• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 6.6°C / 10.2°C
    0 BF
    86%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 1.2°C / 5.7°C
    3 BF
    65%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 7.0°C / 9.9°C
    3 BF
    77%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C -1.1°C / 1.1°C
    1 BF
    86%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 3.9°C
    2 BF
    75%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C 0.7°C / 4.0°C
    0 BF
    80%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    0°C 0.4°C / 0.4°C
    3 BF
    69%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 7.4°C / 7.4°C
    2 BF
    88%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 11.1°C
    2 BF
    93%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 7.3°C / 7.3°C
    3 BF
    83%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.4°C / 11.6°C
    2 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 6.2°C / 6.2°C
    4 BF
    66%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.1°C / 10.1°C
    2 BF
    86%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 4.9°C
    0 BF
    81%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 6.5°C / 8.8°C
    2 BF
    77%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    1 BF
    82%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.4°C / 10.4°C
    2 BF
    82%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.5°C / 5.5°C
    1 BF
    87%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    1°C 1.4°C / 4.7°C
    1 BF
    84%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    0°C -0.2°C / -0.2°C
    2 BF
    79%
EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Υπουργείο Παιδείας: με νέα καθηκοντολόγια επιχειρούν να αλλάξουν το «κλίμα» στο σχολείο

  • A-
  • A+
Είναι φανερό πως η κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘ και με αυτή τη νέα παρέμβαση έρχονται να γυρίσουν την εκπαίδευση δεκαετίες πίσω ή αλλιώς να μετατρέψουν τα σχολεία σε επιχειρηματικές μονάδες και τους διευθυντές σε σχολάρχες.

Καθώς βρισκόμαστε στην πορεία μιας διαδικασίας κρίσεων και επιλογών των νέων στελεχών εκπαίδευσης (των συμβούλων εκπαίδευσης και των διευθυντών σχολικών μονάδων) που ουσιαστικά και τυπικά θα αποτελέσουν την εμπροσθοφυλακή της αξιολογικής μηχανής, αναμένεται το προσεχές διάστημα ενόψει της διαδικασίας επιλογής τους η δημοσίευση νέων καθηκοντολογίων τόσο για τους Συμβούλους Εκπαίδευσης όσο και για τους Διευθυντές Σχολείων.

«Επιτήρηση και τιμωρία: Η γέννηση της φυλακής» ονομάζεται ένα βιβλίο του φιλόσοφου Μισέλ Φουκό γραμμένο στα γαλλικά το 1975. Συνιστά μία μελέτη της εξέλιξης του ποινικού συστήματος στην Ευρώπη κατά τους τελευταίους δύο αιώνες, με αφορμή ντοκουμέντα από την προεπαναστατική και τη μετεπαναστατική Γαλλία.

Η φυλακή για τον Φουκό αποτελεί προνομιακό χώρο εφαρμογής των «πειθαρχικών μεθόδων» μιας «πολιτικής τεχνολογίας» που εξαπλώνεται κατά τον 18ο-19ο αιώνα και σε στρατόπεδα, σχολεία, εργοστάσια κ.λπ., προκειμένου να διασφαλίσει την υποταγή στην εξουσία, τη συμμόρφωση με προκαθορισμένα πρότυπα και τον αποδοτικό έλεγχο.

Μία, τηρουμένων των αναλογιών, αντίστοιχη «μικροφυσική της εξουσίας» διαπερνά το πλέγμα των νομοθετικών παρεμβάσεων του υπουργείου Παιδείας, καθώς μέσω πειθαρχικών τεχνικών και μεθόδων επιχειρείται στην εκπαίδευση μια «ολιστική μηχανοδομή» εξουσίας ικανή να κατασκευάζει και να κανονικοποιεί το εκπαιδευτικό προσωπικό, εξοβελίζοντας τις αποκλίσεις.

Και εξηγούμαστε.

Με πολιορκητικό κριό την αυτονομία της σχολικής μονάδας και την αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών, το υπουργείο Παιδείας πριμοδοτεί μια λειτουργία των σχολικών μονάδων που μοιάζει με αυτή των επιχειρήσεων.

Καθόλου τυχαία, στον πρόσφατο νόμο 4823/2021 «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις», ανάμεσα σε άλλα παραχωρεί υπεραρμοδιότητες στους διευθυντές των σχολικών μονάδων και στα στελέχη εκπαίδευσης και παράλληλα αποδυναμώνει τον ρόλο συλλογικών οργάνων, όπως οι σύλλογοι διδασκόντων.

Ιεραρχική παρατήρηση και επιτήρηση

Συγκεκριμένα, με ένα νέο άρθρο (97) με τίτλο «Υπαλλακτικός τρόπος άσκησης των αρμοδιοτήτων των άρθρων 47 και 47 Α του ν. 4547/2018 από τον Διευθυντή ή τον Προϊστάμενο της σχολικής μονάδας» δίνεται η δυνατότητα στον διευθυντή της σχολικής μονάδας, σε συνεργασία με τον σύμβουλο Εκπαίδευσης, να προβεί σε όσες από τις ενέργειες της αρμοδιότητας του συλλόγου διδασκόντων εξακολουθούν να παραλείπονται και οι οποίες έχουν σχέση με αυτοαξιολόγηση, προγραμματισμό και ομάδες δράσεων επαγγελματικής ανάπτυξης.

Ο διευθυντής θα μπορεί να βαθμολογεί τον εκπαιδευτικό που έχει τοποθετηθεί στη σχολική του μονάδα, να τον τιμωρεί, να του αναθέτει υπερωριακή διδασκαλία, την εκτέλεση εξωδιδακτικών εργασιών, εκτός του διδακτικού και εντός του εργασιακού ωραρίου, να καθορίζει τον τρόπο και τον χρόνο διεξαγωγής των παιδαγωγικών συνεδριών, να αναθέτει τη διδασκαλία των μαθημάτων χωρίς να δεσμεύεται από τις δηλώσεις προτίμησης των εκπαιδευτικών.

Με λίγα λόγια, ο διευθυντής συγκεντρώνει υπερεξουσίες και συνάμα δημιουργούνται διαφορετικές κατηγορίες εκπαιδευτικών μέσα σ’ ένα σχολείο.

Ηδη το υπουργείο Παιδείας ετοιμάζει επικαιροποίηση των καθηκόντων των νέων διευθυντών σχολείων, αυτών οι οποίοι θα επιλεγούν στις νέες κρίσεις του 2023. Το ίδιο, βεβαίως, θα κάνει και για τους νέους συμβούλους Εκπαίδευσης και αυτό είχε ανακοινωθεί τόσο από την υπουργό Παιδείας στη Βουλή όσο και από τον ίδιο τον πρωθυπουργό, ο οποίος είχε δηλώσει ότι η διαδικασία επιλογής των στελεχών εκπαίδευσης απαιτεί «σαφέστατη περιγραφή θέσης ευθύνης και προσδιορισμό καθηκόντων».

Την ίδια ώρα διογκώνεται ο αριθμός των στελεχών-ελεγκτών των εκπαιδευτικών. Οι 540 συντονιστές εκπαιδευτικού έργου γίνονται 800 σύμβουλοι εκπαίδευσης με διαβαθμίσεις, αφού μέσα από το σώμα αυτό θα επιλέγονται οι επόπτες ανά περιφέρεια και νομό. Η επιλογή αυτού του τίτλου δεν είναι τυχαία, καθώς υποδηλώνει την έντονη ελεγκτική διάθεση με μια αυστηρή ιεραρχική και κατακερματισμένη δομή, μετατοπίζοντας το σχολείο από παιδαγωγικό κύτταρο σε οργανισμό με ιδιωτικοοικονομικούς όρους λειτουργίας.

Είναι φανερό πως η κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘ και με αυτή τη νέα παρέμβαση έρχονται να γυρίσουν την εκπαίδευση δεκαετίες πίσω ή αλλιώς να μετατρέψουν τα σχολεία σε επιχειρηματικές μονάδες και τους διευθυντές σε σχολάρχες.

Αυτή η διαδικασία θα ισοπεδώσει το παιδαγωγικό κλίμα της τάξης και θα δημιουργήσει ένα καθεστώς πελατειακών σχέσεων μέσα στο σχολείο, αφού οι εκπαιδευτικοί θα είναι υποτελείς στους διευθυντές, καθώς από εκείνους θα εξαρτάται η εκπαιδευτική και επαγγελματική τους πορεία. Είναι φανερό ότι επιχειρείται να επιβληθεί μόνιμο καθεστώς φόβου και χειραγώγησης των εκπαιδευτικών, ώστε κάθε απόκλιση από το πρότυπο του υποταγμένου εκπαιδευτικού να κρίνεται σαν δημοσιοϋπαλληλικό παράπτωμα ή αντιεπιστημονική παρέκκλιση. Αυτό το πλαίσιο μεταφέρει τις ευθύνες για τα εκρηκτικά προβλήματα του σημερινού σχολείου στον εκπαιδευτικό.

Η νέα αυτή ιεραρχική δομή σε συνδυασμό με την ατομική αξιολόγηση διαλύει τον δημοκρατικό και συλλογικό τρόπο λειτουργίας του σχολείου, ενώ παράλληλα κατεδαφίζεται η παιδαγωγική διάσταση της εκπαίδευσης. Το καινούργιο μοντέλο βασίζεται στη φιλοσοφία της εξατομίκευσης, του εσωτερικού ατέρμονου ανταγωνισμού συγκέντρωσης μορίων για επιβίωση και ανέλιξη σε ένα γραφειοκρατικό και διεκπεραιωτικό σχολείο.

Να το πούμε καθαρά: εάν τα μέτρα αυτά προχωρήσουν, το κλίμα στα σχολεία, που έχουν μεταβληθεί σε κέντρα διερχομένων, χωρίς σταθερό προσωπικό, με εργασιακές σχέσεις διαλυμένες, θα πλημμυρίσει από τον τοξικό ανταγωνισμό, τον φόβο και την ανασφάλεια και θα κυριαρχήσει μια κατάσταση εμφύλιας διαμάχης που θα διαχυθεί και προς «τα κάτω» και θα επηρεάσει κάθε μέλος του προσωπικού.

Οι υπερεξουσίες του διευθυντή και η ακύρωση του αποφασιστικού ρόλου του συλλόγου διδασκόντων, σε ένα επίπεδο που δεν έχει προηγούμενο στο παρελθόν, επιχειρούν να ολοκληρώσουν τη ριζική αλλαγή των κατευθύνσεων της σχολικής εκπαίδευσης, στόχος που είναι δεμένος με ένα νήμα με τη λεγόμενη αυτονομία της σχολικής μονάδας, δηλαδή την αναζήτηση πόρων από το ίδιο το σχολείο, ακόμα και με χορηγούς, αφού εγκαταλείπεται ουσιαστικά από το κράτος.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΠΟΨΕΙΣ
Από το «παράθυρο» η τυποποιημένη αξιολόγηση για μαθητές και εκπαιδευτικούς
Τα μοντέλα της τυπικής αξιολόγησης είναι κυρίως δυο κατηγοριών: της σκληρής λογοδοσίας με υψηλού διακυβεύματος τεστ (Αμερική, Αγγλία) και της ήπιας λογοδοσίας (ηπειρωτική Ευρώπη).
Από το «παράθυρο» η τυποποιημένη αξιολόγηση για μαθητές και εκπαιδευτικούς
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σχολικό «μάννα» ή νέα συρματοπλέγματα;
Ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων, με διαφορετική χρηματοδότηση, διαφορετικό πρόγραμμα, διαφορετικά μαθήματα.
Σχολικό «μάννα» ή νέα συρματοπλέγματα;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σαρωτικές περικοπές του υπουργείου Παιδείας
Tο υπουργείο Παιδείας με μεθοδικότητα προχωρά σε μαζικές συγχωνεύσεις τμημάτων ενώ προετοιμάζει τις μαζικές συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων σε όλη τη χώρα.
Σαρωτικές περικοπές του υπουργείου Παιδείας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πόσο είπατε, κ. υπουργέ, ότι θα κοστίσει η νέα σας χρυσόσκονη;
Αναστάτωση και προβληματισμός για την παρελκυστική πολιτική του υπουργείου Παιδείας κυριαρχούν ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς των Δημοτικών Σχολείων και των Γυμνασίων με αφορμή την πρόσκληση του Ινστιτούτου...
Πόσο είπατε, κ. υπουργέ, ότι θα κοστίσει η νέα σας χρυσόσκονη;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι παρεμβάσεις του υπ. Παιδείας βλάπτουν σοβαρά την υγεία των εκπαιδευτικών
Oλοένα και περισσότεροι εκπαιδευτικοί νιώθουν να «σκάει» πάνω τους ένα μπαράζ πιέσεων, μέσα σε διαταραγμένες τάξεις που οι μαθητές τους αντιλαμβάνονται τον εκπαιδευτικό σαν τον «βολικό» ένοχο για τα αδιέξοδα...
Οι παρεμβάσεις του υπ. Παιδείας βλάπτουν σοβαρά την υγεία των εκπαιδευτικών
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πίσω από τις απατηλές διακηρύξεις του υπουργείου Παιδείας
Στο άνοιγμα των σχολείων που υποδέχονται σήμερα 1,4 εκατ μαθητές και 170 χιλιάδες εκπαιδευτικούς στήνεται μπαράζ συνεντεύξεων για τις «μεγάλες κυβερνητικές παρεμβάσεις στην εκπαίδευση».
Πίσω από τις απατηλές διακηρύξεις του υπουργείου Παιδείας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας