Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μια εικόνα, 364 λέξεις
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μια εικόνα, 364 λέξεις

  • A-
  • A+

Μια από τις κλασικές στρατηγικές φθοράς του «αντιπάλου» σε περίοδο ειρήνης είναι η μεταφορική βεβήλωση των συμβόλων του, ο χλευασμός τους, η γελοιοποίησή τους. Και ένα από τα μεγαλύτερα σύμβολα της μεταπολιτευτικής ελληνικής Αριστεράς είναι αναμφίβολα το Πολυτεχνείο και ο μύθος που το περιβάλλει.

Ακόμα και όταν, με αφορμή το Πολυτεχνείο, το αντικείμενο της πολιτικής κριτικής δεν φαίνεται να είναι το ίδιο το γεγονός της μαζικής αντίστασης των φοιτητών, αλλά ο υποτιθέμενος μεταγενέστερος ξεπεσμός της νεολαίας και η κατάντια της νέας γενιάς, ο βαθύτερος στόχος της δεξιάς κριτικής είναι η εξέγερση, ο ξεσηκωμός, οι μαζικές λαϊκές διεκδικήσεις.

Ο ασυνείδητος τρόμος μπροστά στην επανάληψη ενός παρόμοιου γεγονότος γεννά τρομακτικές αντιδράσεις. Αν, μάλιστα, ο «κριτικός» είναι ευφυής, γνωρίζει τις ευαίσθητες χορδές του κοινού στο οποίο απευθύνεται και μπορεί να χειρίζεται με επιδεξιότητα τα εικαστικά εργαλεία, η αντίδρασή του μπορεί να γίνει ακόμα πιο τρομακτική.

Οπως η γελοιογραφία του Ηλία Μακρή, δημοσιευμένη στην «Καθημερινή», τέτοιες ημέρες πριν από πέντε χρόνια. Σε πρώτη ανάγνωση ο στόχος δεν είναι οι φοιτητές του 1973. Αλλά σε δεύτερη, τρίτη κ.λπ., είναι ακριβώς αυτός. Γιατί αυτός που φαίνεται να βανδαλίζει τον, έτσι και αλλιώς, ρημαγμένο τοίχο (προφανώς από τους ομοϊδεάτες του) υπερασπίζεται τη μνήμη του Πολυτεχνείου οδηγώντας κατευθείαν στο αφήγημα που καλλιέργησε η ελληνική (ακρο)δεξιά: «Να πού μας οδηγούν οι εμμονές των αριστερών, αντί να διαβάζουν τα μαθήματά τους για να γίνουν άριστοι, γράφουν στους τοίχους».

Κι έτσι γίνονται ανορθόγραφοι, αγράμματοι, αστοιχείωτοι, αναρχοάπλυτοι, θολοκουλτουριάρηδες και βίγκαν σατανιστές. Αξια προσοχής είναι και η ενδυματολογική επιλογή. Ο φοιτητής ή μαθητής ή ο ίδιος ο Τσίπρας που τότε φάνταζε ακόμα ως η μεγαλύτερη απειλή για το τρίπτυχο «Πατρίς - Θρησκεία - Οικογένεια», φορά γκρίζα (βρόμικα;) ρούχα και πράσινα παπούτσια φέρνοντας στον νου το περιστατικό με τον φοιτητή που φυλακίστηκε για βανδαλισμό με μόνο αποδεικτικό στοιχείο το χρώμα των υποδημάτων του. Το ντενεκεδάκι με την μπογιά είναι, φυσικά, κόκκινο και η μπογιά μαύρη (αναρχοκομμουνιστής!).

Και το σύνθημα ανορθόγραφο, διαστρέφοντας τη γελοιογραφική πρακτική των τελευταίων ετών, σύμφωνα με την οποία ως κατά τεκμήριο ανορθόγραφοι παρουσιάζονται οι χρυσαυγίτες. Ολα αυτά μαζί συνθέτουν μια τεχνικά άρτια και πολιτικά τρομακτική γελοιογραφία που αντανακλά τη δεξιά λογική απέναντι στο Πολυτεχνείο: αφού δεν μπορούμε να χτυπήσουμε το γεγονός ας λιώσουμε αυτούς που το υπερασπίζονται.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας