• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.2°C / 10.2°C
    1 BF
    87%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 1.9°C / 5.7°C
    3 BF
    66%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 7.0°C / 8.8°C
    1 BF
    86%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    2°C 1.9°C / 2.2°C
    1 BF
    85%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 5.7°C / 5.9°C
    2 BF
    93%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 1.2°C / 3.8°C
    1 BF
    82%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    -1°C -0.6°C / -0.5°C
    3 BF
    74%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 6.3°C / 6.3°C
    1 BF
    92%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.1°C / 10.8°C
    3 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 8.5°C
    1 BF
    87%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 8.3°C / 11.2°C
    1 BF
    78%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.7°C / 5.7°C
    4 BF
    70%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 11.3°C / 11.3°C
    2 BF
    69%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -0.1°C / -0.1°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 2.5°C / 7.2°C
    2 BF
    81%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    1 BF
    82%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.6°C / 9.9°C
    1 BF
    85%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.3°C / 6.6°C
    0 BF
    86%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    2°C 2.0°C / 4.7°C
    1 BF
    84%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    0°C 0.1°C / 0.1°C
    2 BF
    84%

Αλέν Μπεργκαλά

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Το μόνο χειρότερο από μια κακή ταινία είναι μια μέτρια ταινία»

  • A-
  • A+
Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους (3-10/12) εκδίδει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το βιβλίο «Υπόθεση σινεμά» του Γάλλου κριτικού, δοκιμιογράφου και σκηνοθέτη Αλέν Μπεργκαλά, του ειδικού για τη διδασκαλία του κινηματογράφου στα σχολεία.

«Ο πραγματικός κινηματογραφιστής ταλανίζεται από κάποιο ερώτημα και η ταινία του, με τη σειρά της, καταπιάνεται με αυτή του τη διεργασία. Σωστός σκηνοθέτης δεν είναι αυτός που θα κάνει κινηματογράφο για να μετατρέψει σε εικόνες ιδέες για τις οποίες είναι απολύτως βέβαιος, αλλά αντίθετα αυτός που διερωτάται κι εξερευνά τα εκάστοτε ζητήματα μέσα από την ίδια την κινηματογραφική πράξη.

Οι σκηνοθέτες που έχουν ήδη απαντήσεις για το όποιο θέμα και οι ταινίες τους δεν έχουν σκοπό να παράξουν αλλά να μεταδώσουν ένα ήδη υπάρχον μήνυμα, εργαλειοποιούν τον κινηματογράφο. Η τέχνη που αρκείται στο να μεταδίδει μηνύματα δεν είναι στην πραγματικότητα τέχνη, αλλά κάτι άλλο που δεν του αξίζει αυτός ο τίτλος. Το ίδιο ισχύει και με τον κινηματογράφο».

Αυτή η παράγραφος από το βιβλίο του Αλέν Μπεργκαλά «Υπόθεση σινεμά» («L’hypothèse cinéma: Petit traité de transmission du cinéma à l’école et ailleurs) [που θα κυκλοφορήσει για πρώτη φορά στα ελληνικά από τις εκπαιδευτικές εκδόσεις του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους, σε μετάφραση Ζωής - Αρτεμης Αθανασοπούλου, επιμέλεια Γιώργου Σπύρου και τον καλλιτεχνικό διευθυντή Δημήτρη Σπύρου να υπογράφει τον πρόλογο] είναι ενδεικτική για το πώς αντιλαμβάνεται τον κινηματογράφο και τη διδασκαλία του στα σχολεία ο Μπεργκαλά, πρόεδρος της Διεθνούς Κριτικής Επιτροπής του φετινού 25ου Φεστιβάλ Ολυμπίας.

Αυτός ο εμβληματικός Γάλλος διανοούμενος, πρώην αρχισυντάκτης στα θρυλικά Cahiers du Cinema, λέκτορας στα Πανεπιστήμια της Λιόν 2, του Ρεν 2 και της Σορβόνης, δοκιμιογράφος με πολλά άρθρα και βιβλία για τους Ροσελίνι, Κιαροστάμι, Μπουνιουέλ και άλλους, ο σεναριογράφος και σκηνοθέτης ταινιών για το σινεμά και την τηλεόραση, ο απόλυτος ειδικός στο έργο του Ζαν-Λικ Γκοντάρ, ξέρει πολύ καλά τι λέει και τι γράφει.

Το 2000, ως σύμβουλος κινηματογράφου του υπουργού Πολιτισμού Ζακ Λανγκ, ο Αλέν Μπεργκαλά ανέλαβε να επεξεργαστεί ένα πανεθνικό πρόγραμμα για την πολιτική που οριζόταν στο πενταετές σχέδιο για την ανάπτυξη των τεχνών και του πολιτισμού στα σχολεία βασικής εκπαίδευσης της Γαλλίας. Το βιβλίο γράφτηκε για να καταθέσει ο συγγραφέας την εμπειρία του από τη συμμετοχή του σ’ αυτό το σχέδιο.

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Δημήτρης Σπύρου, μαζί με τους στενούς του συνεργάτες, τον Νίκο Θεοδοσίου και τον Χρήστο Κωνσταντόπουλο, ουσιαστικά «έχτισαν» το Φεστιβάλ Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους, όσον αφορά τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα του κινηματογράφου, ακριβώς στις θέσεις του Μπεργκαλά.

«Οι θέσεις του Μπεργκαλά για την κινηματογραφική εκπαίδευση βρίσκονταν στο ίδιο μήκος κύματος με αυτές που διαμορφώναμε στο Νεανικό Πλάνο και στο Φεστιβάλ Ολυμπίας και η συμφωνία αυτή λειτουργούσε για μας ως ένα είδος πιστοποίησης που είχαμε απόλυτη ανάγκη. Γιατί οι απόψεις μας για την προσέγγιση του κινηματογράφου ως Τέχνη κι όχι για την εργαλειακή του αξιοποίηση στη σχολική τάξη, ήταν εκ διαμέτρου αντίθετες με την κυρίαρχη αντίληψη που έβλεπε τον κινηματογράφο απλώς ως τμήμα της Παιδείας στα Μέσα», αναφέρει ο καλλιτεχνικός διευθυντής στον πρόλογο του βιβλίου.

Στην καλαίσθητη έκδοση του «Υπόθεση σινεμά», σύμφωνα με τον Δημήτρη Σπύρου «περιγράφεται με μοναδικό τρόπο το πάθος του Μπεργκαλά για την Τέχνη του Κινηματογράφου, η επίμοχθη πορεία του επί σχεδόν τρεις δεκαετίες για την κινηματογραφική εκπαίδευση, η αγωνία του να μη στεγνώσει μέσα στα σχολεία ο κινηματογράφος με την κυριαρχία του “περιεχομενισμού” και του “γλωσσισμού”, η ανησυχία του να μη γίνει μέσα στα σχολεία ο κινηματογράφος ένα ακόμα βαρετό “μάθημα” με μια καθορισμένη “ύλη”».

Ετσι, τώρα που το ζήτημα της κινηματογραφικής εκπαίδευσης στα σχολεία έχει επανέλθει στο προσκήνιο, το βιβλίο του Μπεργκαλά, που εκδίδεται ακριβώς 20 χρόνια μετά την πρώτη του έκδοση, έρχεται να συμβάλει στον προβληματισμό και να δείξει τον δρόμο: τι είδους εκπαίδευση θέλουμε και βέβαια τι είδους κινηματογράφο.

Και πώς μπορούμε να διδάξουμε τα παιδιά (μέσα από) το σινεμά. Πάντως, το Φεστιβάλ Ολυμπίας έχει αποδείξει, είκοσι πέντε χρόνια τώρα, ότι προκρίνει, υπεύθυνα και ανυποχώρητα, την ποιότητα: τόσο των ταινιών από όλο τον κόσμο, που είναι γυρισμένες από μεγάλους για παιδιά (και μεγάλους), όσο κι εκείνων που φτιάχνονται στα πολλά και ποικίλα εργαστήριά του από παιδιά για παιδιά (και ενήλικες). Ο Μπεργκαλά το λέει ωραία στο βιβλίο του:

«Οι ταινίες έχουν τη δυνατότητα μαζί με την ευχαρίστηση που μας προσφέρουν, να μας περάσουν ύπουλα επιβλαβείς αξίες (τη δικαιολόγηση της βίας, του ρατσισμού, του σεξισμού κ.λπ.). Σπάνια έχω ακούσει να αναφέρεται ένας άλλος κίνδυνος, ο οποίος, ωστόσο, μπορεί να προκαλέσει πιο σοβαρές και πιο μακροχρόνιες βλάβες: η καλλιτεχνική μετριότητα ή η ανοησία.

Το μόνο χειρότερο από μια κακή ταινία είναι μιαμέτρια ταινία. Τα σχολεία συχνά σπεύδουν (εθελοντικά θα έλεγε κάποιος) να ανησυχήσουν για τον αντίκτυπο που θα έχουν στα παιδιά οι “κακές ταινίες”, χωρίς ποτέ να εξετάσουν τη φθορά που τους προκαλεί η μετριότητα. Κι όμως αυτή είναι ο πιο διαδεδομένος και ύπουλος κίνδυνος».

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Κάθε τι είναι πολιτικό, πόσο μάλλον η τέχνη»
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του New Ge­neration Film Festival, Ιάκωβος Γωγάκης, μας συστήνει τόσο τον ίδιο όσο και το όραμά του για τη διοργάνωση που διεξάγεται για δεύτερη φορά στην Αθήνα.
«Κάθε τι είναι πολιτικό, πόσο μάλλον η τέχνη»
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Πάντα η εξέλιξη κερδίζει»
Ο πρόεδρος του Animasyros Βασίλης Καραμητσάνης μιλά στην «Εφ.Συν.» για την πορεία του και τη φετινή διοργάνωση που συμπληρώνει τα 15 χρόνια.
«Πάντα η εξέλιξη κερδίζει»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η μουσική, κοινός δεσμός πολιτισμών
Το βιβλίο του Κρίστοφερ Κινγκ είναι μια κατάθεση ψυχής και μια καθομολογία της επίδρασης που άσκησε πάνω του η γνωριμία με τον τόπο και τη μουσική του.
Η μουσική, κοινός δεσμός πολιτισμών
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το βλέμμα του συγγραφέα, το βλέμμα του ζωγράφου
Ο αναγνώστης του νέου βιβλίου του Γιάννη Ψυχοπαίδη «Εις τον καιρόν. Πρόσωπα της τέχνης» αντιμετωπίζει δύο αλληλένδετες μεταξύ τους αλλά και εξίσου απρόοπτες επιλογές.
Το βλέμμα του συγγραφέα, το βλέμμα του ζωγράφου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας