ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Φούντωσαν τα σενάρια για την επόμενη μέρα στον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) και καλείται άμεσα η κυβέρνηση να τοποθετηθεί. Εχοντας δώσει ήδη δύο παρατάσεις στην ΟΛΘ Α.Ε. για την εκπλήρωση των συμβατικών της υποχρεώσεων, οφείλει να μιλήσει μετά τη γνωστοποίηση της πρόθεσης Ρωσοελβετών μεγιστάνων του ομίλου Dreyfus να εξαγοράσουν το 21% του ΟΛΘ, προχωρώντας ήδη σε υποβολή προαιρετικής δημόσιας πρότασης για τις μετοχές του Οργανισμού.
Εν αρχή το αναπάντητο -για την ώρα- ερώτημα: Ολα γίνονται με τη σύμφωνη γνώμη του Ιβάν Σαββίδη; Οι απόψεις διίστανται, αν και για την ώρα το «ναι» δείχνει να υπερτερεί. Καιρό τώρα ήταν γνωστό ότι ο ΟΛΘ αναζητούσε χρηματοδότη για την υλοποίηση των υποχρεωτικών επενδύσεων (κόστος άνω των 200 εκατ. ευρώ), την καταβολή του τιμήματος για την εξαγορά του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Βόλου (51 εκατ. ευρώ), ενώ είναι άγνωστες οι πιθανές επενδυτικές ανάγκες εάν ευδοκιμήσει το ενδιαφέρον για την αξιοποίηση του στρατοπέδου Γκόνου (ο ΟΛΘ κατέθεσε αρχικό μη δεσμευτικό ενδιαφέρον). Τα ταμειακά διαθέσιμα κυμαίνονται περίπου στα 95 εκατ. ευρώ (στοιχεία 30.6.2024), οπότε το μεγάλο επενδυτικό άνοιγμα είναι σαφές.
Η δημόσια προσφορά της εταιρείας LeonidsPort B.V. (που συστάθηκε στις 16.12.2024 με μετοχικό κεφάλαιο 100 ευρώ!) για την αγορά 2.116.800 μετοχών που αντιπροσωπεύουν το 21% του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΛΘ Α.Ε., συγκέντρωσε τα φώτα της δημοσιότητας (και με σχόλια επιπέδου κουτσομπολιού) κυρίως λόγω των βασικών μετόχων της εταιρείας (βλέπε σχετικό πίνακα) που συνδέονται άμεσα με τον όμιλο Lοuis Dreyfus Company. Ο όμιλος ιδρύθηκε το 1851 και δραστηριοποιείται κυρίως στην εμπορία και μεταποίηση αγροτικών προϊόντων. Στον ιστότοπο της εταιρείας αναφέρεται ότι οι δραστηριότητές τους «καλύπτουν ολόκληρη την αλυσίδα αξίας, από την προέλευση έως τη διανομή, συμβάλλοντας στη διατροφή και την ένδυση έως και 500 εκατομμυρίων ανθρώπων κάθε χρόνο».
Στόλος
Ο όμιλος επεξεργάζεται και μεταφέρει περίπου 80 εκατομμύρια τόνους προϊόντων ετησίως, έχει παρουσία σε περισσότερες από 100 χώρες και απασχολεί 18.000 εργαζόμενους. Για τη μεταφορά των προϊόντων ο όμιλος διαθέτει στόλο που αποτελείται από 200 ναυλωμένα πλοία όλων (σχεδόν) των κατηγοριών: panamax, tankers, supramax, containerships κ.ά. Ο κύκλος εργασιών του ομίλου ανήλθε το 2023 σε 50,6 δισ. δολάρια
Είναι ικανοποιητική η τιμή των 27 ευρώ ανά μετοχή που προσφέρει η LeonidsPort; Σύμφωνα με τα στοιχεία του Χρηματιστηρίου, η μετοχική σύνθεση της ΟΛΘ Α.Ε. είναι η ακόλουθη: Belterra Investments Ltd 71,85%, Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας 7,27%. Και το υπόλοιπο 20,88% βρίσκεται σε μικρομετόχους. Σημειώνουμε ότι η Belterra Investments Ltd ελέγχει άμεσα το 4,85% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ, ενώ μέσω της Mellberry Investments Ltd ελέγχει το 67% της South Europe Gateway Thessaloniki (SEGT) που είναι κάτοχος του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ. Το υπόλοιπο 33% της SEGT ελέγχεται από την Terminal Link SAS (έδρα: Μασσαλία).
Δεδομένο είναι ότι:
1. Η Belterra Investments Ltd ελέγχει άμεσα ποσοστό 4,85% του μετοχικού κεφαλαίου (το διαθέτει όπως θέλει αφού δεν υπάγεται δηλαδή στους περιορισμούς που προβλέπονται στη συμφωνία αγοραπωλησίας των μετοχών μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Κοινοπραξίας SEGT).
2. Τα ποσοστά που συγκέντρωσε η Belterra με τη δημόσια προσφορά και τις αγορές μέσω Χρηματιστηρίου υπολείπονται σημαντικά του ποσοστού που επιδιώκει να αγοράσει η LeonidsPort, γεγονός που προδικάζει σημαντικές δυσκολίες στην επίτευξη του στόχου της. Επιπλέον δεν μπορεί να θεωρηθεί υψηλό το τίμημα των 27 ευρώ όταν η Belterra με προσφερόμενο τίμημα 26,5 ευρώ συγκέντρωσε μόλις το 1,88% των μετοχών και όταν στο διάστημα που μεσολάβησε (2021-2024) η κερδοφορία του ΟΛΘ έχει βελτιωθεί σημαντικά.
Πίσω όμως από τα ακατανόητα για το ευρύ κοινό χρηματιστηριακά ζητήματα κρύβεται το βουνό των ερωτημάτων, σε ένα μεγάλο μέρος των οποίων οφείλουν πρωτίστως να απαντήσουν άμεσα η κυβέρνηση και το υπερταμείο που τηρούν «σιγή ασυρμάτου» (τα λιμάνια στην Ευρωπαϊκή Ενωση θεωρούνται και είναι στρατηγικές υποδομές – Κανονισμός 2022/1031).
Οπως παρατηρούσαν παράγοντες της αγοράς που μίλησαν στην «Εφ.Συν.», «μια έξοδος από το Χρηματιστήριο θα σημάνει ουσιαστικά το τέλος των εταιρικών ελέγχων, δηλαδή θα λύσει τα χέρια των ιδιοκτητών να χειριστούν όπως θέλουν κρίσιμα ζητήματα».
Υφίστανται πάντως συγκεκριμένες προβλέψεις στη σύμβαση παραχώρησης που δίνουν το δικαίωμα στο ελληνικό Δημόσιο -αν θέλει- να ασκεί ελέγχους στον ΟΛΘ.
Ακολουθεί το ερώτημα τι συνδέει τις εταιρείες του Ιβάν Σαββίδη και το λιμάνι Θεσσαλονίκης με τα συμφέροντα του θηριώδους ομίλου Dreyfus. Τα πρώτα δημοσιεύματα στην Ελλάδα εστίασαν περισσότερο στο κουτσομπολιό, τη ζωή της Margarita Louis-Dreyfus, της «τσαρίνας» όπως την αποκαλεί ο διεθνής Τύπος.
Εδώ μπορούμε να επισημάνουμε τρεις συμπτώσεις:
1) Ρωσική καταγωγή των επικεφαλής των ομίλων Lοuis Dreyfus και Σαββίδη. Παράλληλα οι δύο όμιλοι δραστηριοποιούνται και στη Ρωσία.
2) Η κύρια δραστηριότητα του ομίλου Lοuis Dreyfus είναι ο κλάδος των τροφίμων και όπως είναι γνωστό, ο όμιλος Σαββίδη δραστηριοποιείται, επίσης, στον ίδιο κλάδο στη Ρωσία.
3) Κοινή ενασχόληση με το ποδόσφαιρο (ΠΑΟΚ, Oλιμπίκ Μαρσέιγ, Σάντερλαντ).
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας