Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι ευρωεκλογές και τα bots στο Τwitter
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι ευρωεκλογές και τα bots στο Τwitter

  • A-
  • A+

Αν πιστεύετε πως η καταπολέμηση των bots στο Twitter είναι κάτι εύκολο, είστε μάλλον γελασμένοι. Ερευνα που δημοσίευσε το αμερικάνικο ίδρυμα για την προώθηση της ψηφιακής δημοσιογραφίας Knight Foundation τον Οκτώβριο του 2018, λίγο πριν από τις ενδιάμεσες εκλογές στις ΗΠΑ, αποκάλυψε ότι το 80% των bots που είχαν αναμειχθεί στις αμφιλεγόμενες αμερικανικές εκλογές το 2016 ήταν ακόμη ενεργά!

Το Twitter ανά τακτά χρονικά διαστήματα δημοσιεύει αναφορές για την πρόοδο της μάχης κατά της αυτοματοποίησης την οποία, ομολογουμένως, έχει εντείνει. Μέσα στο 2018 το μέσο κοινωνικής δικτύωσης προχώρησε στη διαγραφή εκατομμυρίων ψευδών λογαριασμών και bots.

Στο πλαίσιο του Κώδικα Εφαρμογής κατά της Παραπληροφόρησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που συνυπέγραψαν το 2018 Twitter, Facebook και Google, η Κομισιόν κάλεσε τις τεχνολογικές εταιρείες να εντείνουν τις προσπάθειές τους για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης ενόψει των κρίσιμων ευρωεκλογών του Μαΐου. Στην προσπάθεια αυτή, το Twitter έθεσε ως πρώτο μέλημα την καταπολέμηση κακόβουλων χρηστών και το κλείσιμο ψεύτικων λογαριασμών και αυτοματοποιημένων συστημάτων.

Το MIIR απευθύνθηκε στο Twitter ζητώντας απαντήσεις σχετικά με τις ενέργειές του για την καταπολέμηση των bots, ειδικά εν όψει των ευρωεκλογών.

Εκπρόσωπος του Twitter μας έδωσε την παρακάτω επίσημη απάντηση:

«Στο Twitter είμαστε απόλυτα δεσμευμένοι στη βελτίωση της ποιότητας της δημόσιας συζήτησης, ειδικά κατά την προεκλογική περίοδο. Εχουμε διευρύνει τις πολιτικές μας, έχουμε εισαγάγει νέα εργαλεία ασφαλείας και έχουμε επενδύσει σε καλύτερη τεχνολογία για τον εντοπισμό και την ταυτοποίηση κακόβουλων χρηστών που εμπλέκονται σε συντονισμένη δραστηριότητα. Σε αυτό το πλαίσιο εντοπίζουμε και καλούμε να αποδείξουν την αυθεντικότητα του λογαριασμού τους κάθε εβδομάδα περίπου 8 με 10 εκατομμύρια spam και αυτοματοποιημένα accounts. Το 75% αυτών αποτυγχάνουν να περάσουν τα τεστ. Ειδικά ενόψει των #EUelections2019, εισαγάγαμε την περασμένη εβδομάδα μία ειδική λειτουργία που επιτρέπει στους χρήστες από την Ε.Ε. να μας αναφέρουν οποιοδήποτε στοχευμένα παραπλανητικό περιεχόμενο σχετίζεται με τις ευρωεκλογές, ως ένδειξη της δέσμευσής μας στην εγκυρότητα των εκλογών και στην παροχή περισσότερο ποιοτικών και αξιόπιστων πληροφοριών για τους χρήστες μας».

Η πρόθεση από την πλευρά του Twitter μοιάζει να υπάρχει, ωστόσο η εξέλιξη των τεχνολογικών δυνατοτήτων δίνει αρκετά «πυρομαχικά» στους δημιουργούς των bots.

«Οσο υπάρχουν οι πλατφόρμες, θα υπάρχουν άνθρωποι που θα προσπαθούν να τις χειραγωγήσουν. Τα bots έχουν εξελιχθεί σημαντικά σε σχέση με πριν από πέντε χρόνια και οι πλατφόρμες κάνουν ό,τι μπορούν για να τα εντοπίσουν», τονίζει ο Μπεν Νίμο του DFRLab και προσθέτει ότι το Twitter κάνει αρκετά στο μέτωπο των bots.

«Το πρόβλημα είναι ότι τα δίκτυα των bots προσπαθούν πάρα πολύ να κρυφτούν. Χρησιμοποιούν λοιπόν όλο και πιο εξεζητημένα αντίμετρα στις μεθόδους εντοπισμού. Το Twitter έπειτα πρέπει να τα αναγνωρίσει και να τα αντιμετωπίσει. Είναι λοιπόν μια διαρκής μάχη επιβίωσης ανάμεσα στο Twitter και τους χειριστές των bots».

Το διαδίκτυο αποτελεί πλέον βασικό πεδίο της πολιτικής προπαγάνδας. Παρατηρείται ένας καταμερισμός λειτουργιών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η μάχη στο Τwitter έχει ως σκοπό τον επηρεασμό όσων επηρεάζουν με τη σειρά τους την κοινή γνώμη.

Σύμφωνα με τον κοινωνιολόγο Mανουέλ Καστέλ, τα μέσα ενημέρωσης από μόνα τους δεν κατέχουν τη δύναμη να αλλάζουν τα πράγματα, αλλά αποτελούν σε μεγάλο βαθμό το «γήπεδο» όπου καθορίζεται το ποιος έχει τη δύναμη να ωθεί τις εξελίξεις. Κάτι αντίστοιχο φαίνεται πως συμβαίνει και με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τη νέα αυτή αρένα της πολιτικής προπαγάνδας.

Το μόνο σίγουρο είναι πως τα bots υπάρχουν με σκοπό να επηρεάζουν τους ανθρώπους. Το πιο σημαντικό είναι η αυξημένη επίγνωση των χρηστών του διαδικτύου. Οσοι, πιο υποψιασμένοι, είναι σε θέση να ανιχνεύουν από μόνοι τους την παρουσία αυτών των αυτοματοποιημένων λογαριασμών ή έστω να θέτουν τα ερωτήματα είναι πολύ πιο δύσκολο να χειραγωγηθούν.

Από την άλλη πλευρά, η καταχρηστική καθημερινή χρήση επί παντός επιστητού της φράσης fake news κινδυνεύει να θυμίσει τον μύθο του Αισώπου με τον λύκο και τα πρόβατα. Μόνο που στη δική μας περίπτωση συχνά αυτός που φωνάζει ίσως να είναι ο ίδιος ο λύκος, είτε με τη μορφή πολιτικών, θεσμικών οργάνων είτε με τη μορφή των μέσων μαζικής ενημέρωσης.

Πριν από 50 χρόνια η φιλόσοφος Χάνα Αρεντ έγραφε: «Το αποτέλεσμα της συστηματικής αντικατάστασης της “πραγματικής αλήθειας” με ψεύδη δεν είναι ότι τα ψέματα θα γίνουν τώρα δεκτά ως αλήθεια και ότι η αλήθεια δυσφημίζεται ως ψέμα, αλλά ότι καταστρέφεται η αίσθηση με την οποία βρίσκουμε τον προσανατολισμό μας στον πραγματικό κόσμο».

Ισως τελικά το ζήτημα δεν είναι μόνο ο καθορισμός μιας πολιτικής ατζέντας και η καθιέρωση μιας θεματολογίας, η οποία ενδεχομένως δομείται σε ψευδείς ειδήσεις όσο η καθιέρωση μιας θεματολογίας στον δημόσιο βίο η οποία δεν διαχωρίζει το τι τελικά είναι αλήθεια και τι ψέματα. Τελικά, αυτό που κινδυνεύει να χαθεί δεν είναι τόσο η αλήθεια όσο η εμπιστοσύνη μας.

Οση ώρα σας πήρε να διαβάσετε την έρευνά μας, τα 7 bots τα οποία παρουσιάσαμε, από τα συνολικά 476 που δειγματοληπτικά εντοπίσαμε στο ελληνικό Τwitter, είχαν κάνει πάνω από 100 αναρτήσεις όλα μαζί.

Αραγε, πόσα bots θα αναπαράγουν αυτή την έρευνα και κυρίως ποιο ακριβώς κομμάτι της;


⁕  Για την έρευνα συνεργάστηκαν οι δημοσιογράφοι και μέλη του MIIR: Κώστας Ζαφειρόπουλος, Ελβίρα Κρίθαρη, Ιωάννα Λουλούδη, Νίκος Μορφονιός, Μαρία Σιδηροπούλου, Ηλίας Σταθάτος. Η παρούσα έρευνα υλοποιήθηκε σε συνεργασία με τον Δημήτρη Παπαευαγγέλου, μηχανικό λογισμικού και συνιδρυτή του MediaWatch.io, Civic Information Office.

ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Twitterbots υπέρ του ΣΥΡΙΖΑ και της Ν.Δ.
Στην πολύμηνη έρευνα του ΜIIR περιγράφεται η διαδικασία επηρεασμού της κοινής γνώμης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με επίκεντρο το Τwitter μέσω της κατασκευής εικονικών ψηφιακών δικτύων, τα οποία στοχεύουν...
Twitterbots υπέρ του ΣΥΡΙΖΑ και της Ν.Δ.
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Ενα bot στην υπηρεσία της Χρυσής Αυγής
Τιτιβίσματα στη σκοτεινή πλευρά του διαδικτύου: Εξετάζοντας τους λογαριασμούς με τις περισσότερες ενέργειες ανά ημέρα που σχολίασαν τη ΔΕΘ, πέσαμε πάνω σε έναν με το όνομα «Ξενοφών Βασιλόπουλος», άμεσα...
Ενα bot στην υπηρεσία της Χρυσής Αυγής
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Κάνοντας θόρυβο στο διαδίκτυο
Αυτοματοποίηση, το παιχνίδι των αριθμών: Η χρήση αλγορίθμων για τη διάδοση της πολιτικής προπαγάνδας είναι «ένα από τα ισχυρότερα εργαλεία κατά της δημοκρατίας», προειδοποιούσαν κορυφαίοι ακαδημαϊκοί μέσω μιας...
Κάνοντας θόρυβο στο διαδίκτυο
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Προεκλογικό twitter γεμάτο ψεύτικους λογαριασμούς και σεξισμό
Αν παρακολουθεί κάποιος την τρέχουσα προεκλογική περίοδο μέσα από το twitter, θα νομίζει πως το πολιτικό σκηνικό είναι σχεδόν... πολεμικό. Οι υποψήφιοι προωθούνται ασταμάτητα από bots, δηλαδή ψεύτικους και...
Προεκλογικό twitter γεμάτο ψεύτικους λογαριασμούς και σεξισμό
ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ 2019
Καπνογόνα, Rolling Stones και σέλφι
Χωρίς γαλάζιες σημαίες και συνθήματα, αλλά με καραμούζες, καπνογόνα και με τα κινητά ετοιμοπόλεμα υποδέχθηκαν αρκετές δεκάδες Αθηναίοι όλων των ηλικιών τον νέο δήμαρχο της πόλης, Κώστα Μπακογιάννη.
Καπνογόνα, Rolling Stones και σέλφι
ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ 2019
Σοκ και Μπέος!
Αρκεί μία φράση από τον επινίκιο λόγο –το βράδυ της Κυριακής– του Αχιλλέα Μπέου, εκλεγμένου για δεύτερη θητεία δημάρχου Βόλου, για να αποτυπωθούν όσα αναμένονται να συμβούν στην πρωτεύουσα της Μαγνησίας.
Σοκ και Μπέος!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας