Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το νερό
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το νερό

  • A-
  • A+

«Πάρτε νερό μαζί σας / το μέλλον έχει πολλή ξηρασία», γράφει ο ποιητής (Μ. Κατσαρός). Με τον δικό του τρόπο, όπως κάνει ο ποιητικός λόγος, φωτίζει αθέατες πλευρές των πραγμάτων, παίρνει από το χέρι τους αμύητους και τους γνωρίζει καινούργια μονοπάτια σκέψης.

Το νερό ήταν πάντα αείζωον, πηγή ζωής και υλικό σύμβολο για την έκφραση μεταφυσικών αγωνιών, για να οριοθετήσει την έννοια της αμαρτίας και του ιερού, στον τρόπο που αναζωογονούνται και αναπαράγονται οι κοινωνικές ομάδες και οι πολιτισμοί. Μια ημέρα μετά του Αγίου Πνεύματος στην Κύπρο εορτάζουν τον Κατακλυσμό. Πρόκειται για μια γιορτή με την οποία ολοκληρώνεται η μετα-αναστάσιμη περίοδος, στην οποία το νερό έχει πρωταγωνιστικό ρόλο. Είναι η καθαρτήριος δύναμη, μια πράξη που εθιμικά γιορτάζεται παντού και ουσιαστικά αποτελεί την αρχή του καλοκαιριού, μιας και πολλοί/-ές επιλέγουν να κολυμπήσουν για πρώτη φορά αυτήν την ημέρα.

Αν παραμερίσουμε τις επιστρώσεις του χρόνου, ο Κατακλυσμός της Κύπρου, ακόμη και ονοματολογικά, υπενθυμίζει τους παλιούς κατακλυσμούς, οι οποίοι χρησιμοποιούνταν τακτικά από τις διάφορες μυθολογίες για να προβάλουν την αναγέννηση του κόσμου μέσω της καταστροφής του και της απολέπισής του από τις προγενέστερες αμαρτίες.

Το μέλλον έχει πολλή ξηρασία, γράφει ο ποιητής και παρακινεί να πάρουμε μαζί μας νερό, για να ποτίσουμε την ψυχή μας. Αυτό το γνώριζαν οι παλιοί κι άφηναν ένα ποτήρι νερό για σαράντα μέρες δίπλα στους νεκρούς τους για να ξεδιψούν.

Αλλά πού να το βρούμε το νερό πια; Οι ποικιλώνυμες εξουσίες πάντα το γλυκοκοιτάζουν και οι άνθρωποι δημιούργησαν ιστορίες με πηγές και δράκους· κι Αηγιώργηδες που πάλευαν με τα θεριά, μ’ αυτούς που ήθελαν να έχουν τον έλεγχό τους για ίδιο όφελος. Γεμάτη είναι η παγκόσμια προφορική κληρονομιά. Είναι ο αγώνας ανάμεσα σ’ αυτούς που ανησυχούν για το «ξηρό» μέλλον τους κι εκείνους που ονειρεύονται τη δύναμή τους να ρίχνει πέδιλα ισχύος μες στο νερό.

Πεδίο σύγκρουσης, λοιπόν, το νερό. Φαντάζομαι πως όσοι έχουν τη δύναμη της καρέκλας ουδέποτε διάβασαν τις μυθολογίες, προφανώς έχουν ακούσει κάτι για τη δρακοντοκτονία του Αηγιώργη – δεν ίδρωσε, ως φαίνεται, το αυτί τους. Θα ήταν υπερβολικό να διάβασαν τον ποιητή και την αγωνία του για το μέλλον.

Το νερό έχει γίνει εμπόρευμα. Εχουν επιπέσει πάνω του διάφορες σφίγγες της εξουσίας, που ονειρεύονται κέρδη και έλεγχο της βούλησης των πολιτών. Το νερό από βάλσαμο της ψυχής και του σώματος γίνεται μέσο πλουτισμού εταιρειών. Είναι μια αμφισβήτηση της αεικάρπου σχέσης της φύσης με τον άνθρωπο.

Οι ποικιλώνυμοι μανδαρίνοι ορέγονται να χειραγωγήσουν τη βούληση όσων εμπνέονται από τον Κατσαρό. Να μπορούν να ξεδιψάνε πίνοντας νερό στους Σταγιάτες, να ονειρεύονται το μέλλον. Τη ζωή τους.

ΑΠΟΨΕΙΣ
Μέσα στον φόβο πέρασε η ζωή μου
O φόβος χρειάζεται τον τρόμο. Για να γίνει κυρίαρχο συναίσθημα. Που θα καθηλώνει το μυαλό. Και θα εξουδετερώνει τη βούληση. Φάνηκε τελευταία στην περίπτωση του Ζακ. Ο φόβος μπρος στη διαφορετικότητα. Και μετά...
Μέσα στον φόβο πέρασε η ζωή μου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα μαθηματικά της πολιτικής
Είναι τα μαθηματικά της πολιτικής. Τα είδαμε να χρησιμοποιούνται πρόσφατα με αφορμή τον προγραμματισμό της νέας σχολικής χρονιάς και τον αριθμό των μαθητών/τριών σε κάθε αίθουσα.
Τα μαθηματικά της πολιτικής
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο κλέψας τον ρότσον θα φάει κλώτσον
Δυο χρόνια το μυαλό πηγαινοερχόταν στη Λευκωσία, σ’ έναν παράδρομο της οδού Λήδρας, εκεί που αναπνέει η μνήμη της Λευκωσίας
Ο κλέψας τον ρότσον θα φάει κλώτσον
ΑΠΟΨΕΙΣ
Λιντσάρισμα στην Ερμού
Εχω την αίσθηση ότι με τον αξιότιμο κορονοϊό, το διαδίκτυο και η ενημέρωση έχει γίνει μια σύγχρονη οδός Ερμού.
Λιντσάρισμα στην Ερμού
ΑΠΟΨΕΙΣ
Χορεύοντας με τον θάνατο
Ο Φλεβάρης μπορεί να μη γεμίζει το μάτι, να του βρήκαν διάφορα σουσούμια, όμως τη ζημιά την έκανε ο φετινός μήνας. «Σπίτι μείναμε μόνο δυο: ο Αγιος Φεβρουάριος κι εγώ», κατά πώς έγραφε ο ποιητής.
Χορεύοντας με τον θάνατο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μοναχικά παράσιτα
Η ταινία είναι εξαιρετική, αρμόδιοι όμως για την αναφορά στις ειδικές αρετές της είναι οι ειδικοί. Αρκετοί έχουν μιλήσει με λόγια διθυραμβικά για το αισθητικό αποτέλεσμα.
Μοναχικά παράσιτα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας