• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 11.2°C / 14.0°C
    4 BF
    63%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 8.7°C / 12.3°C
    2 BF
    52%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 15.0°C
    5 BF
    63%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 9.9°C / 10.5°C
    3 BF
    46%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 10.7°C
    4 BF
    50%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.0°C / 8.8°C
    1 BF
    71%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 4.4°C / 4.4°C
    2 BF
    75%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 12.5°C / 12.5°C
    3 BF
    61%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 14.4°C / 17.7°C
    2 BF
    66%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 11.2°C / 13.9°C
    1 BF
    58%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.3°C / 14.8°C
    5 BF
    67%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.1°C / 10.1°C
    5 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    4 BF
    42%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 11.7°C
    0 BF
    71%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.1°C / 11.5°C
    1 BF
    80%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 17.8°C / 18.8°C
    2 BF
    74%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.4°C / 13.2°C
    3 BF
    56%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.3°C / 11.0°C
    4 BF
    50%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 9.2°C / 12.3°C
    1 BF
    73%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 4.6°C / 4.6°C
    1 BF
    87%
EUROKINISSI/ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αμβλωση

  • A-
  • A+

Τα περισσότερα από τα μεγάλα κοινωνικοπολιτικά αφηγήματα της νεότερης ιστορίας (φασισμός, σταλινισμός, θεοκρατία) σβήνουν. Θα περίμενε κανείς ότι ο φιλελευθερισμός, ως αντίπαλο δέος, «κάνει έναν άνετο περίπατο» και πια κυριαρχεί. Κι όμως! Πάμπολλα φαινόμενα της εποχής δείχνουν ότι κι ο τελευταίος βρίσκει μπροστά του απρόσμενα εμπόδια και αδιέξοδα. Αυτό προφανώς συμβαίνει είτε επειδή υπάρχουν επιβιώσεις, είτε επειδή, εκτός από τις φανερές μορφές και ονομασίες των κοινωνικοπολιτικών δομών, αντέχουν και τα υπεδάφη (π.χ. η πατριαρχία).

Η εξέλιξη του εγκλήματος, αρχέγονου στοιχείου της κοινωνικής ζωής, συμπυκνώνει πολλές φορές με σαφήνεια αυτές τις μεταβολές: Από τον εικοστό αιώνα αρχίσαμε, για παράδειγμα, να παρατηρούμε μέσα στο κλίμα του φιλελευθερισμού την κατάργηση εγκλημάτων που προηγουμένως είχαν ισχύσει όχι απλώς για εκατονταετίες, αλλά για χιλιετίες, ίσως ανέκαθεν.

Καταργήθηκε το αξιόποινο της μοιχείας, των ομοφυλοφιλικών πράξεων (η σχετική αποποινικοποίηση με τον ν. 4356/2016 δεν απασχόλησε και πολύ). Ισως πολλοί έχουν απωθήσει το γεγονός ότι ακόμη και στην Ευρώπη ώς τον 20ό αιώνα η συναινετική ερωτική πράξη μεταξύ ενήλικων ανθρώπων ήταν έγκλημα με διάφορα ονόματα (στη γλώσσα μας «φθορά κόρης αμέμπτων ηθών» ή «παρθενοφθορία»). Από τις αρχές του 20ού αιώνα εξάλλου άρχισαν σταδιακά οι ευρωπαϊκές νομοθεσίες να αποποινικοποιούν τη συναινετική άμβλωση.

Μάκρυνε η εισαγωγή μας, αλλά φτάσαμε επιτέλους στο θέμα: στην περίπτωση ενός και μόνο εγκλήματος, στην άμβλωση, συμπυκνώνονται κοσμοϊστορικές συγκρούσεις: Η θρησκεία στο έμβρυο βλέπει την ιερότητα της ζωής, η επιστήμη ένα κύημα. Η γυναίκα το νιώθει και το θεωρεί μέρος του σώματός της, ο άντρας διαμαρτύρεται ότι αγνοείται η συμμετοχή-συμβολή του. Δεν λείπουν και οι κυνικές στάσεις, που στην τεκνοποίηση επενδύουν συμφέροντα αναπαραγωγής του πατρικού ονόματος, του έθνους κ.λπ.

Σήμερα η συναινετική άμβλωση και κατά τον (νέο) Ποινικό Κώδικα τιμωρείται μόνο υπό προϋποθέσεις, αφήνοντας τις πλείστες περιπτώσεις στο απυρόβλητο, πράγμα που δεν αρέσει καθόλου στους εμπνευστές και στους διαχειριστές της γνωστής αφίσας. Με διάθεση ευρύχωρη, σπεύδω να αναγνωρίσω ως θιγόμενα όλα τα παραπάνω συμφέροντα για το έμβρυο.

Το θέμα έχει όμως μια λυδία λίθο: Αν οι εθνικές, δημογραφικές, θρησκευτικές, πατριαρχικές αντιλήψεις επέβαλλαν στη γυναίκα σε κάθε περίπτωση («θέλει δεν θέλει») να κυοφορεί, η θεώρησή της ως εργαλείου (ή σκεύους, όπως έλεγαν παλαιότερα) αναπαραγωγής θα ήταν γεγονός. Η σύγκρουση κάποιων αντιλήψεων ή συμφερόντων δεν επιτρέπεται στο σύγχρονο φιλελεύθερο κράτος δικαίου να οδηγεί σε θυσία της ανθρώπινης αξιοπρέπειας ως υπέρτατου αγαθού. Αλλιώς ο φιλελευθερισμός δεν υπάρχει.

* ομ. καθηγητής ΑΠΘ

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κρίση στη Δικαιοσύνη
Και οι κρίνοντες κρίνονται και πρέπει να κρίνονται, ώστε να λειτουργεί κατά το δυνατό εύρυθμα η πάντα κινδυνεύουσα Δημοκρατία μας και η πάντα βαλλόμενη Δικαιοσύνη.
Κρίση στη Δικαιοσύνη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κράτος δικαίου
Ο δικαστής είναι για την κοινή συνείδηση, και πρέπει να είναι, περισσότερο από έναν οιονδήποτε δημόσιο λειτουργό. Αποτελεί μια ενσάρκωση του νομικού δέοντος που είναι -για να μεταχειριστώ μια οιονεί υπερβολική...
Κράτος δικαίου
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Συμμορίες» ανηλίκων
Ακουσα πρόσφατα δημοσιογράφο περιωπής να καλεί τον υπουργό Δημόσιας Τάξης να επιληφθεί άμεσα του προβλήματος της παραβατικής συμπεριφοράς ομάδων παιδιών. Το κακό έχει παραγίνει, είπε. Καλεί λοιπόν τον υπουργό...
«Συμμορίες» ανηλίκων
ΑΠΟΨΕΙΣ
Απονομή... δικαιοσύνης
Στην αδράνεια της Δικαιοσύνης οι πολιτικοί κάθε φορά που ανακύπτει έστω κάποια έρευνα ή απόπειρα ελέγχου των πεπραγμένων τους κάνουν πλάκα, διότι προφανώς γνωρίζουν ότι κανένας δεν θα ελέγξει τα λεγόμενα και...
Απονομή... δικαιοσύνης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι «Επίτιμοι»
Ο λόγος για τους θεσμούς και πάλι. Λόγος συχνός, αλλά και φλύαρος πολλές φορές στην τρέχουσα νεοελληνική πραγματικότητα, με ευδιάκριτη σκοπιμότητα και διαφανή κίνητρα, επιλεκτικός και αντιφατικός, κατά την...
Οι «Επίτιμοι»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας