Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Προϋπολογισμός με «γκρίζες» προβλέψεις και πολλά ερωτηματικά
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Προϋπολογισμός με «γκρίζες» προβλέψεις και πολλά ερωτηματικά

  • A-
  • A+
Το προσχέδιο για το 2020 περιλαμβάνει τις υποσχέσεις της Θεσσαλονίκης, αλλά και φορολογικά «ισοδύναμα» 1,2 δισ. ευρώ ● Πρόσθετα φορολογικά έσοδα 800 εκατ. ευρώ για να κλείσει το δημοσιονομικό κενό. Θα προέλθουν από τον ενιαίο συντελεστή 30% για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, από τη διεύρυνση του ΕΝΦΙΑ, την αύξηση των αντικειμενικών αξιών και την επέκτασή τους σε 7.000 περιοχές.

Γεμάτος με δύσκολες ασκήσεις, γκρίζες ζώνες και πολλά ερωτηματικά ως προς τα βασικά μεγέθη του είναι ο προϋπολογισμός του 2020. Πρώτο μεγάλο ερωτηματικό για το προσχέδιο που κατατέθηκε χθες στη Βουλή είναι η πρόβλεψη για πρωτογενές πλεόνασμα 3,56% του ΑΕΠ ή 7,026 δισ. ευρώ τον επόμενο χρόνο, συμπεριλαμβάνοντας το πακέτο με τις εξαγγελίες της Θεσσαλονίκης ύψους 1,2 δισ. ευρώ.

Είναι μια γκρίζα πρόβλεψη, καθώς τελεί υπό την αίρεση ότι τα μέτρα ενίσχυσης των εσόδων που παρουσίασε η κυβέρνηση στους δανειστές θα φέρουν νέο χρήμα 800 εκατ. ευρώ στα κρατικά ταμεία.

Πρόκειται για την οριζόντια αύξηση του ορίου πληρωμών με πλαστικό χρήμα στο 30% του ετήσιου εισοδήματος προκειμένου να κατοχυρωθεί το αφορολόγητο όριο και την αναθεώρηση των τιμών στα ακίνητα με παράλληλη επέκταση του συστήματος του αντικειμενικού προσδιορισμού.

Τουλάχιστον 7.000 περιοχές από ολόκληρη τη χώρα βρίσκονται εκτός συστήματος, με αποτέλεσμα να πληρώνουν πολύ χαμηλό ΕΝΦΙΑ, ακόμα και υπερπολυτελείς βίλες. Με την ένταξή τους στον αστερισμό του αντικειμενικού το οικονομικό επιτελείο προσδοκά έσοδα αυξημένα κατά 142 εκατ. ευρώ σε σχέση με φέτος.

Ο λογαριασμός του ΕΝΦΙΑ για το 2020 θα είναι παράλληλα αυξημένος και από την αναθεώρηση των αντικειμενικών τιμών των ακινήτων. Το στοίχημα για την κυβέρνηση είναι να μην επηρεαστεί αρνητικά η εισπραξιμότητα του ΕΝΦΙΑ τον επόμενο χρόνο και φορτωθεί με νέα χρέη η δεξαμενή με τα ληξιπρόθεσμα.

Για την Ιστορία πάντως η εισπραξιμότητα του φόρου θεωρείται χαμηλή από τους δανειστές. Κινείται στο 75%, ενώ η κυβέρνηση στοχεύει στην αύξησή της στο 81% - 82%. Διαρροή εσόδων είναι σίγουρο ότι θα υπάρξει, εφόσον η κεραμίδα από τον νέο ΕΝΦΙΑ πέσει βαριά στους ιδιοκτήτες των ακινήτων.

Είναι ήδη βαρύς ο πέλεκυς για τους φορολογούμενους από το νέο μέτρο για το «χτίσιμο» του αφορολόγητου ορίου που θα ισχύσει από το 2020. Μισθωτοί, συνταξιούχοι και αγρότες θα πρέπει να συγκεντρώνουν ηλεκτρονικές αποδείξεις ίσες με το 30% του εισοδήματός τους.

Το οικονομικό επιτελείο υπολογίζει σε έσοδα 642 εκατ. ευρώ από την ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, ενώ δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι θα τα μαζέψει. Οι δανειστές είναι επιφυλακτικοί και σε αυτό το μέτρο επιμένοντας ότι το ανώτερο ποσό που μπορεί να έρθει στα ταμεία δεν ξεπερνά τα 400 με 500 εκατ. ευρώ.

Αφορολόγητο

Από το νέο έτος για να έχει κάποιος στο ακέραιο το αφορολόγητο όριο των 8.636 ευρώ θα πρέπει να καλύπτει το ζητούμενο ποσό, ειδάλλως θα πληρώνει φόρο επί των αποδείξεων που θα του λείπουν. Για παράδειγμα, για ετήσιο εισόδημα 10.000 ευρώ σήμερα απαιτούνται 1.000 ευρώ σε ηλεκτρονικές αποδείξεις. Από τη νέα χρονιά θα απαιτούνται 3.000 ευρώ.

Στην περίπτωση που κάποιος δεν συγκεντρώσει τον απαιτούμενο αριθμό αποδείξεων θα έχει «πέναλτι» (περίπου 20-22%) επί της διαφοράς. Στην περίπτωση δηλαδή που ο προηγούμενος υπόχρεος συγκεντρώσει αποδείξεις αξίας 1.500 ευρώ θα πληρώσει φόρο (1.500 ευρώ x 20%) 300 ευρώ.

Πρέπει να σημειωθεί ότι μέσα στο ποσό των 642 εκατ. ευρώ περιλαμβάνονται και έσοδα από την πάταξη της φοροδιαφυγής. Καμία κυβέρνηση, τουλάχιστον από τη μεταπολίτευση και μετά, δεν έχει καταφέρει να νικήσει αυτό το... λιοντάρι.

Γκρίζα ζώνη για τον νέο προϋπολογισμό είναι επίσης η πρόβλεψη για ανάπτυξη 2,8% το 2020 σε ένα διεθνές περιβάλλον ιδιαίτερα ρευστό.

Η ανάπτυξη για το 2019 εκτιμάται ότι θα κινηθεί στην περιοχή του 2%, τη στιγμή που ξένοι οίκοι και διεθνείς οργανισμοί έχουν κατεβάσει τον πήχη για τον ρυθμό μεγέθυνσης της ελληνικής οικονομίας στο 1,8% με 1,9%.

Σε ό,τι αφορά το φετινό πλεόνασμα, και παρά τα θετικά μέτρα Τσίπρα τον περασμένο Μάιο, θα ανέλθει στο 3,68% του ΑΕΠ. Είναι απορίας άξιον πάντως το εξής γεγονός: πώς οι αρχικές ανησυχίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής περί δημοσιονομικού κενού 1% του ΑΕΠ το 2019 από τις παροχές του Αλέξη Τσίπρα έχουν εξαφανιστεί από τον χάρτη;

Ο προϋπολογισμός έχει μπροστά του και μια δύσκολη άσκηση: να περάσει επιτυχώς από τη διαδικασία του ευρωπαϊκού εξαμήνου κλείνοντας νωρίτερα το δημοσιονομικό κενό του 1 δισ. ευρώ το οποίο στις σελίδες του προσχεδίου είναι ακόμα ανοιχτό.

Δημοσιονομικό Συμβούλιο: Nαι μεν αλλά για τους στόχους

Αισιόδοξο αλλά εφικτό, χαρακτηρίζει το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο τον στόχο του προϋπολογισμού για αύξηση του ΑΕΠ 2,8% το 2020. Στο πόρισμά του για το προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού, το Συμβούλιο υιοθετεί τις μακροοικονομικές/δημοσιονομικές προβλέψεις της κυβέρνησης, πλην όμως αναδεικνύει τις εστίες αβεβαιότητας.

Σε αυτό το πλαίσιο, σύμφωνα με τους οικονομολόγους του Συμβουλίου, «ο στόχος για αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,8% το 2020 θεωρείται μεν ιδιαίτερα απαιτητικός, αλλά με αφετηρία τον θετικό αντίκτυπο του 2019 είναι υπό προϋποθέσεις επιτεύξιμος».

Επίσης, οι δύο συνιστώσες του ΑΕΠ που θα καθορίσουν την τελική διαμόρφωση του ρυθμού μεγέθυνσης για το 2020 είναι η ιδιωτική κατανάλωση και οι επενδύσεις. Ιδιαίτερη βαρύτητα πρέπει να δοθεί στην αντιμετώπιση των ανασχετικών παραγόντων της πιστωτικής επέκτασης, στη διασφάλιση του στόχου των δημόσιων επενδύσεων και στην ενίσχυση των ιδιωτικών.

Για την ιδιωτική κατανάλωση το Δημοσιονομικό Συμβούλιο τονίζει ότι η αύξησή της κατά 1,8% το 2020 είναι σημαντικά υψηλότερη σε σχέση με τους στόχους του Προγράμματος Σταθερότητας 2019-2022.

Η αναθεώρηση αυτή θεωρείται πολύ αισιόδοξη, λαμβανομένου υπόψη ότι το πρώτο εξάμηνο η ιδιωτική κατανάλωση βρίσκεται σε ελαφρά κάμψη (0,4%) σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2018. Ο σημαντικότερος παράγοντας ο οποίος θα μπορούσε να επιδράσει καταλυτικά στην αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης είναι η πιστωτική επέκταση, η οποία εξακολουθεί να παραμένει σε αρνητικό έδαφος.

Οι προβλέψεις για τις εισαγωγές - εξαγωγές το 2020, αναφέρει το πόρισμα, αναθεωρούν προς τα κάτω το σενάριο του Προγράμματος Σταθερότητας, τόσο για τις εξαγωγές 0,3% όσο και για τις εισαγωγές 0,5%.

Η αναθεώρηση ως προς τις εξαγωγές αξιολογείται ως ρεαλιστική, ενδεχομένως και συντηρητική, λόγω της μείωσης της ζήτησης που αναμένεται στις χώρες της ευρωζώνης, του «διεθνούς εμπορικού πολέμου», και της ανάκαμψης ανταγωνιστικών ως προς τον τουρισμό αγορών (π.χ. Τουρκία).

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Δραστικό «κούρεμα» στις φοροελαφρύνσεις
Στο 1,5 δισ. ευρώ βλέπουν οι δανειστές το δημοσιονομικό κενό, τρεις μέρες πριν την κατάθεση του προσχεδίου προϋπολογισμού ● Αποκλείουν την κάλυψη του κενού με τα κέρδη των κεντρικών τραπεζών από τα ελληνικά...
Δραστικό «κούρεμα» στις φοροελαφρύνσεις
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Οι φοροελαφρύνσεις στο μικροσκόπιο των δανειστών
Το υπουργείο Οικονομικών πρέπει να πείσει για το ισοζύγιο ανάμεσα στο 1,2 δισ. των ελαφρύνσεων και την ισόποση μείωση των κρατικών δαπανών, ειδάλλως θα αμφισβητηθεί το αφορολόγητο.
Οι φοροελαφρύνσεις στο μικροσκόπιο των δανειστών
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Το αλαλούμ με τον ΕΝΦΙΑ πάτησε φρένο στα έσοδα
Oι παλινωδίες της κυβέρνησης στο μείζον ζήτημα της νέας ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών, η κόπωση στις εισπράξεις από τον ΕΝΦΙΑ και εσχάτως η άτυπη έναρξη της προεκλογικής περιόδου βάζουν φωτιά στα έσοδα του...
Το αλαλούμ με τον ΕΝΦΙΑ πάτησε φρένο στα έσοδα
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Παράθυρο για πλούσιο «μέρισμα»
Στο οικονομικό επιτελείο έχουν τέσσερις επιλογές για τον πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο που δημιουργείται από το υπερπλεόνασμα και ο οποίος σε απόλυτα νούμερα προσεγγίζει τα 300 εκατ. ευρώ.
Παράθυρο για πλούσιο «μέρισμα»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Μεταξύ αισιοδοξίας και ρεαλισμού
Τόσο το ΔΝΤ όσο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρούν υπεραισιόδοξη την πρόβλεψη για ανάκαμψη 2,8% της ελληνικής οικονομίας το 2020, προτρέποντας στην υιοθέτηση συντηρητικότερων εκτιμήσεων με το τελικό σχέδιο...
Μεταξύ αισιοδοξίας και ρεαλισμού

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας