Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Φιλί της ζωής για μια... κυρία 178 ετών

Γραφείο της Thomas Cook

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Φιλί της ζωής για μια... κυρία 178 ετών

  • A-
  • A+
Ο βρετανικός κολοσσός στον χώρο του μαζικού τουρισμού παλεύει να σταθεί όρθιος μετά το κραχ του 2008 και την οικονομική κρίση που ακολούθησε.

«Χρήμα ζεστό» αναζητεί η Thomas Cook, ένας από τους μεγαλύτερους tour operators του κόσμου, προκειμένου να μην καταρρεύσει τον επόμενο χειμώνα.

Ο βρετανικός κολοσσός -πρωτοπόρος του μαζικού τουρισμού στον πλανήτη- ανακοίνωσε χθες ότι βρίσκεται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες του και το μεγαλύτερο μέτοχό του, τον κινεζικό πολυσχιδή όμιλο Fosun, για τη χορήγηση μιας νέας «ένεσης ρευστότητας» ύψους 150 εκατ. λιρών.

Η ανακοίνωση της βρετανικής εταιρείας έρχεται περίπου ένα μήνα μετά την αποκάλυψη ότι διαπραγματευόταν τη λήψη πακέτου διάσωσης 750 εκατ. λιρών από τη Fosun. Η τελευταία έχει έδρα τη Σανγκάη και διατηρεί μερίδια σε πλειάδα εταιρειών ανά τον κόσμο, μεταξύ των οποίων ασφαλιστικές, ακινήτων, τουρισμού και ποδοσφαιρικές.

Η Cook ευελπιστεί ότι τα επιπλέον 150 εκατ. λίρες θα της προσφέρουν το μαξιλάρι ρευστότητας που χρειάζεται για τους μήνες του χειμώνα, περίοδο κατά την οποία οι ταξιδιωτικοί πράκτορες αγοράζουν χώρο σε ξενοδοχεία της υφηλίου πριν από το κύμα κρατήσεων του επόμενου καλοκαιριού. Η είδηση, όπως αναμενόταν τροφοδότησαν νέα ερωτηματικά για το αν η εταιρεία θα καταφέρει να επιβιώσει και οδήγησαν τη μετοχή 20% χαμηλότερα, στις 6,2 πένες.

Ο τίτλος τής Τhomas Cook έχει χάσει περισσότερο από το 90% της αξίας του από τον περσινό Μάιο όταν βρισκόταν στις 140 πένες. Στο πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος οικονομικού της έτους –που εξέπνευσε στις 31 Μαρτίου– η εταιρεία εμφάνισε ζημιές 1,5 δισ. λιρών.

Η διοίκησή της τις απέδωσε στην αναποφασιστικότητα των Βρετανών πελατών να προχωρήσουν σε κρατήσεις καλοκαιρινών διακοπών λόγω της αβεβαιότητας του Brexit.

Τα προβλήματα της Thomas Cook είναι βαθύτερα και αντικατοπτρίζουν σε μεγάλο βαθμό το ιδιαίτερα ευάλωτο μοντέλο ανάπτυξης που έχουν υιοθετήσει οι επιχειρήσεις του κλάδου της. Η βρετανική εταιρεία παλεύει να σταθεί όρθια μετά το κραχ του 2008 και την οικονομική κρίση που ακολούθησε, εν μέσω συσσώρευσης τεράστιων χρεών, εντονότερου ανταγωνισμού και ραγδαίων αλλαγών στον κλάδο.

Το Κίνημα της Εγκράτειας

Η Thomas Cook δεν είναι βέβαια μια τυχαία εταιρεία τουρισμού, είναι η μεγαλύτερη. Η ιστορία της ξεκινά από το 1841, όταν ένας 32χρονος Βρετανός επιπλοποιός και πρώην Βαπτιστής ιεροκήρυκας, ο Τόμας Κουκ, «επινοεί» τη μαζική μεταφορά οπαδών του Κινήματος της Εγκράτειας (που μάχονταν κατά της χρήσης αλκοόλ) από το Λέστερ σε μια συνάντησή τους στο Λάφμπορο, με μισθωμένο τρένο. Περί τους 500 επιβάτες ταξίδεψαν με επιστροφή μια απόσταση 12 μιλίων πληρώνοντας εισιτήριο μόλις σελίνι.

Το ταξίδι αυτό ήταν η αρχή του μαζικού τουρισμού στον σύγχρονο κόσμο. Από το 1845 ο Κουκ ξεκίνησε την οργάνωση ταξιδιών και εκδρομών έναντι τιμήματος, αρχικά εντός της Βρετανίας και αργότερα στην υπόλοιπη Ευρώπη, την Αίγυπτο και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Το 1872 συνεταιρίζεται με τον γιο του, Τζον Μέισον Αντριου Κουκ, και μετονομάζει το γραφείο ταξιδίων σε Thomas Cook & Son. Εγκαθίστανται στο Λονδίνο και πουλούν εκτός από ταξίδια και διάφορα αξεσουάρ, όπως βαλίτσες, ταξιδιωτικούς οδηγούς, τηλεσκόπια. Εισάγουν τη χρήση των κουπονιών για ταξιδιώτες.

Ο χρήστης τους εξασφαλίζει διανυκτερεύσεις σε ξενοδοχεία και γεύματα σε εστιατόρια της λίστας Κουκ, μεταφορές με τρένα ή άλλα μέσα σε ξένες χώρες.

Μέχρι το 1888 η εταιρεία αναπτύσσει δικά της γραφεία σε διάφορα μέρη του κόσμου. Μεταξύ άλλων και τρία στην Αυστραλία και ένα στο μακρινό Οκλαντ της Νέας Ζηλανδίας. Η εταιρεία κατάφερε να επιβιώσει στη διάρκεια στον 20ού αιώνα των δύο παγκοσμίων πολέμων, αλλάζοντας χέρια και αποφεύγοντας τη χρεοκοπία.

Μετά τη δεκαετία του 1950 και την παρατεταμένη περίοδο οικονομικής ανάπτυξης που ακολούθησε, οι δραστηριότητες της εκτοξεύτηκαν καθιστώντας μεγαλύτερη και πιο επιτυχημένη εταιρεία του κλάδου της.

ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ισχυρές πιέσεις στην TUI
Το περσινό θερμό καλοκαίρι και η αβεβαιότητα του Brexit επέδρασαν αρνητικά στις κρατήσεις των πελατών του, ενώ η απαγόρευση στις πτήσεις των αεροσκαφών Boeing 737 MAX αύξησε σημαντικά το λειτουργικό κόστος του...
Ισχυρές πιέσεις στην TUI
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Το χρυσάφι της Βενεζουέλας, η Τράπεζα της Αγγλίας και οι Αμερικανοί
Σημαντικά ερωτήματα για τον ρόλο της Τράπεζας της Αγγλίας ως διεθνούς αποθετηρίου γεννά η άρνησή της να επιστρέψει στη Βενεζουέλα χρυσό που η χώρα της Λατινικής Αμερικής διατηρεί σε αυτήν. Πριν από περίπου δύο...
Το χρυσάφι της Βενεζουέλας, η Τράπεζα της Αγγλίας και οι Αμερικανοί
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Δούρειος ίππος για τον... παράδεισο
Αν ήταν χώρα, θα ήταν η 5η μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου. Μια επιχειρηματική οντότητα με 300 χιλιάδες εργαζομένους σε πέντε ηπείρους και διαχείριση πλούτου 3.000 δισ. δολαρίων, η HSBC, η τράπεζα του οπίου...
Δούρειος ίππος για τον... παράδεισο
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ανεξέλεγκτοι ελεγκτές
Paradise Papers: Οι μεγαλύτερες εταιρείες ορκωτών λογιστών του κόσμου αποδεικνύονται βασικοί αρωγοί της αδιαφάνειας και αρχιτέκτονες δομών «επιθετικού φορολογικού σχεδιασμού» των απανταχού «παραδείσων». Βασική...
Ανεξέλεγκτοι ελεγκτές
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Η φτήνια «έφαγε» τη Monarch
Λουκέτο έβαλε χθες τα ξημερώματα η πέμπτη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Βρετανίας, Monarch Airlines, ακυρώνοντας 300.000 κρατήσεις σε μελλοντικές της πτήσεις. Η βρετανική κυβέρνηση ζήτησε από την Αρχή...
Η φτήνια «έφαγε» τη Monarch

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας