• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 0.2°C / 4.0°C
    0 BF
    51%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C -0.2°C / 3.6°C
    3 BF
    57%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 2.0°C / 7.9°C
    1 BF
    56%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    -2°C -2.1°C / -2.1°C
    1 BF
    64%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    -1°C -1.1°C / 0.2°C
    3 BF
    69%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C -0.4°C / 3.0°C
    2 BF
    53%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    -3°C -3.2°C / -2.1°C
    3 BF
    43%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    -1°C -2.1°C / 5.6°C
    1 BF
    53%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 4.4°C / 8.1°C
    6 BF
    91%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    3°C -3.1°C / 2.9°C
    3 BF
    60%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.4°C / 7.3°C
    5 BF
    60%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    2°C 1.8°C / 1.8°C
    6 BF
    44%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    6 BF
    56%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    -1°C -1.5°C / -1.5°C
    1 BF
    67%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    1°C -2.2°C / 1.2°C
    1 BF
    82%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 7.8°C / 9.3°C
    3 BF
    59%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    2°C 0.5°C / 4.2°C
    2 BF
    62%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    2°C 1.5°C / 1.6°C
    1 BF
    49%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C 0.3°C / 3.7°C
    2 BF
    64%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    -2°C -2.2°C / -2.2°C
    2 BF
    77%
ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ

Για τα Αρχαία Ελληνικά στη μέση εκπαίδευση

  • A-
  • A+

Στη συνθήκη επιτήρησης, στην οποία βρέθηκε η χώρα μας –όχι, βέβαια, από τη μια στιγμή στην άλλη- προέχει να ανακοπεί η πορεία προς το χειρότερο που μας επιφυλάσσει η κρίση και η παρακμή.

Η ανάγκη μιας φτηνότερης για το κράτος και την ελληνική οικογένεια εκπαίδευσης επιβάλλει ρυθμίσεις που επιφέρουν μείωση των σχετικών δαπανών, πράγμα κατανοητό, αλλά καμιά μεταρρύθμιση στην Παιδεία ή στην Υγεία δεν θα είχε νόημα, χωρίς επάρκεια σε δασκάλους, καθηγητές, γιατρούς, νοσηλευτές και τα στοιχειώδη για διδασκαλία και θεραπεία. Αντίθετα με τέτοιου είδους ρυθμίσεις, οι μεταρρυθμίσεις απαιτούν ευνοϊκότερες συνθήκες.

Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση λ.χ. του 1964 έγινε σε συνθήκες οικονομικής ανάπτυξης και πολιτιστικής άνθησης της χώρας.

Η Επιτροπή Διαλόγου για την Παιδεία, μεταξύ άλλων αλλαγών που εισηγήθηκε, όπως την υποχρεωτική διδασκαλία της Αγγλικής, αντιμετώπισε θετικά την πρόταση κατάργησης της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών στο Γυμνάσιο και τη μετακύλισή της στις δύο τάξεις του Λυκείου, με τη μορφή κατ’ επιλογήν μαθήματος.

Στην περίπτωση υλοποίησης μιας τέτοιας πρότασης, είναι παραπάνω από βέβαιη η αθόρυβη και χωρίς αντιδράσεις εξαφάνιση των Αρχαίων Ελληνικών από τη μέση εκπαίδευση, αφού σε λιγότερο από μια δεκαετία, ως κατ’ επιλογήν μάθημα του Λυκείου, ελλείψει ενδιαφέροντος από τους πάσχοντες γλωσσικά μαθητές, θα αυτοκαταργηθεί, προς μεγάλη ανακούφιση, όχι βέβαια όσων φιλολόγων κάνουν «ιδιαίτερα» Αρχαίων Ελληνικών, αλλά των μαθητών και της τηλεπαρουσιάστριας που διερωτήθηκε παραστατικότατα τι σχέση έχουν τα νέα ελληνικά με τα αρχαία και τι είδους λογική είναι αυτή που συνδέει την εκμάθηση των μεν με τη διδασκαλία των δε.

Παρά τη νομοθετική ρύθμιση του μονοτονικού, τις μεταγλωττίσεις κλασικών λογοτεχνικών κειμένων του 19ου αι., τις φρενήρεις όσο και ωμές επεμβάσεις στην ιστορική ορθογραφία των ελληνικών λέξεων, το πρόβλημα της γλώσσας τα τελευταία χρόνια διογκώνεται συνεχώς σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Προκύπτει, έτσι, εύλογα το ερώτημα μήπως προτάσεις για κατάργηση των Αρχαίων Ελληνικών ή μείωση των ωρών διδασκαλίας τους στο Γυμνάσιο δεν συμβάλλουν στη λύση του προβλήματος της γλώσσας, αλλά στην όξυνσή του, αφού στο ψευδοδίλημμα «Αρχαία ή Νέα Ελληνικά» απαντούν «Νέα Ελληνικά και Αγγλικά».

Πρόκειται για παρακινδυνευμένη και, τολμώ να πω, άκριτη απάντηση, αφού δημιουργεί σοβαρότερα προβλήματα από όσα επιδιώκει να λύσει.

Γιατί, μπορεί να ανακουφίζει οικονομικά την ελληνική οικογένεια, αν σκεφτεί κανείς τι της κοστίζουν τα φροντιστήρια, αλλά δεν θεραπεύει τα μαθησιακά προβλήματα που προκαλεί η ελλιπής κατάρτιση δασκάλων και καθηγητών, που ναι μεν ελέγχονται ως προς της διδακτέα ύλη, όχι όμως ως προς την επάρκεια και τον τρόπο διδασκαλίας τους.

Πολλά από όσα δεν γίνονται σωστά, αντί να τα διορθώνουμε, είθισται να τα καταργούμε. Ετσι, αντί να βελτιώσουμε τον τρόπο διδασκαλίας των Αρχαίων ώστε να μη χρειάζεται η παραπαιδεία, καταργούμε το μάθημα.

Με την ίδια λογική, καταργούμε τις εξετάσεις και των υπόλοιπων μαθημάτων και με την ίδια λογική καταργήσαμε στο παρελθόν την αξιολόγηση του έργου των εκπαιδευτικών μέσα στην τάξη.

Παρά τα τεράστια ποσά που δαπανήθηκαν τις δύο τελευταίες δεκαετίες για την εκπόνηση παιδαγωγικών προγραμμάτων και την ενίσχυση των παιδαγωγικών σπουδών, μεμονωμένα εκπαιδευτικά ζητήματα συνεχίζουμε να τα αντιμετωπίζουμε σαν να ήταν γόρδιοι δεσμοί, που, όντως, άλυτοι, απαιτούν για να λυθούν τη μέθοδο του σπαθιού.

Με αυτή τη μέθοδο προτάθηκε η κατάργηση των Αρχαίων Ελληνικών από το Γυμνάσιο, ως εάν να ήταν άχρηστη και άσκοπη η διδασκαλία τους ή άλυτα τα μαθησιακά προβλήματα που δημιουργεί.

Είναι γνωστό πως όταν η γλώσσα γίνεται ξανά και ξανά αντικείμενο προβληματισμού, κάθε άλλος προβληματισμός αναστέλλεται. Αυτό υπάρχει κίνδυνος να συμβεί με τις έντονες αντιδράσεις που δικαιολογημένα προκάλεσαν και θα συνεχίσουν να προκαλούν βλέψεις, προτάσεις ή σχέδια που μετατρέπουν την ιστορία της ελληνικής γλώσσας σε πανεπιστημιακή ειδικότητα για ολίγιστους.

Γιατί αποτέλεσμα τέτοιων (ανήκουστων, για άλλες χώρες) προτάσεων θα ήταν οι νεότερες γενιές να αποκοπούν εντελώς από το μεγαλύτερο μέρος γραπτού και προφορικού λόγου που αρθρώθηκε μέχρι τις αρχές του 20ού αι., σαν να ξεγράφαμε εμείς οι ίδιοι μιαν αξιοζήλευτη ιστορία πολιτισμού και γραμμάτων πολλών αιώνων. Σε ούτε δυο γενιές, θα έχουμε γλωσσική αποξένωση στο τετράγωνο και τέτοια εκφραστική πενία που καμιά ξένη γλώσσα δεν θα μας έσωζε.

Μήπως εν αγνοία μας επαναφέρουμε αντεστραμμένο το περίφημο γλωσσικό ζήτημα που με τα πολλά είχαμε καταφέρει να ξεπεράσουμε; Στο ζήτημα αυτό θα αναφερθούμε σε επόμενο άρθρο μας.

*ομ. καθηγήτρια Φιλοσοφίας, συγγραφέας

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το ψευδοδίλημμα της διδασκαλίας των Αρχαίων από πρωτότυπο
Η αντιπαράθεση που έχει ξεσπάσει ανάμεσα στους θεματοφύλακες της αρχαιομάθειας και τους υποστηρικτές των Αρχαίων από μετάφραση επαναφέρει τη γνωστή διαμάχη του ΓΛΩΣΣΙΚΟΥ ΖΗΤΗΜΑΤΟΣ, με τα γνωστά πολιτικά και...
Το ψευδοδίλημμα της διδασκαλίας των Αρχαίων από πρωτότυπο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα όνειρα του Κ. Μητσοτάκη για μια εκπαίδευση της αγοράς!
Πώς το είπε ο κ. Μητσοτάκης; Τι είναι οι μαθητές; Πελάτες, λέει. Οι μαθητές είναι οι πελάτες των σχολείων. Δεν υπάρχει πιο χαρακτηριστική φράση δυσφήμησης της εκπαίδευσης, όταν ο μαθητής μετατρέπεται σε...
Τα όνειρα του Κ. Μητσοτάκη για μια εκπαίδευση της αγοράς!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης
Η ουσιαστική ενίσχυση και η αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα για το υπουργείο Παιδείας και την ελληνική κυβέρνηση, αλλά και πεδίο εφαρμογής πολιτικών με σαφές κοινωνικό...
Αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αλήθειες και ψέματα για τις εξετάσεις στο Λύκειο
Τον ρόλο του μάντη των συμφορών έχουν αναλάβει εργολαβικά κάποιοι (φορείς, άτομα, ενώσεις) το τελευταίο διάστημα. Και δεν διστάζουν να χρησιμοποιήσουν ούτε το ψέμα ούτε τη διαστρέβλωση, για να πείσουν ότι οι...
Αλήθειες και ψέματα για τις εξετάσεις στο Λύκειο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Παιδεία και επιχειρηματικότητα
Στην «Καθημερινή της Κυριακής» δημοσιεύθηκε άρθρο του Θεόδωρου Φέσσα, προέδρου του ΣΕΒ, υπό τον τίτλο «Για ένα Σύνταγμα φιλικό προς την επιχειρηματικότητα». Ιδού ο ιδεολογικός εμπνευστής και κοινωνικός αρχηγός...
Παιδεία και επιχειρηματικότητα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αναγκαία η άμεση εφαρμογή της διετούς υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης
Σήμερα γνωρίζουν πάρα πολλοί πως η προσχολική εκπαίδευση δεν είναι απλώς πρόδρομος του σχολείου, αφού στη συγκεκριμένη περίοδο της ζωής του το παιδί μαθαίνει και αναπτύσσεται σε όλους τους τομείς: φυσικό,...
Αναγκαία η άμεση εφαρμογή της διετούς υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας