• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    20°C 17.6°C / 22.4°C
    1 BF
    62%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    19°C 15.5°C / 21.3°C
    2 BF
    65%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 16.0°C / 21.0°C
    2 BF
    64%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    1 BF
    48%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    1 BF
    82%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 15.0°C / 18.2°C
    1 BF
    73%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.4°C / 14.5°C
    1 BF
    71%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 16.5°C / 16.5°C
    1 BF
    47%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.8°C / 18.0°C
    2 BF
    72%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    2 BF
    45%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.4°C / 20.8°C
    1 BF
    52%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.7°C / 20.7°C
    2 BF
    68%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    0 BF
    68%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 18.4°C
    2 BF
    72%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 15.5°C / 21.0°C
    0 BF
    57%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.8°C / 21.8°C
    2 BF
    68%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    19°C 17.9°C / 22.7°C
    2 BF
    52%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    19°C 17.3°C / 18.8°C
    2 BF
    82%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 16.7°C / 18.9°C
    2 BF
    81%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 14.6°C
    0 BF
    50%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πάτησε το τρένο επενδύσεις 600 εκατ. ευρώ

  • A-
  • A+
ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Σήμερα στη Βουλή ψηφίζεται η νέα σύμβαση με τους Ιταλούς ● Τι προέβλεπε το Μνημόνιο Συνεργασίας το 2019 και πώς «εκτροχιάστηκε» η συμφωνία ● Τι συμβαίνει με την επιδότηση των 50 εκατ. ετησίως από το ελληνικό Δημόσιο που προβλέπει να διατηρηθούν χαμηλά τα εισιτήρια και οι άγονες γραμμές.

«Τρένο» αλλά με την όπισθεν πάνε οι επενδύσεις που αναλαμβάνουν να κάνουν οι Ιταλοί της πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Πάνω από 600 εκατομμύρια επενδύσεων σε τροχαίο υλικό και ακίνητα εκτροχιάστηκαν από το Μνημόνιο που είχαν υπογράψει με τη σημερινή κυβέρνηση το 2019, παρά το γεγονός ότι η αποζημίωση που θα εισπράξουν στην επόμενη δεκαπενταετία παραμένει στα 930 εκατ. ευρώ, όπως αναφέρεται και στη σύμβαση Δημόσιας Υπηρεσίας που η ίδια κυβέρνηση θέλει σήμερα να ψηφιστεί στη Βουλή.

Το Μνημόνιο Συνεργασίας ανάμεσα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ (νυν Hellenic Train) υπεγράφη στις 29 Νοεμβρίου 2019 – από τη μία πλευρά ο υπουργός Κ. Καραμανλής και από την άλλη ο τότε διευθύνων σύμβουλος Φίλιππος Τσαλίδης, που έχει αντικατασταθεί από τον Μαουρίτσιο Καποτόρτο.

Οπως αναφέρεται στο κείμενο, το Μνημόνιο υπεγράφη τότε διότι είχαν ήδη ξεκινήσει οι διαδικασίες υπογραφής της νέας σύμβασης Δημόσιας Υπηρεσίας (ΥΔΥ). Οι Ιταλοί της κρατικής Ferrovia dello Stato Italiane (FSI) είχαν αποκτήσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ το 2017 και μαζί, κληρονόμησαν την παλιά σύμβαση βάσει της οποίας το ελληνικό Δημόσιο την επιδοτούσε με 50 εκατ. ευρώ ετησίως. Η επιδότηση αυτή προβλέπεται διεθνώς ώστε να παραμένει χαμηλά το εισιτήριο για τους επιβάτες, με το σκεπτικό ότι ο σιδηρόδρομος είναι το πλέον συμφέρον μέσο από πλευράς αναπτυξιακής και περιβαλλοντικής. Το ζητούμενο, όμως, είναι πάντοτε με ποιους όρους δίνεται αυτή η επιδότηση.

Εκτός από τη διατήρηση των εισιτηρίων σε χαμηλά επίπεδα, οι δημόσιες αρχές επιδιώκουν μέσω της επιδότησης να μένουν σε λειτουργία δρομολόγια που θεωρούνται «άγονα» αλλά και να συνεχίζονται οι επενδύσεις εκείνες που θα βελτιώνουν τις υπηρεσίες προς τους επιβάτες. Με αυτό το σκεπτικό, στο όχι και τόσο μακρινό 2019 η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είχε συμφωνήσει με τον Κ. Καραμανλή συγκεκριμένες επενδύσεις, συνολικής αξίας 805-990 εκατ. ευρώ.

Οι επενδύσεις αυτές αφορούσαν τα «Οφέλη για την Ελληνική Οικονομία από την 15ετή ανάθεση των ΥΔΥ στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ» και περιλάμβαναν:

 160-180 εκατομμύρια ευρώ για μίσθωση (από τη ΓΑΙΑΟΣΕ) τροχαίου υλικού και την αναβάθμιση μισθωμένων αμαξοστοιχιών. Με βάση τη σύμβαση, που τελικά υπογράφεται, το κόστος αυτό πέφτει στα 101 εκατομμύρια.

 400-450 εκατομμύρια ευρώ για νέο τροχαίο υλικό και ανακατασκευές παλαιών συρμών. Το ποσό αυτό καταβαραθρώνεται στα 47,5 εκατ., όσα δηλαδή δήλωσαν οι Ιταλοί ότι τους κόστισαν τα ETR («Λευκά Βέλη») που ανακατασκεύασαν οι ίδιοι. Ολο το υπόλοιπο νέο υλικό (τρένα υδρογόνου-ηλεκτρικά) θα το αγοράσει το Δημόσιο και θα το μισθώσει στους Ιταλούς.

 100-150 εκατομμύρια ευρώ για επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες (πωλήσεις εισιτηρίων, εξοπλισμός συρμών, πληροφοριακά συστήματα, εφαρμογές συντήρησης-καθαρισμού κ.λπ.). Το ποσό αυτό συρρικνώνεται στα 15 εκατομμύρια στη σύμβαση που ψηφίζεται σήμερα στη Βουλή. Προφανώς, το κόστος αυτό μεταβιβάζεται στους δημόσιους φορείς (ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ) που θα πρέπει να ψάξουν δικούς τους πόρους.

 Οι επενδύσεις που εξαφανίζονται από την ΥΔΥ είναι εκείνες που αφορούν σιδηροδρομικά ακίνητα πάσης μορφής και στο Μνημόνιο κυμαίνονταν μεταξύ 145 και 210 εκατ. ευρώ.

Ο νομικός σύμβουλος με τη διπλή ιδιότητα

Οπως είναι προφανές, η τελική σύμβαση ΥΔΥ, που ήδη υπεγράφη τον περασμένο Απρίλιο και σήμερα ψηφίζεται από τη Βουλή, είναι πολύ «ελαφρύτερη» για τους Ιταλούς, που έγιναν αφεντικά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς τους απαλλάσσει από πολύ σοβαρές επενδύσεις, ενώ κρατά σταθερή την επιδότηση, που θα φτάσει στα 930 εκατ. σε βάθος 15ετίας, περιλαμβανομένου του ΦΠΑ.

Σε αυτό το... ξαλάφρωμα, ελέγχονται οι ευθύνες όχι μόνο της πολιτικής ηγεσίας αλλά και συγκεκριμένου νομικού συμβούλου ο οποίος, σύμφωνα με πληροφορίες, εργάζεται στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ενώ ταυτόχρονα εμφανίζεται ως πληρεξούσιος και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ο δικηγόρος, τα στοιχεία του οποίου βρίσκονται στη διάθεση της «Εφ.Συν.», εμφανίζεται στις διαπραγματεύσεις μεταξύ Δημοσίου - ΤΡΑΙΝΟΣΕ με διπλή ιδιότητα που δεν συνάδει με τη δεοντολογία.

Στη Διαύγεια του υπουργείου Υποδομών-Μεταφορών εμφανίζεται από το 2020 ως συνεργάτης της πολιτικής ηγεσίας, αρμόδιος για τη σύνταξη νόμων που αφορούν δημόσια έργα και προμήθειες, ενώ είναι αποσπασμένος από δημόσιο φορέα.

Ταυτόχρονα, όμως, εκπροσωπεί και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ την ώρα που εκείνη βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με το ίδιο υπουργείο σχετικά με τις υποχρεώσεις που αναλαμβάνει με τη σύμβαση Δημόσιας Υπηρεσίας.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Κανιβαλισμός στις ράγες
Θύματα και «κανιβαλισμού» πέφτουν τα τρένα των ελληνικών σιδηροδρόμων καθώς αντί να αγοραστούν ανταλλακτικά, αφαιρούνται από άλλα τρένα που έχουν ακινητοποιηθεί για διάφορους λόγους και δεν επισκευάζονται.
Κανιβαλισμός στις ράγες
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Σφυροκόπημα σε Καραμανλή για τις χαμένες επενδύσεις 600 εκατ. ευρώ
Μόνο με τις ψήφους της Ν.Δ. επικυρώθηκε στη Βουλή η συμφωνία με τους Ιταλούς της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ● Τα κόμματα της αντιπολίτευσης άσκησαν συλλήβδην κριτική επικαλούμενα τις αποκαλύψεις της «Εφ.Συν.» για το θέμα.
Σφυροκόπημα σε Καραμανλή για τις χαμένες επενδύσεις 600 εκατ. ευρώ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Το μετρό Πειραιά σκαλώνει στις... ραδιοεπικοινωνίες
Επεσαν στις... ράγες οι κυβερνητικές υποσχέσεις για παράδοση τριών σταθμών φέτος το καλοκαίρι ● Οι εμπλεκόμενες εταιρείες επικαλούνται ελλιπή ραδιοκάλυψη στις δοκιμές λειτουργίας.
Το μετρό Πειραιά σκαλώνει στις... ραδιοεπικοινωνίες
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Πρόβα «δελτίου» στο ηλεκτρικό ρεύμα
Υπό τον φόβο μιας ενεργειακής κρίσης που θα οδηγήσει σε υποχρεωτικές διακοπές ηλεκτροδότησης και «δελτίου στο ρεύμα», η κυβέρνηση ήρθε χθες να εξαγγείλει σχέδιο εξοικονόμησης στο Δημόσιο.
Πρόβα «δελτίου» στο ηλεκτρικό ρεύμα
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Εγκλημα» στη σύμβαση-εξπρές με τους Ιταλούς για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Τα σκοτεινά σημεία της συμφωνίας που αποκρύπτουν και υπεγράφη με την FSI- Trenitalia πάνω στο μοντέλο «ιδιωτικοποίηση με λεφτά του Δημοσίου».
«Εγκλημα» στη σύμβαση-εξπρές με τους Ιταλούς για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Η ΔΕΗ από μονοπώλιο, μέλος του «καρτέλ»
Θύματα μιας πολιτικής ανοίγματος του ανταγωνισμού «πάση θυσία» και μείωσης του ποσοστού της ΔΕΗ, χωρίς όμως να μειωθούν τα κέρδη ούτε εκείνης ούτε των ανταγωνιστών της, είναι εκατομμύρια καταναλωτές που...
Η ΔΕΗ από μονοπώλιο, μέλος του «καρτέλ»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας