• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    2°C -1.7°C / 3.5°C
    2 BF
    58%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    0°C -2.9°C / 1.9°C
    2 BF
    42%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    1°C -2.0°C / 4.0°C
    2 BF
    34%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    -7°C -7.1°C / -3.0°C
    1 BF
    68%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    -6°C -6.1°C / -6.1°C
    0 BF
    63%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    -2°C -3.5°C / 1.2°C
    1 BF
    46%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    -5°C -5.5°C / -3.7°C
    0 BF
    33%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    -2°C -2.4°C / 3.5°C
    1 BF
    28%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 2.2°C / 5.4°C
    5 BF
    86%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C -0.1°C / 2.9°C
    4 BF
    65%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 5.7°C
    6 BF
    60%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    5°C 4.6°C / 4.6°C
    5 BF
    53%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.9°C / 1.9°C
    2 BF
    60%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    -6°C -6.1°C / -2.5°C
    0 BF
    73%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    -1°C -3.3°C / 0.1°C
    2 BF
    48%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 3.8°C / 5.8°C
    1 BF
    49%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    2°C 0.8°C / 3.8°C
    2 BF
    69%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    -1°C -2.7°C / -0.1°C
    0 BF
    55%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    -1°C -2.8°C / 1.9°C
    1 BF
    48%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -4°C -4.2°C / -4.2°C
    2 BF
    50%
EUROKINISSI/ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αμβλωση

  • A-
  • A+

Τα περισσότερα από τα μεγάλα κοινωνικοπολιτικά αφηγήματα της νεότερης ιστορίας (φασισμός, σταλινισμός, θεοκρατία) σβήνουν. Θα περίμενε κανείς ότι ο φιλελευθερισμός, ως αντίπαλο δέος, «κάνει έναν άνετο περίπατο» και πια κυριαρχεί. Κι όμως! Πάμπολλα φαινόμενα της εποχής δείχνουν ότι κι ο τελευταίος βρίσκει μπροστά του απρόσμενα εμπόδια και αδιέξοδα. Αυτό προφανώς συμβαίνει είτε επειδή υπάρχουν επιβιώσεις, είτε επειδή, εκτός από τις φανερές μορφές και ονομασίες των κοινωνικοπολιτικών δομών, αντέχουν και τα υπεδάφη (π.χ. η πατριαρχία).

Η εξέλιξη του εγκλήματος, αρχέγονου στοιχείου της κοινωνικής ζωής, συμπυκνώνει πολλές φορές με σαφήνεια αυτές τις μεταβολές: Από τον εικοστό αιώνα αρχίσαμε, για παράδειγμα, να παρατηρούμε μέσα στο κλίμα του φιλελευθερισμού την κατάργηση εγκλημάτων που προηγουμένως είχαν ισχύσει όχι απλώς για εκατονταετίες, αλλά για χιλιετίες, ίσως ανέκαθεν.

Καταργήθηκε το αξιόποινο της μοιχείας, των ομοφυλοφιλικών πράξεων (η σχετική αποποινικοποίηση με τον ν. 4356/2016 δεν απασχόλησε και πολύ). Ισως πολλοί έχουν απωθήσει το γεγονός ότι ακόμη και στην Ευρώπη ώς τον 20ό αιώνα η συναινετική ερωτική πράξη μεταξύ ενήλικων ανθρώπων ήταν έγκλημα με διάφορα ονόματα (στη γλώσσα μας «φθορά κόρης αμέμπτων ηθών» ή «παρθενοφθορία»). Από τις αρχές του 20ού αιώνα εξάλλου άρχισαν σταδιακά οι ευρωπαϊκές νομοθεσίες να αποποινικοποιούν τη συναινετική άμβλωση.

Μάκρυνε η εισαγωγή μας, αλλά φτάσαμε επιτέλους στο θέμα: στην περίπτωση ενός και μόνο εγκλήματος, στην άμβλωση, συμπυκνώνονται κοσμοϊστορικές συγκρούσεις: Η θρησκεία στο έμβρυο βλέπει την ιερότητα της ζωής, η επιστήμη ένα κύημα. Η γυναίκα το νιώθει και το θεωρεί μέρος του σώματός της, ο άντρας διαμαρτύρεται ότι αγνοείται η συμμετοχή-συμβολή του. Δεν λείπουν και οι κυνικές στάσεις, που στην τεκνοποίηση επενδύουν συμφέροντα αναπαραγωγής του πατρικού ονόματος, του έθνους κ.λπ.

Σήμερα η συναινετική άμβλωση και κατά τον (νέο) Ποινικό Κώδικα τιμωρείται μόνο υπό προϋποθέσεις, αφήνοντας τις πλείστες περιπτώσεις στο απυρόβλητο, πράγμα που δεν αρέσει καθόλου στους εμπνευστές και στους διαχειριστές της γνωστής αφίσας. Με διάθεση ευρύχωρη, σπεύδω να αναγνωρίσω ως θιγόμενα όλα τα παραπάνω συμφέροντα για το έμβρυο.

Το θέμα έχει όμως μια λυδία λίθο: Αν οι εθνικές, δημογραφικές, θρησκευτικές, πατριαρχικές αντιλήψεις επέβαλλαν στη γυναίκα σε κάθε περίπτωση («θέλει δεν θέλει») να κυοφορεί, η θεώρησή της ως εργαλείου (ή σκεύους, όπως έλεγαν παλαιότερα) αναπαραγωγής θα ήταν γεγονός. Η σύγκρουση κάποιων αντιλήψεων ή συμφερόντων δεν επιτρέπεται στο σύγχρονο φιλελεύθερο κράτος δικαίου να οδηγεί σε θυσία της ανθρώπινης αξιοπρέπειας ως υπέρτατου αγαθού. Αλλιώς ο φιλελευθερισμός δεν υπάρχει.

* ομ. καθηγητής ΑΠΘ

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Συμμορίες» ανηλίκων
Ακουσα πρόσφατα δημοσιογράφο περιωπής να καλεί τον υπουργό Δημόσιας Τάξης να επιληφθεί άμεσα του προβλήματος της παραβατικής συμπεριφοράς ομάδων παιδιών. Το κακό έχει παραγίνει, είπε. Καλεί λοιπόν τον υπουργό...
«Συμμορίες» ανηλίκων
ΑΠΟΨΕΙΣ
Απονομή... δικαιοσύνης
Στην αδράνεια της Δικαιοσύνης οι πολιτικοί κάθε φορά που ανακύπτει έστω κάποια έρευνα ή απόπειρα ελέγχου των πεπραγμένων τους κάνουν πλάκα, διότι προφανώς γνωρίζουν ότι κανένας δεν θα ελέγξει τα λεγόμενα και...
Απονομή... δικαιοσύνης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι «Επίτιμοι»
Ο λόγος για τους θεσμούς και πάλι. Λόγος συχνός, αλλά και φλύαρος πολλές φορές στην τρέχουσα νεοελληνική πραγματικότητα, με ευδιάκριτη σκοπιμότητα και διαφανή κίνητρα, επιλεκτικός και αντιφατικός, κατά την...
Οι «Επίτιμοι»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Είναι μία καλή ευκαιρία να διευκολυνθεί το μέλλον των ανθρώπων
Η Τέχνη, ναι μεν καταγράφει με τη δική της ιδιαίτερη ματιά όλα όσα συμβαίνουν στη ζωή, αλλά αν μπορεί να συμβάλλει στο να περιοριστούν τα φθαρτικά γιατί να μην το κάνει;
Είναι μία καλή ευκαιρία να διευκολυνθεί το μέλλον των ανθρώπων
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η ιστορία επαναλαμβάνεται: 1965-2020
Εάν η Δικαιοσύνη και μάλιστα ο θεσμός του εισαγγελέα ανηλίκων κλείνει έναν 14χρονο σε κρατητήρια της Ασφάλειας, για οποιονδήποτε λόγο, τότε το σύστημα νοσεί.
Η ιστορία επαναλαμβάνεται: 1965-2020

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας