• Αθήνα
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 21.1°C / 25.0°C
    2 BF
    64%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.2°C / 25.0°C
    1 BF
    68%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    19°C 13.9°C / 22.2°C
    2 BF
    83%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 12.8°C / 17.0°C
    1 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    0 BF
    91%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 21.7°C / 23.9°C
    1 BF
    57%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    1 BF
    68%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    18°C 13.3°C / 22.2°C
    1 BF
    83%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.4°C / 20.0°C
    1 BF
    83%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 22.0°C / 22.0°C
    1 BF
    78%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 22.0°C / 23.0°C
    2 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 21.7°C / 21.7°C
    1 BF
    64%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.6°C / 20.6°C
    3 BF
    82%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.0°C / 21.1°C
    1 BF
    83%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.0°C / 22.2°C
    2 BF
    64%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.0°C / 23.9°C
    3 BF
    68%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 18.3°C / 21.7°C
    1 BF
    68%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    21°C 21.1°C / 21.1°C
    1 BF
    82%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 21.7°C / 22.8°C
    1 BF
    83%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    1 BF
    68%
Επαναπατρίστηκε ο σκύφος-έπαθλο του Σπύρου Λούη
Copyright: Ελευθέριος Γαλανόπουλος

Επαναπατρίστηκε ο σκύφος-έπαθλο του Σπύρου Λούη

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Στην Ελλάδα επέστρεψε ο σκύφος - επάθλο  του Σπύρου Λούη από το γερμανικό Πανεπιστήμιο του Μύνστερ με τελετή παράδοσης-παραλαβής στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο όπου θα παρουσιάζεται μέχρι τον Φεβρουάριο πριν μεταφερθεί για να εκτεθεί οριστικά στο Μουσείο Ιστορίας των Ολυμπιακών Αγώνων, κοντά στον αρχαιολογικό χώρο της αρχαίας Ολυμπίας.

Πρόκειται για αρχαίο αγγείο, με παράσταση με δολιχοδρόμους που παρακολουθούνται από αγωνοδίκες, και ήταν ένα από τα δυο αγγεία που δόθηκαν στον μαραθωνοδρόμο για τη νίκη του στους πρώτους σύγχρονους Ολυμπιακούς της Αθήνας το 1896. Το άλλο ήταν τo αργυρό κύπελλο που σήμερα βρίσκεται στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Στην τελετή μίλησαν, μεταξύ άλλων, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, η διευθύντρια του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Μαρία Λαγογιάννη και ο πρόεδρος της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής Σπυρίδων Καπράλος, καθώς και οι Δρ. Johannes Peter Wessels και Δρ. Achim Lichtenberger, αντίστοιχα πρύτανης και διευθυντής του Αρχαιολογικού Μουσείου του Πανεπιστημίου του Μύνστερ, με όλους να εκφράζουν τη χαρά και τη συγκίνησή τους για τον επαναπατρισμό του αρχαίου σκύφου στην Ελλάδα.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η ομιλία του προϊσταμένου του Τμήματος Συλλογών Αγγείων και Έργων Μικροτεχνίας και Μεταλλοτεχνίας του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, Δρ. Γεώργιου Καββαδία, ο οποίος αναφέρθηκε στο ιστορικό των ερευνών του που ξεκίνησαν το 2012, όταν ο επίτιμος σήμερα, διευθυντής τότε, του Μουσείου Νίκος Καλτσάς του ανέθεσε να εντοπίσει τον συγκεκριμένο σκύθο. Αφορμή στάθηκε η περιοδική έκθεση «Οι σύγχρονοι Ολυμπιακοί Αγώνες 1896-2012. Η συμβολή της Ελλάδας στα τεκμήρια». 

Ο κ. Καββαδίας διερεύνησε τα «χνάρια» του έως πρόσφατα χαμένου αγγείου, που τελικά εντοπίστηκε στο μουσείο του γερμανικού πανεπιστημίου. «Η ιστορία του είναι πολύπτυχη και μαραθώνια», είπε πληροφορώντας ότι ο αρχαίος σκύφος βρέθηκε σε θηβαϊκό τάφο του 6ου αι. π.Χ. (χρονολογείται στο 540-520 π.Χ.). Μάλλον στα τέλη του 19ου αιώνα περιήλθε στην κατοχή του νομισματολόγου και συλλέκτη Ιωάννη Λάμπρου, ο οποίος το αθλοθέτησε προς τιμήν του Σπύρου Λούη ως έπαθλο για τη νίκη του στον πρώτο Μαραθώνιο.

Ο σκύφος τη δεκαετία του 1930, άγνωστο πώς, φτάνει στα χέρια του Werner Peek (1904-1994), κλασικού φιλόλογου και επιγραφολόγου, μέλους του Εθνικοσοσιαλιστικού Γερμανικού Εργατικού Κόμματος (NSDAP) -αμετανόητου ναζιστή και αντισημίτη όπως φάνηκε στην πορεία και όπως μας αποκάλυψε ο ομιλητής-, που βρισκόταν στην Ελλάδα με υποτροφία. 

Το αγγείο εξήχθη το 1934 με λαθραίο τρόπο από την Ελλάδα κρυμμένος μέσα στα διπλωματικά κιβώτια του Χέρμαν Γκέρινγκ, κατά την επίσκεψη του τελευταίου στη χώρα μας, όπως ο ίδιος ο Peek μαρτύρησε. Ύστερα περιπλανάται στη μεταπολεμική Γερμανία ακολουθώντας τον Peek, ενώ στα τέλη της δεκαετία του 1980 βρίσκει φιλόξενη στέγη στο αρχαιολογικό μουσείο του Πανεπιστημίου του Μύνστερ. Σήμερα η επιστροφή του είναι πλέον γεγονός.

«Υπάρχουν ιδιαίτερες στιγμές στη ζωή ενός πρύτανη, αλλά μια φορά είναι αυτή που τη σφραγίζει. Και η συγκεκριμένη είναι μια τέτοια σφραγίδα», τόνισε ο κ. Wessels, μιλώντας, μεταξύ άλλων, για την περίφημη συγκυρία της περίστασης, γιατί μόλις πριν λίγες μέρες πραγματοποιήθηκε ο μαραθώνιος της Αθήνας. 

Ο κ. Lichtenberger, από τη μεριά του, αναφερόμενος σ' ένα πολύ ιδιαίτερο αντικείμενο όχι μόνο για την αρχαιολογική του αξία, αλλά και λόγω της περιπετειώδους «βιβλιογραφίας» του, δήλωσε ότι βρίσκεται σήμερα εδώ «με χαμόγελο, αλλά και με δάκρυ, γιατί κανένας διευθυντής μουσείου δεν χαίρεται να χαρίζει ένα αντικείμενο από τη συλλογή του». «Για εσάς είναι θέμα ταυτότητας. Για εμάς είναι ένα ιστορικό αντικείμενο. Δεν ήταν εύκολη απόφαση», συμπλήρωσε, επισημαίνοντας τη χαρά του για τον επαναπατρισμό του αντικειμένου, που «στέγνωσε» τελικά το δάκρυ.

«Θεωρούμε ότι η πραγματικά ευγενή χειρονομία του Πανεπιστημίου του Μύνστερ είναι εξαιρετικά σημαντική χειρονομία του γερμανικού λαού προς τον ελληνικό λαό. Η πολιτιστική κληρονομιά ανήκει στους λαούς που τη δημιούργησαν. Με αυτή την έννοια εκφράζω και εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης την ευγνωμοσύνη όλων μας προς εσάς που προβήκατε μέσα σε ένα πλαίσιο εξαιρετικά θετικής συνεργασίας και συναδελφικής αλληλεγγύης στη συγκεκριμένη απόφαση», δήλωσε προς τους Γερμανούς προσκεκλημένους η κ. Μενδώνη, απευθύνοντας συγχρόνως ευχαριστίες στον κ. Καββαδία, γιατί χωρίς «την επιστημοσύνη και την επιμονή του δεν θα είχαμε σήμερα αυτή τη μοναδική εμπειρία», αλλά και στον Νίκο Καλτσά που είχε την ιδέα να του αναθέσει τη συγκεκριμένη έρευνα.

ART - ΝΕΑ
Παραχωρήθηκαν στον Dior με συνοπτικές διαδικασίες
Μέχρι την Κνωσό, τους Δελφούς, το Ακρωτήρι Σαντορίνης και το Μοναστηράκι έφτασε η χάρη του γαλλικού οίκου. Το αίτημα ήταν άμεση κινηματο­γράφηση και βιντεοσκόπηση με ένα πρόσωπο για τρίλεπτο editorial φιλμ.
Παραχωρήθηκαν στον Dior με συνοπτικές διαδικασίες
ART - ΝΕΑ
Ημέρες Δελφικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς μέχρι τις 11 Ιουλίου
Θέατρο, μουσική, χορός, ομιλίες και όχι μόνο στο πλούσιο πρόγραμμα του Διεθνούς Φεστιβάλ «Άγγελος Σικελιανός», με ελεύθερη είσοδο για το κοινό, μέχρι τις 11 Ιουλίου, σε έξι περιοχές όπου έζησε και έδρασε ο...
Ημέρες Δελφικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς μέχρι τις 11 Ιουλίου
ART - ΝΕΑ
Πώς ένας τόπος γίνεται άτομο...
Η Μ. Μαστραντώνη επιχειρεί να εξετάσει τον «τόπο» όπου οι άνθρωποι και οι ιστορίες τους διασταυρώνονται μέσα από τη νέα της περφὀμανς με τίτλο «How a place becomes a person».
Πώς ένας τόπος γίνεται άτομο...
ART - ΝΕΑ
Το Καλλιμάρμαρο περιμένει τις Καρυάτιδες του Dior
Για το πολυαναμενόμενο σόου του οίκου Dior στο Καλλιμάρμαρο έχουν στηθεί μεγάλα πανό που απεικονίζουν τις Καρυάτιδες περιμένοντας τα μοντέλα την Πέμπτη τo βράδυ για το εντυπωσιακό ντεφιλέ «Cruise 2022».
Το Καλλιμάρμαρο περιμένει τις Καρυάτιδες του Dior
ART - ΝΕΑ
Αποπομπή Φιλιππίδη από το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών
Το πειθαρχικό συμβούλιο του ΣΕΗ που συνεδρίασε χθες αποφάσισε τη διαγραφή του ηθοποιού μετά τις καταγγελίες και τις διώξεις για βιασμό και απόπειρες. Δεν έλαβε απόφαση για την περίπτωση Χαϊκάλη.
Αποπομπή Φιλιππίδη από το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας