Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Παρέες
EUROKINISSI / ΧΑΣΙΑΛΗΣ ΒΑΪΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Παρέες

  • A-
  • A+

Σχετικά πρόσφατα γνώρισα μια παρέα στη γειτονιά μου. Στον Αγιο Παύλο. Αποτελείται από έναν φαρμακοποιό, έναν διαχειριστή ταξί, έναν τυπογράφο, έναν πρώην αστυνομικό. Τα επαγγέλματα των άλλων δεν τα ξέρω. Ενίοτε βρίσκονται το μεσημέρι για να πιούνε το τσίπουρο τους και να συζητήσουν. Μου κάνουν την τιμή και με καλούν και εμένα. Κάποιοι είναι αριστεροί, κάποιοι είναι δεξιοί. Η συζήτηση τους, ακόμη και η πολιτική, είναι απολύτως πολιτισμένη.

Οι διαφωνίες τους διατυπώνονται απολύτως κόσμια και τα πειράγματά τους είναι γεμάτα γλύκα. Ποτέ δεν άκουσα πείραγμα που να περιέχει προσβολή. Κάποιες φορές δεν παίρνω μέρος στη συζήτηση γιατί τους παρακολουθώ και τους καμαρώνω.

Κάποιος από την παρέα, δεξιός, βλέποντας, κάποια μέρα να περνάνε οι ορδές της Μαύρης Αυγής στάθηκε στην πόρτα του μαγαζιού ενός μετανάστη για να τον προστατεύσει! Η παρέα αυτή είναι βάλσαμο στην ψυχή μου μετά τις άγριες αντιπαραθέσεις και τις «αποκαλύψεις» που είχαμε στη μνημονιακή περίοδο εμείς που η πολιτικοποίησή μας έγινε κατά την περίοδο της χούντας.

Πριν από περίπου δέκα μέρες βρεθήκαμε για να πιούμε καφέ τέσσερις φίλοι(;) που όλοι μας είχαμε πάρει μέρος στον αντιδικτατορικό αγώνα και γνωριζόμασταν από την εποχή εκείνη. Τότε όλοι ήμασταν αριστεροί.

Σήμερα μόνο εγώ εξακολουθώ να είμαι στον χώρο της αμφισβήτησης -έτσι νομίζω- ανένταχτος και θλιμμένος δίχως να ελπίζω πια στην αναβίωση της ελπίδας για μια κοινωνία ισότητας και ελευθερίας. Πάνω στην ειρηνική συζήτηση δέχομαι απρόκλητα άγρια και με μένος επίθεση από έναν της παρέας, γιατί ανάρτησα στο fb ένα σημείωμα της Ακρίτα που ασκούσε σκληρή κριτική στον Σημίτη.

Η φράση του σχολίου ότι «δεν πρέπει να μιλά ο Σημίτης» (δεν υπάρχει στο σημείωμα, το επινόησε!) χαρακτηρίστηκε φασισμός και κατ' επέκταση και εγώ κάπου εκεί κοντά θα είμαι! Δεν κατάλαβε, ή δεν τον ένοιαζε, ότι απαγορεύοντάς μου να γράψω τις απόψεις μου έκανε αυτό για το οποίο με κατηγορούσε ότι έγραφε το σχόλιο της Ακρίτα!

Δεν σταμάτησε όμως εκεί. Μου μετέφερε ότι κάποιοι λένε ότι εγώ δεν μπορώ να μιλώ γιατί έχω πάρει και εγώ θέση (ακόμα ψάχνω τη θέση και δεν μπορώ να τη βρω. Φαίνεται πως είναι καλά κρυμμένη). Μεταφέροντας την άποψη άλλων, ότι εγώ δεν έχω δικαίωμα να μιλώ, προφανώς το υιοθετούσε. Αυτό δεν είναι φασισμός κατά τον δικό του ορισμό; Είναι απλά έκφραση γνώμης; Υπάρχει άραγε ουσιαστική δημοκρατική παιδεία;

Δεν αντέδρασα, όχι μόνο γιατί αιφνιδιάστηκα, αλλά και γιατί, στην αφέλειά μου, πίστευα και δυστυχώς πιστεύω ότι οι τότε αντιστασιακοί αξίζουν εκτίμηση και προσοχή. Ακαριαία, και χωρίς να θυμάμαι ακριβώς το σημείωμα της Ακρίτα, άρχισα να εξετάζω μήπως πράγματι κάτι άσχημο διέπραξα, δίχως να το καταλάβω. Δεν μπορεί, σκεφτόμουνα, για να είναι τόσο οργισμένος (ο κατά τα άλλα ευφυής και καλλιεργημένος ), κάποιο λάθος έκαμα. Οταν γύρισα στο σπίτι, κατάλαβα… Αφού με βοήθησε και ένας φίλος.

ΑΠΟΨΕΙΣ
Η ενδέκατη θέση
Ερχόμαστε στην ουσία της μαρξικής ρήσης. Η ενδέκατη θέση δεν μας προτρέπει να κατέβουμε στους δρόμους αφήνοντας τη φιλοσοφία στην απραξία των φιλοσόφων. Είναι μια πρόταση που απευθύνεται στην ίδια τη φιλοσοφία...
Η ενδέκατη θέση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αισθηματική αγωγή
Τέλειωσε η πολιτική, πολιτισμική, ψυχολογική μεταμφίεση, που είχε μεταμορφώσει μια κοινωνία καταναλωτών week ends και φοροφυγάδων, σε μια αδελφότητα ζητιάνων, σ’ ένα δικαστήριο αρχαγγέλων της Δικαιοσύνης ή σε...
Αισθηματική αγωγή
ΑΠΟΨΕΙΣ
Από τον Ανθρωπο στον άνθρωπο
Τέλος, η κοσμοπολίτικη έννοια του Ανθρώπου εγγυάται ότι ο συγκεκριμένος, καθορισμένος από τις παραδεδομένες ταυτίσεις άνθρωπος θα γίνει σεβαστός. Διότι η μετάβαση από τον Ανθρωπο στον συγκεκριμένο άνθρωπο...
Από τον Ανθρωπο στον άνθρωπο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Απλότητα
Η πιο σαγηνευτική στρατηγική με την οποία το μοντέλο της αγοράς διαχέει την ολέθρια επιρροή της είναι να προσκαλεί τα θύματά της (και κυρίως τα πιο ευάλωτα: νήπια, εφήβους, νοικοκυρές, συνταξιούχους, ανέργους)...
Απλότητα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η ακηδία με όρους κοινωνικού κόστους
Η ακηδία βγαίνει από το «α» στερητικό και το «κήδος» (που σημαίνει φροντίδα, νοιάξιμο, σεβασμός για τον άλλο, π.χ. κηδεμόνας, κηδεία κ.α.).
Η ακηδία με όρους κοινωνικού κόστους
ΑΠΟΨΕΙΣ
Χούλιο Αγκίτα, πρόδρομος της Νέας Αριστεράς
Μεγαλωμένος πολιτικά μέσα στον ευρωκομμουνισμό, «παιδί» της θρυλικής Πασιονάρια και του Καρίγιο, ο Χούλιο Αγκίτα διακρινόταν για την ευρύτητα του πνεύματός του και της μόρφωσής του, παραπέμποντας συχνά στις...
Χούλιο Αγκίτα, πρόδρομος της Νέας Αριστεράς

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας