Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πολυτεχνείο, νυν και αεί
AP Photo
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πολυτεχνείο, νυν και αεί

  • A-
  • A+

Η φράση «Το Πολυτεχνείο ζει» έχει ακουστεί εκατομμύρια φορές μετά το 1974 που έπεσε η ξενοκίνητη χούντα μέσα σε πανεθνική καταφρόνια, λόγω και της προδοσίας της Κύπρου.

Δίκαια η 17η Νοέμβρη καθιερώθηκε ως ημέρα μνήμης και αγώνα για τη δημοκρατία, αν και πολλοί και διάφοροι διεκδικούν την κληρονομιά του νοήματός της. Αυτό, όμως, επιβεβαιώνει την πραγματικότητα του πολιτικού πλουραλισμού στον δημοκρατικό χώρο, άρα και την ανάγκη και δυνατότητα να γινόμαστε ένα μπροστά στην απειλή του φασισμού, που πάει χέρι χέρι με τον ακραίο εθνικισμό.

Πληθώρα άκρως αρνητικών περιστατικών σε τοπικές κοινωνίες εναντίον προσφύγων και μεταναστών, με χαρακτηριστικότερο το μπάρμπεκιου του μίσους στα Διαβατά, δείχνουν ότι απαιτείται πανδημοκρατική εγρήγορση και κινητοποίηση για την απόκρουση τέτοιων προκλήσεων, που τελικά κάνουν ζημιά στη χώρα μας. Πλήττεται η διεθνής εικόνα της, όταν τη θέση των γιαγιάδων της Λέσβου, που άνοιξαν τις αγκαλιές τους στα προσφυγόπουλα, παίρνουν οι «Ενωμένοι Μακεδόνες» τύπου Ψωμιάδη και το «δικαίωμά» τους αυτό υπερασπίζονται στη Βουλή οι Κυρανάκης και Πλεύρης, βουλευτές της κυβερνώσας πλειοψηφίας.

Επειδή, δυστυχώς, υπάρχουν τέτοιες «πολιτικές» (;) ή καλύτερα αντιπολιτικές συμπεριφορές και πρακτικές, το Πολυτεχνείο οφείλει να ζει -και θα ζει- με τις αιώνιες αξίες που πυροδότησαν τη νεολαιίστικη εξέγερση του Νοέμβρη 1973, την οποία αγκάλιασε και μεγάλο κομμάτι του λαού. Δημοκρατική εξέγερση, που αν δεν είχε κατασταλεί βίαια και είχε επιτευχθεί από τότε το «κάτω η χούντα», μάλλον θα είχε αποφευχθεί και η κυπριακή τραγωδία του Ιουλίου 1974.

Συνιστώ, λοιπόν, προσοχή σε κάποια ανεγκέφαλα, κατά τη γνώμη μου, κυβερνητικά στελέχη, που σήμερα κατακεραυνώνουν τις νεολαιίστικες κινητοποιήσεις στο όνομα του νόμου και της τάξης. Διότι κόντρα στον νόμο και την τάξη ξεσηκώθηκαν τα παιδιά του Πολυτεχνείου, προβαίνοντας σε μια ειρηνική πράξη πολιτικής ανυπακοής.

Υπενθυμίζω και ως Βυρωνιώτης ότι τυπικά παράνομη ήταν, το 1985, η κατάληψη των νταμαριών από τους δημάρχους Βύρωνα και Υμηττού, που εγκατέστησαν εκεί το ξακουστό πλέον Θέατρο Βράχων, με την πρωτοποριακή συμβολή και του σημερινού δημάρχου Βύρωνα, Γρηγόρη Κατωπόδη.

Παρόμοιες «παράνομες» πράξεις είχαν γίνει από διαδοχικούς δημάρχους της Καισαριανής, για να περιέλθει στον δήμο το Σκοπευτήριο, γνωστότερο και ως «θυσιαστήριο της λευτεριάς».

Τέλος, επισημαίνω στους μη γνωρίζοντες ότι η σύγχρονη θεωρία και πράξη της πολιτικής ανυπακοής (civil disobedience) γεννήθηκε στην Αμερική, αλλά κορυφαίο σύμβολό της από την αρχαιότητα αποτελεί η Αντιγόνη.

*μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ, ανήκει στη γενιά του Πολυτεχνείου

ΑΠΟΨΕΙΣ
46 χρόνια
Κι όμως, έχουν περάσει 46 χρόνια. 17 Νοεμβρίου του 1973. Θα γιορτάσουμε πάλι για το Πολυτεχνείο. Λέξεις, σύμβολα, εικόνες θα περισσέψουν. Φοβάμαι ότι αυτό που θα λείψει είναι η αυθεντική συγκίνηση. Και βέβαια...
46 χρόνια
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο «μύθος» και ο μύθος
Καθώς πλησιάζει η επέτειος της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, θα αρχίσουν πάλι να κυκλοφορούν κείμενα που θα κάνουν λόγο για τον «μύθο» των νεκρών στο Πολυτεχνείο τον Νοέμβριο του 1973, άποψη που συμμερίζεται και...
Ο «μύθος» και ο μύθος
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Εδώ [;] Πολυτεχνείο»...
Περίμενα να κοπάσει ο δημοσιογραφικός θόρυβος ως προς την «επέτειο του Πολυτεχνείου». Δηλαδή, μήπως και εμφανιστεί κάποια ιστοριογραφική συγκομιδή που να αναθεμελιώσει το «υπόβαθρο» της οικείας «δημόσιας...
«Εδώ [;] Πολυτεχνείο»...
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ποιος και πώς έχει δικαίωμα να μιλά για την ιστορία;
Η μνήμη του Πολυτεχνείου δεν ανήκει ούτε στους ιστορικούς ούτε στους πρωταγωνιστές. Καμιά ομολογία ενοχής δεν πρέπει να κάνει ο Χανδρινός. Αυτό που χρειάζεται να κάνει είναι να αξιοποιήσει τα κείμενα αυτά και...
Ποιος και πώς έχει δικαίωμα να μιλά για την ιστορία;
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Συνιστώσες μιας πορείας
Η μαζικότητα της χθεσινής επετειακής πορείας του Πολυτεχνείου, έστειλαν χθες ένα απλό αλλά σαφές μήνυμα: η επιχειρούμενη μετάλλαξη του πολιτικού και κοινωνικού τοπίου με βάση τα ανατολικοευρωπαϊκά πρότυπα δεν...
Συνιστώσες μιας πορείας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας