Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Επαναπατρίστηκε ο σκύφος-έπαθλο του Σπύρου Λούη
Copyright: Ελευθέριος Γαλανόπουλος

Επαναπατρίστηκε ο σκύφος-έπαθλο του Σπύρου Λούη

  • A-
  • A+

Στην Ελλάδα επέστρεψε ο σκύφος - επάθλο  του Σπύρου Λούη από το γερμανικό Πανεπιστήμιο του Μύνστερ με τελετή παράδοσης-παραλαβής στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο όπου θα παρουσιάζεται μέχρι τον Φεβρουάριο πριν μεταφερθεί για να εκτεθεί οριστικά στο Μουσείο Ιστορίας των Ολυμπιακών Αγώνων, κοντά στον αρχαιολογικό χώρο της αρχαίας Ολυμπίας.

Πρόκειται για αρχαίο αγγείο, με παράσταση με δολιχοδρόμους που παρακολουθούνται από αγωνοδίκες, και ήταν ένα από τα δυο αγγεία που δόθηκαν στον μαραθωνοδρόμο για τη νίκη του στους πρώτους σύγχρονους Ολυμπιακούς της Αθήνας το 1896. Το άλλο ήταν τo αργυρό κύπελλο που σήμερα βρίσκεται στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Στην τελετή μίλησαν, μεταξύ άλλων, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, η διευθύντρια του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Μαρία Λαγογιάννη και ο πρόεδρος της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής Σπυρίδων Καπράλος, καθώς και οι Δρ. Johannes Peter Wessels και Δρ. Achim Lichtenberger, αντίστοιχα πρύτανης και διευθυντής του Αρχαιολογικού Μουσείου του Πανεπιστημίου του Μύνστερ, με όλους να εκφράζουν τη χαρά και τη συγκίνησή τους για τον επαναπατρισμό του αρχαίου σκύφου στην Ελλάδα.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η ομιλία του προϊσταμένου του Τμήματος Συλλογών Αγγείων και Έργων Μικροτεχνίας και Μεταλλοτεχνίας του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, Δρ. Γεώργιου Καββαδία, ο οποίος αναφέρθηκε στο ιστορικό των ερευνών του που ξεκίνησαν το 2012, όταν ο επίτιμος σήμερα, διευθυντής τότε, του Μουσείου Νίκος Καλτσάς του ανέθεσε να εντοπίσει τον συγκεκριμένο σκύθο. Αφορμή στάθηκε η περιοδική έκθεση «Οι σύγχρονοι Ολυμπιακοί Αγώνες 1896-2012. Η συμβολή της Ελλάδας στα τεκμήρια». 

Ο κ. Καββαδίας διερεύνησε τα «χνάρια» του έως πρόσφατα χαμένου αγγείου, που τελικά εντοπίστηκε στο μουσείο του γερμανικού πανεπιστημίου. «Η ιστορία του είναι πολύπτυχη και μαραθώνια», είπε πληροφορώντας ότι ο αρχαίος σκύφος βρέθηκε σε θηβαϊκό τάφο του 6ου αι. π.Χ. (χρονολογείται στο 540-520 π.Χ.). Μάλλον στα τέλη του 19ου αιώνα περιήλθε στην κατοχή του νομισματολόγου και συλλέκτη Ιωάννη Λάμπρου, ο οποίος το αθλοθέτησε προς τιμήν του Σπύρου Λούη ως έπαθλο για τη νίκη του στον πρώτο Μαραθώνιο.

Ο σκύφος τη δεκαετία του 1930, άγνωστο πώς, φτάνει στα χέρια του Werner Peek (1904-1994), κλασικού φιλόλογου και επιγραφολόγου, μέλους του Εθνικοσοσιαλιστικού Γερμανικού Εργατικού Κόμματος (NSDAP) -αμετανόητου ναζιστή και αντισημίτη όπως φάνηκε στην πορεία και όπως μας αποκάλυψε ο ομιλητής-, που βρισκόταν στην Ελλάδα με υποτροφία. 

Το αγγείο εξήχθη το 1934 με λαθραίο τρόπο από την Ελλάδα κρυμμένος μέσα στα διπλωματικά κιβώτια του Χέρμαν Γκέρινγκ, κατά την επίσκεψη του τελευταίου στη χώρα μας, όπως ο ίδιος ο Peek μαρτύρησε. Ύστερα περιπλανάται στη μεταπολεμική Γερμανία ακολουθώντας τον Peek, ενώ στα τέλη της δεκαετία του 1980 βρίσκει φιλόξενη στέγη στο αρχαιολογικό μουσείο του Πανεπιστημίου του Μύνστερ. Σήμερα η επιστροφή του είναι πλέον γεγονός.

«Υπάρχουν ιδιαίτερες στιγμές στη ζωή ενός πρύτανη, αλλά μια φορά είναι αυτή που τη σφραγίζει. Και η συγκεκριμένη είναι μια τέτοια σφραγίδα», τόνισε ο κ. Wessels, μιλώντας, μεταξύ άλλων, για την περίφημη συγκυρία της περίστασης, γιατί μόλις πριν λίγες μέρες πραγματοποιήθηκε ο μαραθώνιος της Αθήνας. 

Ο κ. Lichtenberger, από τη μεριά του, αναφερόμενος σ' ένα πολύ ιδιαίτερο αντικείμενο όχι μόνο για την αρχαιολογική του αξία, αλλά και λόγω της περιπετειώδους «βιβλιογραφίας» του, δήλωσε ότι βρίσκεται σήμερα εδώ «με χαμόγελο, αλλά και με δάκρυ, γιατί κανένας διευθυντής μουσείου δεν χαίρεται να χαρίζει ένα αντικείμενο από τη συλλογή του». «Για εσάς είναι θέμα ταυτότητας. Για εμάς είναι ένα ιστορικό αντικείμενο. Δεν ήταν εύκολη απόφαση», συμπλήρωσε, επισημαίνοντας τη χαρά του για τον επαναπατρισμό του αντικειμένου, που «στέγνωσε» τελικά το δάκρυ.

«Θεωρούμε ότι η πραγματικά ευγενή χειρονομία του Πανεπιστημίου του Μύνστερ είναι εξαιρετικά σημαντική χειρονομία του γερμανικού λαού προς τον ελληνικό λαό. Η πολιτιστική κληρονομιά ανήκει στους λαούς που τη δημιούργησαν. Με αυτή την έννοια εκφράζω και εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης την ευγνωμοσύνη όλων μας προς εσάς που προβήκατε μέσα σε ένα πλαίσιο εξαιρετικά θετικής συνεργασίας και συναδελφικής αλληλεγγύης στη συγκεκριμένη απόφαση», δήλωσε προς τους Γερμανούς προσκεκλημένους η κ. Μενδώνη, απευθύνοντας συγχρόνως ευχαριστίες στον κ. Καββαδία, γιατί χωρίς «την επιστημοσύνη και την επιμονή του δεν θα είχαμε σήμερα αυτή τη μοναδική εμπειρία», αλλά και στον Νίκο Καλτσά που είχε την ιδέα να του αναθέσει τη συγκεκριμένη έρευνα.

ART - ΝΕΑ
«Καλλιόπη: ο δρόμος των τεράτων» στο θέατρο «Χώρος»
Το έργο της Εταιρείας Θεάτρου Θέρος «Καλλιόπη: ο δρόμος των τεράτων», για την άλλη οδό Αθηνάς που δε βλέπουμε ή κάνουμε ότι δε βλέπουμε, ανεβαίνει στο Θέατρο «Χώρος».
«Καλλιόπη: ο δρόμος των τεράτων» στο θέατρο «Χώρος»
ART - ΝΕΑ
Η ΚGB σκότωσε τον Καμί;
Τον Ιανουάριο του 1960, ο Αλμπέρ Καμί σκοτώθηκε όταν το αυτοκίνητο που οδηγούσε ο εκδότης του, Μισέλ Γκαλιμάρ, έφυγε από την πορεία και χτύπησε σε...
Η ΚGB σκότωσε τον Καμί;
ART - ΝΕΑ
2ο Φεστιβάλ Αιθιοπικής Κουλτούρας στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης
Για δεύτερη χρονιά πραγματοποιείται το Φεστιβάλ Αιθιοπικής Κουλτούρας, αυτό το Σαββατοκύριακο 7 και 8 Δεκεμβρίου. Διοργανώνεται στην καρδιά της Αθήνας, στην τόσο αγαπητή στους Αθηναίους Δημοτική Αγορά Κυψέλης...
2ο Φεστιβάλ Αιθιοπικής Κουλτούρας στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης
ART - ΝΕΑ
Ο,τι πρέπει να ξέρεις για τη σεξουαλική αγωγή
Πόσα πράγματα γνωρίζουν τα παιδιά και οι έφηβοι για το σώμα τους; Για το φύλο τους; Για το σεξ; Πόσα από αυτά που γνωρίζουν προέρχονται από έγκυρη πηγή πληροφόρησης;
Ο,τι πρέπει να ξέρεις για τη σεξουαλική αγωγή
ART - ΝΕΑ
Χορτοφάγοι φοιτητές ζητούν να απομακρυνθεί από το Κέμπριτζ πίνακας με νεκρά θηράματα
Σοβαρό ζήτημα, που άπτεται του ζητήματος της πολιτικής ορθότητας, έχει ξεσπάσει στο Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ, καθώς χορτοφάγοι φοιτητές ζητούν να απομακρυνθεί από λέσχη ο πίνακας «Η αγορά των πτηνών» του...
Χορτοφάγοι φοιτητές ζητούν να απομακρυνθεί από το Κέμπριτζ πίνακας με νεκρά θηράματα
ART - ΝΕΑ
Ο Κούντερα Τσέχος ξανά
Την Πρωταπριλιά πάτησε τα 90 και φαίνεται πως έφτασε η ώρα για τον μέγα Μίλαν Κούντερα να λύσει τις εκκρεμότητες με το παρελθόν. Υστερα από 40 και πλέον χρόνια που ζει εξόριστος στη Γαλλία, παίρνει πίσω την...
Ο Κούντερα Τσέχος ξανά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας