Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κάμερες στα σχολεία
ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κάμερες στα σχολεία

  • A-
  • A+

Δύσκολα τα λίγα λόγια για τα τεράστια θέματα. Τηλεγραφικά και αποσπασματικά, λοιπόν, τα παρακάτω.

Η διαδικτυακή διεξαγωγή ενός μαθήματος με κάμερες προϋποθέτει τη συγκατάθεση του δασκάλου, αλλά και όλων των μαθητών ή έστω των γονιών τους. Φυσικά και ευτυχώς. Μπορεί αυτό να αποφευχθεί, σε έκτακτες περιστάσεις; Οχι, αφού ούτε σε έκτακτες περιστάσεις είναι σωστό να αφήνεται μια αυθόρμητη κουβέντα μαθητή έκθετη σε ανεξίτηλους στιγματισμούς και σε μπούλινγκ από τρίτους. Τι αποφασίζεται λοιπόν; Οτι θα καταγράφεται μόνο ο διδάσκων, προφανώς συναινώντας.

Το ζήτημα είναι ότι το μάθημα που θα διεξάγεται με τον τρόπο αυτό θα είναι πρακτικά δυσκολότατο και τελείως αναποτελεσματικό. Προφανώς, ο φακός θα πρέπει να δείχνει πότε το δάσκαλο, πότε τον πίνακα, πότε τα επαγωγικά μέσα διδασκαλίας. Απέχουμε δα από την εποχή όπου η τεχνητή νοημοσύνη θα γνωρίζει για μας πριν από μας τι θέλουμε να δείξουμε και όπου η κάμερα θα στριφογυρίζει μόνη της. Ο μαθητής, αν έστω λίγοι θα βρίσκονται στη αίθουσα, θα πρέπει να μη σηκώνεται στον πίνακα, γιατί τότε μαζί με τη γραμμένη εξίσωση θα εμφανίζεται και ο ίδιος. Επίσης να μην απαντά όταν ο δάσκαλος τον ρωτά (προσοχή, χωρίς χρήση του ονόματός του) γιατί η φωνή του θα είναι αναγνωρίσιμη από τεχνητές και μη νοημοσύνες.

Επιμένουμε όμως στα πιο σοβαρά. Οι απόψεις που θεωρούσαν ότι η απόκτηση της γνώσης είναι μια παθητική διαδικασία, όπου ο ένας μιλάει κι ο άλλος ακούει, είναι έωλες. Η γνώση είναι μια δυναμική σχέση. Εκτός από την οπτική και την ακουστική πρόσληψη χρειάζεται μάλιστα κάποτε και η κινητική. Χρειάζονται επίσης διάλογος και παρρησία για να αποκτηθεί. Η δημοκρατία το ’χε καταλάβει πριν από 2.500 χρόνια, οι μετανεωτερικοί ακόμη να το υποψιαστούν. Αν ο διάλογος ως μη αναμεταδόσιμος κ.λπ. θα περιορίζεται κατά το εξ αποστάσεως μάθημα, θα αναθεματίζουμε μετά τους μαθητές σαν ξύλα απελέκητα, ανίκανοι εμείς να αναγνωρίσουμε την ευθύνη και τον αυταρχισμό των δικών μας φαεινών μεθόδων.

Ας περάσουμε και στην παρρησία τώρα. Πόση αυθορμησία και πόσο θάρρος θα έχει ένας μαθητής να πει κάτι που μπορεί να είναι «βλακεία»; Ο πραγματικά καλλιεργημένος άνθρωπος ξέρει ότι κι από το λάθος προκύπτει εφεύρεση, ο μέσος πολίτης όμως αυτολογοκρίνεται και προτιμά να σιωπά. Ο διάλογος προϋποθέτει ελευθερία και εμπιστοσύνη των συμμετεχόντων. Μέσα στο πλαίσιο μιας οικογένειας ή μιας αίθουσας, το παροδικό λάθος ξεπερνιέται και διορθώνεται. Μέσα σε ένα αμφιθέατρο, όπου π.χ. διδάσκονται οι Πολιτικές Επιστήμες, η άποψη λέγεται και ακούγεται επίσης χωρίς φόβο. Αν όμως καταγράφεται και ακούγεται από αόριστο αριθμό τρίτων, καθώς μάλιστα το μυστήριο της ψηφιακής επεξεργασίας δεν φοβίζει επίσημους και ανεπίσημους χάκερ, η σιωπή ξαναγίνεται χρυσός και η γνώση μονοπώλιο. Κρίμα τις κάμερες, εκτός κι αν είσαι ο προμηθευτής τους.

*ομ. καθηγητής ΑΠΘ

ΑΠΟΨΕΙΣ
Ιδιωτική εκπαίδευση: επιστροφή στη νομιμότητα
Εν όψει της καταγραφόμενης από εμπειρογνώμονες του ΟΗΕ και οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών ραγδαίας ιδιωτικοποίησης και εμπορευματοποίησης της εκπαίδευσης, το Συμβούλιο πρότεινε δύο άμεσα μέτρα με...
Ιδιωτική εκπαίδευση: επιστροφή στη νομιμότητα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πανεπιστήμιο και πράξη νομοθετικού περιεχομένου
Λέγεται ότι για τη νέα πολιτική διοίκηση του υπουργείου Παιδείας προτεραιότητα έχουν τα προβλήματα στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, έναντι εκείνων της τριτοβάθμιας. Αν συμβαίνει αυτό, πρόκειται...
Πανεπιστήμιο και πράξη νομοθετικού περιεχομένου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μπαλτάς στην παιδεία ή στην κερδοσκοπία;
Το πρόσφατο νομοσχέδιο για την παιδεία προκάλεσε αντιδράσεις κυρίως γιατί αποτελεί ανάχωμα σε κερδοσκοπικές βλέψεις στις οποίες απέβλεπαν οι προηγούμενες μεταρρυθμίσεις. Οι αντιδρώντες δεν μπορούσαν βέβαια να...
Μπαλτάς στην παιδεία ή στην κερδοσκοπία;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Συνεργασία και αλληλεγγύη, σωσίβιο στην πανδημία
Η πρόταση για ένα Ταμείο Ανάκαμψης έχει ακόμα πολύ δρόμο μπροστά της μέχρι να υιοθετηθεί, καθώς πρέπει να κερδίσει την ομόφωνη υποστήριξη των κρατών-μελών στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Ομως αποτελεί ένα σημαντικό...
Συνεργασία και αλληλεγγύη, σωσίβιο στην πανδημία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πολύ μεγάλες διαφορές στη θνησιμότητα από κορονοϊό στα κράτη-μέλη της Ε.Ε.
Δεν θα εξετάσουμε τα κρούσματα διότι -όπως αναφέραμε και σε προηγούμενα άρθρα μας- είναι άγνωστος ο πραγματικός αριθμός τους, δεδομένου ότι δεν γίνονται δειγματοληπτικά διαγνωστικά τεστ στο σύνολο του...
Πολύ μεγάλες διαφορές στη θνησιμότητα από κορονοϊό στα κράτη-μέλη της Ε.Ε.
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μάθημα με ή χωρίς μαθητές;
Θα ξεκινήσω λέγοντας πως ούτε κι εγώ είμαι ειδικός στα παιδαγωγικά. Ούτε θέλω να υπεισέλθω στα ζητήματα των προσωπικών δεδομένων που έχουν, κατά τη γνώμη μου, συζητηθεί εξαντλητικά.
Μάθημα με ή χωρίς μαθητές;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας