Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το θρυλικό πλοίο «Granma» πιάνει Στέγη

Οι Rimini Protokoll ξανά στην Αθήνα

©Mikko Gaestel Expander Film
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το θρυλικό πλοίο «Granma» πιάνει Στέγη

  • A-
  • A+
Σχεδόν 60 χρόνια μετά την κουβανέζικη επανάσταση, ο Στέφαν Κέγκι από την τολμηρή ομάδα επιχειρεί να αναδομήσει την κουβανική ουτοπία και τις ματαιώσεις της.

Κι αν ξαναζούσε η Κούβα του Φιντέλ Κάστρο; Κι αν η νέα γενιά των Κουβανών οραματιζόταν μια άλλη ουτοπία; Κι αν οι τρομπέτες των Buena Vista ηχούσαν και πάλι; Ο συνιδρυτής των Rimini Protokoll, Στέφαν Κέγκι, γυρίζει το ημερολόγιο 60 χρόνια πίσω και επιχειρεί να ανασυνθέσει τον μύθο της κουβανέζικης επανάστασης, ετοιμάζοντας μια παράσταση με τίτλο «Granma: Trombones from Havana» (έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα του στο Maxim Gorki Theater του Βερολίνου τον Μάρτιο του 2019).

Αυτή τη φορά, η Ιστορία δεν γράφεται από τον Κάστρο και τους συντρόφους του, αλλά από τα εγγόνια τους. Τέσσερις από τους απογόνους των comrades, που έμελλε να αλλάξουν το τοπίο της Κούβας τη δεκαετία του 1960, καταφθάνουν στην Αθήνα, για να τους υποδυθούν. Ενα αποκαλυπτικό πλάνο της Κούβας, από την επανάσταση του 1956 μέχρι σήμερα, παρουσιάζεται στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, από 19 έως 21 Δεκεμβρίου. Ομως, η περιπέτεια των προγόνων τους λαμβάνει μια άλλη διάσταση, όταν συναντά τις ελπίδες της γενιάς που γράφει τώρα Ιστορία.

Μέλος και συνιδρυτής των τολμηρών και καινοτόμων Rimini Protokoll, ο Στέφαν Κέγκι ξέρει πώς να ξαναδιαβάζει την ιστορία και τα μεγάλα κείμενα με ενδιαφέροντα τρόπο, να ανασυνθέτει τα γεγονότα, να αναδεικνύει κρυφές πτυχές, να σκαλίζει πληγές που όλοι θα ήθελαν να κρύψουν, να φέρνει με έναν μοναδικό τρόπο το χθες στο σήμερα, να εστιάζει στη συνεχή εξέλιξη των θεατρικών εργαλείων και στην προσέγγιση της πραγματικότητας υπό ασυνήθιστες προοπτικές.

Παρέα με τους Χέλγκαρ Χάουγκ και Ντανιέλ Βέτζελ συνεργάζονται από το 2000, ενώ, από το 2003, οι Rimini έχουν ως βάση τους το θέατρο HAU στο Βερολίνο. Για τα έργα τους, που είναι θεατρικά, ηχητικά, ραδιοφωνικά, κινηματογραφικά, αλλά και εγκαταστάσεις, δουλεύουν ανά δύο ή και οι τρεις μαζί, ενώ παρουσιάζουν και ατομικές δουλειές.

Ετσι, αυτή τη φορά, επιβιβάζεται στο θρυλικό πλοίο «Granma», για να αναδομήσει την κουβανική ουτοπία και τις ματαιώσεις της, 63 χρόνια μετά την επανάσταση. «Στο σύνολό της, είναι μια αληθινά εμπνευσμένη, ηχηρή και διδακτική παράσταση, Μια γοητευτική ανασκόπηση του παρελθόντος, μια διαυγής αξιολόγηση ενός παρόντος και ενός μέλλοντος που μένει να οικοδομηθεί πάνω σε έναν κοινό δρόμο μεμονωμένων προσπαθειών», έγραψε για την παράσταση των Rimini το Espace, «νηφάλιο και ευφυές» το χαρακτήρισε η Liberation.

Για να φτάσει στο αποτέλεσμα που θα δούμε στη Στέγη, απευθύνθηκε σε περισσότερους από 50 απογόνους των Κουβανών επαναστατών, προκειμένου να συγκεντρώσει υλικό για την έρευνά του. Η ανταπόκρισή τους ήταν θερμή, πέραν κάθε προσδοκίας, και αποφάσισε να επιλέξει τέσσερις από αυτούς για να αποτυπώσει την Κούβα, μέσα από τη ματιά τους. Στην Αθήνα, την ιστορία θα αφηγηθούν ο Ντανιέλ (μαθηματικός και κινηματογραφιστής), ο Κριστιάν (προγραμματιστής υπολογιστών), η Μιλάγκρο (φοιτήτρια Ιστορίας) και η Νταϊάνα (μουσικός).

Εν τω μεταξύ, η διαδικασία της προετοιμασίας του Στέφαν Κέγκι και της ομάδας του έφερε στην επιφάνεια απίθανες αληθινές ιστορίες. Για παράδειγμα, ανάμεσα στους επαναπατρισθέντες με το «Granma» ήταν και ο Faustino Pérez, από τα πρωτοπαλίκαρα του Κάστρο, που διετέλεσε πρώτος υπουργός Ανάκτησης Περιουσιών και Ανακατανομής του Πλούτου στη χώρα και ο οποίος ήταν ο παππούς του Ντανιέλ –του κεντρικού αφηγητή της παράστασης. Επίσης, για τις ανάγκες της παράστασης, η Νταϊάνα, εγγονή ενός μουσικού που συμμετείχε στη θρυλική Orchestra Maravillas de Florida, ανέλαβε να διδάξει τρομπόνι στους τρεις συμπρωταγωνιστές της.

Οσο για τον τίτλο «Granma», να θυμίσουμε πως ήταν η ονομασία του –αμερικανικής κατασκευής– σκάφους που μετέφερε τους Κουβανούς επαναστάτες από το Μεξικό στην Κούβα, το 1956. Μύθοι και πραγματικότητες, ουτοπίες και δυστοπίες, επαναστάτες τού τότε και νέοι τού σήμερα, παρελθόν και μέλλον, συναντιούνται σε μια θαρραλέα παράσταση θεάτρου ντοκουμέντου. Επίσης, το όνομα «Granma» δόθηκε ως τίτλος, τιμής ένεκεν, στην επίσημη καθημερινή εφημερίδα - όργανο του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κούβας.

Σε μια Κούβα που διαρκώς αλλάζει και τα σύγχρονα κοινωνικοπολιτικά ερωτήματα αναζητούν επιτακτικά απαντήσεις, οι επαναστατικές σκέψεις έχουν κάπου ξεχαστεί, αλλά η μουσική της Αβάνας ακούγεται ακόμα ως ανατριχιαστικό background...


Info: Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, Συγγρού 107. Παραστάσεις: 19-21 Δεκεμβρίου στην Κεντρική Σκηνή. Διάρκεια: 135 λεπτά. Εισιτήρια: 5€- 24€.

ΑΠΟΨΕΙΣ
Γιορτή και ουδετεροπατρία
Το εγχείρημα των εμπνευστών της εορτής και της Ολυμπιακής διασημότητας κ. Αγγελοπούλου υπάρχει κίνδυνος να δημιουργήσει αχρείαστες περιπέτειες και εθνικά πάθη - και όχι εθνική συνείδηση.
Γιορτή και ουδετεροπατρία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το αφήγημα του 1821: κριτική ή επιβεβαίωση;
Η επέτειος των 200 χρόνων από την Επανάσταση είναι πρόκληση να αναμετρηθούμε όχι απλώς με το ιστορικό παρελθόν μας, αλλά με τον καταστατικό μύθο της ελληνικής εθνικής ταυτότητας.
Το αφήγημα του 1821: κριτική ή επιβεβαίωση;
ΑΠΟΨΕΙΣ
1821: απόπειρες αναθεώρησης της σύγχρονης Ιστορίας
Μια περιήγηση στις ενότητες «Η Ελλάδα σήμερα, μετά από μια πορεία 200 χρόνων» και «Ελληνες που άφησαν το αποτύπωμά τους στον κόσμο τα τελευταία 200 χρόνια» της ιστοσελίδας «Ελλάδα 2021» επιβεβαιώνει την...
1821: απόπειρες αναθεώρησης της σύγχρονης Ιστορίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το Εικοσιένα της διασημότητας
Τα 200 χρόνια από το Εικοσιένα, σίγουρα, κάτι θα αφήσουν. Αλλά ‒για μία ακόμα φορά‒ θα αφήσουν τη συνήθη φούσκα: γεμάτα ταμεία της σαγηνευτικής κενοδοξίας, ξέπλυμα ιδιωτικών πόρων και, ίσως, γεμάτα πολιτικά...
Το Εικοσιένα της διασημότητας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για τον «αυθεντικό Μαραθώνιο» της «Ιστορίας των ιδεών»
Ξιφουλκεί πάλι ο πρωθυπουργός και υπόσχεται να μετατρέψει τη «γέννηση» του ελληνικού κράτους σε «αναγέννηση», με την «4η βιομηχανική επανάσταση» και την «τεχνητή νοημοσύνη» να αναγγέλλεται πια ante portas.
Για τον «αυθεντικό Μαραθώνιο» της «Ιστορίας των ιδεών»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Από την εθνική στην ιστορική συνείδηση και σκέψη
Στο επιστημολογικό επίπεδο, η εθνική συνείδηση ενοχοποιήθηκε για ιστορικές παραχαράξεις πρώτου μεγέθους, καθώς προσάρμοζε το περιεχόμενο της Ιστορίας με την κυρίαρχη εθνική εκδοχή και αποσιωπούσε τις ασύμβατες...
Από την εθνική στην ιστορική συνείδηση και σκέψη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας