Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Έρωτες στη Μεταπολίτευση»

«Έρωτες στη Μεταπολίτευση»

  • A-
  • A+
Προδημοσίευση: Το νέο βιβλίο του Διονύση Χαριτόπουλου

Οχι μόνο τα όσα έχει γράψει διαβάζονται και ξαναδιαβάζονται, αλλά δεν σταματάει και να γράφει! Ο λόγος για τον Διονύση Χαριτόπουλο που ολοκλήρωσε το νέο βιβλίο του, το οποίο πρόκειται να κυκλοφορήσει σύντομα από τις εκδόσεις «Τόπος». Ο τίτλος: «Ερωτες στη Μεταπολίτευση 1974-1990». Εξάλλου όπως γράφει και ο ίδιος ο συγγραφέας: «Η Μεταπολίτευση είναι γένους θηλυκού. Είχε ομορφιά, αισιοδοξία, γονιμότητα, ελπίδα. Και η πιο μεγάλη από τις μεγάλες αλλαγές που έφερε ήταν ασφαλώς η γυναικεία χειραφέτηση. Τα κορίτσια βγήκαν από τη σκιά που τις περιόριζαν εκ γενετής και διεκδίκησαν το αυτεξούσιο της ζωής τους. Προέλασαν γενναία στον αντρικό κόσμο κάμπτοντας κάθε αντίσταση».

Ενα απόσπασμα ως προδημοσίευση παραθέτουμε παρακάτω. Το βιβλίο (σ.σ. «ένα πολιτικό βιβλίο σαν ερωτικό ανάγνωσμα») θα κυκλοφορήσει στα βιβλιοπωλεία μεθαύριο Δευτέρα 7 Οκτωβρίου 2019.

Ενα ακόμα αντρικό οχυρό έπεσε. Τα πρώτα μεταπολιτευτικά χρόνια αποφασίστηκε το έως τότε αδιανόητο: να γίνουν δεκτές στο στράτευμα και γυναίκες.

Σπόντα στη σπόντα, ανέλαβε την καμπάνια.

Δεν αγγίζει κρατικές δουλειές. Ζέχνουν. Πρέπει να λαδώσεις και τα πόμολα. Ασε που δεν αντέχεται η συναλλαγή με μανδαρίνους της γραφειοκρατίας. Δύο φορές έκανε δουλειά με το δημόσιο για χάρη άλλων και η μία ήταν αυτή.

Το γραφείο του είχε μετατραπεί σε στρατιωτικό θάλαμο: στολές, κράνη, άρβυλα, μπαλάσκες. Στις πρώτες δοκιμές η εμφάνιση των κοριτσιών με στολή προκάλεσε ντελίριο.

Ενας νεαρός φωτογράφος είχε λυσσάξει:

− Θέλω να πηδήξω φανταράκι.

− Ποια, ρε;

− Δεν με νοιάζει… Όλες καλές είναι με στολή.

- Και άκου, άκου… Θέλω να φοράει τις σαρδέλες λοχία. Να πηδήξω λοχία με βυζιά. Είχα έναν καριόλη στον στρατό που μου άλλαξε τα φώτα.

Τελικά επέλεξε μερικά όμορφα κορίτσια, όχι πολύ γνωστά, για να είναι πειστικά· μόνο καστανές και μελαχρινές, στον μεσογειακό τύπο.

Εστειλε σ’ ένα στρατόπεδο της Αττικής με γραπτή άδεια του Γενικού Επιτελείου έναν πασίγνωστο σκηνοθέτη να πάρει πλάνα για το διαφημιστικό φιλμάκι. Μόλις εμφανίστηκε, τον σβέρκωσε ένας άγριος ταγματάρχης, κι όπως είναι καλόβολος, τον υποχρέωσε να φιλμάρει ό,τι γούσταρε εκείνος. Τα δικά του έργα ήθελε να δείξει: το ανακαινισμένο ΚΨΜ, το υπόστεγο που έφτιαξε στον όρχο αυτοκινήτων και την ασβεστωμένη πύλη του στρατοπέδου.

Πήγε στράφι το φιλμ.

Χρειάστηκε να στείλει ξανά το συνεργείο με άλλον σκηνοθέτη για να έχουν κάποια πλάνα της προκοπής.

Η παρουσίαση της καμπάνιας έγινε στο Πεντάγωνο.

Στη μεγάλη αμφιθεατρική αίθουσα με σκηνή. Στην πρώτη σειρά κάθισαν η πολιτική ηγεσία με τους αρχηγούς και οι πίσω σειρές γέμισαν χρυσές κλάρες και σιρίτια. Οι αξιωματικοί της πρώτης σειράς περίμεναν σοβαροί. Οι υπόλοιποι πίσω, στρατηγοί, ναύαρχοι, πτέραρχοι, φλυαρούσαν και πειράζονταν σαν παιδιά.

Δεν μπορούσε να χωνέψει ότι συμβαίνει στ’ αλήθεια αυτό. Πριν λίγο καιρό, έτσι και παρουσιαζόταν στολή μπροστά σου μόνο για καλό δεν ήταν. Τώρα βρισκόταν σε μια αίθουσα πηγμένη στολές κι αποπάνω έπρεπε να τους μιλήσει για κάτι που οι περισσότεροι σιχαίνονταν: τις γυναίκες στον στρατό.

Ανέβηκε στο βήμα κι αφού χαρακτήρισε την απόφαση «ιστορική», ανέλυσε τη στρατηγική της καμπάνιας. Μετά πέρασε στην παρουσίαση των φωτογραφικών προσχέδιων που είχε ετοιμάσει με τον art director του.

Οι αξιωματικοί αποκάτω τον παρακολουθούσαν με δυσπιστία. Μάλλον ο νεαρός άντρας δεν τους γέμιζε το μάτι. Σ’ αυτή την ηλικία θα μπορούσε να είναι φαντάρος τους. Αρχισαν αμέσως να τον βομβαρδίζουν με παρατηρήσεις και υποδείξεις. Κάθε λίγο κάποιος πετιόταν να πει το δικό του.

Ωσπου ο υφυπουργός, μια παλιά καραβάνα του στρατεύματος, αρπάχτηκε. Σηκώθηκε νευριασμένος, στράφηκε στους πίσω ατακτούντες υψηλόβαθμους και τους κατσάδιασε στη γλώσσα τους:

− Για ακούστ’ εδώ… Δεν θα του λέτε εσείς τι θα κάνει. Αυτός είναι ο ειδικός. Εσείς μόνο θα ρωτάτε για ό,τι δεν καταλαβαίνετε. Στο εξής, μόνο ερωτήσεις.

Μουλώξαν άπαντες.

Κι αφού ηρέμησαν τα πνεύματα, σιγά σιγά τους κέρδισε με τους ευρηματικούς τίτλους των καταχωρίσεων.

Τους έκανε να χαμογελάσουν.

Αλλά όσο μίλαγε από το βήμα και παρουσίαζε το ένα μετά το άλλο τα προσχέδια, ένιωθε πως ορισμένοι αξιωματικοί δεν συμμετείχαν.

Κάτι μπλόκαρε την επικοινωνία.

Υπήρχε μια απογοήτευση. Κάποιοι είχαν μουτρώσει σαν παιδιά που δεν γίνεται το δικό τους. Χωρίς να σταματήσει να μιλάει προσπάθησε να καταλάβει την αιτία της δυσφορίας.

Ευτυχώς την εντόπισε έγκαιρα.

− Βέβαια, είπε παρενθετικά, τώρα βλέπετε τις κοπέλες μόνο με στολές του στρατού ξηράς. Αυτές μας έδωσαν για την πρόχειρη φωτογράφιση. Στις τελικές μακέτες η κανονική φωτογράφιση θα γίνει με τις στολές στρατού, ναυτικού και αεροπορίας.

− Ετσι είναι το σωστό, φώναξαν δυο τρεις ναυταίοι και αεροπόροι γαλονάδες κι η ατμόσφαιρα άλλαξε.

Η καμπάνια πήγε πρίμα.

Λες και περίμεναν την ευκαιρία τα κορίτσια να σπάσουν το στρατιωτικό άβατο. Παρουσιάστηκαν πολύ περισσότερες από τις προβλεπόμενες και δόθηκαν έτσι περιθώρια επιλογής.

Ομως εκείνη που ήθελε στην καμπάνια, δεν πήρε μέρος.

Την πέτυχε σε μοδάτο μπαρ πίσω από το «Hilton», που ένας συνεργάτης γιόρταζε γενέθλια.

Δεν συχνάζει στα μπαρ· δεν είναι της σχολής.

Τις λίγες νύχτες που βγαίνει, γουστάρει χοντρό τζέρτζελο και λαγνεία· σε μπαρ πηγαίνει σε περιπτώσεις σαν αυτή.

Μόλις την είδε, είχε βρει τη μούσα του.

Ομορφιά ελληνική, στην καλύτερη εκδοχή της· μελαχρινή με κατατομή αρχαίας θεάς και κορμί σπαθάτο.

Την παρατηρούσε για ώρα.

Καταδεκτική, χαμογελαστή, απολάμβανε την ταραχή που προκαλούσε στους αρσενικούς. Και τσαμπούκι· στους γκομενίσκους που τη διπλάρωσαν διέταξε στα γρήγορα μεταβολή.

Με τέτοιο παράστημα ήταν για στολή αξιωματικού.

Μάλλον επειδή δεν την προσέγγισε ερωτικά, βρέθηκαν να τα κοπανάνε παρέα. Μίλαγαν και το μάτι της δεν ησύχαζε, έπαιζε γύρω γύρω. Το κορίτσι ψαχνόταν. Καρφί δεν του καιγόταν με ποιον θα πηδηχτεί, το μόνο που τον απασχολούσε ήταν να την ψήσει να ποζάρει.

Μετά λίγη ώρα με ποτά και σαχλαμάρες, αποφάσισε να της κάνει την πρόταση.

Πήρε το σοβαρό του:

− Θέλω να σου πω κάτι…

Τον κόβει κι εκείνη σοβαρή:

− Για να σε προλάβω… Πριν πεις οτιδήποτε. Πέντε χιλιάδες, του λέει στην ψύχρα.

Πάει η φωτογράφιση.

Αλλά κι η δική της πρόταση δεν ήταν κακή. Πήγαν απέναντι στο «Hilton», της έσκασε το πεντοχίλιαρο και την υπόλοιπη νύχτα τον φωτογράφιζε εκείνη.

ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Λογοτεχνική βραδιά
Σε μια ιδιαίτερα φορτισμένη βραδιά εξαιτίας της εξόντωσης των Κούρδων που επιχειρείται στη Ροζάβα, η γκαλερί Αγριλίδες, το Σάββατο 12  Οκτωβρίου, 8.00 μ.μ., παρουσιάζει τα βιβλία του Κούρδου συγγραφέα και...
Λογοτεχνική βραδιά
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Ποίηση από έναν φωτογράφο
Ο Μυτιληνιός, καταξιωμένος Ελληνας φωτογράφος, γνωστός για το μεγάλο θεματικό εύρος στην τέχνη του αλλά και για τα δοκίμια που έχει γράψει σχετικά στο παρελθόν, σε συνεργασία με τις εκδόσεις Γαβριηλίδη...
Ποίηση από έναν φωτογράφο
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Η «εκδίκηση» των γυναικών
Να και μια χρονιά που μπορούμε, επιτέλους, να κάνουμε μια πρόβλεψη για το Νόμπελ Λογοτεχνίας, ξέροντας πως μάλλον θα πέσουμε μέσα. Από παντού ακούγεται η άποψη ότι το ένα από τα δύο Νόμπελ θα πάει σίγουρα σε...
Η «εκδίκηση» των γυναικών
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Βιβλιοπαρουσίαση: «Εδώ έζησε, η ιστορία μιας έξωσης»
Το graphic novel «Εδώ έζησε, η ιστορία μιας έξωσης» των Isaac Rosa και Cristina Bueno, σε μετάφραση Κορίνας Βασιλοπούλου, αποτελεί ένα συνταρακτικό χρονικό για τα ανθρώπινα δράματα που προκάλεσε το κύμα...
Βιβλιοπαρουσίαση: «Εδώ έζησε, η ιστορία μιας έξωσης»
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
«Η σκέψη που σκέφτεται τη σκέψη της»
Τι αξία έχουν οι χρονολογίες για τη ζωή των ανθρώπων; Για κάποιους σηματοδοτούν μια καταλυτική γνωριμία, τη γέννηση ενός παιδιού. Για άλλους τη συμμετοχή σε ένα κοσμοϊστορικό κοινωνικό-πολιτικό γεγονός, τη...
«Η σκέψη που σκέφτεται τη σκέψη της»
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Οπτικός αλφαβητισμός για όλους
Η νέα γενιά των graphic novels εφαρμόζει μια νέα γραμματική στη σχέση λόγου και εικόνας που καταργεί την πρωτοκαθεδρία του γραπτού κειμένου και οδηγεί την εικονογράφηση σε μια στοχαστική στροφή.
Οπτικός αλφαβητισμός για όλους

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας