Το αίτημα της επιστροφής και επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα στην πόλη τους, την Αθήνα, και στο φυσικό χώρο τους, στο Μουσείο Ακρόπολης, αφορά την αποκατάσταση του ακρωτηριασμένου μνημείου, σύμφωνα με την αρχή της «ακεραιότητας» με βάση τη Σύμβαση της Unesco του 1972. Ετσι οφείλουμε να αναδεικνύουμε το αίτημα. Είναι από τα λίγα «εθνικά θέματα» που ενώνουν τους πάντες και τις «κόκκινες γραμμές» του σεβάστηκαν όλοι οι πολιτικοί τις περασμένες δεκαετίες, αν και ο Αντώνης Σαμαράς επιχείρησε να ολισθήσει στον δρόμο της δικαστικής διεκδίκησης.
Η λέξη «δανεισμός» και μάλιστα με ανταλλάγματα, που ακούστηκε για πρώτη φορά από Ελληνα πρωθυπουργό, τον Κυριάκο Μητσοτάκη, τον Αύγουστο του 2019, διαλύει τη γραμμή διεκδίκησης. Ο πρωθυπουργός κινείται μακριά από διπλωματικά και πολιτισμικά επιχειρήματα, την επιστημονική κοινότητα, διεθνείς Οργανισμούς και Συμβάσεις που θα μπορούσαν να αποφέρουν την αίσια έκβαση του ελληνικού αιτήματος. Τις προηγούμενες δεκαετίες το ζήτημα διεθνοποιήθηκε, πλέον έχει εκατομμύρια υποστηρικτές σε όλο τον κόσμο και εντός της Βρετανίας, ενώ στο πλαίσιο του παγκόσμιου κινήματος της απο-αποικιοποίησης μπορεί να πετύχει ισχυρές συμμαχίες και με άλλες χώρες που ζητούν την επιστροφή των λεηλατημένων πολιτισμικών αγαθών τους.
Χαρακτηριστική περίπτωση είναι τα 3.000 Χάλκινα του Μπενίν, τα οποία λεηλάτησαν Βρετανοί στρατιώτες το 1897 από τη Νιγηρία. Τα δύο τελευταία χρόνια ο επαναπατρισμός ορισμένων εξ αυτών -από τη Γαλλία του Μακρόν, τη Γερμανία, το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης κ.α.- έγινε πραγματικότητα και δικαίωσε τον μακροχρόνιο αγώνα των αφρικανικών χωρών. Η διεθνής τάση στον μουσειακό τομέα αναγνωρίζει όλο και συχνότερα την επιστροφή λεηλατημένων αγαθών στις χώρες προέλευσής τους.
Η αποκατάσταση του οικουμενικού Παρθενώνα έχει διεθνή διάσταση. Την παραβλέπουν και ο Κυριάκος Μητσοτάκης, που δεν διστάζει να μιλήσει για δανεισμό αρκεί να πετύχει μια «συμφωνία» εντός του χρονικού ορίου της διακυβέρνησής του, και ο Ρίσι Σούνακ, που λειτουργεί ως υπερασπιστής της αποικιοκρατικής Βρετανίας.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας