανάληψη, το αντιπαρέρχεται όμως κανείς αυτό, έτσι που είναι δοσμένες με πάθος και αγάπη, έτσι που ευγενικά μας προτρέπει να παρατήσουμε με ένα κλικ το Διαδίκτυο και να τοποθετήσουμε στα μάτια μας ηλιοτρόπια, ώστε να ψάχνουμε πάντα μόνο το φως.

Μια ξεχωριστή προσπάθεια από έναν ποιητή που μεγάλωσε και σπούδασε στη Ρουμανία και εργάστηκε στην Ελλάδα και που κουβαλάει μέσα του και τις δύο πατρίδες, τους δύο [βαθύρριζους] πολιτισμούς αυτών. Και που τις μεταμορφώνει σε ποίηση.

ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Ενδοκινηματικές ιδεολογικές διεργασίες
Το νέο βιβλίο του Δημήτρη Παπανικολόπουλου είναι μια ενδιαφέρουσα προσπάθεια για να ανοίξει ο διάλογος για τα ζητήματα που διέπουν τις πτυχές της εσωτερικής ζωής των κινημάτων.
Ενδοκινηματικές ιδεολογικές διεργασίες
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Η γέννηση ενός απαιτητικού αναγνώστη
Εξήντα χρόνια μετά τον θάνατο του ιδρυτή των εκδόσεων Γκοβόστη, η τρίτη γενιά, τιμώντας την μνήμη του, επανεκκινεί την παλιά σειρά «Ανατολή», την οποία είχε εγκαινιάσει τότε, στον περίφημο Μεσοπόλεμο, το...
Η γέννηση ενός απαιτητικού αναγνώστη
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Από τον μύθο της ψυχικής ασθένειας στον μύθο της χημικής ίασης
Μία από τις ίσως πιο παράξενες ειδήσεις του 2004, στο Ηνωμένο Βασίλειο, ήταν αυτή της ανακοίνωσης μιας περιβαλλοντικής οργάνωσης ότι στο πόσιμο νερό της χώρας ανιχνεύτηκαν ίχνη του αντικαταθλιπτικού φαρμάκου...
Από τον μύθο της ψυχικής ασθένειας στον μύθο της χημικής ίασης
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Το ευεργετικό μυστικό
Η ιστοριούλα με την υπέροχη εικονογράφησή της, έτσι όπως παραδίδεται, αυθύπαρκτη, τους εκπροσωπεί άριστα μέσω του μεστού συναισθήματος που αφήνει πίσω της στο μυαλό των ενηλίκων, ενώ για τα μικρά παιδιά τα ως...
Το ευεργετικό μυστικό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας