• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 1.5°C / 5.1°C
    3 BF
    74%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 2.0°C / 4.6°C
    5 BF
    40%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 5.4°C / 7.0°C
    4 BF
    57%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C 0.9°C / 1.1°C
    4 BF
    31%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    2°C 1.9°C / 2.4°C
    4 BF
    55%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C 0.0°C / 2.9°C
    2 BF
    47%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    -4°C -3.6°C / -1.6°C
    3 BF
    39%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    1°C 1.3°C / 1.3°C
    2 BF
    56%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 5.5°C / 8.2°C
    6 BF
    75%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 1.8°C / 3.9°C
    5 BF
    70%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.8°C / 6.4°C
    7 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 1.2°C / 4.7°C
    2 BF
    56%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 5.9°C / 5.9°C
    2 BF
    49%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 1.1°C / 2.9°C
    4 BF
    41%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 1.7°C / 3.5°C
    2 BF
    56%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    5 BF
    57%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 1.7°C / 4.3°C
    0 BF
    88%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 4.4°C / 5.3°C
    4 BF
    40%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    4°C 2.8°C / 4.7°C
    1 BF
    42%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    -4°C -3.9°C / -3.9°C
    2 BF
    53%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ρεμπέτικο Νοτούρνο

  • A-
  • A+
Η νέα αυτοέκδοση του -δικού μας- Περικλή Κουλιφέτη εξερευνά την περιθωριακή κοινωνία των προπολεμικών ρεμπετών, παρουσιάζοντας σε λίγες σελίδες ένα ατμοσφαιρικό ενσταντανέ εγκλήματος και πάθους.

Η δράση της ιστορίας τοποθετείται στον Πειραιά του 1929, την εποχή που το ρεμπέτικο, ένα ιδιόμορφο συνονθύλευμα λαϊκών μουσικών παραδόσεων της εποχής, έχει αρχίσει να αποκρυσταλλώνεται ως διακριτό και δημοφιλές είδος μουσικής, με καταλύτη τον ξεριζωμό των Μικρασιατών προσφύγων και την εγκατάστασή τους στην Ελλάδα. Τα ελληνικά λιμάνια και οι φτωχογειτονιές ήταν άλλωστε ο προνομιακός φυσικός χώρος όπου υφαινόταν η συγκεκριμένη μουσική στο περιθώριο και μακριά από την προβολή.

Πρωταγωνιστής είναι ο Μπάμπης ο σερμπέτης, ο οποίος επισκέπτεται το καφενείο της περιοχής του για να θαυμάσει τη φωνή και την παρουσία της πρώην συντρόφου του, της Ρίτας. Ο μαστρο-Νικόλας ο τεκετζής καμαρώνει την «αηδόνα» του που γεμίζει το μαγαζί με το εύρος της φωνής της, αφού τραγουδάει από αμανέδες και ρωμέικα μέχρι σμυρνέικα και αρμένικα.

Από τις πρώτες σελίδες της ιστορίας μπαίνουμε για τα καλά στην ατμόσφαιρα της εποχής, σε μια μυσταγωγική ρεμπέτικη βραδιά, μέσα στο καταγώγιο γεμάτο καπνό, φτηνό αλκοόλ, κομπολόγια, μουσικά όργανα και λαϊκά άσματα. Για να ολοκληρωθεί η μύηση των αναγνωστών, ο δημιουργός ορίζει με σαφήνεια τη μουσική υπόκρουση του πρώτου μέρους της ιστορίας: είναι το τραγούδι του Γιώργου Βιδάλη, «Μόρτισσα κακιά» (1927).

Το δράμα κλιμακώνεται γρήγορα, όταν εισάγεται ακόμη ένας χαρακτήρας. Ο Νότης ο Μπέκος, ο νέος δεσμός της Ρίτας, αποφυλακίζεται μετά έξι μήνες. «Διαγωγή κοσμιοτάτη κι έξω. Κι από αύριο θα πάλι θα σπρώχνει πρέζα», μας ενημερώνει ο Μανώλης, έτερος θαμώνας του καφενείου. Η είσοδος του Νότη σύντομα καταλήγει σε έντονη αντιπαράθεση με τον Μπάμπη, ο οποίος τον κατηγορεί πως ήταν εκείνος που τον ρουφιάνεψε στους μπάτσους.

Με αυτόν τον τρόπο γινόμαστε θεατές ενός τσαμπουκά ανάμεσα σε μάγκες, που δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από μονομαχίες ουέστερν. Σαματάς, σπασμένα ποτήρια, ιπτάμενα τραπέζια, για την καρδιά μιας τραγουδιάρας και τον αντρικό εγωισμό. Μόνο που, σε αντίθεση με το Φαρ Ουέστ, αντί για σαλούν βρισκόμαστε σε έναν παραδοσιακό τεκέ, ενώ τη θέση του περίστροφου έχει πάρει το λεπίδι του σουγιά.

Η μονομαχία αποδίδεται με τρόπο που θυμίζει χορογραφία, ενώ το μουσικό στοιχείο είναι ξανά παρόν με έναν ιδιαίτερο τρόπο. Οπως εξηγεί ο Κουλιφέτης στον επίλογο του κόμικς του, «η μουσική που παίζει ο μπουζουξής κατά τη διάρκεια της μονομαχίας μπορεί να είναι οποιαδήποτε θέλει να φέρει στο μυαλό του ο αναγνώστης. Μα για τον δημιουργό θα είναι πάντα το Ζεϊμπέκικο που έγραψε ο Μάνος Χατζιδάκις και ερμήνευσε ο Βασίλης Τσιτσάνης για την ταινία του Νίκου Κούνδουρου ‘‘Ο Δράκος’’ του 1956».

Ενας συμπυκνωμένος αλλά ενθουσιώδης φόρος τιμής στο ρεμπέτικο τραγούδι, με γνήσια απόδοση της ατμόσφαιρας της εποχής. Η αυτοέκδοση διατίθεται στα κεντρικά καταστήματα κόμικς στην Αθήνα και στον Πειραιά.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας