Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
  • Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.1°C / 13.0°C
    1 BF
    67%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 5.0°C / 11.1°C
    1 BF
    87%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.0°C / 13.0°C
    2 BF
    67%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    6°C 3.3°C / 7.0°C
    1 BF
    76%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    5°C 5.0°C / 5.0°C
    3 BF
    93%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    9°C 7.8°C / 9.4°C
    2 BF
    72%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    3°C 3.0°C / 3.0°C
    0 BF
    87%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    11°C 8.9°C / 13.0°C
    2 BF
    67%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.2°C / 15.0°C
    2 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.0°C / 10.0°C
    1 BF
    87%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.0°C / 13.3°C
    5 BF
    76%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    1 BF
    90%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    10°C 10.0°C / 10.0°C
    1 BF
    81%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    2°C 2.0°C / 2.0°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    12°C 12.2°C / 12.2°C
    2 BF
    54%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.0°C / 13.3°C
    1 BF
    94%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 7.8°C / 8.3°C
    3 BF
    93%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    7°C 4.0°C / 8.9°C
    1 BF
    93%
  • Κατερίνη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    9°C 5.0°C / 11.7°C
    1 BF
    87%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    3°C 3.0°C / 3.0°C
    0 BF
    87%
Αστισμός και Σουρεαλισμός
AP Photo/Petros Giannakouris
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αστισμός και Σουρεαλισμός

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Σπάνια βλέπω ειδήσεις. Οταν ήμουν παιδί, θυμάμαι που η ώρα των ειδήσεων ήταν η ώρα του ύπνου. Πόσο σουρεαλιστικό ακούγεται αυτό: οι ειδήσεις των 8.30 και οι κοιμισμένοι τηλεθεατές. Εικόνες και συζητήσεις έξω από την πραγματικότητα που ντύνονται ρεαλιστικές για να μπορέσουν αργότερα να σου μοστράρουν αυτό που όντως ισχύει ως κοινότοπο.

Σαν μπαγιάτικο ψωμί, λοιπόν, και σαν μυρωδιά από ξινισμένο γάλα, άκουσα πριν από λίγες ημέρες να αναφέρονται στην ιστορία του βιασμού μιας γυναίκας. Το βασικό ερώτημα ήταν: «Γιατί το λέει τώρα;»· και όχι η ίδια η είδηση. Ο Εκο σίγουρα θα στριφογυρνά στον τάφο του.

Αργότερα, παρεμβαίνει μπουκωμένος ένας υπέργηρος δημοσιογράφος, ειδήμων στο δικαστικό ρεπορτάζ και λέει με στόμφο: «Τι σημασία έχει πια; Το έγκλημα μπορεί να έχει παραγραφεί». Και εκεί αρχίζει μια μεγάλη τηλεσυναυλία. Ο καθένας αρχίζει το μακρύ και το κοντό του και ο μαέστρος-παρουσιαστής των ειδήσεων να προσπαθεί να μαζέψει τα ασυμμάζευτα.

«Μα το είπε η τηλεόραση», ακούς τη γειτόνισσα να φωνάζει με στόμφο. «Τα ’θελε και τα ’παθε». Κι αυτό είναι το ατράνταχτο επιχείρημα. Και αφού η τηλεόραση αποτελεί το κυρίως πιάτο μας, και αφού εξαντληθεί όλη η σουρεαλιστική ηλιθιότητα στα δελτία των 8.30, περνάμε στα ορεκτικά: τα κάθε λογής sites: «Δεν υπάρχει πανδημία. Είναι κατασκεύασμα για να μας ελέγχουν». «Μιλάνε τώρα για βιασμούς για να μας αποπροσανατολίσουν». Ο καθένας, κρυμμένος πίσω από το πληκτρολόγιό του, να έχει και μια διαφορετική άποψη. Και η πιο σουρεαλιστική να παίρνει τα πιο πολλά «κλικ».

Φυσικά και δεν είμαι ενάντια στην τεχνολογία και στους νέους τρόπους πληροφόρησης. Ομως, αφιλτράριστο τίποτα δεν μπορεί να ιδωθεί ως πραγματικό. Ας μην ξεχνάμε, άλλωστε, πως η κάθε νέα τεχνολογική ανακάλυψη έχει πρωταρχικό στόχο τη μεσαία αστική τάξη, αφού είναι η πρώτη που δέχεται να αγκαλιάσει κάθε τι καινούργιο και να το κάνει δικό της. Αλλωστε, και ο ίδιος ο Διαφωτισμός έλαβε σάρκα και οστά ακριβώς λόγω αυτής της δεκτικότητας των αστών.

Ο μέσος αστός, με το σπίτι και το αυτοκίνητο, την τηλεόραση και το smartphone, σίγουρα θα θιχτεί αν τον αποκαλέσεις έτσι. Κι ας ακούει προσβολές από το πρωί μέχρι το βράδυ από τους ανωτέρους του στη δουλειά, από τις ειδήσεις των 8.30 και από τους πολιτικούς που εξέλεξε. Λαουτζίκο, κακομοίρη και άχρηστο πες τον. Αστό μόνο μην τον πεις. Θα γίνει πυρ και μανία.

Κάτι τέτοιες στιγμές είναι που θυμάμαι μια ιστορία με τον Νταλί που φώναζε στα μπαλκόνια: «Αστοί, σας κατουράω» κι εκείνοι ζητωκραύγαζαν. Ομως ούτε στην Ανδαλουσία ζούμε ούτε στον προηγούμενο αιώνα. Πλέον, το ζητούμενο είναι τα όρια του σουρεαλισμού και όχι ο ίδιος ο σουρεαλισμός.

* πολιτική επιστήμονας, τραγουδοποιός

ΑΠΟΨΕΙΣ
Αρκεί να ξέρουμε πού θέλουμε να πάμε...
Με αφορμή τις αποκαλύψεις σεξουαλικής κακοποίησης, εκμετάλλευσης ή παρενόχλησης που λαμβάνουν χώρα τις τελευταίες μέρες στον χώρο του θεάτρου θέλω να επισημάνω κάτι που θεωρώ βασικό για την αντίδρασή μας ως...
Αρκεί να ξέρουμε πού θέλουμε να πάμε...
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για την αλήθεια που δεν αντέχει άλλο να κρύβεται
Η υπόθεση του βιασμού της Σοφίας Μπεκατώρου που κρατούσε μέσα της όλα αυτά τα χρόνια και που αποφάσισε να βγάλει στο φως με γενναιότητα και περίσσιο κουράγιο ψυχής, άνοιξε τον ασκό του Aιόλου.
Για την αλήθεια που δεν αντέχει άλλο να κρύβεται
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Πιστέψτε τις Γυναίκες»: αναστοχασμοί μίας ψυχαναλύτριας για τη χρονικότητα του τραύματος
Τα καλέσματα να «πιστέψουμε τις γυναίκες» έχουν ενταθεί καθώς όλο και περισσότερες αθλήτριες περιέγραψαν τις εμπειρίες τους από σεξουαλική παρενόχληση, αθλήτριες ιδιαίτερα καταξιωμένες.
«Πιστέψτε τις Γυναίκες»: αναστοχασμοί μίας ψυχαναλύτριας για τη χρονικότητα του τραύματος
ΑΠΟΨΕΙΣ
Υπόθεση Μπεκατώρου: έμφυλη βία και χρονικότητες
Η Σοφία είναι όλες όσες είμαστε εν δυνάμει Σοφίες, ή υπήρξαμε Σοφίες, μη επώνυμες, μη γενναίες, φοβισμένες, εκτοπισμένες, παγωμένες και βιασμένες στα προσφυγικά καμπς, χωρίς βήμα και πρόσβαση στη Δικαιοσύνη.
Υπόθεση Μπεκατώρου: έμφυλη βία και χρονικότητες
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Σοκαρισμένη...»
Το κυρίαρχο χαρακτηριστικό (φυλετικό, θρησκευτικό, ταξικό, έμφυλο, πολιτικό κ.λπ.) χρησιμοποιείται με τρόπο που να νομιμοποιεί ως «αυτονόητη» την αξιολογική κατάτμηση των «ειδών» του ανθρώπου, αλλά και ως...
«Σοκαρισμένη...»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ενισχύοντας τα νομικά μέτρα για την έμφυλη βία
Μπορεί να ξεκινήσει μια αναγκαία συζήτηση στην ελληνική κοινωνία για το τι συνιστά βιασμό και μπορεί να οδηγήσει σταδιακά σε αλλαγή κουλτούρας, μακριά από νοοτροπίες πως για την επίθεση έφταιγε το θύμα επειδή...
Ενισχύοντας τα νομικά μέτρα για την έμφυλη βία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας