Τουλάχιστον 158 εκατ. ευρώ θα κοστίσει στους Ελληνες φορολογούμενους το επιτελικό κράτος του κ. Μητσοτάκη στο κομμάτι που αφορά τους μετακλητούς και τους αποσπασμένους υπαλλήλους, γεγονός που καταρρίπτει τα επιχειρήματα τόσο της κυβέρνησης όσο και του βουλευτή του ΚΙΝ.ΑΛΛ., Οδυσσέα Κωνσταντινόπουλου, οι οποίοι κατήγγειλαν πριν από λίγο καιρό πως την εποχή της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ γινόταν πάρτι με τους μετακλητούς με κόστος 120 εκατ. ευρώ στην τετραετία.
Τα στοιχεία που παραθέτουμε σήμερα και τα οποία βασίζονται στον νόμο του επιτελικού κράτους που ψήφισε μέσα στο καλοκαίρι η κυβέρνηση αποδεικνύουν αφενός ότι ο αριθμός των υπαλλήλων είναι μεγαλύτερος, αφετέρου -και αυτό είναι το κυριότερο- ότι επιβαρύνουν -σε βάθος τετραετίας- κατά σχεδόν 40 εκατ. ευρώ περισσότερα τον κρατικό κορβανά. Και επειδή μπορεί κάποιοι να βιαστούν να σημειώσουν ότι κακώς περιλαμβάνουμε στο ρεπορτάζ τους αποσπασμένους υπαλλήλους (αφού αυτοί είναι μόνιμοι), υπενθυμίζουμε ότι η κριτική της κυβέρνησης τους περιελάμβανε.
Στον πίνακα Α, καταγράφονται οι μετακλητοί υπάλληλοι που προβλέπονται από τον νόμο για το επιτελικό κράτος αναλυτικά ανά κατηγορία.
Σύμφωνα με την απλή αριθμητική, η κυβέρνηση της Ν.Δ. έχει προβλέψει θέσεις για 695 μετακλητούς υπαλλήλους, οι οποίοι κοστίζουν τον μήνα κάτι παραπάνω από 1,2 εκατ. ευρώ. Ο δε αριθμός των αποσπασμένων υπαλλήλων (πίνακας Β) είναι 1.069 άτομα.
Θεωρείται σχεδόν σίγουρο πως κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης οι θέσεις θα αυξηθούν, καθώς παρέχεται η σχετική δυνατότητα εκ του νόμου.
Υπενθυμίζεται ότι με διάταξη του ν. 4622/19 («Επιτελικό Κράτος»): «Ανά ιδιαίτερο γραφείο μέλους της Κυβέρνησης, Υφυπουργού, Γενικού και Ειδικού Γραμματέα προβλέπονται οι εξής θέσεις συνεργατών: (α) έως δεκαοκτώ (18) θέσεις στα γραφεία μελών της Κυβέρνησης, εκ των οποίων έως οκτώ (8) δύνανται να είναι μετακλητοί, (β) έως δώδεκα (12) θέσεις στα γραφεία των Υφυπουργών, εκ των οποίων έως έξι (6) δύνανται να είναι μετακλητοί, (γ) οκτώ (8) θέσεις στα γραφεία των Γενικών Γραμματέων, εκ των οποίων τρεις (3) δύνανται να είναι μετακλητοί και (δ) τέσσερις (4) θέσεις στα γραφεία των Ειδικών Γραμματέων, εκ των οποίων δύο (2) δύνανται να είναι μετακλητοί. Στα γραφεία των Υπουργών οι θέσεις των μετακλητών της προηγούμενης παραγράφου προσαυξάνονται κατά τον αριθμό των Γενικών Γραμματειών που υφίστανται στο Υπουργείο». Σημειώνεται πως τις θέσεις που υπολείπονται των μετακλητών τις καλύπτουν οι αποσπασμένοι.
Μισθολογικό κόστος
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, «οι μετακλητοί υπάλληλοι της Προεδρίας της Κυβέρνησης, των ιδιαίτερων γραφείων των μελών της Κυβέρνησης, των Υφυπουργών και των Γενικών και Ειδικών Γραμματέων, που καταλαμβάνουν θέσεις μετακλητών, κατατάσσονται σε μισθολογικά κλιμάκια ως εξής: (α) οι κάτοχοι διδακτορικού τίτλου σπουδών στο Μ.Κ. 17 της κατηγορίας τους, (β) οι απόφοιτοι της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης Αυτοδιοίκησης (ΕΣΔΔΑ) ή οι κάτοχοι μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στο Μ.Κ. 15 της κατηγορίας τους, (γ) οι κάτοχοι πτυχίου ανώτερης ή ανώτατης εκπαίδευσης κατατάσσονται στο Μ.Κ. 13 της κατηγορίας τους, (δ) οι κάτοχοι τίτλου δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης κατατάσσονται στο Μ.Κ. 11 της Δ.Ε. κατηγορίας».
«Οι απολαβές των Προϊσταμένων των υπηρεσιών κάθε επιπέδου και ανεξαρτήτως του τρόπου διορισμού τους, των Γενικών Γραμματειών του Πρωθυπουργού, Νομικών και Κοινοβουλευτικών Θεμάτων, πλην της Γενικής Διεύθυνσης του Εθνικού Τυπογραφείου, Συντονισμού, είναι ίσες με τις απολαβές των υπαλλήλων της κατηγορίας Ειδικών Θέσεων 1ου βαθμού, όπως αυτές καθορίζονται από τις διατάξεις του ν. 4354/2015 (Α΄ 176)». Επίσης προβλέπεται η χορήγηση αμοιβής για υπερωριακή απασχόληση, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις για όλους τους ανωτέρω.
Με βάση λοιπόν τον νόμο το κόστος κατανέμεται ως εξής:
Προϊστάμενοι Γραφείων (17 άτομα)
Στην προεδρία της κυβέρνησης λειτουργούν 17 Γραφεία. Οι προϊστάμενοι αμείβονται με τον μισθό των ειδικών θέσεων 1ου βαθμού, δηλαδή 1.960 ευρώ μηνιαίως, συν το επίδομα θέσης ευθύνης (600 ευρώ), δηλαδή συνολικά 2.560 ευρώ. Το μηνιαίο κόστος μισθοδοσίας τους ανέρχεται στα 43.520 ευρώ.
Λοιποί μετακλητοί (678 άτομα)
Οι μετακλητοί δύνανται με βάση τα ανωτέρω να κατατάσσονται από το 11ο Μ.Κ. της Δ.Ε. κατηγορίας έως το 17ο της Π.Ε. κατηγορίας. Με μια απολύτως μετριοπαθή παραδοχή μπορούμε να υποθέσουμε ότι ένας μέσος μετακλητός κατατάσσεται στο 13ο Μ.Κ. της Π.Ε. κατηγορίας, οπότε σύμφωνα με τους πίνακες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και βάσει του ενιαίου μισθολογίου ο βασικός μισθός του θα ανέρχεται σε 1.800 ευρώ (στην πραγματικότητα βέβαια οι αποδοχές θα είναι σαφώς μεγαλύτερες διότι θα προστίθενται τυχόν επιδόματα, π.χ. παιδιών, ενώ θα προστίθεται και η όποια προϋπηρεσία, η οποία θα τον κατατάσσει σε ανώτερα Μ.Κ.). Αλλά έστω ότι λαμβάνει μόνο τον βασικό μισθό, έχουμε 678 επί 1.800 ευρώ και το μηνιαίο κόστος μισθοδοσίας ανέρχεται στα 1.220.400 ευρώ.
Αποσπασμένοι δημόσιοι υπάλληλοι (1.069 άτομα)
Οι δημόσιοι υπάλληλοι κατατάσσονται στα Μ.Κ. 1-19 της αντίστοιχης κατηγορίας και ανάλογα με τα χρόνια προϋπηρεσίας και την κατοχή διδακτορικού, μεταπτυχιακού ή την αποφοίτηση από την ΕΣΔΔΑ. Ο χαμηλότερος βασικός μισθός της Δ.Ε. κατηγορίας ανέρχεται σε 858 ευρώ και o υψηλότερος της Π.Ε. κατηγορίας σε 2.154 ευρώ. Με μια επίσης μετριοπαθή παραδοχή μπορούμε να υποθέσουμε ότι ο μέσος μισθός ενός αποσπασμένου υπαλλήλου θα ανέρχεται σε 1.564 ευρώ, που αντιστοιχεί στον βασικό μισθό ενός υπαλλήλου Π.Ε. με 16 χρόνια υπηρεσίας (στην πραγματικότητα θα είναι περισσότερα με τυχόν επιδόματα, π.χ. παιδιών, ή με τυχόν προσωπικές διαφορές). Αλλά έστω ότι λαμβάνει μόνο τον βασικό μισθό. Αυτό σημαίνει 1.069 άτομα επί 1.564 ευρώ και το μηνιαίο κόστος μισθοδοσίας φτάνει τα 1.671.916 ευρώ.
Τελικό κόστος
Αν κάνουμε την πρόσθεση, θα διαπιστώσουμε ότι το συνολικό μηνιαίο κόστος των ανωτέρω (43.520 + 1.220.400 + 1.671.916 + 349.400) μας δίνει άθροισμα 3.285.236 ευρώ τον μήνα. Πολλαπλασιάζοντας το ποσό αυτό επί 12 μήνες μάς δίνει ετήσιο μισθολογικό κόστος 39.422.832 ευρώ. Αν το πολλαπλασιάσουμε στην τετραετία, το εκτιμώμενο κόστος του επιτελικού κράτους του κ. Μητσοτάκη κοστίζει 157.691.328 ευρώ και με την υποσημείωση ότι ο υπολογισμός έγινε με εξαιρετικά μετριοπαθή σενάρια και λαμβάνοντας υπ’ όψιν το γεγονός ότι με την πάροδο του χρόνου οι σχετικές αποδοχές θα αυξάνονται λόγω των μισθολογικών ωριμάνσεων. Το ποσό αυτό λοιπόν απέχει αρκετά από τα 120 εκατ. ευρώ για τα οποία εγκαλούσαν την προηγούμενη κυβέρνηση Ν.Δ. και ΚΙΝ.ΑΛΛ.
Υπερωρίες
Για τον υπολογισμό των υπερωριών αφαιρούμε τους προϊσταμένους γραφείων, οι οποίοι δεν δικαιούνται. Επίσης με βάση τις προβλέψεις του ίδιου νόμου (4622/19) οι υπερωρίες των συνεργατών υπουργών θα κυμαίνονται περίπου στα 200-250 ευρώ μηνιαίως (αναλόγως με την κατηγορία, Μ.Κ. κ.λπ.). Λαμβάνουμε ως βάση αναφοράς τα 200 ευρώ μηνιαίως. Αρα σύνολο δικαιούχων υπερωριών: 678 (μετακλητοί) + 1.069 (αποσπασμένοι) = 1.747 άτομα. Επί 200 ευρώ μάς δίνει μηνιαίο κόστος υπερωριών 349.400 ευρώ.
Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου
Θέσαμε τα στοιχεία υπ’ όψιν της τέως υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Μαριλίζας Ξενογιαννακοπούλου, η οποία σχολίασε τα κάτωθι: «Τρεις μήνες μετά τις εκλογές η κυβέρνηση της Ν.Δ. έχει πλέον δώσει ξεκάθαρο δείγμα γραφής που συνοψίζεται στην επιδίωξη ελέγχου του κράτους, σε θεσμικές παρεκτροπές, υποβάθμιση της κοινοβουλευτικής διαδικασίας και στην υλοποίηση μιας νεοφιλελεύθερης πολιτικής εις βάρος του δημόσιου τομέα και των κοινωνικών δικαιωμάτων.
Στην πραγματικότητα καταρρίφθηκαν όλα τα επιχειρήματα του αντι-ΣΥΡΙΖΑ μετώπου που είχαν καλλιεργηθεί τα προηγούμενα χρόνια, όπως η προπαγάνδα για το υποτιθέμενο “πλήθος των μετακλητών”, και αναδείχτηκαν το ύφος και οι προθέσεις της νέας διακυβέρνησης.
Από τα πρώτα νομοσχέδια η κυβέρνηση της Ν.Δ. επιδίωξε τον κομματικό έλεγχο του κράτους με την υπερσυγκέντρωση εξουσιών στον πρωθυπουργό, τη θεσμοθέτηση της υδροκέφαλης προεδρίας της κυβέρνησης, την τοποθέτηση κομματικών στελεχών σε θέσεις ευθύνης της δημόσιας διοίκησης και την παραβίαση των διαδικασιών του ΑΣΕΠ όσον αφορά την επιλογή διοικητικών γραμματέων των υπουργείων και τις προσλήψεις συμβασιούχων.
Είναι ενδεικτικό ότι η κυβέρνηση της Ν.Δ., ενώ αρνείται να εφαρμόσει τον κανόνα 1:1 για τις αναγκαίες μόνιμες προσλήψεις στο Δημόσιο ιδίως σε κρίσιμους τομείς όπως η Παιδεία και το κοινωνικό κράτος, αύξησε τον αριθμό των μετακλητών υπαλλήλων, μείωσε τα απαιτούμενα τυπικά προσόντα διορισμού τους και ταυτόχρονα αύξησε τις αποδοχές τους, αυξάνοντας κατά συνέπεια και το κόστος που επιφέρουν στον κρατικό προϋπολογισμό.
Από την πλευρά μας, με το ισχυρό ποσοστό του 31,5% που μας έδωσε ο λαός στις εκλογές, ασκούμε καθημερινά μια προγραμματική και δυναμική αντιπολίτευση στη Βουλή και στην κοινωνία για την προάσπιση του δημόσιου συμφέροντος και των κοινωνικών δικαιωμάτων και αναδεικνύουμε την προοδευτική προγραμματική μας πρόταση».
Με επικεφαλής τα «δικά τους παιδιά»
Η στελέχωση του επιτελικού κράτους της Ν.Δ. συνεχίζεται με αμείωτους ρυθμούς και όπως φαίνεται κανείς δεν θα μείνει παραπονεμένος από το στενό περιβάλλον του πρωθυπουργού. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο διορισμός του Αγγελου Μπίνη στην Ενιαία Αρχή Διαφάνειας.
Είναι όντως οξύμωρο το γεγονός να συγχωνεύονται, με πρωτοβουλία της κυβέρνησης, όλοι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του κράτους κάτω από μια ενιαία αρχή, την ευθύνη της οποίας αναλαμβάνει ένας άνθρωπος που ήταν -άτυπα- στενός συνεργάτης του κ. Μητσοτάκη τα προηγούμενα χρόνια, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες της «Εφ.Συν.» διατηρούν και κουμπαριά.
Και είναι οξύμωρο γιατί όταν η Ν.Δ. βρισκόταν στην αντιπολίτευση κατήγγελλε τη γενική επιθεωρήτρια Δημόσιας Διοίκησης Μαρία Παπασπύρου για εύνοια υπέρ του ΣΥΡΙΖΑ, την ώρα που στην κεφαλή της νέας αρχής διορίζεται ένας άνθρωπος που έχει τόσο στενές σχέσεις με τον πρωθυπουργό. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό.
Νομοσχέδιο
Οταν η κυβέρνηση προωθούσε το νομοσχέδιο για το επιτελικό κράτος, «διαφημίζοντας» την αναγκαιότητα της Ενιαίας Αρχής Διαφάνειας, πηγές της διέδιδαν τα εξής: «Η Ενιαία Αρχή Διαφάνειας αποτελεί μια καινοτομία που θεσπίστηκε με τον νόμο για το Επιτελικό Κράτος και για πρώτη φορά μεταφέρει όλες τις αρμοδιότητες των ελεγκτικών σωμάτων της δημόσιας διοίκησης σε μια ανεξάρτητη αρχή.
»Τόσο με τη μεταφορά των ελεγκτικών αρχών σε μια ανεξάρτητη αρχή όσο και με την πρόταση για τη στελέχωση της Αρχής αυτής με έναν τεχνοκράτη του δημόσιου τομέα χωρίς κομματικό παρελθόν, δείχνει την απόλυτη προσήλωση της κυβέρνησης στην ουσιαστική θεσμική και επιχειρησιακή απο-πολιτικοποίηση του ελέγχου της διαφθοράς».
Απο-πολιτικοποίηση λοιπόν. Εδώ να υπενθυμίσουμε ότι τo 2014 -επί κυβέρνησης Σαμαρά- δόθηκε στη δημοσιότητα το πόρισμα της Task Force για το θέμα του ΕΟΠΥΥ με τίτλο «Προτεινόμενο προκαταρκτικό σχέδιο δράσης για την ανάπτυξη ενός καθολικού, ενιαίου και ολοκληρωμένου συστήματος Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, το οποίο αναπτύχθηκε στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας “Υγεία εν Δράσει” του Υπουργείου Υγείας, με την υποστήριξη της Ομάδας Δράσης για την Ελλάδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής», μετά από πρόσκληση του υπουργού Υγείας κ. Αδωνι Γεωργιάδη».
Στην επεξεργασία της πρότασης μετείχαν από πλευράς υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και μετά από πρόταση του αρμόδιου υπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη οι ακόλουθοι: Κύριλλος Παπακυρίλλου, σύμβουλος υπουργού ΔΜΗΔ (κ. Μητσοτάκη) και Αγγελος Μπίνης, προϊστάμενος επιθεωρητής-ελεγκτής Δημόσιας Διοίκησης (στενός συνεργάτης κ. Μητσοτάκη).
Αρα, ποια απο-πολιτικοποίηση ευαγγελίζεται η κυβέρνηση; Και επειδή ουδείς πρέπει να μένει παραπονεμένος, ο κ. Παπακυρίλλου ήδη διορίστηκε στη θέση του προέδρου της Ανώνυμης Εταιρείας Μονάδων Υγείας (ΑΕΜΥ Α.Ε.), η οποία μεταξύ άλλων διαχειρίζεται το Νοσοκομείο Σαντορίνης, για το οποίο η κυβέρνηση Σαμαρά είχε δώσει μεγάλη μάχη προκειμένου να το «ιδιωτικοποιήσει».
Εδώ, αναγκαστικά, θα υπενθυμίσουμε για άλλη μια φορά και τον διορισμό του Παναγιώτη Κοντολέοντος στη θέση του διοικητή της ΕΥΠ, παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση εκτέθηκε ανεπανόρθωτα με το πτυχίο του εν λόγω και αναγκάστηκε να τροποποιήσει τον νόμο προκειμένου αυτός να έρθει στα μέτρα των επιλογών του κ. Μητσοτάκη.
Παλιοί λογαριασμοί
Τακτοποίηση παλιών λογαριασμών μπορεί να χαρακτηριστεί και ο διορισμός της Μαρίας-Βαρβάρας Ζαννή σε θέση ειδικής συμβούλου στο Γραφείο Κοινωνικών Θεμάτων της Γενικής Γραμματείας Πρωθυπουργού, με απόφαση του υπουργού Επικρατείας Γιώργου Γεραπετρίτη.
Η κ. Ζαννή έως και πριν από λίγα χρόνια βρισκόταν σε δικαστική διαμάχη με την οικογένεια Μπακογιάννη, ζητώντας διατροφή αρκετών χιλιάδων ευρώ μηνιαίως από τον ανιψιό του πρωθυπουργού, Κώστα Μπακογιάννη, με τον οποίο έχουν ένα παιδί. Η ίδια ήταν υποψήφια παλαιότερα με τη Ν.Δ., ωστόσο μετά τη δικαστική διαμάχη -στην οποία η κ. Ζαννή κατήγγειλε πολλά εις βάρος της οικογένειας- υπήρξε κάποια απόσταση μεταξύ τους. Τώρα, όπως φαίνεται, είναι όλα μέλι-γάλα και η κυρία Ζαννή βρήκε τη θέση της στο Μαξίμου.
Τέλος, επειδή κανείς δεν χάνεται, σε θέση μετακλητού υπαλλήλου διορίστηκε και ένα από τα παλιά στελέχη του ΠΑΣΟΚ και πρώην υφυπουργός Οικονομίας (στην κυβέρνηση Γιώργου Παπανδρέου), ο Παναγιώτης Ρήγας, ο οποίος μεταξύ άλλων έχει διατελέσει γραμματέας της Κ.Ο. ΠΑΣΟΚ επί Βενιζέλου και διευθυντής του γραφείου του.
Με την αριθμ. 15863/9130/26-9-2019 απόφαση του προέδρου της Βουλής των Ελλήνων (ΦΕΚ 801ΥΟΔΔ/1-1-2019) διορίστηκε στο Γραφείο του Προέδρου της Βουλής, στη Βουλή, σε θέση μετακλητού υπαλλήλου κατηγορίας ΠΕ, προβλεπόμενη από τις διατάξεις του άρθρου 35 παρ. 1 Α΄ εδ. β΄ του Κανονισμού της Βουλής (Μέρος Β΄, ΦΕΚ 51/Α΄/1997), όπως ισχύει, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 35 και 36 του προαναφερόμενου Κανονισμού. Υπάλληλος του κ. Τασούλα με λίγα λόγια.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας