Αθήνα, 28°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
28°C
30.9° 25.8°
3 BF
54%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
28°C
30.1° 26.6°
4 BF
39%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
26°C
29.4° 25.0°
2 BF
63%
Ιωάννινα
Ελαφρές νεφώσεις
25°C
24.9° 24.9°
4 BF
47%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
26°C
26.9° 25.9°
3 BF
44%
Βέροια
Ελαφρές νεφώσεις
29°C
31.0° 23.5°
0 BF
51%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
27°C
27.4° 25.1°
2 BF
21%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
30°C
29.6° 29.6°
3 BF
39%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
27°C
28.8° 24.9°
2 BF
64%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
27°C
27.9° 25.1°
2 BF
50%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
24°C
27.8° 22.2°
2 BF
73%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
23°C
22.7° 22.7°
1 BF
73%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
26°C
25.9° 25.9°
5 BF
61%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
32°C
31.9° 31.9°
0 BF
20%
Λαμία
Αίθριος καιρός
31°C
31.0° 26.5°
2 BF
37%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
28°C
31.8° 26.6°
3 BF
46%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
30°C
31.1° 27.1°
3 BF
28%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
23°C
25.3° 22.7°
2 BF
64%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
25°C
29.4° 24.2°
3 BF
59%
Καστοριά
Σποραδικές νεφώσεις
23°C
23.0° 23.0°
3 BF
51%
ΜΕΝΟΥ
Τετάρτη, 22 Μαΐου, 2024
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Giorgio Bassani: «Το μυθιστόρημα της Φεράρας», Εκδόσεις Gutenberg, Μετάφραση: Γιώργος Κεντρωτής

Το έπος της Φεράρα

«Η κοινωνία, ξεσκισμένη (σαν τα φύλλα τετραδίου) από τον πόλεμο και με το άγχος ν’ ανοίξει δρόμο με οποιοδήποτε μέσο και να ζήσει την υπεσχημένη και τόσο πολλά υποσχόμενη ανασυγκρότηση, πάσχιζε να πάρει τα πάνω της, να σταθεί στα πόδια της. Η ζωή, δόξα τω Θεώ, ξανάρχιζε. Κι όταν η ζωή ξαναρχίζει -το ξέρουμε δα-, δεν κοιτάζει τίποτα και κανέναν καταπρόσωπο»

Κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Gutenberg το «Μυθιστόρημα της Φεράρας» του Τζόρτζιο Μπασάνι σε μετάφραση του Γιώργου Κεντρωτή, σε δύο τόμους που εμπεριέχουν και τα έξι αυτόνομα έργα: «Εντός των τειχών», «Τα χρυσά γυαλιά», «Ο κήπος των Φίντσι-Κοντίνι», «Πίσω από την πόρτα», «Ο Ερωδιός», «Η μυρωδιά του κομμένου χόρτου». Πρόκειται για ένα επικό δίτομο έργο σπουδαίας λογοτεχνίας που συμπυκνώνει το συγγραφικό ταλέντο της πολύπλευρης προσωπικότητας του ποιητή, συγγραφέα, σεναριογράφου και δημοσιογράφου Τζόρτζιο Μπασάνι, ο οποίος έζησε στη Φεράρα μέχρι το 1943.

Καταγόταν από εβραϊκή οικογένεια της ανώτερης αστικής τάξης, αγωνίστηκε με όλη του την ψυχή κατά του φασισμού και το 1943 φυλακίστηκε. Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο εγκαταστάθηκε στη Ρώμη, όπου συνέχισε τη συγγραφική του καριέρα. Διατηρούσε όμως πάντα ένα σπίτι στη Φεράρα. Εκτός από τη συγγραφή μυθιστορημάτων, ποίησης, σεναρίων και δοκιμίων, επιμελήθηκε επίσης πολλά λογοτεχνικά περιοδικά, συμπεριλαμβανομένου του εμβληματικού «Bottega Oscura».

Στα πολυβραβευμένα μυθιστορήματά του εξετάζει την περιθωριοποίηση των Εβραίων και των ομοφυλόφιλων. Μεγαλύτερη επιτυχία του ήταν το μυθιστόρημα «Ο κήπος των Φίντσι-Κοντίνι», το τρίτο βιβλίο της συγκεκριμένης έκδοσης που διαβάσαμε εμείς, όπου αναπαρίσταται πιστά η ζωή της εβραϊκής κοινότητας δίπλα στη χριστιανική κατά τη διάρκεια του φασισμού.

Η αλήθεια είναι πως αγοράζοντας κανείς αυτό το δίτομο έργο θα μπορούσε να το διαβάζει όλο το καλοκαίρι δίχως να απογοητευτεί. Ο Μπασάνι δημιούργησε για τον αναγνώστη έναν ολόκληρο κόσμο με αληθινούς πρωταγωνιστές που έζησαν με πάθος κατά την διάρκεια κρίσιμων ιστορικών γεγονότων.

Θα συμφωνήσω με τον μεταφραστή του έργου Γ. Κεντρωτή πως ο συγγραφέας δεν βιάζεται καθόλου να φτάσει στο τέλος του «έπους της Φεράρα»: «Και μάλιστα σε ένα τέλος που να συμβαδίζει με ιστορικώς διαμορφωμένες καταστάσεις, οι οποίες λειτουργούν αυτομάτως ως ακράδαντες παραδοχές, για να μην πω και ως θέσφατα. Ο εβραϊκός μικρόκοσμός του γίνεται όχημα της «διήγησης των συμβάντων»∙ δεν είναι, επ’ ουδενί, τέλος: τέρμα και σκοπός».

Οπως θα συμφωνήσω και για την «κινηματογραφικότητα» της λογοτεχνικής γραφής του Μπασάνι, που δεν σε αφήνει να πλήξεις ούτε στιγμή. Ο Βιτόριο ντε Σίκα σκηνοθέτησε το 1970 τον «Κήπο των Φίντσι-Κοντίνι», μια ταινία που απέσπασε πολλά βραβεία, αλλά και η ταινία «Χρυσά γυαλιά», που γύρισε ο Τζουλιάνο Μοντάλντο το 1987, είχε επίσης μεγάλη επιτυχία.

Θα μπορούσα να γράψω πολλά για τους ενδιαφέροντες και ευρηματικούς ήρωες του Μπασάνι, αλλά είναι αδύνατον να χωρέσουν σε ένα άρθρο. Καταλαβαίνοντας τον Μοντάλντο, ξεχωρίζω και εγώ -ξέροντας πως αδικώ κάποιους άλλους- τον γιατρό Φαντιγκάτι των «Χρυσών γυαλιών», που οδηγήθηκε στην περιθωριοποίηση εξαιτίας της ομοφυλοφιλίας του και τελικά στην αυτοκτονία. Ισως σε αυτή την ιστορία να υπάρχει κάτι περισσότερο από τον ψυχισμό του συγγραφέα.

Το 1974 ο Μπασάνι συγκέντρωσε τα μυθιστορήματα και τα διηγήματα κάτω από έναν τίτλο: «Il romanzo di Ferrara». Αυτό το συγκεντρωτικό έργο διαβάζουμε και εμείς σήμερα. Δεν θα μπορούσε να δοθεί πιο επαρκής και διαφωτιστικός τίτλος από αυτόν.

Η πόλη, η Φεράρα, είναι ο πραγματικός πρωταγωνιστής, ο συνδετικός κρίκος που ενώνει αυτά τα βιβλία μεταξύ τους. Μια πραγματική Φεράρα, ιστορικά χαρακτηρισμένη, αλλά και μια συμβολική, σημάδι μιας υπαρξιακής συνθήκης και ενός ιδιαίτερου τρόπου ζωής στην Ιστορία: η ίδια Φεράρα που αναδύεται στους πίνακες του Ντε Κίρικο. Οταν ρώτησαν τον Μπασάνι για ποιο λόγο «έδεσε» όλα αυτά τα βιβλία, εκείνος απάντησε:

«Σε αυτό το βιβλίο υπάρχει το μήνυμά μου στην Ευρώπη, το βαθύ νόημα της ηθικής και πολιτικής δέσμευσής μου».

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Το έπος της Φεράρα

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας