Με ήσυχη συνείδηση εμφανίστηκε ουσιαστικά ο Κώστας Αχ. Καραμανλής στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής, αφού, πέραν του μεριδίου της πολιτικής ευθύνης που ανέλαβε με την παραίτησή του, δεν αναγνώρισε κανένα σφάλμα κατά την περίοδο της θητείας του στο υπουργείο Μεταφορών που ενδεχομένως να οδήγησε στη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών.
Ετσι, θωρακισμένος από την κυβερνητική γραμμή περί «ανθρώπινου λάθους» και το προστατευτικό κέλυφος της πλειοψηφίας, απέδωσε τους λόγους του τρομακτικού δυστυχήματος στην «κατά συρροή» παραβίαση του Γενικού Κανονισμού Λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου το μοιραίο βράδυ της 28.2.23, υποστηρίζοντας σθεναρά πως καμία ολοκλήρωση της σύμβασης 717 και καμία τεχνολογία δεν θα μπορούσε να το αποτρέψει. «Για να είναι ασφαλή τα τρένα, ακόμη πιο σημαντικό και από τις πάσης φύσεως τεχνολογίες είναι να τηρείται ευλαβικά ο κανονισμός της κυκλοφορίας τους», δήλωσε συγκεκριμένα, προτάσσοντας και από την πλευρά του ως αιτία τον ανθρώπινο παράγοντα.
Η κατάθεση του Κ. Αχ. Καραμανλή στην Εξεταστική της Βουλής συνοψίζεται στη φράση του: «Ο μηχανοδηγός και ο σταθμάρχης δεν ακολούθησαν τη “Βίβλο” των σιδηροδρόμων. Κανένας δεν μπορεί να αποδείξει ότι τα συστήματα είναι αρκετά για να αποτρέψουν τα δυστυχήματα. Στην Ελλάδα έχουμε την τάση να πολιτικοποιούμε τα πάντα και να τα εκμεταλλευόμαστε, δεν περιμένουμε την έρευνα της Δικαιοσύνης». Ο ίδιος, ως μοναδικό σημείο αυτοκριτικής παρουσίασε το γεγονός ότι δεν κατάφερε να αναστρέψει τις χρόνιες παθογένειες του Δημοσίου και τη νοοτροπία του «έλα μωρέ…».
Παρά την πρόθεσή του να τοποθετηθεί με ειλικρίνεια και σεβασμό στη μνήμη των θυμάτων, κοιτάζοντας στα μάτια τις οικογένειές τους και τους συναδέλφους του βουλευτές, όπως δήλωσε εισαγωγικά, ο τότε υπουργός που μετά την παραίτησή του το μοιραίο βράδυ συνέχισε, μετά τις εθνικές εκλογές, απτόητος την πολιτική του καριέρα, σε όλη τη διάρκεια της πολύωρης κατάθεσής του αντιμετώπισε με υψωμένο δάχτυλο τους εκπροσώπους της αντιπολίτευσης. Κάνοντας λόγο για «πολιτική καπηλεία», για «μικροκομματικές σκοπιμότητες» μέχρι και για «εμπόριο πόνου» προκάλεσε αλλεπάλληλες εντάσεις στην αίθουσα, με αποτέλεσμα στη συνέχεια να κατηγορηθεί ξεκάθαρα από τη μειοψηφία ως «αλαζών» και «πολιτικός ψεύτης».
Ο κ. Καραμανλής ισχυρίστηκε ότι ο έλεγχος και η ασφάλεια των σιδηροδρόμων, με βάση την ευρωπαϊκή νομοθεσία, είχε περάσει στις Ρυθμιστικές Αρχές – επιρρίπτοντας για άλλη μια φορά τις ευθύνες στη ΡΑΣ. Οτι ο ΟΣΕ ενισχύθηκε για πρώτη φορά (μετά την «αποψίλωσή» του το 2014 επί Ρέππα, όπως σημείωσε) επί θητείας του με 422 προσλήψεις. Πως αυξήθηκε η χρηματοδότηση για τη λειτουργία του δικτύου σε σχέση με την περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ. Και ότι από την κυβέρνηση Μητσοτάκη «έγιναν τα πάντα» για να ολοκληρωθεί η σύμβαση 717 για τη σηματοδότηση και την τηλεδιοίκηση.
Επί πλέον: Αρνήθηκε ότι υπήρξε πολιτική παρέμβαση για την τοποθέτηση του μοιραίου σταθμάρχη, υποστηρίζοντας ότι ο νόμος δεν προέβλεπε όριο ηλικίας – κόντρα στο πόρισμα Γεραπετρίτη και την παραπομπή κυρίως τριών προσώπων από τον εισαγγελέα της Λάρισας για την παράνομη μετάταξη. Συμπλήρωσε πως ο συγκεκριμένος σταθμάρχης «ήταν εκπαιδευμένος» και ότι είχε κάνει τις προηγούμενες ημέρες του δυστυχήματος σωστά τη δουλειά του. «Είχε κάνει πολλές φορές αυτόματη χάραξη…» δήλωσε επικαλούμενος άλλες καταθέσεις.
Η αντίφαση
Υποστήριξε ότι η τηλεδιοίκηση είχε σταματήσει να λειτουργεί στη Λάρισα ουσιαστικά από το 2010, σε αντίφαση με τις αρχικές προσπάθειες συγκάλυψης από κυβερνητικής πλευράς. Οταν ρωτήθηκε τι έπραξε μετά τα εξώδικα και τα επίμονα σήματα κινδύνου που λάμβανε από τους εργαζόμενους, κατηγόρησε τους συνδικαλιστές ότι τα μόνα ζητήματα που έθεταν ήταν μισθολογικά και γι’ αυτό αγωνιούσαν για την ολοκλήρωση της σύμβασης 717, και ότι έθεταν ζητήματα ασφαλείας μόνο κατά πάγια τακτική.
Για την έκρηξη που προκλήθηκε μετά τη σύγκρουση των τρένων απάντησε πως έχει εμπιστοσύνη στη Δικαιοσύνη να εξετάσει εάν υπήρχαν βαγόνια με εύφλεκτα υλικά. Ενώ όταν πιέστηκε να καταθέσει ό,τι γνωρίζει για το «μπάζωμα» του τόπου της τραγωδίας, αντέδρασε έντονα, στέφοντας τα βέλη του για άλλη μια φορά προς τις πτέρυγες της αντιπολίτευσης. «Ελεος! τι θέλουν να βγάλουν, ότι με τα χέρια μου τσιμέντωσα τον χώρο;».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας