Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
  • Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.8°C / 19.4°C
    2 BF
    34%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 15.0°C
    2 BF
    88%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 13.9°C / 17.2°C
    2 BF
    72%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 7.8°C / 11.0°C
    2 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 15.0°C / 15.0°C
    3 BF
    82%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    0 BF
    92%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.0°C / 10.0°C
    1 BF
    100%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 11.7°C / 17.2°C
    1 BF
    72%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.7°C / 18.0°C
    1 BF
    88%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    1 BF
    56%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 18.0°C / 20.0°C
    2 BF
    63%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.7°C / 11.7°C
    1 BF
    87%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 19.0°C / 19.0°C
    3 BF
    48%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 13.0°C / 13.3°C
    2 BF
    88%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 11.1°C / 16.1°C
    2 BF
    81%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 20.0°C
    2 BF
    56%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 14.4°C / 18.0°C
    3 BF
    45%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.0°C / 15.6°C
    3 BF
    77%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    1 BF
    95%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.0°C / 10.0°C
    1 BF
    100%
Για τους «αιώνιους» φοιτητές
EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Για τους «αιώνιους» φοιτητές

  • A-
  • A+
Το νέο νομοσχέδιο προωθεί τη διαγραφή των φοιτητών αγνοώντας υπαρκτούς λόγους που οδηγούν στη διακοπή ή παράταση των σπουδών τους.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Σήμερα που το θέμα της διαγραφής των φοιτητών και των φοιτητριών που διακόπτουν ή παρατείνουν για χρόνια τις πανεπιστημιακές τους σπουδές προωθείται με νομοθετική ρύθμιση, θα ήθελα να υπογραμμίσω την πολύ σοβαρή ευθύνη του υπουργείου Παιδείας, το οποίο δεν φαίνεται να διαθέτει κάποια σχετική έρευνα ώστε να έχει προ οφθαλμών τα ουσιαστικά δεδομένα του ζητήματος και όχι απλώς κάποια αριθμητικά στοιχεία (εάν τα διαθέτει και αυτά και δεν στηρίζεται μόνο σε εκείνα που συγκεντρώθηκαν σχεδόν προ δεκαετίας).

Μόνον έτσι μπορεί να υπάρξει ουσιαστική γνώση για τους λόγους που οδηγούν σε αυτή τη δυσάρεστη πραγματικότητα, ώστε οι προτάσεις που θα γίνουν για την αντιμετώπιση του φαινομένου να είναι τεκμηριωμένες.

Μελέτη του υπουργείου, όπως είπαμε, δεν φαίνεται να υπάρχει. Επιβάλλεται όμως οι αρμόδιοι να μην αγνοούν τα πορίσματα της εμπεριστατωμένης έρευνας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών γι’ αυτό το θέμα σε σχέση με τους φοιτητές και τις φοιτήτριες του ΟΠΑ (1).

Επειδή δεν είναι δυνατόν να συνοψίσει κανείς εδώ τα συμπεράσματα και τις προτάσεις της έρευνας, η οποία είναι η πιο ολοκληρωμένη μελέτη του θέματος στην Ελλάδα μέχρι σήμερα, θα αναφέρω μόνο ότι οι επαγγελματικές υποχρεώσεις και οι οικονομικές δυσκολίες, συχνά συνδυαζόμενες, είναι ο κυριότερος λόγος που οδηγεί στην εγκατάλειψη ή την παράταση των σπουδών.

Ολα αυτά βεβαίως, ιδίως αν συνυπολογίσει κανείς τη διαπίστωση των τριών ερευνητριών ότι η πλειοψηφία των βραδυπορούντων φοιτητών και φοιτητριών του ΟΠΑ που επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους, συχνά και σε μεταπτυχιακό επίπεδο, δεν έχουν καμία σχέση με τον υποτιμητικό χαρακτηρισμό «αιώνιοι φοιτητές» που τους έχει αποδοθεί στο παρελθόν.

Χαρακτηρισμός που επαναλαμβάνεται ασυστόλως, με την ίδια σχετλιαστική διάθεση, από τα ΜΜΕ και πολλούς από εκείνους που έχουν δημόσιο λόγο για ανθρώπους, οι οποίοι παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν δεν θέλουν, στην πλειονότητά τους, να εγκαταλείψουν τις σπουδές τους.

Διερωτώμαι πώς είναι δυνατόν, ακόμα και αν η ίδια η υπουργός και οι σύμβουλοί της δεν γνωρίζουν την έρευνα του ΟΠΑ, ο υφυπουργός Α. Συρίγος, αναπληρωτής καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου αρμόδιος για θέματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, να μη λαμβάνει υπόψη του επιστημονικά δεδομένα και να προωθεί μια πρόταση νόμου που εδράζεται μόνο σε κάτι που δεν μπορεί να χαρακτηριστεί αλλιώς παρά ως ιδεοληψία.

(1) «Ερευνα για τους λόγους καθυστέρησης της έγκαιρης ολοκλήρωσης των σπουδών» η οποία πραγματοποιήθηκε από τη Μονάδα Διασφάλισης Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) και δημοσιεύτηκε τον Σεπτέμβριο του 2020, με επιστημονική υπεύθυνη τη Μαρίνα Ψιλούτσικου και μέλη της ομάδας έργου την Λυδία Κωνσταντινίδου και την Πόπη Καϊνού.

*Ομότιμη καθηγήτρια Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι προτεραιότητες και ο σχεδιασμός του ΥΠΑΙΘ για την εκπαίδευση το 2021
Προς πλήρη ιδιωτικοποίηση και εμπορευματοποίηση της δημόσιας εκπαίδευσης στοχεύει το νέο νομοσχέδιο του υπουργείο Παιδείας που κατατέθηκε στη Βουλή την Παρασκευή.
Οι προτεραιότητες και ο σχεδιασμός του ΥΠΑΙΘ για την εκπαίδευση το 2021
ΑΠΟΨΕΙΣ
Με αποκλεισμό χιλιάδων φοιτητών και αστυνομοκρατία η κυβέρνηση απέναντι στα ΑΕΙ
Τα Υπουργεία Παιδείας και Προστασίας του Πολίτη επιδίδονται σε έναν θερμό εναγκαλισμό, για τη δημιουργία ενός επαίσχυντου Νομοσχεδίου που παραπέμπει σε άλλες εποχές, εν μέσω πανδημίας.
Με αποκλεισμό χιλιάδων φοιτητών και αστυνομοκρατία η κυβέρνηση απέναντι στα ΑΕΙ
ΑΠΟΨΕΙΣ
Υπουργείο Παιδείας: από το κακό στο χειρότερο και πολύ κοντά στο μαύρο
Εάν το σχέδιο που δημοσιοποίησε το υπουργείο Παιδείας ψηφιστεί και υλοποιηθεί, το μέλλον του δημόσιου Πανεπιστημίου προδιαγράφεται ζοφερό, κυρίως λόγω της μακροπρόθεσμης ζημίας που θα προκαλέσουν οι συνέπειες.
Υπουργείο Παιδείας: από το κακό στο χειρότερο και πολύ κοντά στο μαύρο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η βάση εισαγωγής και η μείωση εισακτέων στα ελληνικά πανεπιστήμια
Επειδή οι εισακτέοι στα Πανεπιστήμια σύμφωνα με το Υπουργείο θα παραμείνουν 78.000 όπως πέρσι, σημαίνει πως θα έχουμε πάνω από 20.000 κενές θέσεις στα Πανεπιστήμια το επόμενο ακαδημαϊκό έτος.
Η βάση εισαγωγής και η μείωση εισακτέων στα ελληνικά πανεπιστήμια
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ενας χρόνος νομοθέτησης της Ν.Δ. υπέρ της ιδιωτικής εκπαίδευσης
Το υπουργείο Παιδείας με τα νομοσχέδια που προτείνει την υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου και πανεπιστημίου προς όφελος της ιδιωτικής εκπαίδευσης.
Ενας χρόνος νομοθέτησης της Ν.Δ. υπέρ της ιδιωτικής εκπαίδευσης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας