Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι πρόσφυγες, ο Μητσοτάκης και ο μαύρος θάνατος
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι πρόσφυγες, ο Μητσοτάκης και ο μαύρος θάνατος

  • A-
  • A+

Κατά την περίοδο 1348-1353 ο μαύρος θάνατος θέριζε στην Ευρώπη. Κανείς δεν γνώριζε πώς ακριβώς ήρθε και πώς μεταδιδόταν η αρρώστια. Οι κοινωνίες έψαχναν εξιλαστήρια θύματα. Και τα βρήκαν παντού γύρω τους. Κατά τη διάρκεια της πανώλης κατηγορήθηκαν για την ύπαρξή και τη διάδοσή της οι Τσιγγάνοι, οι ξένοι, οι μοναχοί, οι επαίτες, οι λεπροί, όσοι έπασχαν από ψωρίαση ή ακμή. Κανείς όμως δεν κυνηγήθηκε με τόσο μένος όσο οι Εβραίοι. Από το πρώτο έτος μέχρι και το 1351 εξήντα μεγάλες εβραϊκές κοινότητες και μαζί τους πολλές μικρότερες εξαφανίστηκαν από τον ευρωπαϊκό χάρτη. Τα πογκρόμ ξεκίνησαν με το επιχείρημα πως οι Εβραίοι δηλητηρίαζαν τα πηγάδια. Περίπου 350 πογκρόμ συνέβησαν από τη Βαρκελώνη μέχρι την Ερφούρτη, από την Αραγονία μέχρι τη Βασιλεία. Το 1349 στο Στρασβούργο, σε μια πόλη που η πανώλη δεν είχε φτάσει ακόμα, 2.000 Εβραίοι κάηκαν ζωντανοί σε δημόσια θέα. Αυτή η περίοδος είναι ίσως και η πιο γνωστή περίπτωση όπου μια κοινωνική ομάδα ταυτίζεται για λόγους σκοπιμότητας με μια αρρώστια και με τον πανικό που την ακολουθεί.

Ο κορονοϊός δεν έχει βεβαίως καμία σχέση με τον μαύρο θάνατο ούτε σε εξάπλωση ούτε σε θανατηφόρα κρούσματα. Αυτό που μένει σταθερό είναι η χρήση του ρατσισμού για λόγους σκοπιμότητας.

Την Πέμπτη 27/2 ο Ελληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης αποφάσισε να ταυτίσει τους πρόσφυγες με τον κορονοϊό χωρίς καμία απόδειξη, χωρίς καμία λογική. Είχε προηγηθεί ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας, ο οποίος μας ενημέρωσε πως σε μια κλειστή δομή κράτησης είναι πιο εύκολο να αντιμετωπιστεί μια επιδημία όπως ο κορονοϊός. Ο πρωθυπουργός πήρε το ατόπημα αυτό και το όρισε ως κεντρική κυβερνητική πολιτική: «Το μεταναστευτικό τώρα αποκτά μια νέα διάσταση, καθώς στις ροές προς την Ελλάδα περιλαμβάνονται άνθρωποι από το Ιράν -όπου είχαμε πολλά κρούσματα κορονοϊού- και πολλοί διερχόμενοι από το Αφγανιστάν». «Τα νησιά μας συνεπώς, τα οποία είναι ήδη επιβαρημένα σε θέματα δημόσιας υγείας, πρέπει να προστατευτούν διπλά. Να τα διασφαλίσουμε. Να το πω απλά, να κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας για να αποφύγουμε την εμφάνιση του ιού -ειδικά εκεί». Οι φράσεις αυτές συνόδευαν την ανακοίνωση για εκτεταμένους ελέγχους στα σύνορα της χώρας.

Με τον τρόπο αυτό ο πρωθυπουργός ουσιαστικά προσπαθεί να εκμεταλλευτεί ένα πρόβλημα, για να βρει λύση σε ένα άλλο. Να εκμεταλλευτεί τον φόβο του κόσμου για επιδημία, ώστε να ξεφύγει από τη δημόσια κατακραυγή για το όργιο καταστολής στα νησιά και αν γίνεται να τη δικαιολογήσει και να τη συνεχίσει. Δεν έχει σημασία το γεγονός πως τα κρούσματα που είχαμε μέχρι την ανακοίνωσή του ήταν από Ελληνες που ήρθαν από την Ιταλία, ούτε το γεγονός πως στην Ιταλία μέχρι εκείνη τη στιγμή τα κρούσματα ήταν 528 ενώ στο Ιράν 245. Η απουσία λογικής και αποδείξεων στο επιχείρημα αποδεικνύει το μέγεθος του εφαρμοσμένου ρατσισμού της κυβέρνησης.

Με τις δηλώσεις αυτές η αρρώστια και ακόμα περισσότερο ο πανικός γύρω από αυτήν γίνονται επαρκές επιχείρημα εγκλεισμού. Και ταυτόχρονα μια μορφή καταστολής απέναντι σε όλους όσοι αντιδρούν στα σχέδια της κυβέρνησης. Ο λόγος μίσους όμως (γιατί ακριβώς περί αυτού πρόκειται) δεν λειτουργεί με βάση τις σκοπιμότητες και τις περιστασιακές επιθυμίες. Χαρακτηρίζει και κατοχυρώνει χαρακτηρισμούς που ξεφεύγουν από τους επικίνδυνους τακτικισμούς και τις πρωθυπουργικές κουτοπονηριές.

Με λίγα λόγια, ακόμα και αν δεν το συνειδητοποίησε, σε μια πολλαπλά προβληματική περίοδο με αύξηση τόσο του ρατσισμού όσο και του πανικού λόγω της επιδημίας, ο πρωθυπουργός απεύθυνε κάλεσμα ώστε οι πρόσφυγες να αντιμετωπιστούν ως ιός. Ως δυνάμει φορείς, ως υπεύθυνοι του πανικού και της αρρώστιας. Ο λόγος του είναι λόγος διαχωρισμού που ταυτίζει την καταγωγή και την ταυτότητα με τη βιολογία, ενώ παράλληλα προβάλλει τον κίνδυνο και τον φόβο στα πρόσωπα προσφύγων και μεταναστών σε κάθε σημείο της χώρας. Γιατί ο πρωθυπουργός κατάφερε να δημιουργήσει ένα στίγμα που ξεπερνάει τα στρατόπεδα και τα νησιά και μεταφέρεται στις κοινωνίες. Εκεί όπου όποιος έχει άλλο χρώμα δέρματος θα μπορεί να θεωρηθεί άρρωστος και επικίνδυνος και μάλιστα με την ευγενή χορηγία του πρωθυπουργού και της κυβέρνησης.

Καλά πογκρόμ και ευτυχισμένος ο νέος Μεσαίωνας.

📍 tsalapatis.blogspot.com

ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Πορτρέτο του καλλιτέχνη ως φαντάσματος
Για μερικούς η νέα κρίση προκύπτει ως μια νέα ευκαιρία (business as usual). Η ιδεολογία όχι μόνο δεν μπορεί να παρακαμφθεί, στο όνομα του συναγερμού και της εθνικής συμφιλίωσης, αλλά όλες οι αλλαγές θα είναι...
Πορτρέτο του καλλιτέχνη ως φαντάσματος
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Ο μεγάλος αδελφός και ο μεγάλος οικείος
Εκλεπτυσμένη ή χοντροκομμένη, διακριτική ή εξεζητημένη, μέσα από έναν μεγάλο οικείο ή έναν μεγάλο αδελφό, η προπαγάνδα ακούγεται το ίδιο κακόηχη. Και ακόμα περισσότερο στην ησυχία των άδειων δρόμων της...
Ο μεγάλος αδελφός και ο μεγάλος οικείος
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Ο Εντουαρντ Χόπερ και η εποχή της μεγάλης απόστασης
Από τον ερχομό της γενικευμένης καραντίνας είναι σπάνιο να ξεφυλλίσεις μια εφημερίδα ή να κατέβεις έναν διαδικτυακό τοίχο χωρίς να πετύχεις έναν πίνακα του Εντουαρντ Χόπερ.
Ο Εντουαρντ Χόπερ και η εποχή της μεγάλης απόστασης
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Με σφιγμένα τα δόντια 
Η κατάσταση που ζούμε έχει όρους αλλαγμένους αλλά όχι τελείως καινούργιους. Γιατί στην πραγματικότητα δεν είναι αλλαγή. Είναι μετατόπιση. Εστίαση. Καθένας οχυρώνεται στην οικειότητά του. Το σπίτι ξαφνικά...
Με σφιγμένα τα δόντια 
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Προμηνύματα επιδημιών
Οι άνθρωποι αντιδρούν μέσα από ένα συλλογικό ασυνείδητο. Το πιο πρόσφατο κακό τούς κάνει να συμπεριφέρονται με παλαιούς οικείους τρόπους. Αυτό ξέρουν, αυτό μπορούν.
Προμηνύματα επιδημιών
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Ενώ τα σύνορα βαθαίνουν
Ειδικά όταν οι συνθήκες είναι οριακές, ειδικά όταν η πραγματικότητα σε ξεπερνά. Είναι τότε που το θυμικό ξεχειλίζει κι εσένα σου βγαίνει ένα «ντρέπομαι που είμαι πολίτης αυτής της χώρας». Ειδικά τότε έχει...
Ενώ τα σύνορα βαθαίνουν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας