• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 14.3°C / 16.3°C
    2 BF
    69%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 11.3°C / 14.7°C
    1 BF
    79%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.7°C / 15.9°C
    3 BF
    89%
  • Ιωάννινα
    Ασθενής ομίχλη
    10°C 7.9°C / 10.0°C
    1 BF
    99%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    3 BF
    82%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 10.4°C / 13.2°C
    1 BF
    97%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 6.8°C / 8.4°C
    0 BF
    100%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 14.1°C / 14.1°C
    1 BF
    75%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 15.5°C / 17.5°C
    2 BF
    75%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 13.5°C / 14.9°C
    3 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.5°C / 16.4°C
    4 BF
    60%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 12.3°C / 12.3°C
    2 BF
    67%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    2 BF
    82%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 12.3°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.5°C / 14.4°C
    0 BF
    80%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.8°C / 16.6°C
    3 BF
    64%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.5°C / 16.5°C
    0 BF
    61%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 10.3°C / 12.1°C
    3 BF
    75%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.1°C / 13.9°C
    1 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.6°C / 7.6°C
    2 BF
    84%
Dreamstime.com
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τοy Stories

  • A-
  • A+
Οι σύγχρονοι καταναλωτές αναζητούν τις μάρκες εκείνες που είναι συμπεριληπτικές των ανθρώπων όλων των ταυτοτήτων φύλου.

Φανταχτεροί ροζ μονόκεροι με γκλίτερ για τα κορίτσια και μπλε αυτοκίνητα με τεράστιες ρόδες για τα αγόρια; Οχι. Τα παιχνίδια είναι παιχνίδια. «Τα παιχνίδια δεν έχουν φύλο», είναι το κεντρικό σύνθημα της νέας εκστρατείας των Ηνωμένων Εθνών.

«Αφήστε τα παιχνίδια να είναι παιχνίδια», είναι η βρετανική εκστρατεία που ζητά από τις βιομηχανίες παιχνιδιών και εκδόσεων να σταματήσουν να περιορίζουν τα ενδιαφέροντα των παιδιών προωθώντας ορισμένα παιχνίδια ως κατάλληλα μόνο για κορίτσια και άλλα μόνο για αγόρια.

Η βιομηχανία παιχνιδιών είναι ένας από τους πρώτους σταθμούς στον κύκλο ζωής ενός καταναλωτή. Ταυτόχρονα είναι μια αρένα όπου δημιουργούνται και εσωτερικεύονται τα στερεότυπα των φύλων. Στα παιχνιδάδικα οι καταναλωτές συναντούν κούκλες και ψεύτικο μακιγιάζ σε έναν διάδρομο και σε άλλον δεινόσαυρους, φορτηγά-τέρατα και σπαθιά.

Οι διακρίσεις αυτές βασίζονται σε στερεότυπα σχετικά με το τι μπορεί να θέλουν οι άνθρωποι ενός συγκεκριμένου φύλου: ότι τα κορίτσια, για παράδειγμα, ενδιαφέρονται για την εμφάνισή τους και ταυτίζονται με τη μητρότητα, ενώ τα αγόρια είναι αθλητικά και επιθετικά.

Την ίδια ώρα όμως ξεκαθαρίζουν στα παιδιά ότι ορισμένα προϊόντα απλώς δεν προορίζονται γι’ αυτά. Αυτή η διαφοροποίηση λέει σιωπηρά στα παιδιά ότι είναι εγγενώς διαφορετικά, τόσο που χρειάζονται διαφορετικούς τύπους παιχνιδιών.

Είναι έτσι; Οχι, λέει μελέτη της Αμερικανικής Ψυχολογικής Εταιρείας που διαπιστώνει ότι το φύλο ενός ατόμου έχει μικρή έως καθόλου επίδραση στην προσωπικότητα, τις γνωστικές και τις ηγετικές ικανότητες. Ενας καταναλωτής μπορεί να ταυτίζεται ως γυναίκα, αλλά μπορεί επίσης να ενδιαφέρεται για τα σπορ ή να του αρέσουν οι μηχανές και τα μαστορέματα. Στη δουλειά ίσως διαχειρίζεται μια μεγάλη ομάδα ανθρώπων ή λαμβάνει σημαντικές οικονομικές αποφάσεις.

Ενας άνδρας μπορεί να ενδιαφέρεται για τα αυτοκίνητα, αλλά μπορεί επίσης να μαγειρεύει, να πλένει τα πιάτα, να ξεσκονίζει και να σφουγγαρίζει το σπίτι και να κάνει όλα τα ψώνια για τα παιδιά του. Σύμφωνα με την Αμερικανική Ψυχολογική Εταιρεία, υπάρχουν περισσότερες διαφορές μεταξύ των ανθρώπων παρά μεταξύ των φύλων. Το φύλο ως μέτρο είναι περιοριστικό καθώς δεν αποκαλύπτει τα πραγματικά ενδιαφέροντα του ατόμου, ξεκαθαρίζει.

Ακούει το μάρκετινγκ; Είναι ένας φαύλος κύκλος: Τα στερεότυπα παγιδεύουν τους ανθρώπους στο να πιστεύουν ότι πρέπει να επιθυμούν ένα συγκεκριμένο προϊόν και στη συνέχεια οι μάρκες συνεχίζουν να προωθούν το εν λόγω προϊόν προς το φύλο που συνήθως το αγοράζει.

Αποτέλεσμα; Οι εταιρείες έχουν πείσει τις γυναίκες να ξοδεύουν περισσότερα χρήματα για προϊόντα που είναι σχεδόν πανομοιότυπα με εκείνα που διατίθενται στην αγορά για τους άνδρες, ένα φαινόμενο που ονομάστηκε «ροζ φόρος». Στον αντίποδα ένας άνδρας μπορεί να πειστεί να αγοράσει μπίρες ενώ θα προτιμούσε ένα μπουκάλι κρασί, γιατί το κρασί προωθείται ως περισσότερο γυναικείο ποτό.

Οπως ο «ροζ φόρος», το έμφυλο μάρκετινγκ παιχνιδιών μπορεί να κάνει θαύματα στις πωλήσεις: Η επιμονή στη διαφοροποίηση των παιχνιδιών για τα κορίτσια και τα αγόρια μπορεί να πείσει μια οικογένεια με παιδιά και των δύο φύλων να αγοράσει διπλά.

Επιπλέον, σε πολλές περιπτώσεις, η «κοριτσίστικη» έκδοση ενός προϊόντος θα κοστίζει περισσότερο. Σε μια έκθεση του 2015, το Τμήμα Υποθέσεων Καταναλωτών της Νέας Υόρκης διαπίστωσε ότι τα παιχνίδια και τα αξεσουάρ για κορίτσια στην πόλη κοστίζουν 7% περισσότερο από τα είδη για αγόρια, ενώ τα ρούχα για κορίτσια κοστίζουν 4% περισσότερο.

Αλλαγή εποχής;

Κάτι αλλάζει όμως. Το έμφυλο μάρκετινγκ δεν έχει την ίδια ανταπόκριση πια, καθώς οι σύγχρονοι καταναλωτές -κυρίως οι νεότερες γενιές- αναζητούν τις μάρκες εκείνες που είναι συμπεριληπτικές των ανθρώπων όλων των ταυτοτήτων φύλου και δεν κρίνουν τις προτιμήσεις τους με βάση στερεότυπα.

Είπαμε, είναι ένας φαύλος κύκλος: οι μάρκες τόσο αντανακλούν όσο και επηρεάζουν τα κοινωνικά πρότυπα. Μπορεί από τα παιδικά μας χρόνια να θυμόμαστε την ελληνική άποψη για τα φύλα να είναι πάντα οργανωμένη με δυαδικούς όρους, αλλά σήμερα το κίνημα της κοινωνίας που λέει ότι ο τρόπος με τον οποίο ταυτοποιούμαστε και εκφραζόμαστε δεν χρειάζεται να εμπίπτει αυστηρά σε αρσενικά και θηλυκά στερεότυπα είναι ισχυρό. Ετσι, οι μάρκες θα πρέπει να αντικατοπτρίζουν αυτή τη μετατόπιση προκειμένου να συμβαδίζουν με την εποχή.

Η Lego είναι μια τέτοια μάρκα που σπάει τα έμφυλα στερεότυπα στα παιχνίδια. Ο γίγαντας των παιδικών παιχνιδιών ανακοίνωσε ότι θα εργαστεί πλέον για ένα παιχνίδι χωρίς αποκλεισμούς που δεν περιορίζεται από «προκαταλήψεις λόγω φύλου και επιβλαβή στερεότυπα».

Σε έρευνα που ανέθεσε ο όμιλος Lego, διαπιστώθηκε ότι όταν πρόκειται για δημιουργικό παιχνίδι, τα κορίτσια έχουν πλέον μια πιο ανοιχτή στάση και αισθάνονται λιγότερο περιορισμένα από την αντίληψη ότι κάποια πράγματα είναι φτιαγμένα αποκλειστικά για κορίτσια και άλλα για αγόρια. Λιγότερα αγόρια αισθάνονται το ίδιο.

Αλλά ενώ τα κορίτσια φαίνονται έτοιμα να ξεπεράσουν αυτές τις νόρμες, ίσως η κοινωνία και ακόμη και οι οικογένειές τους δεν είναι ακόμα εκεί. Η έρευνα διαπίστωσε ότι ακόμα και σήμερα τα κορίτσια ενθαρρύνονται γενικά να ασχοληθούν με καλλιτεχνικές δραστηριότητες (π.χ. χορός), ντύσιμο και βάψιμο και μαγειρική και ζαχαροπλαστική, ενώ τα αγόρια κατευθύνονται προς δραστηριότητες που σχετίζονται με τα σπορ και τις επιστήμες που πέφτουν κάτω από την ομπρέλα STEM, δηλαδή τις φυσικές επιστήμες, την τεχνολογία, τη μηχανολογία και τα μαθηματικά. Οταν ρωτήθηκαν οι γονείς τι βλέπουν όταν σκέφτονται τους επιστήμονες και τους αθλητές, είπαν ότι βλέπουν κυρίως άνδρες

«Οι συμπεριφορές που σχετίζονται με τους άνδρες εκτιμώνται περισσότερο στην κοινωνία», υπογράμμισε η Madeline Di Nonno, διευθύνουσα σύμβουλος του Ινστιτούτου Geena Davis, που διεξήγαγε την έρευνα στην οποία συμμετείχαν 7.000 γονείς και παιδιά σε διάφορες χώρες. «Εως ότου οι κοινωνίες αναγνωρίσουν ότι συμπεριφορές και δραστηριότητες που συνήθως συνδέονται με τις γυναίκες είναι εξίσου πολύτιμες ή σημαντικές, οι γονείς και τα παιδιά θα είναι διστακτικοί στο να τις αγκαλιάσουν».

Το 71% των αγοριών που συμμετείχαν στην έρευνα είπαν ότι φοβούνται ότι θα τα κοροϊδεύουν αν παίζουν με «κοριτσίστικα παιχνίδια» - φόβος που συμμερίζονται και οι γονείς τους. «Οι γονείς ανησυχούν ότι θα κοροϊδεύουν τους γιους τους περισσότερο απ’ ό,τι τις κόρες τους επειδή παίζουν με παιχνίδια που σχετίζονται με το άλλο φύλο», σημείωσε η Di Nonno.

Τα ευρήματα της μελέτης υπογραμμίζουν πόσο βαθιά ριζωμένες είναι οι προκαταλήψεις των φύλων σε όλο τον κόσμο καταλήγοντας ότι οι ξεπερασμένες προσδοκίες εξακολουθούν να επηρεάζουν το με τι επιτρέπεται να παίζουν τα αγόρια και τα κορίτσια, γεγονός που καταπνίγει την ελεύθερη και δημιουργική έκφραση.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΝΗΣΙΔΕΣ
Gen Z: Η γενιά της αυτοφροντίδας και οι skinfluencers
Ενώ οι πωλήσεις μακιγιάζ υπέστησαν ζημιές το 2020, η πανδημία ενίσχυσε τις πωλήσεις των προϊόντων περιποίησης του δέρματος, των μαλλιών και του μπάνιου με την περιποίηση να αντιπροσωπεύει την αυτοφροντίδα.
Gen Z: Η γενιά της αυτοφροντίδας και οι skinfluencers
ΝΗΣΙΔΕΣ
Είμαστε τα παιχνίδια που παίζουμε
Είναι ευρέως αποδεκτή τόσο η ψυχική λειτουργία της παιγνιώδους δραστηριότητας όσο και μια προβληματική διχοτόμηση των έμφυλων ταυτοτήτων.
Είμαστε τα παιχνίδια που παίζουμε
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ποιες (πρέπει να είναι οι) ανάγκες;
Οι ανάγκες, ο τρόπος έκφρασής τους και η δυνατότητα ικανοποίησής των εξαρτώνται από τις συνθήκες ύπαρξης και είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με το συγκεκριμένο οικονομικό-κοινωνικό αλλά και αξιακό σύστημα που ζούμε.
Ποιες (πρέπει να είναι οι) ανάγκες;
ΝΗΣΙΔΕΣ
Λιανεμπόριο
Η συμμετοχή του εμπορίου στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν φτάνει το 11%, ενώ ο εμπορικός κλάδος παραμένει ο μεγαλύτερος εργοδότης στη χώρα.
Λιανεμπόριο
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Tα παραδοσιακά παιχνίδια είναι καλύτερα από τα ηλεκτρονικά
Ηρθε πάλι η εποχή του χρόνου που οι γονείς σε ρόλο Αγιου Βασίλη αγωνιούν να αγοράσουν στα παιδιά τους τα πιο περιζήτητα παιχνίδια. Παιχνίδια που διαφημίζονται ασταμάτητα στην τηλεόραση ή που τα ίδια τα παιδιά...
Tα παραδοσιακά παιχνίδια είναι καλύτερα από τα ηλεκτρονικά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας