• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 1.8°C / 4.0°C
    3 BF
    67%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    1°C -1.4°C / 3.0°C
    2 BF
    45%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 4.8°C / 5.5°C
    5 BF
    58%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    0°C -0.1°C / -0.1°C
    3 BF
    40%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C -0.4°C / 0.9°C
    4 BF
    60%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    -1°C -3.4°C / -0.4°C
    0 BF
    53%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    -6°C -5.6°C / -4.4°C
    2 BF
    54%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    1°C 1.3°C / 1.3°C
    2 BF
    70%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 4.9°C / 7.8°C
    4 BF
    62%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    1°C 1.2°C / 1.2°C
    3 BF
    73%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 6.2°C / 6.6°C
    6 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 2.3°C / 2.3°C
    5 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 6.3°C / 6.3°C
    5 BF
    61%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    2°C -0.5°C / 1.9°C
    3 BF
    48%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    2°C 0.5°C / 1.7°C
    1 BF
    89%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    3 BF
    45%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    1°C 0.8°C / 3.6°C
    3 BF
    87%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C 1.6°C / 1.6°C
    1 BF
    49%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -3.3°C / 0.3°C
    2 BF
    53%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    -3°C -3.4°C / -3.4°C
    1 BF
    65%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Διαβάζοντας μουσική, ακούγοντας κόμικς

  • A-
  • A+
Δύο πρόσφατες μουσικές παραστάσεις ανέδειξαν έναν πολύχρωμο «μαγικό» κόσμο, γκρεμίζοντας τα στεγανά ανάμεσα σε φαινομενικά διαφορετικές μορφές τέχνης.

Στο Καρέ Καρέ αγαπάμε τα κόμικς. Από την άλλη δεν αγαπάμε καθόλου τους απόλυτους διαχωρισμούς ανάμεσα στις τέχνες, πιστεύοντας ότι μέσα από την αλληλεπίδραση και τη μίξη προκύπτουν ενδιαφέροντα αποτελέσματα τα οποία ανοίγουν νέους καλλιτεχνικούς δρόμους.

Γι’ αυτό δεν κρύβουμε τη χαρά μας κάθε φορά που η αγαπημένη μας 9η Τέχνη συνδιαλέγεται με άλλες μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης. Κάτι τέτοιο συνέβη με δύο διαφορετικές παραστάσεις που παρακολουθήσαμε το προηγούμενο διάστημα, οι οποίες «παντρεύουν» τα κόμικς με τη μουσική αλλά και με το θέατρο, το μιούζικαλ και τη video art: το «Comic Concert» του Ιτάι Ντβόρι (Itay Dvori) και το «Musicoma» της Μαρίας-Ολιας Ντακογιάννη.

COMIC CONCERT

Συνδυάζοντας μουσική, μπαλονάκια ομιλίας και προβολή κόμικς ο ισραηλινής καταγωγής Βερολινέζος συνθέτης και πιανίστας Ιτάι Ντβόρι κατάφερε κάτι εξαιρετικά πρωτότυπο: να μας παρουσιάσει καρέ προς καρέ επιλεγμένα από τον ίδιο κόμικς, προσδίδοντάς τους δραματουργική ένταση μέσω της μουσικής. Παρότι αυτή η διαδικασία θυμίζει κάπως τη ζωντανή μουσική συνοδεία στις ταινίες του παλιού βωβού κινηματογράφου, στην ουσία πρόκειται για κάτι πιο ιδιαίτερο.

Και αυτό γιατί, σε αντίθεση με τις κινούμενες εικόνες και τα εναλλασσόμενα πλάνα των ταινιών που επιτρέπουν μια μεγαλύτερη ελευθερία στο ξεδίπλωμα της μουσικής, εδώ το εγχείρημα αποσκοπεί στο μουσικό αφηγηματικό «γεφύρωμα» στατικών σχεδιασμένων εικόνων με κενά μεταξύ τους και βασικό χαρακτηριστικό την «εσκεμμένη διαδοχή, με σκοπό να μεταβιβάσουν πληροφορίες και/ή να παράγουν μια αισθητική αντίδραση στον θεατή» (για να θυμηθούμε τον κλασικό ορισμό τού Scott Mc Cloud). Ο Ντβόρι πραγματοποιεί στην ουσία μια λάιβ μελοποίηση των κόμικς.

Η μουσική διαδρομή του καλλιτέχνη χαρακτηρίζεται από την πρωτοτυπία. Το 2013, μετά την εκπαίδευσή του ως συνθέτη, μαέστρου και πιανίστα, αποφάσισε να επικεντρωθεί στις μεγάλες αγάπες του παιδιόθεν, τον αυτοσχεδιασμό και το πιάνο. Εκτοτε έχει συνθέσει και διασκευάσει για το θέατρο, το ραδιόφωνο και τον κινηματογράφο, έχει διευθύνει ορχήστρες σε όλον τον κόσμο, ενώ συνθέσεις του έχουν ερμηνευτεί από αρκετά οργανικά και φωνητικά σύνολο σε Ευρώπη και Ισραήλ. Η σύνθεση μουσικής και η διεξαγωγή κονσέρτων βασισμένων σε κόμικς κορυφαίων σκιτσογράφων παγκοσμίως αποτελούν το σήμα κατατεθέν της δουλειάς του.

Ο Ιτάι Ντβόρι παρουσίασε το κόμικ κονσέρτο του στο αθηναϊκό κοινό στις 22 Οκτωβρίου 2022, στο πλαίσιο του Israeli Film Days που διοργάνωσε η πρεσβεία του Ισραήλ σε συνεργασία με τον κινηματογράφο «Τριανόν». Ανάμεσα στα κόμικς τα οποία «έντυσε» μουσικά με το πιάνο του ήταν τα «Pages from the Realist» και «Zila’fot» των Ισραηλινών καλλιτεχνών Ασάφ Χανούκα και Χιλά Νόαμ αντίστοιχα, το «Un océan d’amour» των Ουίλφριντ Λουπανό και Γκρέγκορι Πανασιόν, αλλά και σε περίοπτη θέση το «Γρα-Γρου» των δικών μας Γιάννη Παλαβού, Θανάση Πέτρου και Τάσου Ζαφειριάδη.

📌 Μάθετε περισσότερα για το Comic Concert στο: www.itaydvori.com


MUSICOMA

Το «Musicoma» είναι μια τζαζ ουτοπία όπου τα κόμικς συναντιούνται με το μιούζικαλ και τα όνειρα με την πραγματικότητα. Αρχικά κυκλοφόρησε σε μορφή γκράφικ νόβελ που για να διαβαστεί απαιτεί την αισθητηριακή χρήση όχι μόνο της όρασης, αλλά και της ακοής.

Πρόκειται, μεταφορικά και κυριολεκτικά, για τον κόσμο ενός ονείρου. Αφηγείται την ιστορία της Αλι Μπράουν, μιας νεαρής τραγουδίστριας της τζαζ τη δεκαετία του 1950, η οποία μετά μια επίθεση που δέχεται στους δρόμους του Μανχάταν βρίσκεται σε ημιθανή κατάσταση. Ενόσω είναι σε κώμα, το πνεύμα του μέντορά της Μπερντ μεσολαβεί για να της σώσει τη ζωή, αλλά και να δημιουργήσει για εκείνη μια ασφαλή εκδοχή της Νέας Υόρκης που θα την ονομάσει «Musicoma». Σε αυτή τη μουσική ουτοπία η ηρωίδα αφιερώνει τη ζωή της στην τζαζ, μέχρι που, εξήντα χρόνια μετά, η επίσκεψη του Κάμερον, ενός νεαρού millennial, θα αναταράξει τη «φούσκα» της ανατρέποντας την ίδια την αντίληψή της για τη ζωή.

Νους και ψυχή της γλυκόπικρης αυτής ερωτικής ιστορίας, που μπορεί να διαβαστεί και ως τζαζ μανιφέστο, η ταλαντούχα Μαρία-Ολια Ντακογιάννη. Γεννημένη στην Αθήνα το 1995, με σπουδές στο Ιστορικό-Αρχαιολογικό του ΕΚΠΑ, μουσικές σπουδές στην τρομπέτα και το άλτο σαξόφωνο και μεταπτυχιακές σπουδές στη Μουσειολογία, η Μαρία-Ολια συνδυάζει τις μουσικές αναζητήσειςτης στον κόσμο της τζαζ με τη μεγάλη αγάπη της, που δεν είναι άλλη από τα κόμικς. Η είσοδός της στην ελληνική σκηνή των κόμικς ως δημιουργού έγινε το 2018 στο 3ο Comic-Zine weekend της ΛΕ.ΦΙ.Κ, με την κυκλοφορία της πρώτης της αυτοέκδοσης με τίτλο «Starman».

Το «Musicoma» γεννήθηκε ως ιδέα και υλοποιήθηκε ως αυτοέκδοση στην Ισπανία. Την τελική χρωματική μορφή του την έλαβε από τον καλλιτέχνη Theodore Duck, για να κυκλοφορήσει τον Ιούνιο του 2021 από τις εκδόσεις Κομνηνός, συνοδεία ενός υπέροχου τζαζ cd με μουσική των Στέφανου Κοζάνη και Karina Rubinstein. Ενδιαφέρον είναι το ότι η βασική ιδέα πίσω από το κόνσεπτ ήταν εξ αρχής η δημιουργία μιας μουσικοθεατρικής παράστασης. Οι χάρτινες σελίδες υπήρξαν απλώς το εφαλτήριο για το πρώτο ελληνικό «κόμικς-μιούζικαλ», γι’ αυτό και ο τρόπος εικονογράφησης χαρακτηρίζεται από μια έντονη θεατρικότητα και μια δομή που συνδυάζει τη μουσική με την αφήγηση.

Κάπως έτσι προέκυψε το ομώνυμο μιούζικαλ που απολαύσαμε στις 11/12 στη σκηνή του Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός –αυτή η πολυαισθητηριακή εμπειρία, σε συν-σκηνοθεσία της Ντακογιάννη με τη Δανάη Κατσαμένη, όπου τα speech bubbles έγιναν διάλογοι, οι κινήσεις των ηθοποιών μπλέχτηκαν γλυκά με την animated εκδοχή των σκίτσων από τον Γιάννη Ντουσιόπουλο και το κουαρτέτο του Gilad Atzmon με τους ατμοσφαιρικούς φωτισμούς του Δημήτρη Παπαδόπουλου.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας