• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    29°C 26.2°C / 30.8°C
    1 BF
    38%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 24.4°C / 29.4°C
    2 BF
    47%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.7°C / 28.2°C
    2 BF
    71%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 26.4°C
    2 BF
    56%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    3 BF
    50%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.6°C / 25.4°C
    1 BF
    53%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.4°C / 21.8°C
    0 BF
    49%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 27.4°C / 27.4°C
    2 BF
    45%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    26°C 20.4°C / 28.8°C
    2 BF
    49%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 25.1°C
    1 BF
    53%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.8°C / 26.4°C
    0 BF
    44%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.7°C / 27.7°C
    2 BF
    51%
  • Κεφαλονιά
    Ομίχλη
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    2 BF
    94%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 26.2°C
    0 BF
    53%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    29°C 23.5°C / 29.4°C
    1 BF
    40%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.1°C / 23.8°C
    4 BF
    57%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    29°C 26.5°C / 31.0°C
    1 BF
    29%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.3°C / 23.3°C
    2 BF
    56%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 22.7°C / 26.1°C
    2 BF
    60%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    0 BF
    74%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η Αριστερά μπροστά στον πόλεμο

  • A-
  • A+

Τι είναι αυτό που έχει συμβεί σε αυτά τα χρόνια και μας εμποδίζει να διακρίνουμε αυτόν που δέχτηκε την επίθεση από τον επιτιθέμενο; Σπάνια ένας πόλεμος μας φανερώνεται τόσο καθαρά όσο η σύγκρουση Ρωσίας-Ουκρανίας, καταδεικνύοντας την προφανή ευθύνη του Κρεμλίνου για την πολεμική επιλογή, τον προσχηματικό χαρακτήρα των κατηγοριών που η Μόσχα απευθύνει στο Κίεβο, επιβεβαιώνοντας πού βρίσκεται το δίκαιο και πού, αντίθετα, κυριαρχεί η αυθαιρεσία.

Ενα κυρίαρχο κράτος εισέβαλε με μονομερή απόφαση σε ένα άλλο κυρίαρχο κράτος, αμφισβήτησε με τα όπλα τα σύνορά του και αρνήθηκε τη νόμιμη κυβερνητική εξουσία στην εδαφική του επικράτεια, ποδοπατώντας με τα τανκς την κυριαρχία του, την αυτονομία του και την ανεξαρτησία του, δηλαδή την ελευθερία του. Πρόκειται για μια τέτοια ανατροπή του πολιτισμικού κώδικα και των κανόνων της πολιτισμένης συνύπαρξης, στους οποίους βασίζεται η παγκόσμια ισορροπία, ώστε θα έπρεπε να αρκεί για μια σαφή και κατηγορηματική κρίση, χωρίς επιφυλάξεις και χωρίς αμφισημίες. Επιπλέον, το γεγονός ότι αυτός ο πόλεμος γίνεται στην Ευρώπη αφυπνίζει παλιά φαντάσματα και διαλύει πολλές αυταπάτες για την ικανότητα ελέγχου των κρίσεων από τους διεθνείς θεσμούς, που φτιάχτηκαν από τη γενιά των πατέρων μας για να αποτρέπονται νέοι πόλεμοι.

Καθένας από μας μπορεί εύκολα να υπολογίσει την οπισθοδρόμηση του ευρωπαϊκού πολιτισμού μετρώντας τους φόβους του, τη φρίκη για τις τρομερές σκηνές βίας και θανάτου που επανέρχονται, τις πρακτικές ανατροπές στις ζωές μας, την αγωνία για το μέλλον των παιδιών μας. Αλλά εάν όλα αυτά διακυβεύονται, πώς μπορούμε να αποφεύγουμε την αναγνώριση της ευθύνης και επομένως το χρέος να διακρίνουμε, να κρίνουμε και να πάρουμε θέση; Είναι κατανοητή η ηθική αξία μιας απόλυτης απόρριψης του πολέμου και ο πειρασμός να μείνουμε με κάθε τρόπο έξω από τη σύγκρουση. Ποια είναι όμως σήμερα, και ενόσω διεξάγεται η επίθεση στον ουκρανικό λαό, η πολιτική αξία αυτής της θέσης;

Τι συγκεκριμένο κάνει για να σταματήσει τη σφαγή των Ουκρανών αμάχων στα βομβαρδισμένα κτίρια και στα υπόγεια καταφύγια των πόλεων-φαντασμάτων; Το «όχι» στον πόλεμο μαζί με την άρνηση να πάρουμε θέση είναι ένα «όχι» στη δράση, μια άρνηση στην κατανόηση. Εξευγενίζει την ενεργοποίησή μας στο επίπεδο των αρχών και την εξουδετερώνει στο πρακτικό επίπεδο. Είμαστε εναντίον του πολέμου, εναντίον όλων των πολέμων. Τι κάνουμε όμως στο μεταξύ; Αυτή η απόλυτη και αναμφίβολα γενναιόδωρη προκατάληψη καταλήγει να μας κλείνει τα μάτια και τα αυτιά μπροστά σε όσα συμβαίνουν σε ένα συγκεκριμένο σημείο του κόσμου, την Ουκρανία, και σε μια συγκεκριμένη στιγμή, τώρα.

Μπορούμε να ενεργήσουμε έτσι ώστε οι αρχές μας να μη μας καθησυχάζουν, αλλά να μας επιβάλλουν να βοηθήσουμε εκείνους που δέχτηκαν επίθεση; Το πρόβλημα είναι φυσικά πιο σοβαρό για την Αριστερά. Η Δεξιά είναι μπλεγμένη σε ένα κουβάρι πολιτικών, ιδεολογικών, προσωπικών σχέσεων με το Κρεμλίνο. Η επιλογή του Πούτιν να σκιαγραφήσει δημόσια ένα στρατόπεδο αντιτιθέμενο στις δημοκρατικές αξίες, στην Ευρώπη και στις δυτικές αρχές, μπορεί να αντιπροσωπεύει έναν πόλο έλξης και ένα μοντέλο για τον εθνολαϊκισμό, για όσους προσβλέπουν στον «ισχυρό άνδρα», για τα νεο-αυταρχικά πειράματα ακόμα και εντός της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Η Αριστερά όμως; Η ανταύγεια της σβησμένης ήδη φωτιάς του Οκτώβρη πρέπει να είναι ακόμα ισχυρή, αν λειτουργεί σαν αυτόματη έλξη ακόμα και σήμερα, που αυτός ο μύθος έχει αποτύχει και που στο Κρεμλίνο βρίσκεται ένας υπερσυντηρητικός, ο οποίος δηλώνει ότι είναι αντικομμουνιστής.

Πώς γίνεται όμως να μη βλέπουμε ότι όλες οι έννοιες που ποδοπατούνται από τη ρωσική εισβολή είναι υποχρεωτικά συστατικές όποιας νέας Αριστεράς θέλει να γεννηθεί σήμερα στην Ευρώπη; Η ιερότητα της ανθρώπινης ζωής, το δίκαιο, η αυτονομία, ο αυτοκαθορισμός, ο σεβασμός των κανόνων, η αναγνώριση του κώδικα ρύθμισης των συγκρούσεων. Κι έπειτα: η απόρριψη της αυθαιρεσίας, του νόμου της ισχύος που αντικαθιστά την ισχύ του νόμου, της βίας, της κατάχρησης εξουσίας και του ιμπεριαλισμού. Και βέβαια πάνω απ’ όλα: η υπεράσπιση των αδύναμων και η αλληλεγγύη με τα θύματα. Δύο λέξεις συνδέουν σε ένα ενιαίο σύνολο όλες αυτές τις έννοιες, η δημοκρατία και η ελευθερία, και ένα μέρος του κόσμου τις έχει μεταφράσει σε θεσμούς και Συντάγματα.

Η απόρριψη του πολέμου έχει νόημα αν φτάνει ώς το βάθος: αυτή η βαρβαρότητα πρέπει να σταματήσει στο όνομα της δημοκρατίας και της ελευθερίας, που δέχονται επίθεση στο Κίεβο και στη Μαριούπολη. Κι ωστόσο παρακολουθούμε μιαν επιφυλακτική χρήση του προφανούς, με μιαν υποκριτική διαδικασία: η καταδίκη του εισβολέα περιορίζεται σε μια γραμμή, για να διατυπωθούν έπειτα αμφιβολίες, επιφυλάξεις και επικρίσεις στη χώρα που δέχτηκε την επίθεση και στη Δύση που την υποστηρίζει.


* Το άρθρο του Ιταλού δημοσιογράφου και συγγραφέα δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα La Repubblica στις 11/4/22

Επιμέλεια-μετάφραση: Θανάσης Γιαλκέτσης

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο πόλεμος στο φως της γεωπολιτική
Η Ουκρανία είναι το πιο πολύτιμο κομμάτι από γεωπολιτική σκοπιά, σε μια παραδοσιακά αυτοκρατορική οπτική, στην οπτική ενός εδαφικού ιμπεριαλισμού, όπως ήταν πάντα ο ρωσικός ιμπεριαλισμός.
Ο πόλεμος στο φως της γεωπολιτική
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ρώσοι σοσιαλιστές εναντίον του πολέμου
Το ακόλουθο κείμενο συντάχθηκε από τον «Συνασπισμό των σοσιαλιστών εναντίον του πολέμου», που αποτελείται από ακτιβιστές σοσιαλιστικών και κομμουνιστικών οργανώσεων της Ρωσίας. Το κείμενο αυτό, που διακινείται...
Ρώσοι σοσιαλιστές εναντίον του πολέμου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μετά τον ουκρανικό χειμώνα, η γαλλική άνοιξη;
Σε μια περίοδο γεωπολιτικής μετάβασης και, ταυτόχρονα, καπιταλιστικού μετασχηματισμού, τα σενάρια που προδιαγράφονται είναι δραματικά: μείωση παραγωγής, κρίση στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, ενεργειακός...
Μετά τον ουκρανικό χειμώνα, η γαλλική άνοιξη;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο πόλεμος των ανίκανων
Είναι κοινή διαπίστωση ότι στο πολιτικό, διπλωματικό και φυσικά στο στρατιωτικό επίπεδο η ανικανότητα της Ε.Ε. είναι δεδομένη, φαντάζει όμως τρομακτικά επιπόλαιο να μην έχει υπάρξει, τουλάχιστον στο οικονομικό...
Ο πόλεμος των ανίκανων
ΑΠΟΨΕΙΣ
Eνα βήμα πριν από την κλιμάκωση
Είναι σαφές ότι η Δύση βρίσκεται ήδη στην γκρίζα ζώνη μεταξύ υποστήριξης της Ουκρανίας, αλλά και εμπλοκής στο πλευρό της με άγνωστη μεταβλητή το εάν, πότε και πώς θα αντιδράσει η Ρωσία.
Eνα βήμα πριν από την κλιμάκωση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο λογαριασμός των 500 δισ. δολαρίων
Η Ιστορία δείχνει ότι κάθε φορά που εφαρμόζονται λογικές «κερδισμένου και χαμένου» η αδιαλλαξία ενισχύεται, αφού στα υφιστάμενα εμπόδια προστίθεται και το οικονομικό.
Ο λογαριασμός των 500 δισ. δολαρίων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας