Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τα παιδιά, τότε και τώρα
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τα παιδιά, τότε και τώρα

  • A-
  • A+

Λέει ο Φοίβος πώς έδινε εξετάσεις τότε, τη δεκαετία του '60, προς το τέλος, και τα παιδιά μένουν με το στόμα ανοιχτό. Ούτε φροντιστήρια ούτε γονεϊκή φροντίδα, τίποτα. Ηταν να γίνει καπετάνιος, αλλά το καλοκαίρι μεταξύ δευτέρας και τρίτης Λυκείου διάβασε συμπτωματικά ένα μυθιστόρημα με ήρωα έναν ανθρωπιστή γιατρό. Του γύρισε το κεφάλι. Μαθητής που δεν ξεπερνούσε το 12, άντε 13 στη σχολική του ώς τότε θητεία. Το και το, λέει στους γονείς του. Εφριξαν οι άνθρωποι. Βρε καλέ μου, βρε χρυσέ μου, εσύ δεν μπορείς να μοιράσεις σανό σε δυο γαϊδούρια, η ιατρική σε μάρανε.

Κάθεται λοιπόν ο φίλος και στρώνεται στο διάβασμα [μόνος του] και σχεδόν αρίστευσε στις πανελλήνιες εξετάσεις. Σήμερα διαπρέπει στην ψυχιατρική - πρωτοπόρος στην αυτοθεραπεία στο μέγα θέμα των ναρκωτικών ουσιών (στην απεξάρτηση).

Βλέπει σήμερα τους γονείς να έχουν χάσει τον ύπνο τους για την παιδεία και την τύχη των βλασταριών τους και απορεί - με το δίκιο του. Φροντιστήρια επί φροντιστηρίων, αγωνία για το αν τα καταφέρουν και περάσουν σε κάποια σχολή. Αμα τα βλαστάρια επιτύχουν σε κάποια σχολή που εδρεύει σε άλλη πόλη γίνεται το έλα να δεις στην οικογένεια. Να βρουν σπίτι, να το επιπλώσουν, να το καθαρίσουν, να το βρουν έτοιμο οι βλαστοί, να μην αγχωθούν, καλέ, τα παιδιά, να τα βρουν όλα έτοιμα, μην πάθουν τίποτα ψυχολογικά.

Αλλιώς ήσαν κάποτε τα πράγματα· οι υποψήφιοι φοιτητές ούτε έδιναν λογαριασμό [οι περισσότεροι] ούτε ενδιαφέρονταν και τόσο για την επαγγελματική τους αποκατάσταση. Οι εξαιρέσεις πάντοτε υπήρχαν. Πότε ήταν καλύτερα, τότε ή τώρα, η Ιστορία θα το δείξει.

Η δεκαετία του '60 ήταν από τις πιο πολιτισμένες στη χώρα, τις πιο ανήσυχες, τις πιο προβληματισμένες - τις πιο ριζοσπαστικές τέλος πάντων. Η χούντα βέβαια τα σμπαράλιασε όλα και όλα χάθηκαν - συνεχίζουμε από τότε να ψαχνόμαστε: στις τέχνες και τη διανόηση [για την πολιτική ας μη γίνει λόγος, διότι ουδέποτε ευδοκίμησε αυτή η τέχνη στη χώρα τα τελευταία δύο χιλιάδες -και βάλε- χρόνια].

Γελάνε τα παιδιά ακούγοντας τον [σοφό] γιατρό. To σοφός προκύπτει όχι τόσο από τις επιστημονικές του γνώσεις όσο από τις εμπειρίες του στις αυτόνομες κοινότητες που παλεύουν για την απεξάρτηση με δημοκρατικό, κοινωνικό τρόπο. Γελάνε, αλλά και τα χάνουν.

Χρειάζεται αυτοπεποίθηση και θαυμασμός για τη γνώση. Πρέπει να κατακτήσεις μόνος σου τη γνώση [και όχι την ειδίκευση στη γνώση].

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Η επιστροφή του φωτισμένου δάσκαλου
Οι όποιες μεταρρυθμίσεις γίνονται (;) στον ευαίσθητο χώρο της Παιδείας τα τελευταία χρόνια δεν έχουν ωφελήσει σε τίποτε τα γράμματα και τα επαγγέλματα· το ελάχιστο επίπεδο μόρφωσης και η «ειδίκευση» των...
Η επιστροφή του φωτισμένου δάσκαλου
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές
Ποιος, αλήθεια, θέλει μια παιδεία που οδηγεί στη μοναξιά, που δεν βάζει στόχο παρά τη μόρφωση για παραγωγή, για χρησιμότητα, για υλικές απολαβές; Ποιος επιθυμεί μια παιδεία που αποθαρρύνει, που εκδιώκει τον...
Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Φοιτητές
Το πώς μιλάει καθένας εξαρτάται από τη θέση του, από το σημείο όπου στέκεται. Εάν είναι αντιμέτωπος με δύο πράγματα ή δύο ανθρώπους λέει, για να...
Φοιτητές
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για τον ευρωπαϊκό τρόπο ζωής
Αρκετοί από τους Ελληνες φοιτητές που μορφώνονται σε ευρωπαϊκά πανεπιστήμια έχουν προσαρμοστεί στις κοινωνικές και κλιματικές συνθήκες, αλλά και στην αγορά εργασίας των χωρών που επέλεξαν.
Για τον ευρωπαϊκό τρόπο ζωής
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μηχανογραφικά: πολύ κακό για το τίποτα
Η υπουργός σταμάτησε μια κρίσιμη διαδικασία των πανελλαδικών την πλέον ακατάλληλη στιγμή, δεν μπόρεσε ούτε καν να κερδίσει τις εντυπώσεις, καθώς οι πανελλαδικές δεν προσφέρονται για εκμετάλλευση.
Μηχανογραφικά: πολύ κακό για το τίποτα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας