Πέρασε ήδη μία 20ετία αφότου η θεατρολόγος-ηθοποιός Μίνα Χειμώνα και ο σκηνοθέτης-ηθοποιός Πέτρος Νάκος διαμόρφωσαν ένα παλαιό βαφείο αυτοκινήτων στον Κεραμεικό σε χώρο πολιτισμού για να στεγάσουν σε αυτόν τα όνειρα και την καλλιτεχνική τους έκφραση.
Μία πρωτοβουλία που πήρε το όνομα «Altera Pars» αντλώντας έμπνευση από το λατινικό ρητό «Audiatur et altera pars» (ας ακουστεί και η άλλη πλευρά). Φέτος η «Αλλη πλευρά» γιορτάζει τα 20ά της γενέθλια με ένα κλασικό έργο, το «Νόρα: Το σπίτι της κούκλας» του Χένρικ Ιψεν, σε μετάφραση και σκηνοθεσία του Πέτρου Νάκου, ο οποίος διατηρεί και τον πρωταγωνιστικό ρόλο, αυτό του συζύγου της Νόρας, Τόρβαλντ.
Μεταφέροντας τη δράση σε ένα λιτό και απέριττο καθιστικό αναδεικνύει έτσι τη διαχρονικότητα του έργου που γράφτηκε σχεδόν 150 χρόνια πριν. Μέσα σε αυτό η εξαιρετική γήινη Νόρα της Αγγελικής Κοντού βαδίζει τον δύσβατο δρόμο της συνειδητοποίησης που οδηγεί στην ανεξαρτησία: υπηρετώντας με ήρεμη σιγουριά το «ιερό χρέος απέναντι στον εαυτό της και ψάχνοντας να τον βρει, θρυμματίζει τους πολλαπλούς και συχνά αντιφατικούς έμφυλους ρόλους που της έχουν επιβληθεί ως κόρης, γυναίκας, συζύγου και μητέρας τολμώντας να αμφισβητήσει μια συζυγική σχέση που δεν αντέχει την αλήθεια.
Μπορεί τα πράγματα να έχουν αλλάξει όλα αυτά τα χρόνια, ωστόσο πόσο ξεπερασμένη είναι η απαίτηση να προσφέρει η γυναίκα άνευ όρων τον εαυτό της στην οικογένεια και τον σύζυγο; Είναι το ερώτημα που θέτει η παράσταση για τα κοινωνικά δεδομένα που επικρατούν ενάμιση αιώνα μετά τη συγγραφή του έργου και υπό το βάρος των γυναικοκτονιών που συχνά πραγματοποιούνται από δράστες-πρώην συντρόφους των γυναικών.
Παρά τις πολλές δυσκολίες (κρίση, κορονοϊός κ.ά.) που ζήσαμε όλοι -μαζί και το θέατρο- τα τελευταία χρόνια, ο ηθοποιός σκηνοθέτης Πέτρος Νάκος εκφράζει την ηθική ικανοποίηση ότι «εμείς νιώθουμε περήφανοι που μείναμε πιστοί να κάνουμε θέατρο για τις ψυχές μας και με τον τρόπο που εμείς θέλουμε». Με την κοινή ωστόσο αισιόδοξη διαπίστωση ότι τελευταία κάτι αλλάζει, καθώς ολοένα και περισσότερος κόσμος και μάλιστα νεαρής ηλικίας δείχνει να έχει νοσταλγήσει το θέατρο και την ανθρώπινη επαφή.
● Αν και συνήθως η «Αλλη πλευρά» προτείνει έργα άπαιχτα στην Ελλάδα, επιλέξατε ένα κλασικό έργο για τα 20 χρόνια σας. Με ποιο γνώμονα έγινε η επιλογή και η προσέγγιση του έργου;
Προέρχομαι από τη Σχολή του «Εμπρός», ένα από τα καλύτερα θέατρα της δεκαετίας του ’90, και είμαι πολύ περήφανος γι’ αυτήν την καταγωγή. Κάθε φορά προσεγγίζω τα κείμενα όπως διδάχτηκα από τον Τάσο Μπαντή, με αλήθεια και ρεαλισμό. Θεωρώ ότι η «Νόρα» έχει ταλαιπωρηθεί πάρα πολύ επειδή έχει ανεβεί πολλές φορές... Εμείς προσπαθήσαμε με σεβασμό στον συγγραφέα να δείξουμε γιατί το έργο παραμένει επίκαιρο, παρότι πραγματεύεται ένα θέμα το οποίο θεωρητικά και θεσμικά έχει αλλάξει αυτόν τον ενάμιση αιώνα που μεσολάβησε. Η θέση της γυναίκας ωστόσο επί της ουσίας δεν έχει διαφοροποιηθεί και τόσο πολύ, οι έμφυλοι ρόλοι παραμένουν χαραγμένοι μέσα μας, έχουν διαμορφώσει τη συμπεριφορά μας και αυτό, σε στιγμές κρίσιμες, αποκαλύπτεται. Εμβαθύνοντας στους χαρακτήρες του έργου θέλαμε να το παρουσιάσουμε με έναν τρόπο που να αγγίξει τους θεατές και να τους δημιουργήσει την πεποίθηση ότι τους αφορά, ότι αφορά κάθε ζευγάρι και ανθρώπινη σχέση...
● Ποια θα ήταν σήμερα η Νόρα;
Κάθε γυναίκα που νιώθει ότι δεν τη βλέπουν όπως πραγματικά είναι, όπως πραγματικά θέλει, αλλά βαδίζει στα χνάρια που κάποιοι άλλοι της έχουν χαράξει. Πιστεύω ότι εν δυνάμει η Νόρα, σε συμβολικό επίπεδο, είναι κάθε γυναίκα που επαναστατεί και διεκδικεί αυτό που πραγματικά θέλει κι ό,τι θα μπορούσε να είναι. Και ας μην ξεχνάμε ότι ήδη από το πρώτο ανέβασμά της η ηρωίδα αυτή δέχτηκε σκληρή κριτική και οι ηθοποιοί δεν δέχονταν να το παίξουν καθώς θεωρούσαν αποτρόπαιο να αφήνει μια γυναίκα τα παιδιά της...
● Το τέλος του έργου θεωρήθηκε κι ακόμη θεωρείται σκληρό;
Το αποστρέφονται... Ωστόσο ο Ιψεν το εμπνεύστηκε από μια πραγματική ιστορία, μιας αληθινής του φίλης συγγραφέως εκείνης της εποχής, την οποία αρνήθηκε να βοηθήσει όταν είχε οικονομική ανάγκη. Εκείνη πλαστογράφησε την υπογραφή ενός άντρα προκειμένου να μπορέσει να δανειστεί χρήματα με αποτέλεσμα όταν αποκαλύφθηκε τι έκανε, ο σύζυγός της να την κλείσει σε ένα ψυχιατρείο. Ο Ιψεν λοιπόν έγραψε αυτό το έργο για να αποκαταστήσει την αλήθεια και να αποδώσει μια πιο ηρωική μορφή σε αυτή τη γυναίκα...
● Και για την εξίσωσή σας ως κλάδου με τους απόφοιτους Λυκείου, τι λέτε;
Το θεωρώ ανήκουστο και απαράδεκτο να είναι ισότιμο Λυκείου ένα πτυχίο δραματικής σχολής αναγνωρισμένης από το κράτος.
📌 Νόρα. Το σπίτι της κούκλας, του Χένρικ Ιψεν
Μετάφραση - σκηνοθεσία: Πέτρος Νάκος. Σκηνικά: Ohm David.
Κοστούμια: Δέσποινα Χειμώνα.
Σχεδιασμός Φωτισμών: Πέτρος Νάκος.
Μουσική επιμέλεια: Αγγελική Κοντού, Πέτρος Νάκος.
Επιμέλεια κίνησης: Ελβίρα Μπαρτζώκα.
Δραματουργική επεξεργασία: Mίνα Χειμώνα.
Επεξεργασία ήχων: Iωσήφ Τοπαλιάν.
Παίζουν οι Αγγελική Κοντού, Πέτρος Νάκος, Αντα Κουγιά, Δημήτρης Αγοράς, Δημήτρης Δρακόπουλος, Σάκης Σιούτης, Σοφία Παναγιωτάκη
Θέατρο Altera Pars (Mεγ. Αλεξάνδρου 123, Κεραμεικός). Κάθε Σάββατο στις 21:00 & Κυριακή στις 20:00.
Διάρκεια 120’. Εισιτήρια 8-12€. Κρατήσεις θέσεων στο ταμείο του θεάτρου: τηλ. 210 34 10 011. Προπώληση viva.gr
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας