• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    32°C 29.5°C / 34.5°C
    3 BF
    36%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 28.0°C / 32.3°C
    4 BF
    45%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.0°C / 37.0°C
    1 BF
    29%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    33°C 32.9°C / 32.9°C
    3 BF
    24%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 30.9°C / 30.9°C
    3 BF
    35%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    31°C 27.3°C / 33.0°C
    2 BF
    45%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.3°C / 30.4°C
    0 BF
    26%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    34°C 34.1°C / 34.1°C
    3 BF
    15%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.8°C / 31.1°C
    2 BF
    55%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.9°C / 29.6°C
    3 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    28°C 28.4°C / 29.8°C
    2 BF
    51%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.7°C / 26.7°C
    2 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    0 BF
    65%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    33°C 31.2°C / 32.9°C
    2 BF
    34%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    32°C 27.5°C / 32.2°C
    2 BF
    36%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 30.8°C / 30.8°C
    3 BF
    37%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    32°C 30.4°C / 34.3°C
    0 BF
    28%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.3°C / 27.7°C
    3 BF
    56%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 28.1°C / 31.7°C
    2 BF
    61%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.7°C / 30.7°C
    1 BF
    39%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αναζητώντας πάντα την Αιώνια Πόλη

  • A-
  • A+
Η Αιώνια Πόλη δικαίως θα επιστρέφει, μέσα από την Τέχνη, θυμίζοντας πάντα πως πληγώνοντας μια πόλη πληγώνεις την ανθρώπινη ύπαρξη.

«Η Ρώμη κουβαλάει μέσα της μια πρωτόγνωρη μέθη που κατακαίει τις αναμνήσεις. Πιο πολύ κι από πολύ είναι ένα μυστικό κομμάτι του εαυτού σου, ένα κρυμμένο αγρίμι. Δεν υπάρχουν ημίμετρα μαζί της. Ή θα γίνει ο έρωτας στη ζωή σου ή θα πρέπει να την παρατήσεις, διότι ένα πράγμα απαιτεί το γλυκό αγρίμι: να το αγαπήσεις.

Κι αυτά είναι τα μοναδικά τέλη διοδίων που θα σου επιβληθούν απ’ όπου κι αν έρχεσαι, είτε από τους πράσινους ανηφορικούς δρόμους του Βορρά είτε από τις κυματοειδής ευθείες του Νότου είτε από τις αβύσσους της ψυχής σου. Αν την αγαπήσεις, θα σου δοθεί έτσι όπως την ποθείς, κι εσύ δεν πρέπει να κάνεις τίποτε άλλο παρά να αφεθείς στο ρου της, πλέοντας σε απόσταση αναπνοής από την ευτυχία που σου αξίζει».

«Το τελευταίο καλοκαίρι στη Ρώμη», το πρώτο βιβλίο του Τζανφράνκο Καλίγκαριτς, που πρωτοεκδόθηκε το 1973, κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Ικαρος σε μετάφραση της Δήμητρας Δότση. Διαβάζοντάς το σκέφτηκα τις βομβαρδισμένες πόλεις της Ουκρανίας με τα νεκρά από τις βόμβες κτίρια. Και αυτό γιατί το παράξενο αυτό μικρό μυθιστόρημα είναι περισσότερο από οτιδήποτε άλλο μια ωδή σε μια πανέμορφη πόλη.

Αν σας έχει γοητεύσει το «La dolce vita» του Φελίνι ή το «La notte», του Αντονιόνι, τότε θα βρείτε πολλά κοινά στοιχεία στη μελαγχολική αλλά ενδιαφέρουσα αφήγηση του Καλίγκαριτς. Αφηγείται την ιστορία του νεαρού δημοσιογράφου Λεό Γκατζάρα, ο οποίος μετακομίζει από το Μιλάνο στη Ρώμη με πρόσχημα μια δουλειά. Είναι αμέσως ξεκάθαρο, όμως, από την αρχή ότι επιδιώκει κάτι άλλο. Εχει μια προβληματική σχέση με την οικογένειά του, τον πατέρα του ιδιαίτερα, και δεν θέλει να επιστρέψει στο σπίτι, ούτε για μια σύντομη επίσκεψη. Προσκολλάται στους πιο τζετ σετ τύπους γύρω του, δανείζεται τα σπίτια τους, τα αυτοκίνητά τους, το κρασί τους, τις γυναίκες τους, και κάνει μια ανούσια ζωή αναζητώντας την ευχαρίστηση.

Πολλές φορές ένιωσα πως το βιβλίο αυτό θέλει να πει κάτι περισσότερο από μια ιστορία. Μοιάζει σαν ένας διαλογισμός για ένα συγκεκριμένο είδος ζωής που ίσως μπορεί να ζήσει κανείς μόνο σε μια πόλη όπως η Ρώμη. Η πόλη είναι η μεγάλη πρωταγωνίστρια. Θέλεις να την επισκεφτείς και να βυθιστείς στο αρχαίο και μυστηριακό σώμα της. Αυτό το καλοκαίρι του βιβλίου είναι έρημη και ζεστή, κυρίως όμως δέχεται μια καταιγιστική ανάπτυξη και αγκομαχά για να την ενσωματώσει.

Η Αιώνια Πόλη περιγράφεται με εντυπωσιακή λεπτομέρεια, σαν να είναι μέρος του αφηγητή που μαζί του αναζητά κι αυτή τη θέση της στον σύγχρονο κόσμο. Το απέραντο άδειο αστικό τοπίο έρχεται σε σύγκρουση με τους προνομιούχους κύκλους των μεγαλύτερων συναδέλφων και των φίλων όπου κινείται ο ήρωας. Είναι άνθρωποι που σε αντίθεση μ’ αυτόν έχουν επιτύχει στη ζωή τους. Είναι σκηνοθέτες, καλλιτέχνες, μοντέλα, αθλητές. Συναντιούνται στο θέατρο, σε πάρτι ή στα πολυτελή σπίτια τους.

Ο ήρωας είναι σε κατάσταση κατάθλιψης και αδιαφορίας, πηγαίνει όπου τον πάει ο άνεμος, ώσπου ερωτεύεται μια νεαρή φοιτήτρια αρχιτεκτονικής, την Αριάννα, η οποία του χαρίζει «ένα χαμόγελο που απομόνωσε το άτομο στο οποίο απευθυνόταν, ανεβάζοντάς τον σε ύψη που ποτέ δεν θα υποψιαζόταν ότι θα μπορούσε να κατακτήσει».

Το θέμα όμως που κατά τη γνώμη μου βάζει ορθά το βιβλίο είναι: Μπορεί κάποιος να αγαπήσει κάποιον άλλο άνθρωπο αν δεν αγαπά τον ίδιο του τον εαυτό;

Υπάρχουν πολλές περίεργες συνθήκες που συνδέονται με «Το τελευταίο καλοκαίρι στη Ρώμη». Μετά από μια συνολική απόρριψη από τους εκδότες, εντυπωσίασε τη Natalia Ginzburg, η οποία έπεισε τον εκδότη Garzanti να το αναλάβει. Το μυθιστόρημα προκάλεσε σάλο, πουλήθηκαν 17.000 αντίτυπα μέσα σε λίγους μήνες, κέρδισε βραβείο και μετά εξαφανίστηκε.

Θεωρώ πως η πεζογραφική του δύναμη είναι συναρπαστική, με σθένος και ζωντάνια, και καλώς επανήλθε στο λογοτεχνικό σκηνικό. Αλλωστε δεν υπάρχει πιο γόνιμη εμπειρία για υποψήφιους συγγραφείς –ανταμοιβή για τους αναγνώστες τους– από το να είναι φτωχοί σε μια μεγάλη πόλη. Η παγκόσμια λογοτεχνία έχει να δώσει σπουδαία παραδείγματα. Η Αιώνια Πόλη δικαίως θα επιστρέφει, μέσα από την Τέχνη, θυμίζοντας πάντα πως πληγώνοντας μια πόλη πληγώνεις την ανθρώπινη ύπαρξη.

📌 Ο Τζανφράνκο Καλίγκαριτς γεννήθηκε στην Ασμάρα της Ερυθραίας. Μεγάλωσε στο Μιλάνο και μετακόμισε στη Ρώμη. Εργάστηκε ως δημοσιογράφος και σεναριογράφος


▶ Διαβάστε τις υπόλοιπες Βιβλιοαναγνώσεις παρακάτω

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το τέρας της εκδίκησης
Ολα στο βιβλίο «Η εκδίκηση είναι δίκη μου» βασίζονται στην εξαιρετική αφηγηματική κατασκευή της Μαρί Ντιάι, που περιγράφει χωρίς να εξηγεί ή να κρίνει.
Το τέρας της εκδίκησης
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η Νέα Προοπτική του Φράνζεν
Τα «Σταυροδρόμια» είναι η μυστική πόρτα που οδηγεί στο εργαστήρι του Φράνζεν, στις σκέψεις του για τον σύγχρονο άνθρωπο και τις εμπλοκές του καθενός μας με τα οικογενειακά και ευρύτερα δρώμενα.
Η Νέα Προοπτική του Φράνζεν
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το «κακό» παιδί της Γαλλίας επιστρέφει χωρίς να προκαλεί
Ο Μισέλ Ουελμπέκ, το «κακό» παιδί των γαλλικών γραμμάτων και του σύγχρονου ευρωπαϊκού φιλοσοφικού λόγου, επιστρέφει με το βιβλίο «Εκμηδένιση».
Το «κακό» παιδί της Γαλλίας επιστρέφει χωρίς να προκαλεί
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η Δοκιμασία της Ερπενμπεκ
Η συγγραφέας Τζέννυ Ερπενμπεκ στο νέο της βιβλίο μένει στη μυστηριώδη αφήγησή της, χωρίς να μας δίνει διαλόγους και εμφανή στοιχεία αλληλεπίδρασης μεταξύ των προσώπων.
Η Δοκιμασία της Ερπενμπεκ
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η νύχτα, η γυναίκα, το ποίημα
Η Αλεχάντρα Πισαρνίκ παραμένει μία από τις συγγραφείς που επηρέασε την λογοτεχνία με την σπάνια ευαισθησία της δίνοντάς μας αριστουργήματα.
Η νύχτα, η γυναίκα, το ποίημα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας