Στα στενά γύρω από την πλατεία Βικτωρίας υπάρχουν διάφορα μικρά μαγαζάκια, ανάμεσα σε αυτά υπάρχουν και οι ράφτες της περιοχής. Ράφτες που έχουν ταξιδέψει από χώρες της Ανατολής για να φτάσουν εδώ. Ισως να έχουν ακολουθήσει και μονοπάτια του δρόμου του μεταξιού. Του εμπορικού δρόμου μέσω του οποίου κάποτε το μετάξι, τα μπαχαρικά, το γυαλί, η πορσελάνη και οι πολύτιμοι λίθοι διοχετεύονταν από τα βάθη της Ασίας μέχρι και τις αγορές της Ευρώπης.
Ο Ναέμ από το Μπαγκλαντές ράβει ρούχα χωρίς πατρόν, δεν το χρειάζεται. Το μαγαζί του μοιάζει περισσότερο με καλλιτεχνικό εργαστήρι που δημιουργεί μοναδικά έργα τέχνης. Ενα εργαστήρι γεμάτο χρώματα, κλωστές, κουμπιά και κομμάτια ύφασμα. Ο Ναέμ λέει ότι μπορείς να του φέρεις το ύφασμα και να του περιγράψεις τι θες. Κάθε τι που ράβει είναι μοναδικό και ραμμένο ακριβώς στα μέτρα του ανθρώπου που το ζητάει. Θα έλεγε κανείς ακριβώς το αντίθετο από αυτό που συμβαίνει στη βιομηχανία ρούχων στο Μπαγκλαντές. Ρούχα fast fashion που ταξιδεύουν σε όλες τις χώρες του δυτικού κόσμου και που κουβαλάνε όλο το βάρος των ατελείωτων ωρών φτηνής εργασίας των ανθρώπων εκεί.
Τα ραφτάδικα της Αχαρνών δύσκολα θα τα βρεις κλειστά. Συνήθως υπάρχει κάποιος πελάτης μέσα που περιμένει.
Πελάτες αυτών των μαγαζιών είναι οι κάτοικοι της περιοχής, γυναίκες από αραβικές χώρες που ράβουν τα μακριά τους φορέματα και μαντίλια μα και σχεδιαστές μόδας που επέλεξαν αυτούς τους εξαιρετικούς ράφτες για να τους ράψουν τα ρούχα που έχουν οραματιστεί.
Φωτογραφίζοντας τα εργαστήρια αυτά, ένιωσα πως βρήκα μερικούς από τους ράφτες που γλίτωσαν από την αδυσώπητη εκμετάλλευση των πολυεθνικών που έχουν εξαπλωθεί στις χώρες του δρόμου του μεταξιού.
Το εργαστήρι του Ναέμ βρίσκεται Δεριγνύ 35, τα υπόλοιπα ραφτάδικα κανείς μπορεί να τα ανακαλύψει περπατώντας στα γύρω στενά.
♦ Η Λίλια Αγάθου είναι φωτογράφος που ζει στην Αθήνα. Το φωτογραφικό έργο της είναι κυρίως προσανατολισμένο στα θέματα που προκύπτουν μέσα από το αστικό τοπίο. Eχει συμμετάσχει σε μουσικές και θεατρικές παραγωγές. Επίσης έχει εκθέσει φωτογραφίες της σε γκαλερί και φεστιβάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας