• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 10.6°C / 15.1°C
    3 BF
    74%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 9.1°C / 12.3°C
    3 BF
    62%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 17.0°C
    4 BF
    61%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    1 BF
    47%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 10.2°C / 11.9°C
    4 BF
    66%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 8.5°C / 11.0°C
    2 BF
    63%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 5.4°C / 5.4°C
    2 BF
    70%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 14.6°C
    2 BF
    53%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 16.1°C / 18.8°C
    3 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 15.1°C
    1 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 15.5°C / 16.8°C
    1 BF
    67%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    3 BF
    87%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    4 BF
    48%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 9.5°C / 10.9°C
    0 BF
    62%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 9.5°C / 11.6°C
    3 BF
    69%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.8°C / 18.8°C
    2 BF
    73%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.8°C / 13.8°C
    2 BF
    77%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.6°C / 12.3°C
    1 BF
    68%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 9.2°C / 11.7°C
    2 BF
    80%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 7.0°C / 7.0°C
    1 BF
    66%

«Εγώ, το δέντρο»

Ηλίας Μπουργιώτης
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η κομμουνιστική κοινότητα των δέντρων

  • A-
  • A+
Τα ακίνητα δέντρα κάνουν ένα ταξίδι στον χρόνο, είναι το ίδιο το ταξίδι. Ιστορικά η διαδρομή τους είναι μεγαλύτερη από τον άνθρωπο. Είναι μια κομμουνιστική κοινότητα, συνυπάρχουν χωρίς να επιβάλλονται το ένα στο άλλο. Μεταφέρουν χρόνο παρελθόντα σε ένα διαρκές παρόν και φέρουν υπόσχεση για το μέλλον.

«Εγώ, το δέντρο» είναι η τελευταία φωτογραφική δουλειά του Ηλία Μπουργιώτη (εκδόσεις Τόπος), αλλά αυτή ήταν μόνο η αφορμή για να μιλήσουμε. Με μια κάμερα στο χέρι από τα εφτά του χρόνια καταγράφει ασταμάτητα τους τόπους και τους ανθρώπους, από τα πανηγύρια στις μικρές γωνιές της χώρας μέχρι τα παρασκήνια από τις ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου.

«Από εφτά χρονών ξεκίνησα να φωτογραφίζω σε καλοκαιρινές διακοπές με δανεική φωτογραφική μηχανή. Οταν εμφάνισα το φιλμ, τίποτα δεν βγήκε όπως το έβλεπα όταν φωτογράφιζα, αφού δεν είχα γνώση. Μετά είδα έναν περιπλανώμενο φωτογράφο με ξύλινη μηχανή να εμφανίζει σε χαρτί την εικόνα ταυτότητας που με τράβηξε -ήταν αρνητικό και μετά το ξαναφωτογράφισε για να γίνει θετικό- και εκεί ξεκίνησε το δικό μου ταξίδι. Στα οχτώ πήρα μια κοκάλινη μηχανή από ένα περίπτερο. Στα έντεκά μου απέκτησα μια ρωσική μηχανή με ταχύτητες και διάφραγμα με τα λεφτά από τα κάλαντα.

Δεν σπούδασα, δεν επηρεάστηκα από δασκάλους. Μέχρι το 2004 βιοπορίστηκα από τη φωτογραφία-ντοκουμέντο σε εφημερίδες και περιοδικά, αλλά δεν μου ταίριαζε. Το πρώτο μου βιβλίο ήταν η "Αθέατη Ελλάδα" των πανηγυριών, το δούλευα επί εφτά χρόνια. Επιστρέφω στο ίδιο μέρος πολλές φορές, το κάθε βιβλίο είναι ένα απόσταγμα με επιλογή από χιλιάδες φωτογραφίες.

Τώρα έχουν αλλάξει οι συνθήκες, η φωτογραφία έχει αντικατασταθεί από το βίντεο, η εικόνα στα social media καταναλώνεται γρήγορα, δεν υπάρχουν περιοδικά και εφημερίδες. Εξελίσσεται η φωτογραφία, αλλά ακολουθεί και μια μόδα, είναι η εποχή τού φαίνεσθαι με ένα κενό ναρκισσισμό και χωρίς οι καλλιτέχνες να έχουν επαφή με την κοινωνία. Κυριαρχεί το hot news ρεπορτάζ, πολλοί φωτορεπόρτερ πιστεύουν ότι είναι αντικειμενικοί, αλλά αυτό δεν μπορεί να ισχύει. Μας το αποδεικνύουν οι φωτογραφίες πολέμου.

Φωτογράφισα τις τελευταίες ταινίες του Αγγελόπουλου, πάντα με συγκινούσαν οι ταινίες του. Πήγα στην Κερκίνη για το "Λιβάδι που δακρύζει". Είναι πολύ σημαντικό να βλέπεις πώς δημιουργεί ένας τόσο σπουδαίος σκηνοθέτης. Με ενδιέφερε η διαδικασία της σκηνής πίσω από την κάμερα. Ετσι έφτασα μέχρι την τελευταία μέρα, στο τελευταίο του γύρισμα στο Κερατσίνι.

Μετά από κάθε δουλειά ήθελα χρόνο στη φύση. Η παρατήρησή μου επικεντρωνόταν στα δέντρα, το πιο λιτό και πλήρες σύμβολο της ζωής. Τα ακίνητα δέντρα κάνουν ένα ταξίδι στον χρόνο, είναι το ίδιο το ταξίδι. Ιστορικά η διαδρομή τους είναι μεγαλύτερη από τον άνθρωπο. Είναι μια κομμουνιστική κοινότητα, συνυπάρχουν χωρίς να επιβάλλονται το ένα στο άλλο. Μεταφέρουν χρόνο παρελθόντα σε ένα διαρκές παρόν και φέρουν υπόσχεση για το μέλλον. Ζωή σημαίνει κίνηση, σημαίνει ταξίδι. Ζωή είναι ο δρόμος και ο χρόνος του.

Ταξίδι, όμως, δεν σημαίνει πάντοτε απόσταση. Υπάρχουν άνθρωποι που από τον τόπο τους δεν έφυγαν ποτέ, άνθρωποι που ταξίδεψαν πολύ ψάχνοντας κάπου να ριζώσουν, άνθρωποι-δέντρα ή άνθρωποι-πουλιά. Και τα πουλιά στα δέντρα φωλιάζουν. Ετσι υπάρχουν και ταξίδια ασταμάτητα, ήσυχα και εσωτερικά, που δεν έχουν ανάγκη το βήμα. Ετσι υπάρχει το δέντρο που ταξιδεύει τη ζωή εντός του μένοντας μεγαλειωδώς ακίνητο.

Σε βάθος χρόνου αναπτύσσεται μια διαλεκτική με το θέμα μου, δεν με ενδιαφέρει να κάνω τις λέξεις εικόνες, αλλά το αντίθετο. Θέλω να έχω την ελευθερία να βγαίνω και να φωτογραφίζω ό,τι με συγκινεί, την κίνηση της στιγμής που περνάει στην ακινησία της αιωνιότητας».

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΝΗΣΙΔΕΣ
Καθημερινοί άνθρωποι και σκιές σε μία δέσμη φωτός
Τους διαρκώς εν κινήσει περαστικούς παρατηρεί ο φωτογράφος Νικόλας Κοκοβλής στη πρώτη του Do It Yourself αυτοέκδοση. Το λεύκωμα αποτυπώνει ένα φωτογραφικό οδοιπορικό που απλώνεται στα Χανιά, τη Λισαβόνα, την...
Καθημερινοί άνθρωποι και σκιές σε μία δέσμη φωτός
ΝΗΣΙΔΕΣ
Κάμπτοντας τα ηχητικά κύματα (και μειώνοντας την ηχορύπανση)
Mια νέα καινοτόμος επιστημονική μέθοδος που «λυγίζει» τα ηχητικά κύματα θα μπορούσε να δώσει μια ουσιαστική λύση στους καθημερινούς θορύβους.
Κάμπτοντας τα ηχητικά κύματα (και μειώνοντας την ηχορύπανση)
ΝΗΣΙΔΕΣ
Οταν φεύγουν οι τουρίστες
Οι «Islanders» είναι ένα πολυμεσικό ντοκουμέντο που δημιουργήθηκε από τον Γιάννη Κολεσίδη στο πλαίσιο του μη κερδοσκοπικού δημοσιογραφικού οργανισμού iMEdD.
Οταν φεύγουν οι τουρίστες
ΝΗΣΙΔΕΣ
Αναλαμπές σε ένα αισιόδοξο σενάριο
Το εμβληματικό τρίτομο έργο του Θεμιστοκλή Ξανθόπουλου «Ρέκβιεμ ή κρεσέντο;» έχει ως θέμα τη συστηματική παρουσίαση και κριτική επισκόπηση της προϊστορικής και ιστορικής πορείας της ανθρωπότητας.
Αναλαμπές σε ένα αισιόδοξο σενάριο
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Ελπίζω και φοβάμαι. Είμαι άνθρωπος»
Στα βιβλία του ο συγγραφέας Στέλιος Χαλκίτης βάζει στο επίκεντρο τη γυναίκα, τον έρωτα, αλλά και την αναζήτηση της ουσίας στη ζωή των ανθρώπων με τους χαρακτήρες να προσπαθούν να ελευθερωθούν.
«Ελπίζω και φοβάμαι. Είμαι άνθρωπος»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας