• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 25.0°C / 30.0°C
    3 BF
    34%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    31°C 25.6°C / 32.2°C
    3 BF
    45%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 21.1°C / 27.8°C
    2 BF
    44%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 25.1°C / 25.1°C
    1 BF
    45%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 25.0°C / 25.0°C
    3 BF
    50%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    30°C 30.0°C / 30.6°C
    3 BF
    36%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    26°C 26.0°C / 26.0°C
    3 BF
    29%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.0°C / 27.8°C
    2 BF
    44%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.0°C / 25.6°C
    3 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 24.0°C / 24.0°C
    2 BF
    69%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.0°C / 27.0°C
    3 BF
    32%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 27.0°C / 27.0°C
    2 BF
    50%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 25.0°C / 25.0°C
    3 BF
    69%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    31°C 31.0°C / 31.1°C
    2 BF
    27%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 28.0°C / 28.9°C
    3 BF
    32%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.4°C / 25.0°C
    5 BF
    53%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.1°C / 29.4°C
    3 BF
    26%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 24.0°C / 24.0°C
    2 BF
    64%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 30.0°C / 30.6°C
    2 BF
    40%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    26°C 26.0°C / 26.0°C
    3 BF
    29%
Κύπρος: Για μια Συμβουλιακή Δημοκρατία με Kοινοτικό Oμοσπονδισμό!

Κύπρος: Για μια Συμβουλιακή Δημοκρατία με Kοινοτικό Oμοσπονδισμό!

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Με αφορμή τις διαπραγματεύσεις στην Πενταμερή για το Κυπριακό. Ούτε ενιαίο κράτος με κεντρική κοινοβουλευτική κυβέρνηση, ούτε συνομοσπονδία δύο συνιστωσών κρατών.

Το κυπριακό πρόβλημα υπάρχει και είναι άλυτο εδώ και πολλές γενιές. Η δυσκολία του εκφράζεται και με τη λαϊκή ρήση που επαναλαμβάνεται όταν δεν υπάρχει συμφωνία σε κάτι και αναφωνούμε: «λες και έχουμε να λύσουμε το Κυπριακό!».
Θα υπάρξει συμφωνία τις επόμενες μέρες, στη πενταμερή συνάντηση υπό την αιγίδα του ΟΗΕ στη Γενεύης; Μάλλον όχι!

Γιατί η μεν Τουρκία, σαν «εγγυήτρια δύναμη» έχει στόχο την διάλυση της Κυπριακής Δημοκρατίας και τη δημιουργία ενός Ισλαμικού τούρκικου κρατιδίου στο νησί και η τουρκοκυπριακή πλευρά ( Ερντογάν, Τατάρ), προωθεί την αναγνώριση του «ψευδοκράτους», μέσω της κυριαρχικής ισότητας, ώστε στη συνέχεια να δημιουργηθεί μια συνομοσπονδία δύο συνιστωσών κρατών στα πλαίσια της Ε.Ε.

Η δε Ελλάδα-η δεύτερη «εγγυήτρια» δύναμη- επεδίωξε όλα αυτά τα χρόνια τη διεθνοποίηση του Κυπριακού, ελπίζοντας ότι ο «διεθνής παράγοντας» θα περιορίσει τις βλέψεις της Τουρκίας στη βάση του «διεθνούς δικαίου. Στις τωρινές διαπραγματεύσεις η Ελληνική πλευρά- Δένδιας, Αναστασιάδης -συμμετέχουν με κοινή αφετηρία τη πρόταση για «Διζωνική Δικοινοτική Ομοσπονδία με μία κυριαρχία, μία ιθαγένεια, μία διεθνή εκπροσώπηση. Και με την αποχώρηση των στρατών κατοχής, αλλά και την κατάργηση του αναχρονιστικού θεσμού των εγγυήσεων».

Στην Κύπρο, η Τουρκία του Ερντογάν σήμερα-μετά από 46 χρόνια κατοχής- θέλει να είναι αφέντης στο Βορρά και κυρίαρχος στο Νότο, η μειοψηφία να εξισωθεί με την πλειοψηφία, η μειονότητα με την πλειονότητα(αντίθετα στο εσωτερικό της αρνείται να αναγνωρίσει τους Κούρδους ούτε καν σαν μειονότητα). Θέλει και με ελληνική υπογραφή να παραμείνει ο κατοχικός στρατός στην Κύπρο. Θέλει στην ουσία ένα ισλαμικό καθαρά κράτος στο Βορρά και με την εκ περιτροπής προεδρία που επιδιώκει, αυτό το κράτος να γίνει και «Δούρειος ίππος» στην Ευρώπη. Οι προηγούμενες συνομιλίες στην Ελβετία απέτυχαν γιατί η ελληνική πλευρά απαίτησε το αυτονόητο: να φύγουν τα στρατεύματα.

Η Ελληνική πλευρά-η ελληνοκυπριακή ελίτ δηλαδή- πάντα στηρίζονταν στο αβαντάζ ότι η ελληνική κοινότητα ήταν η πλειοψηφία στο νησί και άρα στα πλαίσια ενός κράτους αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας, οι αποφάσεις που θα παίρνονταν –στηριζόμενες περισσότερο στην εθνική συνείδηση και όχι στην ανάλυση για εύρεση λύσεων στα κοινωνικά και πολιτικά προβλήματα, ανεξάρτητα από την εθνότητα-θα την ευνοούσαν. Έτσι δεν προχώρησε πέρα από την πραγματικότητα ενός ενιαίου κεντρικού κράτους, στα πλαίσια της «Ευρώπης των κρατών»(και όχι π.χ. των «Περιφερειών»).

Οι σύμμαχοι στην ΕΕ και οι «συμφιλιωτικοί» παράγοντες του ΟΗΕ επιμένουν για μια «καλή συμφωνία» και για τις δυο πλευρές. Όμως ο «διεθνής παράγοντας» -και η 3η εγγυήτρια δύναμη, η Αγγλία που είχε σαν αποικία το σύνολο της Κύπρου-πάντα φρόντιζε για τα δικά του συμφέροντα στην περιοχή. Εκείνοι που δεν ρωτιούνταν ήταν οι ίδιες-είτε οι ξεχωριστές, είτε οι μεικτές- κοινότητες των ελληνοκυπρίων και τουρκοκυπρίων, και πριν και μετά τη διχοτόμηση!

Ας ελπίσουμε-μετά και την αποτυχία της πενταμερούς, που θα είναι σίγουρη-να αρχίσουν να σκέφτονται διαφορετικά, κυρίως οι αυτόχθονες Ελληνοκύπριοι και Τουρκοκύπριοι, και να αποφασίσουν μόνοι τους μια λύση, πέρα από τις μέχρι τώρα προτεινόμενες λύσεις. Για αυτό όμως είναι απαραίτητο η δημιουργία ενός Κοινοτικού Κινήματος άμεσης δημοκρατίας στο νησί.

Η προοπτική για το «Κυπριακό»

Οποιαδήποτε συμφωνία που θα προέλθει «από τα πάνω», δεν πρόκειται να είναι μακροπρόθεσμα βιώσιμη. Η ειρηνική και δημιουργική συνύπαρξη των δυο κοινοτήτων θα μπορέσει κάποτε να γίνει δυνατή, αν αυτή η απόφαση παρθεί από τις ίδιες και «από τα κάτω», στη βάση των συνελεύσεων των χωρικών κοινοτήτων και δήμων και από τις δύο πλευρές.
Η κουρδική Δημοκρατική Αυτονομία που εφαρμόσθηκε στην περιοχή της Ροζάβα στη Συρία, σε συνθήκες πολέμου και εμπάργκο, μπορεί να διδάξει και τις κοινότητες στην Κύπρο. Το βασικό ζητούμενο και για τις δύο Κοινότητες θα πρέπει να είναι ο τρόπος με τον οποίο η άμεση Δημοκρατία και ο συνομοσπονδιακός συμβουλιακός κοινοτισμός μπορεί να αποκτήσει σάρκα και οστά στον κυπριακό χώρο. Πάνω σε αυτήν την κατεύθυνση, θα χρειασθεί να σκεφθεί ένα κοινοτικό κίνημα και στις δύο πλευρές και να επιχειρήσει να συμβάλει στη διαμόρφωση ενός πρακτικού ριζοσπαστικού προσανατολισμού για τις κοινότητες της Κύπρου.
Καταρχήν όλο το νησί αποτελεί αυτό που ονομάζουμε Βιοπεριφέρεια. Στα πλαίσια μιας τέτοιας Βιοπεριφέρειας, μπορεί να δημιουργηθούν δυο Χωρικές Ενότητες (Χ.Ε)-Καντόνια της Βόρειας και Νότιας Κύπρου1 .Σε κάθε Χ.Ε., οι κοινότητες της υπαίθρου θα πρέπει να έχουν την αυτονομία τους και να λειτουργούν με γενικές συνελεύσεις και το εκλεγόμενο κάθε φορά ανακλητό Συμβούλιο Κοινότητας(Σ.Κ.).

 Μέχρι και 10 τέτοιες κοινότητες μπορούν π.χ. να αποτελούν έναν ιδιαίτερο δήμο, όπου μετά από σε δεύτερο επίπεδο συνέλευση των μελών των Σ.Κ. εκλέγεται το συμβούλιο του αντίστοιχου Δήμου(Σ.Δ.), για να εκφράζει το Δήμο στο τρίτο επίπεδο, στη συνέλευση της Χ.Ε.


Στα πλαίσια αυτά επίσης κάθε πόλη αυτοοργανώνεται: συστήνονται-π.χ. με βάση το δρόμο ή το οικοδομικό τετράγωνο- αστικές κοινότητες(200 -400 νοικοκυριών), που λειτουργεί με συνέλευση- κάθε φορά ενός μέλους-των νοικοκυριών και ασχολείται με όλα τα προβλήματά τους τα οποία βάζει σε μια προτεραιότητα για επίλυση, είτε εκ των ενόντων πόρων της κοινότητας, είτε με προώθησή τους προς την συνοικία και εκλέγει το Σ.Κ. Όλες οι κοινότητες μιας γειτονιάς συμμετέχουν στη συνέλευση γειτονιάς(Σ.Γ.) με τα Σ.Κ. και εκλέγουν το Συνοικιακό Συμβούλιο(Σ.Σ.). Όλα τα Σ.Σ. συμμετέχουν στη συνέλευση του Δήμου της πόλης  και εκλέγουν το Συμβούλιο Πόλης(Σ.Π.).

 Όλα μαζί, τα συμβούλια των υπαίθριων και των αστικών δήμων συμμετέχουν στη συνέλευση της Χ.Ε., που αποφασίζει για όλα τα ζητήματα που απασχολούν την Χ.Ε. και εκλέγει το Συμβούλιο της Χωρικής Ενότητας για τη συμμετοχή στην Ομοσπονδία των δύο Χ.Ε. της Κυπριακής Επικράτειας.


Στη Συνέλευση κάθε Χωρικής Ενότητας συμμετέχουν επίσης και ιδιαίτερα συμβούλια όπως: Συμβούλιο Αγροδιατροφικού Τομέα (ΣΑΤ), το οποίο με βάση τις διατροφικές ανάγκες που θα έχουν προταθεί από τις υπό διαμόρφωση Κοινότητες και σε συνεργασία με το υπόλοιπο Συμβουλιακό Σύστημα (Σ.Σ.), θα ολοκληρώσει και ένα πρόγραμμα για τις αγροδιατροφικές οικονομικές δραστηριότητες στα πλαίσια του κάθε δήμου και στη συνέχεια της Χ.Ε. Επίσης θα είναι σημαντικό να γίνει σε κάθε δήμο ένα ιδιαίτερο Συμβούλιο Δημοτικού Τομέα Οικονομίας (ΣΔΤΟ),για τη στήριξη του ιδιαίτερου οικονομικού ρόλου του δήμου που θα αφορά σε όλους τους πολίτες.


Το ίδιο θα χρειασθεί να γίνει και για κάθε άλλον τομέα της οικονομικής και κοινωνικής δραστηριότητας-στηριγμένης στη συνεργατική και συνεταιριστική οργάνωσή της- στους δήμους και τις περιφέρειες, όπως για την υγεία, την χειραφετητική παιδεία-εκπαίδευση, τη δικαιοσύνη, τη βιοτεχνική- βιομηχανική παραγωγή, τον ενεργειακό εφοδιασμό, το περιβάλλον και την οικολογική ισορροπία, την αυτοάμυνα κ.λπ. 


Ένα τέτοιο Σύστημα Συμβουλίων (ΣΣ), εξελισσόμενο από βαθμίδα σε βαθμίδα, θα αποτελέσει τον πολιτικό κορμό για τη μετάβαση σε μια κοινωνία Συμβουλιακής Άμεσης Δημοκρατίας με βάση την Χωρική Ενότητα-Καντόνι στο νησί και θα πρέπει να ενεργοποιήσει και να εμπλέξει όσο γίνεται μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού στις διεργασίες του, ώστε το πρόγραμμα μετάβασης που θα αναπτύξει να είναι όσο γίνεται πιο αντιπροσωπευτικό. 


Μια τέτοια δομή θα μπορούσε να εκφράσει την άμεση συμβουλιακή κοινωνική και οικολογική δημοκρατία σαν αυτοκυβέρνηση, έως ότου αυτή η δομή, μπορέσει να ολοκληρώσει τη διαμόρφωση ενός νέου Κοινωνικού Συμβολαίου και σε μια Συνταγματική Συνέλευση διακηρυχθεί η Κοινότητα των Κοινοτήτων, δηλαδή η Δημοκρατική Ομοσπονδία της Κύπρου σαν νέας μορφής κοινωνική και πολιτική οργάνωση, στα πλαίσια μιας Ευρώπης των περιφερειών και όχι των κρατών και τραπεζιτών που είναι σήμερα. 


Από το άλυτο μέχρι τώρα «Κυπριακό Πρόβλημα» των ελίτ, μπορεί να προέλθει μια παραδειγματική πρωτοποριακή λύση από τους «από κάτω» και των δύο πλευρών του νησιού.


Η προοπτική που αναπτύξαμε δεν είναι απλά οραματική, γιατί είναι ρεαλιστικό σήμερα να μετατρέψουν το νησί σε  κόμβο κοινωνικής, πολιτικής και οικολογικής ανάτασης στα πλαίσια του πραγματικού τους «οίκου» που είναι η Μεσόγειος. Ανεξάρτητα των θρησκευτικών, φυλετικών ή εθνικών διαφορών, στηριζόμενοι σε ένα εκτεταμένο δίκτυο συνεργασιών και μεταξύ τους ροών και αναπτύσσοντας το μοντέλο της ευζωίας χωρίς «ανάπτυξη» και καταναλωτισμό , αλλά με κοινωνική ισότητα και ατομική εγκράτεια, στηριζόμενοι στα κοινωνικά και συλλογικά αγαθά, την κοινωνική-συνεργατική οικονομία και την άμεση δημοκρατία. 

1.Αυτό είναι απαραίτητο γιατί ξεκινάμε από την πραγματικότητα της διχοτομημένης Βιοπεριφέρειας, στη βόρεια τουρκοκυπριακή και στη νότια ελληνοκυπριακή, που έχει γίνει στη βάση των εθνικών και θρησκευτικών διαφορών. Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία της συμβουλιακής κυπριακής δημοκρατίας με ένα αντίστοιχο κοινωνικό και πολιτικό συμβόλαιο, θα λυθούν και τα προβλήματα που προέκυψαν από την διχοτόμηση με μετεγκατάσταση όσων επιθυμούν να επιστρέψουν εκεί που γεννήθηκαν(θα ζουν λίγοι τέτοιοι ακόμα και η τυχόν πρώην ιδιοκτησία τους δε θα παίζει μεγάλο ρόλο, αφού η ατομική θα υποχωρεί έναντι της συλλογικής-΄κοινοτικής-δημοτικής ιδιοκτησίας).

*Συγγραφέας

ΑΠΟΨΕΙΣ
Η ήττα Ελλάδας και Κύπρου δεν κρύβεται κάτω από το χαλί
«Μαγική εικόνα» αποτελεί η ικανοποίηση που έδειξαν Κυρ. Μητσοτάκης και Ν. Αναστασιάδης μετά το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, καθώς και την Πέμπτη το βράδυ ήταν ηλίου φαεινότερη η απροθυμία των ισχυρότερων χωρών να...
Η ήττα Ελλάδας και Κύπρου δεν κρύβεται κάτω από το χαλί
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η Κύπρος στο χείλος της διχοτόμησης
Στο χείλος της διχοτόμησης κατρακυλά η Κύπρος μετά τη στροφή του Τούρκου προέδρου Ταγίπ Ερντογάν προς λύση «δύο κρατών», εγκαταλείποντας την ομοσπονδιακή επανένωση.
Η Κύπρος στο χείλος της διχοτόμησης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι όροι Γκουτέρες για νέα διάσκεψη
Η ελληνοκυπριακή πλευρά προέβη σε ολική αναδίπλωση σε σχέση με τη στάση της τα 3 τελευταία χρόνια. Τώρα εμφανίζεται δεσμευμένη και έτοιμη, δεν θέτει καμία προϋπόθεση –ούτε καν τις τουρκικές γεωτρήσεις ή το...
Οι όροι Γκουτέρες για νέα διάσκεψη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κύπρος και Τουρκία υπό αξιολόγηση
Τέσσερις παράλληλες διαδικασίες με στενή διασύνδεση μεταξύ τους έθεσε το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο για να λύσει τα προβλήματα που ταλανίζουν την Ανατολική Μεσόγειο.
Κύπρος και Τουρκία υπό αξιολόγηση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ελλάδα και Τουρκία μπροστά στο φάσμα της σύγκρουσης
Η Τουρκία μετατράπηκε εδώ και καιρό σε πειρατή και λογαριάζει μέσα από αυτή την τυχοδιωκτική μέθοδο να παρουσιαστεί στο προσκήνιο της ιστορίας ως μια από τις μεγάλες παγκόσμιες δυνάμεις.
Ελλάδα και Τουρκία μπροστά στο φάσμα της σύγκρουσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η Κύπρος στη ζώνη των εντάσεων
Η εξωτερική πολιτική που ασκεί η Λευκωσία, ιδίως αφού ανέλαβε και επίσημα τα ηνία του ΥΠΕΞ ο Ν. Χριστοδουλίδης το 2018, έθεσε μείζονα στόχο την εξέλιξη του ενεργειακού προγράμματος της Κύπρου και τη διεξαγωγή...
Η Κύπρος στη ζώνη των εντάσεων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας