• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 5.3°C / 9.5°C
    1 BF
    68%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 5.7°C / 8.5°C
    2 BF
    51%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.0°C / 10.1°C
    4 BF
    82%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 2.5°C / 4.9°C
    3 BF
    48%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 6.9°C
    3 BF
    49%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 4.7°C / 8.4°C
    2 BF
    52%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    1°C 0.4°C / 4.1°C
    2 BF
    75%
  • Αγρίνιο
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    5°C 4.6°C / 7.6°C
    2 BF
    57%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 9.3°C / 14.1°C
    3 BF
    58%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    3 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 11.1°C / 13.4°C
    3 BF
    58%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.6°C / 9.6°C
    5 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    2 BF
    87%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 5.5°C / 7.1°C
    5 BF
    50%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 4.0°C / 5.5°C
    2 BF
    94%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 8.8°C / 11.8°C
    2 BF
    52%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 5.5°C / 9.7°C
    2 BF
    74%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 3.3°C / 6.0°C
    2 BF
    78%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 5.4°C / 8.6°C
    2 BF
    60%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C 0.8°C / 0.8°C
    2 BF
    59%
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κάτι βράζει στα σχολεία

  • A-
  • A+

Στην ουσία έχει αρχίσει να βράζει η κοινωνία. Ως προς τα σχολεία, αν η ερώτηση σήμερα είναι «πώς θα θέλατε να λειτουργεί το σχολείο;», «ποια θα ήταν η βέλτιστη εξέλιξη;» κ.λπ., κ.λπ. -ξεκινώντας από τη νηπιακή και διανύοντας τις βαθμίδες της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, για να φτάσουμε στα Λύκεια (Γενικά και Επαγγελματικά) και, από κει, στα μεγάλα σχολεία (Πανεπιστήμια)-, τότε η απάντηση που θα δίναμε θα μας αποκάλυπτε, εν πολλοίς, πώς φανταζόμαστε την ελληνική κοινωνία ύστερα από 20-25 χρόνια. Ολα τα παιδιά της ηλικιακής ομάδας 5 έως 17-18 χρόνων σήμερα, θα σχηματίζουν το κοινωνικό ανάγλυφο και θα είναι κρίσιμος ιστός των κοινωνικών επιλογών της Ελλάδας του 2050. Σίγουρα, μερικά, θα κυβερνούν το καράβι. Με άλλα λόγια, η απάντηση στο ερώτημα για την αποστολή (ή τις αποστολές και τους ρόλους) του σχολείου (ή του Πανεπιστημίου) προϋποθέτει κατ' αρχήν απάντηση -από την πλευρά όλων μας- στα ερωτήματα «τι χώρα θέλουμε;», «πώς την ονειρευόμαστε;», «πώς θα την έχουμε;».

Βεβαίως, είμαστε της υπερβολής και όχι της κατανόησης· με πολλούς ήρωες και λίγους να κάνουν τη δουλειά τους· με το μάτι κολλημένο πάνω στα παιδιά μας που λατρεύουμε· με αρκετούς γονείς «τρελαμένους» -άλλοι τηλεφωνούν στην εταιρεία προστασίας της άγριας πανίδας και άλλοι νομίζουν ότι οι βλαστοί τους είναι «ο ημίθεος Ηρακλής»-, καθώς βλέπουν τα φίδια στην κούνια του μωρού. Ξανά, όπως στα άλλα καίρια ζητήματα, τα πράγματα στα σχολεία δεν πάνε και πολύ καλά. Για να λέμε πικρές αλήθειες, σε πολλά επίπεδα δεν πάνε καθόλου καλά.

Τα γεγονότα στα ΕΠΑΛ της Σταυρούπολης θα έπρεπε να ανησυχήσουν πρώτα την κυβέρνηση και όλες τις δυνάμεις του δημοκρατικού τόξου. Το θέμα των σχολείων, της εκπαίδευσης και της παιδείας μόνο εισαγγελική-νομική διάσταση δεν έχει. Δεν είναι αντικείμενο καταστολής (και, μετά, κανονικότητα). Είναι η ουσία της ελεύθερης, σκεπτόμενης, δημοκρατικής κοινωνίας και, βέβαια, δεν είναι πεδίο ασκήσεων τραμπούκων και κουκουλοφόρων.

Ομως, οι συζητήσεις, οι αντεγκλήσεις για καταλήψεις σχολείων και οι καθημερινές τοποθετήσεις που έχουν κάνει επίκαιρο το θέμα, δείχνουν παγιωμένες ατολμίες, αδιαφορίες και φτώχεια διαλόγου. Εάν ήθελε να είναι ειλικρινής, πρώτη η υπουργός οφείλει να αναγνωρίσει ότι το δημόσιο σχολείο διαφέρει μεν σήμερα από αυτό που ήταν κάποτε, προχώρησε -όπως προχώρησε-, εξαιτίας της πανδημίας, αλλά απέχει πολύ από αυτό που θα όφειλε και μπορεί να είναι. Και εάν οι κυβερνώντες θα ήθελαν να αναζητήσουν τη ρίζα του κακού στο κράτος, στην επικατάρατη λέξη «Δημόσιο», σε κακούς και όμηρους διευθυντές ή σε ομάδες εγκληματικών μαθητών και κουκουλοφόρων, θα μπορούσαν να συνοψίσουν επιεικώς την κατάσταση στα σχολεία με μία μόνο λέξη: αποτυχία. Το δημόσιο σχολείο δεν μας δωρίζεται. Και επειδή είναι δημόσιο, δεν σημαίνει ότι είναι ταγμένο να παρέχει φτωχές υπηρεσίες για φτωχούς. Αλλά η κυβέρνηση και η υπουργός έχουν άλλη άποψη. Εγκωμιάζουν το ιδιωτικό αγαθό, θεοποιούν «την επιχείρηση της αγοράς». Αυτό που τους εξυπηρέτησε, τώρα το υπηρετούν, αδιαφορώντας για το καταραμένο δημόσιο αγαθό. Αλλά το ιδιωτικό σχολείο και το ιδιωτικό Πανεπιστήμιο είναι ακριβώς «ιδιωτικά» όσο κι ένα καυτό κάστανο: αποκλείουν αμέσως όσους δεν μπορούν να πληρώσουν για να το έχουν.

Το πάθος, η χαρά, οι δημιουργικές αρετές του σχολείου του 21ου αιώνα απουσιάζουν. Το σχολείο της κοσμιωτάτης, η τάξη του zoom (αρκεί να λέμε πως λειτουργεί), το υποτακτικό σχολείο χάνει την πολυτέλεια της σκέψης, τη θερμοκρασία του, την αύρα της καθαρής αντίληψης και της ανόθευτης βούλησης. Αλλά αυτά, βλέπετε, είναι εγελιανές ή ντιρκεμιανές ασκήσεις - άγνωστα στον πρωθυπουργό και την υπουργό του. Η κυβέρνηση κάνει «μεταρρυθμίσεις» -εν μέσω πανδημίας- διορθώνοντας απλώς αυτά που νομίζει πως είναι παρεκτροπές. Και με νέες παρεκτροπές ετοιμάζει στρατό καχύποπτων, κουρασμένων και οργισμένων· πάντως όχι σχολείο.

Τούτων δοθέντων, αδυνατούμε να παρακολουθήσουμε τον καταναγκασμό, τα γιατροσόφια και τη λογική του σκουπιδοτενεκέ για τη δημόσια παιδεία. Οι μονομανίες δεν απαξιώνουν απλά το σχολείο. Φτωχαίνουν και δυναμιτίζουν τη χώρα.

Είναι μελαγχολική η σκέψη ότι ούτε το κοινό αίσθημα ούτε η κοινή λογική ούτε καν το έλεος είναι επαρκείς λόγοι για να έχουμε «το σχολείο που θέλουμε». Σίγουρα, κάτι βράζει. Και αυτό το κάτι δεν προοικονομεί κανένα καλό για κανέναν. Αργά έστω, είναι μια υπαρξιακή βάση πάνω στην οποία οφείλουμε να σκεφτούμε και να πράξουμε. Η τυπολατρία, ο φορμαλισμός, η αμάθεια, η αδιαφορία, το εγκώμιο της βαρβαρότητας ενάντια στον πολιτισμό υπερτερούν· και δεν δημιουργούν υπόβαθρο απλωσιάς, αποτελεσματικότητας και κύρους κανενός σχολείου και καμίας εκπαιδευτικής διαδικασίας - καμίας κοινωνίας και οικονομίας του 21ου αιώνα.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το παρατεταμένο κλείσιμο των σχολείων καταστρέφει μια ολόκληρη γενιά μαθητών
Από τις 44 χώρες της Ευρώπης (και όχι της Ε.Ε.) που πλήττονται από την πανδημία, μόνον οι 7, ανάμεσά τους και η Ελλάδα, επιμένουν στην πολιτική των κλειστών σχολείων,
Το παρατεταμένο κλείσιμο των σχολείων καταστρέφει μια ολόκληρη γενιά μαθητών
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κεραμέως: αυτονομία, αξιολόγηση και... άγιος ο Θεός!
Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως ανακοίνωσε οτι το κυβερνητικό πλάνο περιλαμβάνει, «αυτονομία» των σχολικών μονάδων και των Πανεπιστημίων, αξιολόγηση και σύνδεσή τους με τη χρηματοδότηση.
Κεραμέως: αυτονομία, αξιολόγηση και... άγιος ο Θεός!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα κροκοδείλια δάκρυα για την «Αντιγόνη»
Τις τελευταίες ημέρες στην επικαιρότητα, μεταξύ άλλων, κυριάρχησε το θέμα περί της διδασκαλίας ή μη της «Αντιγόνης», της κορυφαίας τραγωδίας του Σοφοκλή, στο Γενικό Λύκειο. Ερχόμενη στο φως της δημοσιότητας η...
Τα κροκοδείλια δάκρυα για την «Αντιγόνη»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σχολεία: Χάος στην Ιταλία! Τάξη και ασφάλεια στην Ελλάδα!
Όποιος έχει στοιχειώδη εμπειρία από τους μάγιστρους των επικοινωνιακών τρικ της κυρίαρχης πολιτικής, μπορεί πλέον να διακρίνει με γυμνό οφθαλμό τις αθέατες σκοπιμότητες που ντύνονται τη γλώσσα της απάτης.
Σχολεία: Χάος στην Ιταλία! Τάξη και ασφάλεια στην Ελλάδα!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η έλλειψη καθηγητών στο μοναδικό ελληνικό Γυμνάσιο-Λύκειο Λονδίνου οδηγεί στο κλείσιμό του. Να εμποδίσουμε να γίνει αυτό!
Ο σύλλογος γονέων, οι καθηγητές και ο διευθυντής μας έχουν προσπαθήσει να επικοινωνήσουν με το υπουργείο Παιδείας, αλλά δεν πήραν ποτέ απάντηση.
Η έλλειψη καθηγητών στο μοναδικό ελληνικό Γυμνάσιο-Λύκειο Λονδίνου οδηγεί στο κλείσιμό του. Να εμποδίσουμε να γίνει αυτό!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η Ζάχρα, η Σάνα, η Νάργκες, η Γιασμίν, η Σαρίνα και η Ριτσώνα...
Η πανδημία του κορονοϊού βάθυνε τις ήδη υπάρχουσες ανισότητες και έσπρωξε ακόμα πιο πολύ στο περιθώριο τα παιδιά των προσφύγων και μεταναστών.
Η Ζάχρα, η Σάνα, η Νάργκες, η Γιασμίν, η Σαρίνα και η Ριτσώνα...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας