Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τα παιδικά κόμικς επιστρέφουν

Αριστερά: «Το Νησί της Τρέλας» του Γιώργου Μελισσαρόπουλου.

Στο κέντρο: «Ο Ντετέκτιβ Αστραλ» του Νικόλα Στεφαδούρου.

Δεξιά: «Μαντλίν, η Γενναία Πριγκίπισσα» της Αρινέλα Κοτσίκο.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τα παιδικά κόμικς επιστρέφουν

  • A-
  • A+
«Το Νησί της Τρέλας», ο «Ντετέκτιβ Αστραλ» και η «Μαντλίν, η Γενναία Πριγκίπισσα» είναι οι τρεις πρώτοι τίτλοι μιας νέας σειράς κόμικς από τις εκδόσεις Σιδέρη που ελπίζουν να προσεγγίσουν νεαρούς σε ηλικία αναγνώστες, «επιστρατεύοντας» έμπειρους αλλά και νεότερους δημιουργούς

Μια νέα, φιλόδοξη σειρά κόμικς από τις εκδόσεις Σιδέρη για παιδιά-αναγνώστες.

Για πολλά χρόνια υπήρχε μια γενικευμένη –και λανθασμένη– άποψη ότι όλα τα κόμικς απευθύνονται μόνο σε παιδιά και, μάλιστα, ότι τα βλάπτουν κιόλας. Παρ’ όλα αυτά, πολλά παιδιά μεγάλωσαν διαβάζοντας κόμικς ή, καλύτερα, τα περισσότερα έμαθαν να διαβάζουν από τα κόμικς.

Τα πολλαπλά ερεθίσματα για την παιδική φαντασία, όμως, τα τελευταία χρόνια υποσκέλισαν τα κόμικς από τις προτιμήσεις τους. Τα παιδικά κόμικς και κυρίως τα περιοδικά που τα δημοσίευαν, ιδιαίτερα στην Ελλάδα, λιγόστεψαν, σχεδόν εξαφανίστηκαν, εκτός από κάποιες αποσπασματικές εξαιρέσεις.

Ενα καλό βιβλίο με κόμικς, ωστόσο, είναι πάντα ελκυστικό για τα παιδιά και, όταν μπορέσουν να το βρουν, είναι σίγουρο ότι θα το ρουφήξουν μονομιάς λόγω του μοναδικού συνδυασμού της εικόνας με τον λόγο, που κάνει την αφήγηση συναρπαστική. Πολλά τέτοια κόμικς για παιδιά φιλοδοξούν να κυκλοφορήσουν οι εκδόσεις Σιδέρη στο προσεχές διάστημα, έχοντας ήδη κάνει την αρχή με τους τρεις πρώτους τόμους της σειράς.

«Το Νησί της Τρέλας» // εκδόσεις Μιχ. Σιδέρη

«Το Νησί της Τρέλας» του Γιώργου Μελισσαρόπουλου διαδραματίζεται στη νήσο Τζαμάουα, όταν μια ομάδα άγριων πειρατών αναστατώνει την παραλία στην οποία διασκεδάζουν όλα τα ζωάκια-πρωταγωνιστές. Τότε «η έξυπνη Καλαμαρένια, ο γενναίος Μπανανέος και το μικρό Χταποδίνι ζητούν τη συμβουλή του σοφού Ναυαγογέροντα για να αντιμετωπίσουν τον πειρατή Πρασινογένη και τους παπαγάλους του».

«Ο Ντετέκτιβ Αστραλ» του Νικόλα Στεφαδούρου είναι μια διαστημική χιουμοριστική περιπέτεια στα πέρατα ενός τεράστιου και αφιλόξενου Γαλαξία. Ο «χειρότερος ντετέκτιβ του Διαστήματος» πρέπει να ολοκληρώσει μια ακόμη επικίνδυνη αποστολή απέναντι σε (όχι και τόσο τρομακτικούς) εξωγήινους και να αποτρέψει το τέλος του κόσμου που «Κρύβεται» σ’ ένα μικρό πακέτο.

Τέλος, η «Μαντλίν, η Γενναία Πριγκίπισσα» της Αρινέλα Κοτσίκο είναι ένα παραμύθι σε ένα μακρινό και όμορφο βασίλειο όπου η μικρή Μαντλίν ονειρεύεται να γίνει γενναία πολεμίστρια, αλλά όλοι την αποτρέπουν μια και είναι κορίτσι. Αυτή, όμως, δεν το βάζει κάτω και αποδεικνύει «πως δε μετρά το φύλο αλλά το θάρρος και η τόλμη να κυνηγάς τα όνειρά σου».

Και στις τρεις πρώτες εκδόσεις της σειράς «Η Συμμορία των Comics», τα σχέδια είναι έγχρωμα, ευκρινή, μεγάλα και φωτεινά, ώστε να μπορούν να τραβήξουν την προσοχή και το ενδιαφέρον ακόμα και των μικρότερων ηλικιακά αναγνωστών.

Οι ιστορίες αν και, για ευνόητους λόγους, απλές ως προς την πλοκή, είναι προσεγμένες, δεν υποτιμούν τη νοημοσύνη των παιδιών και ακόμα και οι λιγοστές «βίαιες» σκηνές δεν είναι, μάλλον, ενοχλητικές για παιδιά που γνωρίζουν ανάγνωση.

Αν η σειρά συνεχιστεί και συμμετέχουν σ’ αυτήν ακόμη περισσότεροι σύγχρονοι Ελληνες δημιουργοί, είναι πιθανό να συμβάλει στη δημιουργία μιας νέας γενιάς Ελλήνων αναγνωστών που διαβάζουν κόμικς από την παιδική τους ηλικία. Τέτοιοι αναγνώστες είναι απαραίτητοι σε μια τέχνη που έχει σπουδαίο παρόν στη χώρα μας και ίσως να έχει ένα ακόμη σπουδαιότερο μέλλον.

[email protected]

ΚΑΡΕ ΚΑΡΕ
Η Εβδομάδα των Παθών του Πρεζάκη
Δεν ήταν και πολύ συνηθισμένη η μεταφορά κειμένων της νεοελληνικής λογοτεχνίας σε κόμικς. Μέχρι που ανέλαβαν δράση οι Δημήτρης Βανέλλης (σενάρια) και Θανάσης Πέτρου (σχέδια). Οι δύο καλλιτέχνες επιστρέφουν με...
Η Εβδομάδα των Παθών του Πρεζάκη
ΚΑΡΕ ΚΑΡΕ
Οι Beatles πριν από τους Beatles
Το πιο διάσημο συγκρότημα στην ιστορία της ροκ μουσικής ήταν αναμφίβολα τα θρυλικά σκαθάρια, τα παιδιά-θαύματα από το Λίβερπουλ, οι μοναδικοί Beatles. Πώς ξεκίνησε αυτή η ανεπανάληπτη διαδρομή από τις...
Οι Beatles πριν από τους Beatles
ΚΑΡΕ ΚΑΡΕ
Οχι πια σεξ, μόνο τέχνη
Η Λουκρητία Βοργία, της γνωστής αναγεννησιακής οικογενείας, έχει μείνει στην ιστορία για την ακόλαστη ζωή, τους παθιασμένους έρωτες, τα φλογερά πάθη που πρόλαβε και έζησε στο σύντομο διάστημα του βίου της.
Οχι πια σεξ, μόνο τέχνη
ΚΑΡΕ ΚΑΡΕ
Μια απώλεια, δύο θρήνοι, τρεις σκιές
Υστερα από μια μεγάλη απώλεια, το δυσκολότερο πράγμα είναι η συνειδητοποίηση της πραγματικότητας, η συμφιλίωση μαζί της και η έναρξη μιας νέας ζωής. Χωρίς… Οταν η απώλεια αφορά ένα παιδί, το πρόβλημα μοιάζει...
Μια απώλεια, δύο θρήνοι, τρεις σκιές
ΚΑΡΕ ΚΑΡΕ
Καθαρές απαντήσεις στην Ακροδεξιά
Οι αισιόδοξοι θεωρούσαν μέχρι πρότινος ότι η ναζιστική ιδεολογία, ο ρατσισμός, οι φασιστικές αντιλήψεις, η ξενοφοβία ήταν περιθωριακές αγκυλώσεις κάποιων γραφικών νοσταλγών τού χθες. Τα πράγματα, όμως,...
Καθαρές απαντήσεις στην Ακροδεξιά
ΚΑΡΕ ΚΑΡΕ
Τα χρώματα μιας οργιώδους φαντασίας
Στην πανσπερμία των σύγχρονων εναλλακτικών κόμικς, περίοπτη θέση έχουν οι βιογραφίες. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων, ωστόσο, οι δημιουργοί κόμικς αποφεύγουν την αγιοποίηση και τον εξωραϊσμό του προσώπου που...
Τα χρώματα μιας οργιώδους φαντασίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας