Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Από τον μεταφορικό στον κυριολεκτικό λόγο
EUROKINISSI/ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Από τον μεταφορικό στον κυριολεκτικό λόγο

  • A-
  • A+
Η ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΤΟΝ ΑΝΤΩΝΗ ΛΙΑΚΟ

Οι λέξεις και οι φράσεις δεν είναι σιδηρά, αμετάβλητα αντικείμενα. Αντικείμενα που δεν επηρεάζονται από το πλαίσιο στο οποίο λειτουργούν. Στις κοινωνικές επιστήμες η πλαισιοποίηση είναι απολύτως απαραίτητη. Οταν αγνοείται, οδηγεί σε παρερμηνείες. Οδηγεί στην παράλογη πεποίθηση πως ανεξαιρέτως τόπου και χρόνου ένας συγκεκριμένος λόγος κατασκευάζει «αντικειμενικά» και αδιαμφισβήτητα συμπεράσματα. Αυτό είναι λάθος. Ενα λάθος που συχνά καταλήγει στον δογματισμό και στη μισαλλοδοξία.

Οι κριτικές εναντίον του Αντώνη Λιάκου είναι ένα καλό παράδειγμα παρερμηνείας. Στηρίζεται στην πίστη πώς υπάρχει μία και μόνο μία ερμηνεία λέξεων και φράσεων. Ο Αντώνης Λιάκος με βάση τη βιογραφία του δεν είναι ούτε ιδεολογικά ούτε στην πράξη αναρχικός. Δεν πιστεύει πως για να γίνουν τα πράγματα καλύτερα πρέπει να καταστρέψουμε τα ήδη υπάρχοντα, αλλά αντίθετα να τα μετασχηματίσουμε δημιουργικά.

Με αυτή τη λογική η φωτιά στη Μόρια, απ’ όπου και αν προήλθε, δεν είναι δυνατόν να βελτιώσει την κατάσταση των προσφύγων. Τα λόγια του Λιάκου δεν έχουν ένα κυριολεκτικό αλλά ένα μεταφορικό/συμβολικό χαρακτήρα. Πρόκειται για μεταφορά που συμβολίζει τον θυμό ενός σκεπτόμενου ανθρώπου με τις στρατηγικές όλων εκείνων που είναι οι υπεύθυνοι για τις απάνθρωπες συνθήκες στη Μόρια και αλλού. Για τον Λιάκο, και συμφωνώ μαζί του, αυτοί είναι η Ευρωπαϊκή Ενωση και όσοι πολιτικοί ολιγώρησαν στον τόπο μας.

Οι ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ενωσης δεν κατόρθωσαν να πείσουν τα μέλη της να κάνουν το αυτονόητο. Δηλαδή κάθε χώρα να δεχτεί ένα αριθμό προσφύγων που της αναλογεί σύμφωνα με τον πληθυσμό της. Αλλη δημοκρατική και δίκαιη λύση δεν υπάρχει. Γιατί τη στιγμή που, λόγω της παγκοσμιοποίησης, οι προσφυγικές ροές είναι αναπόφευκτες, όσο αυστηρά μέτρα και να πάρει η Ενωση θα αναγκαστεί να ανοίξει σε κάποιο βαθμό τις πόρτες της. Θα αναγκαστεί να δεχτεί και να εντάξει έναν σημαντικό αριθμό προσφύγων.

Ομως οι περισσότερες χώρες του ευρωπαϊκού Βορρά αρνήθηκαν να συμβάλουν σε μια δίκαιη κατανομή του προσφυγικού βάρους. Με αποτέλεσμα οι χώρες του Νότου, λόγω της γεωγραφικής τους θέσης, να αναγκαστούν να αναλάβουν όλα τα προβλήματα διαχείρισης του προσφυγικού. Πράγμα αδύνατο.

Ετσι χώρες όπως η Ελλάδα και η Ιταλία χρειάστηκε να αντιμετωπίσουν μια κατάσταση συσσώρευσης ανθρώπων σε ένα πλαίσιο απόλυτης εξαθλίωσης. Αυτό αναπόφευκτα οδηγεί σε εκρήξεις όπως αυτή της Μόριας. Και βέβαια όσο οι πιο αναπτυγμένες χώρες συνεχίσουν να αρνούνται μια πιο δίκαιη κατανομή θα υπάρξουν και άλλες αντίστοιχες «φωτιές».

Στην Ελλάδα η συμφωνία Ευρωπαϊκής Ενωσης - Τουρκίας υποχρεώνει τους πρόσφυγες να μείνουν στον πρώτο χώρο ταυτοποίησης. Αυτή η συμφωνία σταδιακά ατόνησε. Επρεπε λοιπόν οι ελληνικές αρχές να έχουν αποσυμφορήσει όχι μόνο τη Λέσβο, αλλά και τα άλλα νησιά που αντιμετωπίζουν παρόμοια προβλήματα. Για να επιτευχθεί αυτό πρέπει οι πρόσφυγες να κατευθυνθούν στην ηπειρωτική χώρα.

Πιο συγκεκριμένα σε όλους τους δήμους της επικράτειας. Αυτό έγινε με το σταγονόμετρο για καθαρά μικροκομματικούς λόγους τόσο από τους τοπικούς άρχοντες όσο και από την κεντρική κυβέρνηση. Οι περισσότεροι δήμαρχοι δεν θέλουν «φασαρίες» στον δήμο τους. Ας πάνε οι πρόσφυγες αλλού. Ετσι οι δημοτικές αρχές κάνουν ακριβώς το ίδιο που κάνουν οι ευρωπαϊκές αρχές. Και στις δύο περιπτώσεις αρνούνται να αναλάβουν τις ευθύνες που τους αναλογούν.

Με βάση τα παραπάνω είναι δικαιολογημένος ο θυμός του Αντώνη Λιάκου. Εχει να κάνει περισσότερο με τις ευρωπαϊκές και τις ελληνικές ηγεσίες που αντιστέκονται, είτε για εγγενώς ρατσιστικούς λόγους, είτε για μικροκομματικούς υπολογισμούς. Αυτοί που ερμηνεύουν τον λόγο του Αντώνη Λιάκου διαφορετικά κλείνουν τα μάτια στην πραγματικότητα της Μόριας. Ο στόχος τους είναι να εξοντώσουν έναν πολιτικό αντίπαλο.

* ομότιμος καθηγητής Κοινωνιολογίας London School of Economics

ΑΠΟΨΕΙΣ
Το νέο Σύμφωνο για τη Μετανάστευση και το Ασυλο: πολύ λίγα, πολύ αργά
Λίγες μέρες μετά τις φωτιές που έβαλαν τέλος στο κολαστήριο της Μόριας, στις 23 Σεπτεμβρίου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσιοποίησε την πρότασή της για το νέο, πολυαναμενόμενο Σύμφωνο για τη Μετανάστευση και το...
Το νέο Σύμφωνο για τη Μετανάστευση και το Ασυλο: πολύ λίγα, πολύ αργά
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η Κόλαση κάηκε από τις φωτιές της
Η Μόρια δεν ήταν απλώς η ντροπή της Ευρώπης, ήταν η νέα πολιτική της: κρατάμε τους πρόσφυγες και μετανάστες «έξω» μεν αλλά λίγο «μέσα» από τα ευρωπαϊκά σύνορα.
Η Κόλαση κάηκε από τις φωτιές της
ΑΠΟΨΕΙΣ
Προαναγγελθέν χρονικό απανθρωποποίησης στη Μόρια
Και φτάνουμε στη Λέσβο και τη Μόρια. Από πόλος ανθρωπιστικής υπερηφάνειας και υποψήφια του Νόμπελ Ειρήνης, κατέληξε έρμαιο θεσμικής απανθρωπιάς, ακροδεξιών πολιτοφυλακών και παράδειγμα προς αποφυγήν από τα...
Προαναγγελθέν χρονικό απανθρωποποίησης στη Μόρια
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η πτώση της Χ.Α. και η μνήμη του χρυσόψαρου
Η καταδίκη της Χρυσής Αυγής (Χ.Α.) ως εγκληματικής οργάνωσης και συνάμα της πολιτικής ηγεσίας της συνάντησε τη συνολική ή σχεδόν συνολική ικανοποίηση της κοινωνίας, του πολιτικού συστήματος των ΜΜΕ κ.λπ.
Η πτώση της Χ.Α. και η μνήμη του χρυσόψαρου
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Στα δίκαια χέρια, στην αιώνια ελπίδα»…
Ακόμη κι όταν πεθάνουν, «θα ’μαστε πιο ζωντανοί από κάθε άλλη φορά» αφού όλοι θα «κοιτάζουν το ίδιο αστέρι που κοιτάξαμε» και «θ’ ανασαίνουν σ’ έναν κόσμο, που εγώ κ’ εσύ ονειρευτήκαμε».
«Στα δίκαια χέρια, στην αιώνια ελπίδα»…
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πολιτική: άλλα λέω, άλλα κάνω και άλλα βγαίνουν
Στην πολιτική, όπως και σε κάθε μορφή δράσης, λέμε κάτι και δεν το κάνουμε. Αυτό είναι σύνηθες ιδιαίτερα σε κοινωνίες όπως η ελληνική, οι οποίες δεν έχουν θεσμούς και πολιτική κουλτούρα δεσμευτική για τα...
Πολιτική: άλλα λέω, άλλα κάνω και άλλα βγαίνουν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας