• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.8°C / 15.2°C
    2 BF
    62%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    10°C 8.6°C / 11.4°C
    0 BF
    73%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 13.0°C / 16.8°C
    5 BF
    70%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.9°C / 6.4°C
    1 BF
    81%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 10.9°C
    4 BF
    62%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.0°C / 10.7°C
    1 BF
    80%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 3.4°C / 4.5°C
    0 BF
    81%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 11.8°C / 15.6°C
    2 BF
    70%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.1°C / 18.7°C
    3 BF
    75%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    2 BF
    71%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 15.5°C / 17.4°C
    4 BF
    63%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 11.8°C / 14.7°C
    3 BF
    58%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    4 BF
    67%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 11.5°C
    0 BF
    81%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.5°C / 11.7°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.8°C / 19.3°C
    1 BF
    69%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 11.7°C / 15.4°C
    4 BF
    70%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 8.3°C / 8.3°C
    2 BF
    66%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    10°C 8.3°C / 11.5°C
    1 BF
    69%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 3.8°C / 3.8°C
    0 BF
    89%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το σκηνικό άγγιγμα του Απόλυτου

  • A-
  • A+
Κριτικό σχόλιο για το θεατρικό ορατόριο του Νίκου Διαμαντή με τίτλο «Εξαγωγή».

Οσοι βρεθήκαμε εκείνο το μαγικό δειλινό στον ερειπιώνα της Δήλου, ζήσαμε την ύψιστη αισθητική εμπειρία της ζωής μας. Ο σκηνοθέτης Νίκος Διαμαντής, με φαντασία, έμπνευση και δημιουργικό πνεύμα, «έστησε» ένα θεατρικό ορατόριο με τον τίτλο «Εξαγωγή» και εμείς, ως θεατές, «κατασκευάζουμε» τις δικές μας προσωπικές ανεμόσκαλες, για να φθάσουμε στο Απόλυτο.

Ας εξετάσουμε, όμως, σε τρία επίπεδα (σε τρεις σφαίρες) τι ακριβώς έκανε ο Νίκος Διαμαντής και πώς εμείς οι θεατές τον ακολουθήσαμε. Στο πρώτο αφηγηματικό επίπεδο, ο σκηνοθέτης επεξεργάσθηκε μια κειμενική «συνήχηση», όπως χαρακτηριστικά γράφει ο ίδιος στο συνοδευτικό έντυπο της παράστασης. Δύο θεμελιώδη κείμενα: το ένα από την τραγωδία του Ιουδαίου Εζεκιήλ και το άλλο με τα αποσπάσματα από τη Βίβλο, με θέμα την έξοδο του Μωυσή, αφηγούνται την ιστορική πορεία του ανθρώπου προς το φως της ελευθερίας και του αυτοπροσδιορισμού του. Η αφηγηματική δομή συμπληρώνεται με κείμενα του Χρήστου Χρυσόπουλου.

Η σκηνική δραματουργία αναπτύσσεται σε δύο επίπεδα: σ’ ένα αναλυτικό και σ’ ένα συνθετικό. Αυτά όμως τα επίπεδα συγκροτούν ένα ενιαίο σύνολο, στο οποίο, θεατρική πράξη, μουσική σύνθεση και εικαστική παρέμβαση συνυπάρχουν και θα έλεγα ότι μεταξύ τους διαμεσολαβούνται.

Η αναλυτική δραματουργία του Διαμαντή διαμεσολαβείται με την εικαστική παρέμβαση του Θανάση Μακρή, ο οποίος έχει τοποθετήσει στον ερειπιώνα της Δήλου πίνακες που απεικονίζουν τις πληγές του Φαραώ. Το θεατρικό αναλόγιο του Καταλειφού και οι πίνακες συγκροτούν μια ιδιαίτερη αισθητική ενότητα εντός του συνολικού αισθητικού αποτελέσματος.

Οταν, όμως, εξετάσει κανείς από τη σκοπιά της αισθητικής εμπειρίας το θεατρικό ορατόριο του Νίκου Διαμαντή στο επίπεδο της ερμηνευτικής σύνθεσης, τότε θα διαπιστώσει ότι ο άνθρωπος, είτε ως άτομο είτε ως μέλος ενός κοινωνικού συνόλου, επιδιώκει την έξοδο από όλους τους ετεροπροσδιορισμούς που ορίζουν τη ζωή του. Ο άνθρωπος βρίσκεται διαρκώς στο καθεστώς της «εξαγωγής», της συνάντησής του με το Απόλυτο.

Ο Νίκος Διαμαντής μ’ αυτό το θεατρικό ορατόριό του στον ερειπιώνα της Δήλου φθάνει στο απόγειο της σκηνοθετικής δημιουργίας του και εμείς ή τέλος πάντων όσοι συμμετέχουμε στην αισθητική εμπειρία αγγίζουμε το Απόλυτο. Για όλους μας ισχύει αυτό που έγραψε ο Friedrich Hölderlin: «Πώς έφτασα κοντά στους ουρανίους να κοιτάξω».

*Καθηγητής Πολιτικής Φιλοσοφίας και Θεωρίας της Τέχνης στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
Συμβολικές, πολιτικές, είναι οι πράξεις μιας ομάδας θεάτρου
Ο Κώστας Μπάρας μιλά στην «Εφ.Συν.» για τη νέα παράστασή του βασισμένη στο έργο «Δαίμονες» Λαρς Νορέν, την ομάδα του HashArt και την πορεία του στον θεατρικό χώρο.
Συμβολικές, πολιτικές, είναι οι πράξεις μιας ομάδας θεάτρου
ΝΗΣΙΔΕΣ
Δεν διανοούμαι ένα θέατρο μη τελετουργικό
Ο Περικλής Μουστάκης φωτίζει πλευρές της θεατρικής πράξης για τις οποίες σπάνια γίνεται λόγος, και αποκαλύπτει την προσωπική, βαθιά και ρηξικέλευθη ματιά του πάνω στη ζωή και την Τέχνη.
Δεν διανοούμαι ένα θέατρο μη τελετουργικό
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η Κυρία Κατερίνα
Στην εποχή της η Κατερίνα Ανδρεάδη αποτελούσε, μαζί με την Κοτοπούλη και την Κυβέλη, τη σημαντικότερη πρωταγωνίστρια της αθηναϊκής σκηνής.
Η Κυρία Κατερίνα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ληστεύουμε τη δύναμη της φύσης, και η φύση είναι θηλυκή
Η ομάδα του Akram Khan Company εμφανίζεται στο Ηρώδειο και το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης με το «Outwitting the Devil» (Ξορκίζοντας το Κακό) βασισμένο στο Επος του Γκιλγκαμές.
Ληστεύουμε τη δύναμη της φύσης, και η φύση είναι θηλυκή
ΘΕΑΤΡΟ
Η Δήλος ζωντανεύει από την ανθρώπινη αντήχηση
Βασισμένο στη τραγωδία του Εζεκιήλ «Εξαγωγή» ο Νίκος Διαμαντής παρουσιάζει στη Δήλο την παράσταση «Εξαγωγή-Εξοδος, ένα θεατρικό ορατόριο για την ελπίδα και την καρτερία».
Η Δήλος ζωντανεύει από την ανθρώπινη αντήχηση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας