Αθήνα, 32°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
32°C
33.5° 31.3°
4 BF
28%
Θεσσαλονίκη
Αίθριος καιρός
32°C
33.1° 29.1°
1 BF
50%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
32°C
31.6° 31.0°
1 BF
52%
Ιωάννινα
Αίθριος καιρός
26°C
25.9° 25.9°
0 BF
73%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
27°C
33.0° 26.9°
3 BF
41%
Βέροια
Αίθριος καιρός
33°C
33.0° 28.5°
2 BF
48%
Κοζάνη
Αίθριος καιρός
29°C
29.4° 29.0°
0 BF
28%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
36°C
35.8° 35.8°
0 BF
29%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
30°C
30.5° 29.8°
5 BF
48%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
29°C
30.1° 28.8°
4 BF
49%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
30°C
30.4° 26.8°
5 BF
30%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
29°C
29.6° 28.7°
2 BF
58%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
30°C
29.9° 29.9°
0 BF
66%
Λάρισα
Αίθριος καιρός
31°C
31.8° 30.7°
0 BF
48%
Λαμία
Αίθριος καιρός
33°C
32.7° 31.5°
1 BF
33%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
29°C
29.8° 29.3°
4 BF
57%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
33°C
33.3° 31.5°
2 BF
18%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
29°C
30.3° 29.4°
2 BF
48%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
29°C
29.2° 28.7°
2 BF
62%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
31°C
30.8° 30.8°
1 BF
30%
ΜΕΝΟΥ
Δευτέρα, 15 Ιουλίου, 2024
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ενας Απόλλων και ένας Δον!

Μπορεί «ψωροκώσταινα» να την ανεβάζουμε και «ανάδελφη» να την κατεβάζουμε, ωστόσο αυτή η χώρα, η Ελλάδα, είχε και έχει (λιγότερο βέβαια) και τα καλά της και τα «τυχερά» της. Η Σύρος αποτελεί απόδειξη των παραπάνω, καθώς ήδη από την αρχαιότητα είχε υψηλό πολιτισμό και ικανό εμπόριο: ήδη από την 3η χιλιετία π.Χ. ναυπηγούσε πλοία (!), είχε μεταλλουργείο, αργότερα νόμισμα, είχε και φιλοσόφους (θα ξεχασω εγώ εκείνο το καλοκαιρινό μεσημέρι που έψαχνα σαν την τρελή στ’ αλώνι τη σπηλιά του Φερεκύδη;). Κάνοντας ένα χρονικό άλμα, φτάνουμε στον 19ο αιώνα, όπου ο πλούτος του νησιού μεταφράζεται και σε άνθηση της διανόησης και του πολιτισμού (το επόμενο χρονικό άλμα θα μας φέρει στο σήμερα, που πλούτος μεν υπάρχει ακόμα, αλλά για τα υπόλοιπα όρκο δεν παίρνω).

Τότε, το 1862, ξεκίνησε να κατασκευάζεται το θέατρο Απόλλων (φέτος «κλείνει» τα 150 του χρόνια!). Καταρχάς και μόνο το γεγονός ότι μια κοινωνία «εξαναγκάζει» τους κυβερνώντες να δημιουργήσουν ένα τέτοιο θέατρο ακριβώς επειδή έχει τόσο έντονη καλλιτεχνική δημιουργία αλλά και πολιτισμική ανάγκη είναι σχεδόν πρωτάκουστο! (φαντάζεστε τους σημερινούς Ελληνες να κάνουν κάτι παρόμοιο, επειδή, για παράδειγμα υπάρχει μόνο μία Λυρική και κανένας σοβαρός κλειστός συναυλιακός χώρος;).

Το δεύτερο σημαντικό στοιχείο είναι πως το θέατρο Απόλλων δεν φτιάχτηκε όπως λάχει, για να «φάνε» οι ημέτεροι, αλλά ο αρχιτέκτονάς του, Πιέτρο Σαμπό, στήριξε τα σχέδιά του σε τέσσερα τουλάχιστον ιταλικά θέατρα: τη Σκάλα του Μιλάνου (1776), το θέατρο San Carlo της Νάπολης (1816), τo ακαδημαϊκό θέατρο Castelfranco (1745) στο Βένετο και το Teatro della Pergola (1755) της Φλωρεντίας. Ηταν από τα καλύτερα και τα πρώτα θέατρα τέτοιων προδιαγραφών στην Ευρώπη τότε! Πέραν της εσωτερικής ομορφιάς του, είχε και ειδικές δομές για να στηρίξει κάθε παράσταση: μηχανισμούς για να ανεβοκατεβαίνουν σκηνικά αλλά και δεξαμενές πορσελάνινες στο υπόγειο που λειτουργούσαν ενισχυτικά του ήχου και των φωνών των τραγουδιστών. Ο κόσμος τότε της Σύρου ήξερε και από όπερα και από κλασική μουσική και από καλό θέατρο και από διανόηση και και και...

...Και φτάνουμε στο τώρα. Αυτές οι «δεξαμενές», σαν το θέατρο ανακαινίστηκε, ήταν γεμάτες μπάζα. Οσο για τους μηχανισμούς, με το ζόρι μπόρεσαν να κατεβάσουν κάτι υπέροχους ταύρους από νέον, καλλιτεχνήματα μιας τρομερής Βραζιλιάνας, στην παράσταση «Ντον Τζιοβάνι» που ανέβηκε στον Απόλλωνα, σε σκηνοθεσία Στέφανου Κορωναίου.

Οσο για τους θεατές... Καταρχάς, στα καλά, ήταν πως και για τις δύο παραστάσεις (την προηγούμενη Παρασκευή και το Σάββατο) τα εισιτήρια είχαν εξαντληθεί. Αλλά δυστυχώς, το «σύνδρομο Netflix» έκανε και εδώ την εμφάνισή του: κινητά να ανοίγουν κατά τη διάρκεια της παράστασης, κάτι παιδάκια να τρώνε πατατάκια στα θεωρεία, κάτι μωρά να κλαίνε στην πλατεία του θεάτρου - γιατί αν δεν δει το ελληνάκι όπερα στα δύο και στα πέντε του, δεν μπορεί! Και καλά, τα φέρνεις (που δεν τα φέρνεις!), πρέπει να φέρεις μαζί και όλο το περίπτερο και ενώ η Δόνα Ελβίρα βγάζει την κορόνα στον θεό και ενώ ο μαέστρος προσπαθεί να συντονίσει ορχήστρα και τραγουδιστές, εμείς να ακούμε το «χρούτσου χρούτσου» και να βλέπουμε τη διπλανή να σκρολάρει στο ίνσταγκραμ;

Ευτυχώς, δεν ήταν έτσι όλοι. Και ακόμα πιο ευτυχώς, οι συγκεκριμένες παραστάσεις ήταν (πέραν της καλλιτεχνικής αρτιότητας) και ένα πολιτικό (ναι, πολιτικό!) μάθημα. Καταρχάς, ο Στέφανος Κορωναίος, Ελληνας καλλιτεχνικός διευθυντής του νεοϋορκέζικου Teatro Grattacielo, όχι μόνο τόλμησε μια πραγματικά πρωτοποριακή σκηνοθεσία (με αλβοδοβαρικά στοιχεία, αλλά και μια γνήσια κωμικοτραγική ματιά), αλλά επέλεξε το ίδιο τολμηρά και τους συνεργάτες του. Κρατήστε τα ονόματα: ο 19χρονος Βαλέριο Μορέλι ήταν δική του ανακάλυψη. Και για μας, μια αποκάλυψη! Βαρύτονος ο ίδιος, ερμήνευσε έναν εξαιρετικό Λεπορέλο (ο υπηρέτης του Ντον Τζιοβάνι) και μάλιστα στην πρώτη του παράσταση!

Οσο για τις γυναικείες φωνές, η Λίζα Αλγκοτσίνι από τη Σικελία (με ελληνικές ρίζες) ήταν μια ασύλληπτη Δόνα Ελβίρα, όπως και η Στεφανί Λόρεντζ στον ρόλο της Δόνα Αννα (επίσης ήταν η πρώτη της παράσταση και ήταν φανταστική). Οπως και η νεαρή Βάλια Καράγιωργα, που απλά μετακινούνταν βαριεστημένα στη σκηνή, επίσης ανακάλυψη του Στέφανου, έδωσε άλλον αέρα στην παράσταση. Οσο για την ορχήστρα, η Ελληνική Συμφωνιέττα που ίδρυσε ο μόλις 34χρονος μαέστρος Γιώργος Γαλάνης, πολύ απλά «έδωσε ρέστα»: μια πλήρως δημοκρατική και μοντέρνα ορχήστρα, ανοιχτή σε κάθε μουσικό, αλλά με υψηλές προδιαγραφές, που δρα συλλογικά, με σεβασμό τόσο στους μουσικούς όσο και στο κοινό... Οι παραστάσεις ήταν τόσο καλές που (ευτυχώς) θα ταξιδέψουν και πάλι στην Ελλάδα. Αναμένουμε ανυπόμονα.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ενας Απόλλων και ένας Δον!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας