• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 26.6°C / 30.1°C
    3 BF
    48%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 26.0°C / 30.7°C
    2 BF
    45%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    30°C 27.6°C / 30.0°C
    1 BF
    43%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    1 BF
    36%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.9°C / 29.6°C
    4 BF
    36%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    28°C 25.0°C / 27.6°C
    2 BF
    39%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.4°C / 24.2°C
    2 BF
    35%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    2 BF
    38%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.8°C / 27.7°C
    3 BF
    68%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.9°C / 27.3°C
    2 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.8°C / 27.7°C
    2 BF
    61%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.2°C / 27.7°C
    2 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    3 BF
    58%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.2°C / 26.9°C
    0 BF
    41%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.5°C / 28.8°C
    2 BF
    44%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.8°C / 27.7°C
    3 BF
    79%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.8°C / 29.8°C
    0 BF
    46%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 27.3°C / 27.3°C
    2 BF
    51%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.7°C / 28.4°C
    2 BF
    45%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    1 BF
    42%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κουρκούτι

  • A-
  • A+

Το κουρκούτι είναι μια διατροφική πρόταση, πρωτίστως για πρωινό. Και όχι μόνο. Ηταν η τροφή, κατά κανόνα, των φτωχών στρωμάτων. Μια απλή συνταγή, που εντάσσεται στην τακτική της οικιακής οικονομίας των κοινωνικά ανήμπορων να κάνουν τροφή τα στοιχειώδη υλικά. Σιτάρι, νερό, αλάτι κι ένα τσουκάλι στη φωτιά που έβραζε με όρεξη. Και πέριξ της βάτρας/εστίας τα μέλη της οικογένειας να περιμένουν ανυπόμονα, να μοιραστεί το παρασκεύασμα, για να ψυχοπιαστούν. Πριν το ξεκίνημα μιας άλλης ημέρας.

Το κουρκούτι εξευγενίζεται λεκτικά ως χυλός, που μπορεί να αποκτήσει διάφορες εκδοχές. Χυλός είναι το ετερόκλητο μείγμα, όπου χάνονται τα ιδιαίτερα γνωρίσματα. Ο πολτός. Εκεί που χάνονται τα περιγράμματα, η ταυτότητα των επιμέρους στοιχείων. Χωρίς αρχές και στόχευση. Με πρόθεση να γεμίσει το στομάχι. Ή να ικανοποιηθούν όσοι απεργάζονται την πολτοποίηση απόψεων, συναισθημάτων, προσωπικοτήτων. Η δε πολτοποίηση είναι ο εφιάλτης όσων γράφουν. Περιγράφει την πρόθεση ένα βιβλίο που γράφτηκε με κόπο να γίνει πολτός, ένα δηλαδή μείγμα που θα γίνει και πάλι χαρτί. Για να επαναληφθεί ο αέναος κύκλος της πολτοποίησης της πνευματικής δημιουργίας.

«Κάηκε η βάβω στο κουρκούτι και φυσάει και το γιαούρτι». Η παροιμία αποτυπώνει τη λαχτάρα των ανθρώπων να γευτούν το λιτό τους έδεσμα. Που τους επιφύλασσε δυσάρεστες εκπλήξεις. Κι αυτό το αίσθημα της έντονης επιθυμίας που εξελίσσεται σε τραυματική εμπειρία τροφοδότησε τον μετασχηματισμό της σε ποίηση. Γίνεται μεταφορά, για να περιγράψει την επιφύλαξη των απλών ανθρώπων όταν βρίσκονται αντιμέτωποι με έντονες απογοητεύσεις. Που τους κάνουν επιφυλακτικούς, ακόμη και σε χαμηλών τόνων πολιτισμικές και κοινωνικές εμπειρίες.

Η ελληνική κοινωνία -αλλά και όλος ο δυτικός κόσμος- έχει γίνει κουρκούτι. Μόλο που προστίθενται διάφορα καρυκεύματα στα πιάτα που προσφέρονται σε μαγαζιά για «εκλεκτοφάγους» (γκουρμέ). Διατήρησε από το παρελθόν μόνο τον διατροφικό πυρήνα κι άλλαξε τον αδόξαστο στο όνομα αλλά και στα υλικά. Σε σημείο που να αμβλυνθούν τα σχήματα και να χαθεί ο προσανατολισμός. Κάθε νοικοκυριό προμηθευόταν τα αναγκαία υλικά από τον κήπο του ή από την τοπική αγορά. Κουρκούτι έχει γίνει λοιπόν η οικονομία. Παραγωγή ανύπαρκτη, διατροφικά πρότυπα χυλός. Ολα στο μίξερ. Χορταίνουμε με περίεργα ονόματα και με το καρότσι του σούπερ μάρκετ -στο πρόσφατο παρελθόν- να υπερχειλίζει από ψώνια που δεν ήταν χρήσιμα.

Κουρκούτι οι κοινωνίες μας. Κράμερ εναντίον Κράμερ. Στοχοποιείται η διαφορά. Κουρκούτι η Δύση μας. Οι διαφημίσεις και η τηλεοπτική εικόνα μάς έπεισαν ότι όλοι είμαστε ίδιοι. Δεν υπάρχουν αρχές. Η τηλεόραση έχει γίνει η τροφή μας. Καταναλώνουμε τη ζωή που μας προσφέρεται.

Κουρκούτι η Γαλλία. Η Ευρώπη, δειλή και μοιραία, γίνεται αρχιμάγειρας με την αδικαιολόγητη αδράνειά της. Μαγειρεύει το κουρκούτι που αρχίζει να βγαίνει από το εκλογικό της τσουκάλι. Ενα κουρκούτι άγευστο.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η σκιά του κι αυτός
Ευκίνητη και γρήγορη η σκιά του σηκώθηκε μαζί του από το καφενείο σε πλήρη αντίθεση με το σώμα που στηριζόταν στο μπαστούνι. Τον ακολούθησε μέχρι το τέλος του δρόμου. Μέχρι εκεί που τους ακολούθησε και το...
Η σκιά του κι αυτός
ΑΠΟΨΕΙΣ
Του πλούτου αχορταγιά, τση δόξας πείνα
Περί απληστίας ο λόγος. Το βυζαντινό λεξικό Σούδα την ονομάζει αδηφαγία. Με άλλο λόγια, αναφέρεται σε μια διαρκή ανάγκη που ουδέποτε ικανοποιείται. Διασώζεται η φράση «άπληστος πίθος», που ανακαλεί στη μνήμη...
Του πλούτου αχορταγιά, τση δόξας πείνα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αυτοπεποίθηση
Επανέρχεται ένα ζήτημα που οδήγησε σε στρεβλή ένταξη των εσωτερικών μεταναστών στις πόλεις. Ενοχοποιήθηκε η αγροτική καταγωγή. Θεωρήθηκε μειονέκτημα, αν όχι στίγμα, με αποτέλεσμα να συγκροτηθεί το κίνημα του...
Αυτοπεποίθηση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο άξιος άνθρωπος αγαπιέται μοναχός του
Εναν ουρανό από άλλους τόπους ψάχνουν οι μετα-κοβιντιανοί άνθρωποι. Για να μη γίνουν μετα-άνθρωποι. Που πάει να πει, να μη χάσουν τη βούλησή τους. Να μη γίνουν ηχεία της θέλησης άλλων. Να μη χάσουν την...
Ο άξιος άνθρωπος αγαπιέται μοναχός του
ΑΠΟΨΕΙΣ
Χέρια
Τα χέρια είναι το πιο φλύαρο ανθρώπινο μέλος. Σε αντίθεση με τα μάτια. Ή και το πρόσωπο. Που εκπαιδεύονται στην απόκρυψη. Τα μάτια είναι ο καθρέφτης της ψυχής, λέγεται. Εκπαιδεύεται ο άνθρωπος όμως να τραβάει...
Χέρια
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η κυτταρίτιδα της πατρίδος μου
Εχει δίκιο ο ποιητής. Η κοινωνική και πολιτισμική κυτταρίτιδα έχει τρυπώσει παντού. Κυρίως στα μυαλά και στη συμπεριφορά των ανθρώπων.
Η κυτταρίτιδα της πατρίδος μου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας